دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 23-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Muslimi D, Aghamirzaee Mahali T, Aqatabar Roudbari J, Sadeghi F, Javanian M, Ranaee M. Explaining the Current Status of General Medicine Curriculum from the Perspective of Cancer Education Based on SWOT Analysis. Res Med Edu 2024; 16 (3) :15-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1365-fa.html
مسلمی داریوش، آقامیرزایی محلی طاهره، آقاتبار رودباری جمیله، صادقی فرزین، جوانیان مصطفی، رعنایی محمد. تبیین وضعیت موجود برنامه درسی پزشکی عمومی از منظر توجه به آموزش سرطان براساس تحلیل SWOT. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (3) :15-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1365-fa.html


اداره مامایی، معاونت درمان، دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، بابل، ایران ، j.aghatabar@yahoo.com
چکیده:   (589 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیشرفت فزاینده علم در حوزه پزشکی، بررسی وضعیت موجود برنامه‌های درسی از جنبه‌های کمّی و کیفی ضروری به نظر می‌رسد. هدف از پژوهش حاضر تبیین وضعیت موجود برنامه درسی پزشکی عمومی با توجه به موضوعات و آموزش‌های مرتبط با سرطان براساس تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید (SWOT ) است.
روش ها: این پژوهش به روش کیفی پدیدارشناختی در سال تحصیلی 1402-1401 در دانشگاه علوم‌پزشکی بابل انجام شده است. جامعه‏آماری شامل 12 نفر از خبرگان در حوزه‌های آموزش عالی، آموزش پزشکی، علوم پایه، مقدّمات بالینی، کارآموزی و کارورزی پزشکی عمومی، انکولوژی و کارشناسان آموزشی بوده است که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها ازطریق مرور اسناد و برگزاری پانل‌های خبرگان گردآوری و با استفاده از الگوی SWOT تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد وجود برنامه درسی ملّی به عنوان نقطه قوّت و عدم وجود سرفصل مستقل برای آموزش سرطان از نقاط ضعف محسوب می‌شود. درزمینه فرصت‌ها، اجرای برنامه‌های تحوّل و نوآوری در آموزش پزشکی و امکان بومی‌سازی برنامه‌ها توسط دانشگاه‌ها مثبت ارزیابی شد. نارضایتی دانشجویان از کیفیت آموزش مهارت‌های بالینی سرطان و ضعف دانش نظری و عملی دانش‌آموختگان در این زمینه به‌عنوان تهدیدها شناسایی شدند.
نتیجه گیری: برای افزایش اثربخشی، توسعه نوآوری در سیاست‌گذاری و آموزش و مراقبت بالینی سرطان و تربیت پزشکان توانمند، نیاز است تا متخصّصان دانشگاهی و مسئولان آموزش پزشکی با بهره‌گیری از استراتژی‌های مبتنی‌بر شواهد علمی و تجارب دانشگاهی، به ادغام هدفمند و همکاری بین‌رشته‌ای درجهت تدریس موضوعات آموزشی مرتبط با سرطان در برنامه درسی پزشکی عمومی بپردازند.

 
متن کامل [PDF 635 kb]   (221 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (213 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

فهرست منابع
1. Noori-Daloii M, Kashani B. Targeted cancer therapy: review article. Tehran Univ Med J Pub 2018 ;76(4):231-240
2. Seif F, Bayatiani M R. Cancer and Radiotherapy. J Arak Uni Med Sci 2018; 21 (4):1-5. [Persian]
3. Lankester T. Restoring Hope: Decent Care in the midst of HIV/AIDS by Editors: Ted Karpf, Todd Ferguson, Robin Swift, Jeffrey V. Lazarus.2008; 9 (Suppl. 2), 27. [DOI:10.1111/j.1468-1293.2008.00589.x]
4. Ghazanfari Z, forozi M, khosravi M. The options of graduated students of medicine on the amount of compatibility existing between the programs of clinical education and their occupation needs in kerman. J Babol Univ Med Sci 2010;12(5):52-59. [Persian]
5. Amundsen DB, Choi Y, Nekhlyudov L. Cancer care continuum research and educational innovation: are academic internists keeping up with population trends? J Cancer Educ 2023;38(1):28-33. [DOI:10.1007/s13187-021-02073-4]
6. Harhara T, Abdul Hay D, Almansoori DS, Ibrahim H. Internal medicine residents' perceptions and experiences in palliative care: a qualitative study in the United Arab Emirates. BMC Palliat Care 2022;21(1):15. [DOI:10.1186/s12904-022-00908-5]
7. Heidari AA, Dudge Moghaddam M, Ebrahimi Garoui H. Challenges of General Medical Education (Extern AND Intern) in school of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences. Horiz Med Educ Develop 2021; 12(3): 35-49. [Persian]
8. Nwaeke LI, Obiekwe O. Impact of manpower training and development on organizational productivity and performance: A theoretical review. Eur J Manag Bus Econ 2017;9(4):153-9.
9. McInally W, Benstead K, Brandl A, Dodlek N, De Munter J, Gasparotto C, Grau-Eriksen J, Kelly RG, Lecoq C, O'Higgins N, Oliver K. Like frying multiple eggs in one Pan: a qualitative study exploring the understanding of inter-speciality training in cancer care. J Cancer Educ 2023 3:1-7. [DOI:10.1007/s13187-023-02285-w]
10. Shipton EE, Bate F, Garrick R, Steketee C, Shipton EA, Visser EJ. Systematic review of pain medicine content, teaching, and assessment in medical school curricula internationally. Pain Ther 2018;7(2):139-6. [DOI:10.1007/s40122-018-0103-z]
11. Amiresmaili M, Nekoei Moghadam M, Moosazadeh M, Pahlavan E. Challenges of general practice education in Iran: A qualitative study. Strides in Development of Medical Education. 2013;9(2):118-131. [Persian]
12. TorkZadeh J, Keshavarzi F. The effectiveness of medical education curriculum: Internal, external and institutional.Educational Development of Judishapur. 2016; 7(1): 10-21. [Persian]
13. Harkemanne E, Duyver C, Leconte S, Sawadogo K, Baeck M, Tromme I. Short-and long-term evaluation of general practitioners' competences after a training in melanoma diagnosis: Refresher training sessions may be needed. J Cancer Educ 2022;37(6):1928-41. [DOI:10.1007/s13187-021-02063-6]
14. Khoshrang, H, Salari A, Dadgaran I, Moaddab F, Rouh-Balasii L, Pourkazemi I. Quality of Education Provided at The Clinical Skills Lab From Medical Students' viewpoints in Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2016;8(2):77-83. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.77]
15. Ahmady S, Arabi M. Elaborating on the experts' comprehension of the innovative medical education program. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21:155-167. [Persian]
16. Safari M, Shahidi S, Avizhgan M. Challenges in applying theoretical knowledge from the general medicine course in clinical practice: A qualitative study. J Med Edu Dev 2024;17(54):1-10. [DOI:10.61186/edcj.17.54.1]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb