دوره 16، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Y, Samooei Y, Zare Bidaki M, Mousavi S B, Askari S F. Impact of Integrated Teaching Approach on Pharmacy Students' Learning and Satisfaction: A Study of Small Groups and Mind Map vs. Lecture in a Medicinal Plants Course during COVID-19. Res Med Edu 2024; 16 (2) :25-32
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1353-fa.html
محمدی یحیی، سموئی یاسر، زارع بیدکی مجید، موسوی سیده بنت الهدی، عسکری سیده فاطمه. تاثیر رویکرد آموزش تلفیقی بر یادگیری و رضایت دانشجویان داروسازی: مطالعه گروه‌های کوچک و نقشه ذهن در مقابل سخنرانی، در درس گیاهان دارویی در دوران کووید-19 19. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (2) :25-32

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1353-fa.html


مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران & گروه فارماکوگنوزی و داروسازی سنتی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، sfaskari98@gmail.com
چکیده:   (960 مشاهده)
مقدمه: شیوع بیماری کرونا آموزش مجازی را فراگیرتر کرد و چالش‌هایی در کیفیت آموزش و ارتباط بین دانشجو و استاد ایجاد کرد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر روش تلفیقی گروه‌های کوچک و نقشه ذهن در مقایسه با سخنرانی بر یادگیری و رضایت دانشجویان داروسازی در درس گیاهان دارویی در دوران کووید-19 می‌پردازد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال تحصیلی 1401-1400 بر روی 33 دانشجوی مقطع دکتری در دانشکده داروسازی بیرجند در مورد درس گیاهان دارویی انجام شد. دانشجویان نیم‌سال اول به عنوان گروه کنترل (سخنرانی) و نیم‌سال دوم به عنوان گروه آزمون (تلفیقی) درنظر گرفته شدند. داده­ های مربوط به نمره نهایی درس، پرسشنامه ­های رضایت و انگیزش دانشجویان با کمک نرم افزار  SPSS نسخه 21، آزمون تی مستقل و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین دو گروه از نظر جنسیت تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، اما از نظر سنی ناهمگن بودند. نمره نهایی گروه تلفیقی (2/69±15/19) به طور معنی‌داری بیشتر از گروه سخنرانی (2/53±11/45) بود (0/001=P). دانشجویان گروه سخنرانی انگیزه (4/77±48/72) بیشتری نسبت به گروه تلفیقی (5/59±42/81) داشتند (0/005=P) و همچنین نمره رضایت آن ها (3/42±39/81) نسبت به گروه تلفیقی(18/69±31/7) بیشتر بود و (0/001=P).
نتیجه‌گیری: مدل تلفیقی گروه‌های کوچک و نقشه ذهن در درس گیاهان دارویی نسبت به سخنرانی اثربخشی بیشتری دارد. بنابراین برای افزایش رضایت و انگیزه دانشجویان در ترسیم نقشه ذهن، باید تمهیداتی اندیشیده شود.
متن کامل [PDF 539 kb]   (284 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (293 مشاهده)  

