دوره 16، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 83-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Khadem-Rezaiyan M, youssefi M, Alinezhad Namaghi M. Evaluation of Virtual Learning Environment of Medical Students Using Distance Education Learning Environment Survey Questionnaire at Mashhad University of Medical Sciences. Res Med Edu 2024; 16 (1) :74-83
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1332-fa.html
محمدی محمدعلی، خادم رضائیان مجید، یوسفی مسعود، علی نژاد نامقی مریم. ارزیابی وضعیت محیط یادگیری آموزش مجازی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با پرسشنامه ارزیابی محیط یادگیری آموزش از راه دور. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (1) :74-83

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1332-fa.html


مرکز تحقیقات پیوند، پژوهشکده علوم بالینی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران و گروه تغذیه بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، alinezhadnm@mums.ac.ir
چکیده:   (1113 مشاهده)
مقدمه: فضای حاکم بر یادگیری از مهم­ترین عوامل تاثیر­گذار در آموزش است. شیوع ویروس کرونا (COVID-19) منجر به نگاه ویژه­ای به محیط یادگیری الکترونیک برای قطع زنجیره انتقال ویروس شد. این مطالعه جهت تعیین وضعیت محیط یادگیری آموزش مجازی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوران همه­گیری کرونا با استفاده از پرسشنامه DELES (ارزیابی محیط یادگیری آموزش از راه دور) انجام گرفت.
روش­ ها: این مطالعه تحلیلی- مقطعی بر روی 202 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 انجام پذیرفت. نمونه­گیری به­روش چند مرحله­ای، ابتدا به صورت طبقه­ای از دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف پزشکی عمومی (علوم­پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی) به­ روش در دسترس صورت گرفت. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه DELES بود که از طریق لینک در گروه­های مجازی دانشجویان پزشکی به اشتراک گذاشته ­شد. داده­ها با استفاده از     آزمون­های t، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم­افزار آماری SPSS نسخه 26تجزیه و تحلیل شدند. درکلیه آزمون­ها سطح معنی­داری کم­تر یا مساوی از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: در مجموع 202 نفر از دانشجویان پزشکی با میانگین سنی 48/2±88/22 وارد مطالعه شدند. میانگین درصد پاسخ شرکت کنندگان  در خصوص مطالعه دروس در طول ترم در محیط مجازی  76/27±78/49  درصد بوده است. دانشجویان در مطالعه وضعیت آموزش را نسبتاً مطلوب گزارش نموده­اند، به نحوی که رضایت  آن­ها در حیطه استقلال دانشجو بیشترین (نسبتا مطلوب) و در حیطه حمایت اساتید کمترین(ضعیف) نسبت به بقیه حیطه­ها بوده است. نتایج آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان علوم پایه به شکل معنی­داری بالاتر از دانشجویان مقاطع کارآموزی و کارورزی است (0،001 P<861/7(F= . همچنین نتایج آزمون T-Student نشان داد که اختلاف آماری معنی داری بین دانشجویان از نظر جنسیت و وضعیت تاهل وجود ندارد و دانشجویان غیر بومی رضایت کم­تری نسبت به دانشجویان بومی در حیطه تعاملات دانشجویان و همکاران داشتند )03/0 (P <.
نتیجه­ گیری: نگرش دانشجویان پزشکی مشهد به آموزش از راه دور در دوران همه­گیری کووید-19 در حد نسبتاً مطلوب یا رضایت نسبی بود. لذا جهت بهبود وضعیت آموزش از راه دور اجرای روش­هایی برای افزایش حمایت اساتید و بهبود ارتباط آن­ها با دانشجویان در محیط آموزش مجازی توصیه می­شود.

 
متن کامل [PDF 601 kb]   (322 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (469 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

