[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 23-13 برگشت به فهرست نسخه ها
شایستگی های مدرسان آموزش پزشکی در آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی: یک مطالعه فنومنولوژی توصیفی
فرانک اسدی شریف ، جهانگیر یاری حاج عطالو* ، عیسی رضایی ، یوسف ادیب ، عزیز کامران
گروه علوم تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران ، jahangiryari17@gmail.com
چکیده:   (182 مشاهده)
مقدمه: آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی روشی برای ایجاد تجربه آموزشی بدون قرارگیری در یک محیط واقعی است. در سال‌های اخیر این نوع آموزش با توجه ‌به مبحث ایمنی بیمار جزء اولویت‌های آموزش پزشکی قرار گرفته است. در این ‌بین در کنار مزایا و نواقصات آموزش مبتنی ­بر شبیه‌سازی، پرداختن به­موضوع شایستگی مدرسان آموزش مبتنی ­بر شبیه‌سازی نیز حائز اهمیت است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های شایستگی مدرسان آموزش پزشکی در زمینه آموزش مبتنی ­بر شبیه‌سازی است.
روش‌ها: پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با نمونه منتخب هدفمند اساتید آموزش پزشکی و با تعریف معیارهای ورود به پژوهش به تعداد 8 نفر از آبان الی اسفند 1401 انجام شد. مصاحبه ­ها با استفاده از روش کدگذاری 7 مرحله ­ای کلایزی تحلیل و سپس مفاهیم شناسایی شده با استفاده از نرم ­افزار MAXQDA کدگذاری شدند.
یافته‌ها: پس از تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها 115 کد اولیه، 18 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی شامل شایستگی فردی (خودراهبری و نگرش مدرس)، شایستگی شناخت حرفه­ ای (توسعه حرفه­ ای و مهارت طراحی آموزشی)، شایستگی مهارت حرفه ­ای (توانایی مشارکت و همکاری و مهارت استفاده هدفمند از شبیه‌سازی) و شایستگی ارزیابی (مهارت ارزیابی و بهسازی مداوم) بدست آمد.
نتیجه‌گیری: مدرسان آموزش پزشکی برای موفقیت در آموزش مبتنی ­بر شبیه‌سازی نیاز به توانمند شدن دارند؛ بنابراین می‌توان با استفاده از شاخص‌های شناسایی شده در این پژوهش اقدام به توانمندی مدرسان نمود.
واژه‌های کلیدی: شبیه‌سازی، فنومنولوژی، شایستگی مدرسان، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 589 kb]   (115 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (82 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی
فهرست منابع
1. Steuber T, Isaacs AN, Howard ML, Nisly SA. Effectiveness of Journal Club Activities Versus Clinical Debate Activities in Pharmacy Experiential Education. American journal of pharmaceutical education 2022; 86 (1):8562. [DOI:10.5688/ajpe8562]
2. So HY, Chen PP, Wong GK, Chan TT. Simulation in medical education. Journal of the Royal College of Physicians of Edinburgh 2019; 49 (1): 52-7. [DOI:10.4997/JRCPE.2019.112]
3. Okuda Y, Bryson EO, DeMaria Jr S, Jacobson L, Quinones J, Shen B, Levine AI. The utility of simulation in medical education: what is the evidence?. Mt Sinai J Med 2009; 76(4): 330-43. [DOI:10.1002/msj.20127]
4. Doyon O, Raymond L. Surveillance and patient safety in nursing research: A bibliometric analysis from 1993 to 2023. J Adv Nurs 2024;80:777-788. [DOI:10.1111/jan.15793]
5. Cook TC, Camp-Spivey LJ. Innovative teaching strategies using simulation for pediatric nursing clinical education during the pandemic: a case study. Academic Medicine 2022: 97(3), S23. [DOI:10.1097/ACM.0000000000004538]
6. Phillips JM, Harper MG, DeVon HA. Virtual Reality and Screen-Based Simulation Learner Outcomes Using Kirkpatrick's Evaluation Levels: An Integrative Review. Clinical Simulation in Nursing 2023; 79: 49-60. [DOI:10.1016/j.ecns.2023.02.008]
7. Roh YS, Kim M, Issenberg SB. Perceived competence and training priorities of Korean nursing simulation instructors. Clinical Simulation in Nursing 2019; 26: 54-63. [DOI:10.1016/j.ecns.2018.08.001]
8. Porkarimi J,sedagat M.[Explaining the Relationship between Competence and Transformational Leadership Style of Managers in Research Organizations]. Human Resource Management Researches 2014; 6(1): 201-222.[Persian]
9. Milner RJ, Gusic ME, Thorndyke LE. Perspective: toward a competency framework for faculty. Academic Medicine 2011; 86 (10):1204-10. [DOI:10.1097/ACM.0b013e31822bd524]
10. Aligolbandi K, Mohamadalizadeh P, Amue F, Ghanhrani N, Nadi ghra A, Hosseinian A. Prediction of Active Learning by Evaluating the Components of Competency and Teaching Quality in the Students of Mazandaran University of Medical Sciences. JMED 2017; 10 (27): 124-40. [DOI:10.29252/edcj.10.27.32]
11. Sajadi S, Farsi Z.[Simulation- Based Education]. Journal of Educational Studies 2015; 6: 21-30.[Persian]
12. Amiri M, Khademian Z.[Simulation-Based Training in Operating Room: A Review Study]. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18(81): 496-505.[Persian]
13. Baniasadi T, Shahmoradi L, Mehravar F, Hajesmaeelgohari S.[The Role of Learning Based on Virtual Patient Simulation in Surgical Training: A Survey at Tehran University of Medical Sciences]. Journal of Health and Biomedical Informatics 2021; 8(2): 174-83.[Persian]
14. Janighorban M, Allahdadian M, Haghani F. Simulation,A Strategy for Improving Clinical Education. Journal of Nursing Education 2013; 2 (3): 55-65.