فهرست منابع
1. Mian A, Khan S. Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC Medicine 2020; 18: 100. [DOI:10.1186/s12916-020-01577-y]
2. Eppler MJ. A comparison between concept maps, mind maps, conceptual diagrams, and visual metaphors as complementary tools for knowledge construction and sharing. Information visualization 2006; 5 (3): 202-10. [DOI:10.1057/palgrave.ivs.9500131]
3. Van Diggele C, Burgess A, Mellis C. Planning, preparing and structuring a small group teaching session. BMC Medical Education 2020; 20 (2): 462. [DOI:10.1186/s12909-020-02281-4]
4. Budd JW. Mind maps as classroom exercises. The journal of economic education 2004; 35 (1): 35-46. [DOI:10.3200/JECE.35.1.35-46]
5. Batdi V. A meta-analysis study of mind mapping techniques and traditional learning methods. The Anthropologist 2015; 20 (1-2): 62-8. [DOI:10.1080/09720073.2015.11891724]
6. Amani V, Zamani K.[Overview of the Application of Conceptual Mapping Software in Facilitating and Improving the Quality of Teaching and Learning of Chemistry]. Research in Chemistry Education, 2019; 1(1): 15-34. [Persian]
7. Pouragha B, Norouzinia R, Ghazivakili Z, Pakravan N. [Effect of conceptual mapping in small groups on academic performance and student satisfaction in basic immunology]. Development Strategies in Medical Educatio 2018; 5 (1): 54-69. [Persian]
8. Martinez RM, Lourenço FR, Baby AR. Case study of mind mapping as an educational tool for a pharmaceutical course on drug formulation design. Pharmacy Education 2021; 21: 178-85. [DOI:10.46542/pe.2021.211.178185]
9. Yuan L, Chen B, Wu Z, He G, Huang J. Exploration and Practice of the Integrated Teaching Method of Mind Mapping in the Standardized Training of New Pharmacists. Computational Intelligence and Neuroscience 2022; 985027. [DOI:10.1155/2022/7985027]
10. Patel J. Using game format in small group classes for pharmacotherapeutics case studies. American journal of pharmaceutical education 2008; 72 (1). [DOI:10.5688/aj720121]
11. Ferreri SP, O'Connor SK. Redesign of a large lecture course into a small-group learning course. American journal of pharmaceutical education 2013; 77 (1):13. [DOI:10.5688/ajpe77113]
12. Aljaber N, Alsaidan J, Shebl N, Almanasef M. Flipped classrooms in pharmacy education: A systematic review. Saudi Pharmaceutical Journal 2023: 101873. [DOI:10.1016/j.jsps.2023.101873]
13. Sharifdini M, Jafari A, Daeihamed M, Hesari Z. [Comparative evaluation of gallery walk and traditional educational method in teaching pharmaceutics subjects in pharmacy students]. Research in Medical Education 2020;12(3):23-31. [Persian]
14. Oestreich JH, Guy JW. Game-based learning in pharmacy education. Pharmacy 2022; 10 (1): 11. [DOI:10.3390/pharmacy10010011]
15. Nath S, Bhattacharyya S, PreetiNaNda P. Perception of Students and Faculties towards Implementation of Concept Mapping in Pharmacology: A Cross-sectional Interventional Study. Journal of Clinical & Diagnostic Research 2021; 15 (4):8. [DOI:10.7860/JCDR/2021/48561.14797]
16. Bhandari P. Pharmacology Mind Maps for Medical Students and Allied Health Professionals.1st ed. Boca Raton: CRC Press; 2019. [DOI:10.1201/9780429023859]
17. Hill LH. Concept mapping in a pharmacy communications course to encourage meaningful student learning. American journal of pharmaceutical education 2004; 68 (5): 1-9. [DOI:10.1016/S0002-9459(24)00227-4]
18. Dare L, Nowicki E. Engaging children and youth in research and evaluation using group concept mapping. Evaluation and Program Planning 2019; 76: 101680. [DOI:10.1016/j.evalprogplan.2019.101680]
19. All AC, Havens RL. Cognitive/concept mapping: a teaching strategy for nursing. Journal of advanced nursing 1997; 25 (6): 1210-9. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1997.19970251210.x]
20. Wilgis M, McConnell J. Concept mapping: An educational strategy to improve graduate nurses' critical thinking skills during a hospital orientation program. The journal of continuing education in Nursing 2008; 39 (3): 119-26. [DOI:10.3928/00220124-20080301-12]
21. Nast J. Idea Mapping: How to Access Your Hidden Brain Power. Learn Faster, Remember More, and Achieve Success in Business. John Wiley & Sons; 2006.
22. Ibraković V, Bogner B. Creativity in teaching plant production. Educational Journal of Living Theories 2009; 2 (2): 232-56.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb