[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 54-42 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی چالش ها و راهکارهای مناسب برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور: یک پژوهش کیفی
راحله سموعی ، حسن اشرفی ریزی* ، محمدرضا سلیمانی ، نیکو یمانی ، زهرا کاظم پور
گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، hassanashrafi@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (234 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی دانشجویان دکتری تخصصی یکی از قسمت‌های اصلی برنامه درسی آن­ها است و آزمون جامع با هدف ارزیابی توانمندی‌های کسب شده در مرحله آموزشی و احراز صلاحیت و توانمندی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی برگزار می‌شود. هدف این پژوهش، شناسایی چالش ­های برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری تخصصی در دانشگاه­ های علوم پزشکی کشور و ارائه پیشنهادهای مناسب بود.
روش ­ها: رویکرد پژوهش، کیفی و روش پژوهش تحلیل محتوای قراردادی (استقرایی) و نوع مطالعه کاربردی بود. مطالعه در منطقه 7 آموزش سلامت یعنی؛ دانشگاه ­های علوم پزشکی اصفهان، کاشان، یزد و شهرکرد با مشارکت‌ اعضای هیئت ممتحن در هر رشته تخصصی با سمت و درجات علمی مختلف، دانشجویان دکتری تخصصی که آزمون جامع را گذرانده ­اند و نیز دست ­اندرکاران آموزشی آزمون انجام شد. نمونه‌گیری هدفمند به­ صورت ناهمگن با بیشترین تنوع برای دستیابی به دیدگاه­ های گوناگون بود. در مطالعه حاضر، پس از 17 مصاحبه، داده جدیدی به­ دست نیامد؛ با این­ حال جهت اطمینان با 3 مشارکت­ کننده دیگر نیز مصاحبه شد (20 مشارکت ­کننده). برای تحلیل داده ­ها از مدل 5 مرحله ­ای گرانهایم و لاندمن و برای سنجش صحت و تضمین داده ­ها از معیارهای لینکن و گوبا استفاده شد.
یافته­ ها: داده ­ها در بخش چالش ­ها در 41 کد، 9 طبقه فرعی و 3 طبقه اصلی و در بخش راهکارها در 48 کد، 13 طبقه فرعی و 3 طبقه اصلی، طبقه ­بندی شدند. مفاهیم اصلی درباره چالش­ های برگزاری آزمون جامع دکتری تخصصی شامل سیاست گذاری و برنامه­ ریزی کلان، محدودیت قوانین و برنامه ­ریزی­ های ضعیف، و مشکلات گروه­ های درگیر در آزمون و نیز مفاهیم اصلی درباره راهکارهای بهینه کردن برگزاری آزمون جامع دکتری تخصصی شامل راهکارهای قبل از ورود دانشجو به دوره دکتری تخصصی، مرتبط با آزمون جامع، و طول دوره دکتری تخصصی بودند.
نتیجه ­گیری: چالش ­های برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری در حوزه سلامت چند وجهی است و نیاز به یک رویکرد جامع برای رسیدگی دارد. با توجه دقیق به این چالش ­ها و اجرای راهکارها در سطح خرد و کلان، نظام آموزشی بهتر می­ تواند به رسالت و هدف اصلی برگزاری آزمون جامع دکتری تخصصی دست یابد و در ضمن آمادگی دانشجویان را برای ورود به دوره پژوهش دقیق­ تر ارزیابی کنند.