15. Motaghi M, Assadisharif F. Experiences of family from caring patient suffering from trauma: a qualitative study, Journal of Multidisciplinary Care, 2016; 5 (4): 90-100.
16. Abili K, darabi M, Porkarimi J, Farmahinifarahani M. The exploration of the competencies of faculty members in quality teaching. JMED 2020; 13 (37): 52-63. [DOI:10.29252/edcj.13.37.52]
17. Abedi H.[Methods of qualitative research in nursing]. Isfahan. Boshra; 2006. [Persian]
18. Mikeska JN, Webb J, Bondurant L, Kwon M, Imasiku L, Domjan HN, et al. Using and adapting simulated teaching experiences to support preservice teacher learning. InRedefining teacher education and teacher preparation programs in the post-COVID-19 era. IGI Global; 2022. [DOI:10.4018/978-1-7998-8298-5.ch004]
19. Erfanpoor S, Esmaeili R, Sajjadi M, Alami A, Mircheraghi SF. Needs Assessment and Determination of the Priorities of Accountable Education in Gonabad University of Medical Sciences. Future of Medical Education Journal 2018; 8(2 ):3-7.
20. Mirjailli Seyyed MA.[Investigation the role of professional development and empowerment of Farhangian university' s teachers in students' perceived teaching quality: Case study of Farhangian University in Yaszd]. Journal of Educational and Scholastic Studies 2019; 7 (19): 9-38. [Persian]
21. Roussin CJ, Weinstock P. SimZones: an organizational innovation for simulation programs and centers. Academic Medicine 2017;1; 92 (8): 1114-20. [DOI:10.1097/ACM.0000000000001746]
22. Sadeghi Z, Mohtashami R, Miri A, Sadeghi S.[Creativity in higher education a basic step to stable development]. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (1) : 9-10. [Persian]
23. Lee WC, Neo WL, Chen DT, Lin TB. Fostering changes in teacher attitudes toward the use of computer simulations: Flexibility, pedagogy, usability and needs. Education and Information Technologies 2021; 26: 4905-23. [DOI:10.1007/s10639-021-10506-2]
24. Jin S, Lu Q, Pang D. An investigation of knowledge, attitude and practice towards simulation among clinical nursing teachers in China: A cross-sectional study. Nurse Education in Practice 2022; 63:103395. [DOI:10.1016/j.nepr.2022.103395]
25. Vermunt JD. Understanding, measuring and improving simulation-based learning in higher education: Student and teacher learning perspectives. Learning and Instruction 2023;1; 86:101773. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2023.101773]
26. Akhter Z, Malik G, Plummer V. Nurse educator knowledge, attitude and skills towards using high-fidelity simulation: A study in the vocational education sector. Nurse Education in Practice 2021; 53:103048. [DOI:10.1016/j.nepr.2021.103048]
27. Badiee F, Kaufman D. Design evaluation of a simulation for teacher education. Sage Open 2015;24;5(2):2158244015592454. [DOI:10.1177/2158244015592454]
28. Dai CP, Ke F. Educational applications of artificial intelligence in simulation-based learning: A systematic mapping review. Computers and Education: Artificial Intelligence 2022; 19:100087. [DOI:10.1016/j.caeai.2022.100087]
29. Hakemi A, Blamoun J, Lundahl A, Armstead T, Hakemi K, Malik M. A Conceptual Framework for Instructional Design of a High Acuity and Low Occurrence Event-Simulation Based Education Training of Residents, Medical Students, and Nurses in Anaphylaxis Utilizing Curated Educational Theories. Advances in Medical Education and Practice 2023; 14:101-7. [DOI:10.2147/AMEP.S398013]
30. Polikarpus S, Luik P, Poom-Valickis K, Ley T. The Role of Trainers in Implementing Virtual Simulation-based Training: Effects on Attitude and TPACK Knowledge.Vocations and Learning 2023;16: 1-28. [DOI:10.1007/s12186-023-09322-1]
31. Muhumuza A, Najjuma JN, MacIntosh H, Sharma N, Singhal N, Hollaar GL, Wishart I, Bajunirwe F, Santorino D. Understanding the barriers and enablers for postgraduate medical trainees becoming simulation educators: a qualitative study. BMC medical education 2023; 23 (1): 28. [DOI:10.1186/s12909-022-03995-3]
32. Waznonis AR. Methods and evaluations for simulation debriefing in nursing education. Journal of Nursing Education 2014; 1; 53(8): 459-65. [DOI:10.3928/01484834-20140722-13]
33. Brown DK, Wong AH, Ahmed RA. Evaluation of simulation debriefing methods with interprofessional learning. Journal of Interprofessional Care 2018; 2; 32 (6): 779-81. [DOI:10.1080/13561820.2018.1500451]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assadisharif F, yari Haj atalou J, Rezaei E, Adib Y, kamran A. Competencies of Medical Education Instructors In Simulation-based Education: a Descriptive Phenomenological Study. RME 2023; 15 (4) :13-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1336-fa.html

اسدی شریف فرانک، یاری حاج عطالو جهانگیر، رضایی عیسی، ادیب یوسف، کامران عزیز. شایستگی های مدرسان آموزش پزشکی در آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی: یک مطالعه فنومنولوژی توصیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :13-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1336-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education