[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 63-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط خودکارآمدی بالینی با تنش روانی در محیط بالین در دانشجویان پرستاری
سجاد امیری بنیاد* ، محمد معین سلگی ، هیوا اعظمی ، مهرداد ملکی جاماسبی ، محیا آرایشگری ، محمد مومیوند
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، s.amiribonyad@gmail.com
چکیده:   (257 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری در محیط ­های بالینی با عوامل تنش ­زای مختلفی مواجه هستند که این عوامل می ­توانند بر عملکرد و خودکارآمدی بالینی آن­ها اثر گذاشته و در امر تربیت پرستاران ماهر و خودکارآمد خلل ایجاد کند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین خودکارآمدی بالینی و تنش روانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در محیط بالین، در سال 1401 انجام شد.
روش‌ها: در مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع همبستگی حاضر، از 350 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان، تعداد 218 نفر از آن­ها در سال 1401، به روش نمونه ­گیری طبقه­ ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل چک ­لیست مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه ­های خودکارآمدی بالینی و تنش روانی در محیط بالین کوهن بود. داده ­ها با استفاده آمار توصیفی، آزمون­ های همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و t دو نمونه ­ای مستقل، کروسال والیس و من ویتنی از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی بالینی دانشجویان برابر 11/05±65/81 و تنش روانی آن­ها در محیط بالین برابر 13/70±63/92 بود. همچنین یافته­ ها بیانگر آن بود که بین خودکارآمدی بالینی و تنش روانی دانشجویان پرستاری در محیط بالین ارتباط آماری معکوس و معنی‌داری وجود دارد (r=-0/25, P< 0/001) .
   نتیجه‌گیری: خودکارآمدی بالینی می­ تواند به ­عنوان یک عامل محافظ، بر سطح تنش روانی دانشجویان پرستاری در محیط ­های بالینی نقش به­ سزایی داشته باشد. باتوجه به این­ که بخش قابل­ توجهی از یادگیری دانشجویان پرستاری در محیط­ های بالینی اتفاق می ­افتد، توجه به کاهش تنش ­های روانی دانشجویان در این محیط­ ها و به ­دنبال آن بهبود خودکارآمدی بالینی آن­ها، اهمیت ویژه ­ای دارد.
واژه‌های کلیدی: تنش روانی، خودکارآمدی بالینی، دانشجویان پرستاری، محیط بالین
متن کامل [PDF 430 kb]   (114 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (85 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
فهرست منابع
1. Safarizadeh MM, Batool Tirgari, Roudi Rasht Abadi O, Hidarzadeh A, Azizzadeh Forouzi M. [Study of relationship between clinical self_efficacy and belonginess to clinical environment in undergraduate nursing students of the razi school of nursing and midwifery Kerman university of medical science in 2016_ 2017]. J Nurs Educ 2019;7(6):31-8. [Persian]
2. Hoegen P, Vos M, van Oostveen C, de Bot C, Echteld MA, Maaskant J, Vermeulen H. Nurse leadership and work environment association with outcome expectancy and self-efficacy in evidence-based practice among hospital nurses in the netherlands: A cross-sectional study. International journal of environmental research and public health 2022;19(21): 14422. [DOI:10.3390/ijerph192114422]
3. Motahari M, Rahimibashar M, Ghasemnegad S. [The relationship between clinical self-efficacy and academic achievement motivation in nursing students]. Research in Medical Education 2020;12(2):10-20. [Persian] [DOI:10.29252/rme.12.2.10]
4. Babaie E, Golestani T, Nazoktabar H, Entezari R. [The effect of stress management training of self_efficacy and quality of life in nurse of government hospital in Tehran city]. Journal of Health and Care 2020;22(20):157-67. [Persian] [DOI:10.52547/jhc.22.2.157]
5. Molero Jurado MDM, Pérez-Fuentes MDC, Oropesa Ruiz NF, Simón Márquez MDM, Gázquez Linares JJ. Self-Efficacy and emotional intelligence as predictors of perceived stress in nursing professionals. Medicina 2019;55(6): 1-14. [DOI:10.3390/medicina55060237]
6. Chang LC, Yu P, Chang SY. Longitudinal relationships between two self-efficacy types and stress in active older adults in Taichung City, Taiwan. International Journal of Mental Health Promotion 2016;18(2):95-105. [DOI:10.1080/14623730.2016.1159596]
7. Khosravi s, Sajadi M, Mehrabi F. Relationship between clinical environment stressors and nursing students self-efficacy in clinical performance. Journal of Nursing Education 2019;8(2):44-50. [Persian]
8. Rafati F, Nouhi E, Sabzevari S, Dehghan-Nayeri N. Coping strategies of nursing students for dealing with stress in clinical setting: A qualitative study. Electron Physician 2017;9(12):6120-8. [DOI:10.19082/6120]
9. Pulido‐Martos M, Augusto‐Landa JM, Lopez‐Zafra E. Sources of stress in nursing students:a systemic review of quantitative studies. International Nursing Review 2012;59(1):15-25. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2011.00939.x]