واژه‌های کلیدی: آزمون جامع، دانشجویان، دوره دکتری تخصصی، دانشگاه های علوم پزشکی
متن کامل [PDF 683 kb]   (126 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (89 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Rajaee A.[Pathology of higher education policy making in Iran]. ihej 2023; 14 (3): 20-30. [Persian]
2. Khosravi M, Hassani M, Mohajeran B.[Identifying the components of the model of recruitment and effectiveness of higher education management graduates in the governance system of higher education in Iran]. Higher Education Letter 2022; 15(58): 127-60. [Persian]
3. Rahmanpour M, Hosseini M, Nasr A. [Satisfaction Rate of Assessment Strategies of Learning Outcomes in the Graduate Curriculum Viewpoint of Professors and Students: A Case Study of University of Isfahan]. AJHEL 2018; 11(43): 25-48. [Persian]
4. Liu S, Liu S. Higher education quality assessment and university change: A theoretical approach. Quality Assurance and Institutional Transformation 2016:15-46. [DOI:10.1007/978-981-10-0789-7_2]
5. Jalili M, Khabaz Mafinejad M, Gandomkar R, Mortaz Hejri S. [Principles and methods of student assessment in health professions].Tehran: Iranian Academy of Medical Sciences; 2017 [Persian]
6. Pereira D, Flores MA, Niklasson L. Education EiH. Assessment revisited: a review of research in Assessment and Evaluation in Higher Education 2016; 41(7): 1008-32. [DOI:10.1080/02602938.2015.1055233]
7. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. [Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing]. Education Strategies in Medical Sciences 2016; 9(3): 194-205. [Persian]
8. UNC School of Education. Ph.D in Education Handbook January 2023. [Cited 2023 Nov 12]. Available from: https://ed.unc.edu/wp-content/uploads/2023/01/SOE-Doctoral-Handbook-FINAL-January-2023-1.pdf
9. Old Dominion University. Student Guide: The Ph.D. Comprehensive Examination. [Cited 2023 Nov 12]. Available from: https://ww1.odu.edu/intlstudies/gpis/resources/student-guide-phd-comprehensive-examination.
10. Wood P. Contemplating the value of comprehensive exams: Do they have a role in a radical agenda for reimagining the PhD in the neoliberal university?. Geojournal 2015; 80(20): 225-9. [DOI:10.1007/s10708-014-9582-6]
11. Camacho A. A Comprehensive Exam as an Improvement Tool to Increase the Board of Registry Exam Application and Performance 2018; 150: S84. [DOI:10.1093/ajcp/aqy095.203]
12. McGee RW. Let's Eliminate Comprehensive Exams: An Application of Economic and Ethical Theory to a Practical Issue. [Cited 2023 Nov 14]. Available from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=242344
13. Lindquist JL, Wortman SE, Francis C. Adding value to graduate education: the comprehensive examination. NACTA Journal 2011:105-107.
14. Farokhi F, Golmakani N, Tafazoli M.[Attitude of Undergraduate Midwifery Students about Final Comprehensive Exam in Mashhad Nursing and Midwifery School]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :410-416 [Persian]
15. Memarian B, Gollish S, Moozeh K, Gerrard D, Tihanyi D, Costa SA, editors. [Comprehensive exam variations and experiences of doctoral candidates in engineering]. ASEE Annual Conference & Exposition; 2019 Jun 15; 2019. [Persian]
16. Allard E, Leclerc-Loiselle J, Lavallée A, Vinette B, Larue CJNEiP. PhD nursing students' changing needs relative to the comprehensive doctoral examination 2021;50:102917. [DOI:10.1016/j.nepr.2020.102917]
17. Asghari F, Nemati MAJJoICR. [The challenge of the quality of PhD thesis in Iran (based on the concept of value Chain)]. Journal of Iranian Cultural Research 2016; 9(2): 159-91.[Persian]
18. Abdi Shahshahani M, Ehsanpour S, Yamani N, Kohan S, Dehghani ZJIJoME. The Development and Validation of an Instrument to Evaluate Reproductive Health PhD Program in Iran Based on CIPP Evaluation Model. IJME 2014; 14 (3):252-64. [Persian]
19. Graneheim UH, Lindgren BM, Lundman B. Methodological challenges in qualitative content analysis: A discussion paper 2017; 56: 29-34. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.06.002]
20. Polit DF, Beck CT. Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samouei R, Ashrafi-rizi H, Soleymani M, Yamani N, Kazempour Z. Identifying the Challenges and Appropriate Solutions for Holding Comprehensive Exam for PhD Students in the Medical Sciences Universities: a Qualitative Research. RME 2023; 15 (4) :42-54
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1354-fa.html

سموعی راحله، اشرفی ریزی حسن، سلیمانی محمدرضا، یمانی نیکو، کاظم پور زهرا. شناسایی چالش ها و راهکارهای مناسب برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور: یک پژوهش کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :42-54

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education