10. Seyyedmoharrami I, Pashib M, Tatari M, Mohammadi S. [The efficiency of stress management group therapy in job stress and self_efficacy of nurses]. Journal of Health Chimes 2017;5(1):42-9. [Persian]
11. Mirzaee O, Vaghei S, Koushan M. [The effect of communication skills training on perceived stress in nursing students]. Journal of Sabzevar University Of Medical Sciences 2010;17(2):88-95. [Persian]
12. Sajadi M EM, Khosravi Sh, Seif Kh, Rafiei F. [The effect of stress management on the anxiety, depression and stress of nursing students in the first clinical experience]. Journal of Nursing Education. 2018;7(4):18-24. [Persian]
13. Fatehi F, Mohammadi M, Karimian M, Azmoon M, Gharibi F, Shahabi H. [The relationship between job stress and self_efficacy and public health of nurses and midwives in the Besat Hospital]. Shenakht journal of Psychology And Psychiatry 2015;2(3):100-11. [Persian]
14. Nasiri M, Jahanshahi M, Jannatpoor Z, Navvabi N, Shamsalinia A. [The effect of mentorship program on stressors and self_confidence of nursing students in the clinical settings in 2015_2016]. Journal Of Education Strategies In Medical Sciences 2018;11(1):66-73. [Persian]
15. Hansen MT, Olsen RM, Brynhildsen S, Leonardsen AL. Nursing students' perceived stress, self-efficacy, control and evaluation of a course in systematic clinical observation, physical assessment and decision-making: An observational study in Norway. Nurs Open 2023;10(2):1007-15. [DOI:10.1002/nop2.1368]
16. Mazalová L, Gurková E, Štureková L. Nursing students' perceived stress and clinical learning experience. Nurse Education in Practice. 2022;64:103457. [DOI:10.1016/j.nepr.2022.103457]
17. Cheraghi F, Hassani P, Riazi H. [Correlation Study of Nursing Students' Self-Efficacy with Clinical Performance]. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2011;9(1):35-45. [Persian]
18. Seedhom AE, Kamel EG, Mohammed ES, Raouf NR. Predictors of perceived stress among medical and nonmedical college students, Minia, Egypt. Int J Prev Med 2019; 10: 107. [DOI:10.4103/ijpvm.IJPVM_6_18]
19. Bastani F, Haghani H. Perceived stress and fear of COVID-19 among the elderly referred to comprehensive health centers in Tehran, Iran. Iran Journal of Nursing 2022;35(136):134-49. [DOI:10.32598/ijn.35.2.256.16]
20. Mahdaviseresht R, parvan K, olyapur M, Ebrahimi H. [Evaluating the relationship between emotional intelligence and nursing student's tension in clinical setting of teaching and treatment centers of Tabriz]. Educ Strategy Med Sci 2020;13(3):162-71. [Persian]
21. Sarıkoc G, Oksuz E. Academic motivations and academic self-efficacy of nursing students Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Motivasyonları ve Akademik Öz Yeterlikleri. Journal Of Clinical And Analytical Medicine 2017;8(1):47-51.
22. Yu M, Tong H, Li S, Wu XV, Hong J, Wang W. Clinical competence and its association with self-efficacy and clinical learning environments among Chinese undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice 2021;53:103055. [DOI:10.1016/j.nepr.2021.103055]
23. Simonetti V, Durante A, Ambrosca R, Arcadi P, Graziano G, Pucciarelli G, et al. Anxiety, sleep disorders and self‐efficacy among nurses during COVID‐19 pandemic: A large cross‐sectional study. Journal of clinical nursing 2021;30(9-10):1360-71. [DOI:10.1111/jocn.15685]
24. Mousavi SK, Kamali M. The relationship of nursing students' personality traits with their perceived stress in clinical environment. Nursing and Midwifery Studies 2021;10(4):278-82.
25. Xu T, Zhu P, Ji Q, Wang W, Qian M, Shi G. Psychological distress and academic self-efficacy of nursing undergraduates under the normalization of COVID-19: multiple mediating roles of social support and mindfulness. BMC Med Educ 2023;23(1):348. [DOI:10.1186/s12909-023-04288-z]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri Bonyad S, Solgi M, Azami H, Maleki Jamasbi M, Arayeshgari M, Moumivand M. Investigating the Relationship between Clinical Self-Efficacy and Psychological Stress in Clinical Setting in Nursing Students. RME 2023; 15 (4) :55-63
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1359-fa.html

امیری بنیاد سجاد، سلگی محمد معین، اعظمی هیوا، ملکی جاماسبی مهرداد، آرایشگری محیا، مومیوند محمد. بررسی ارتباط خودکارآمدی بالینی با تنش روانی در محیط بالین در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :55-63

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1359-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education