فهرست منابع
1. Soltani Arabshahi K, Kouhpayezade J, Sobuti B. [The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals Affiliated to Iran University of Medical Sciences: Learners' Viewpoints Based on DREEM Model]. Iranian Journal of Medical Education 2008;8(1):43-50 .[Persian]
2. Hammond SM, O'Rourke M, Kelly M, Bennett D, O'Flynn S. A psychometric appraisal of the DREEM. BMC Med Educ 2012;12:2. [DOI:10.1186/1472-6920-12-2]
3. Javadi N, Nasrollahnejhad Tasooj S, Veiskaramian A, Raznahan R. [Determining the Components of Effectiveness in Medical Education: A Review Article]. IJSR 2022;2(2):61-70.[Persian]
4. Fouladi Dehaghi B, Ghodrati-Torbati A, Teimori G, Ghavamabadi LI, Jamshidnezhad A. [Face masks vs. COVID-19: a systematic review]. Investigacion y educacion en enfermeria 2020;38(2) .[Persian] [DOI:10.17533/udea.iee.v38n2e13]
5. Zhang JJ, Dong X, Cao YY, Yuan YD, Yang YB, Yan YQ, et al. Clinical characteristics of 140 patients infected with SARS‐CoV‐2 in Wuhan, China. Allergy 2020;75(7):1730-41. [DOI:10.1111/all.14238]
6. Jamshidnezhad A, Hosseini SA, Ghavamabadi LI, Marashi SMH, Mousavi H, Zilae M, et al. [The role of ambient parameters on transmission rates of the COVID-19 outbreak: A machine learning model]. Work 2021;70(2):377-85.[Persian] [DOI:10.3233/WOR-210463]
7. Fouladi Dehaghi B, Teimori-Boghsani G, Ghavamabadi LI, Mohammadi A. [Public eye toward COVID-19: a systematic review]. Open Access Macedonian Journal of Medical Sciencez 2020;8(T1):61-5 .[Persian] [DOI:10.3889/oamjms.2020.4897]
8. Shah S, Diwan S, Kohan L, Rosenblum D, Gharibo C, Soin A, et al. The technological impact of COVID-19 on the future of education and health care delivery. Pain physician 2020:S367-S80. [DOI:10.36076/ppj.2020/23/S367]
9. Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus 2020;12(4): e7541. [DOI:10.7759/cureus.7541]
10. Kumar PM, Gottumukkala SNS, Ramesh K, Bharath TS, Penmetsa GS, Kumar CN. Effect of e-learning methods on Dental education: an observational study. Journal of Education and Health Promotion 2020;9:1-5. [DOI:10.4103/jehp.jehp_209_20]
11. Co M, Cheung KYC, Cheung WS, Fok HM, Fong KH, Kwok OY, et al. Distance education for anatomy and surgical training-A systematic review. The Surgeon 2022;20(5):e195-e205. [DOI:10.1016/j.surge.2021.08.001]
12. Davis NL, Gough M, Taylor LL. Online teaching: Advantages, obstacles and tools for getting it right. Journal of Teaching in Travel & Tourism 2019;19(3):256-63. [DOI:10.1080/15313220.2019.1612313]
13. Ranjbar Kouchaksaraei S, Rohaninasab M, Nikjo P, Jannati Y. [The education users' opinion about the E-learning in Covid-19 pandemic in the world: a review study]. Clinical Excellence. 2021;10(4):41-51.[Persian]
14. Pololi LH, Frankel RM. Humanising medical education through faculty development: linking self‐awareness and teaching skills. Medical Education 2005;39(2):154-62. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2004.02065.x]
15. Salahshouri A, Eslami K, Boostani H, Zahiri M, Jahani S, Arjmand R, et al. [The university students' viewpoints on e-learning system during COVID-19 pandemic: the case of Iran]. Heliyon 2022;8(2):e08984. [Persian] [DOI:10.1016/j.heliyon.2022.e08984]
16. kuhpayehzadeh J, Afshar por S, Naghizadeh mooghari Z. [Psychometric Adequacy of The Persian Version of The DELES questionnaire to evaluate the educational environment of environment of IUMS]. Razi Journal of Medical Sciences 2017;24(159):66-75.[Persian]
17. Ebadi A, Heidaranlu E. [Virtual Learning: A New Experience in the Shadow of Coronavirus Disease]. Shiraz E-Med J 2020;21(12):e106712. [Persian] [DOI:10.5812/semj.106712]
18. Hayat AA, Keshavarzi MH, Zare S, Bazrafcan L, Rezaee R, Faghihi SA, et al. [Challenges and opportunities from the COVID-19 pandemic in medical education: a qualitative study]. BMC Med Educ 2021;21(1):247.[Persian] [DOI:10.1186/s12909-021-02682-z]
19. Rambod M, Tehranineshat B, Pasyar N, Torabizadeh C. [Explaining the Virtual Medical Education Process of the Students of Shiraz University of Medical Sciences in the COVID-19 Crisis: A Grounded Theory]. Journal of Nursing Education. 2023;12(3):75-88.[Persian]
20. Ghafourifard M. [The promotion of Virtual Education in Iran: The Potential which Turned into reality by Coronavirus]. Iranian Journal of Medical Education 2020;20(0):33-4.[Persian]
21. Toubasi AA, Al-Harasis SM, Obaid YY, Albustanji FH, Kalbouneh HM. Quality of Distance Learning After One and a Half Year From Its Integration Due to the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Study at the University of Jordan. Cureus 2022;14(12):e32642. [DOI:10.7759/cureus.32642]
22. Deepika V, Soundariya K, Karthikeyan K, Kalaiselvan G. 'Learning from home': role of e-learning methodologies and tools during novel coronavirus pandemic outbreak. Postgraduate Medical Journal 2021;97(1151):590-7. [DOI:10.1136/postgradmedj-2020-137989]
23. Zhalehjoo N, Arabi M, Momeni Z, Akbari Kamrani M, Khalili A, Riahi S, et al. [Virtual Education status from the Perspective of Students at Alborz University of Medical Sciences in the Covid-19 Pandemic Period]. Journal of Medical Education Development 2021;14(42):37-45. [Persian]
24. Morgan CK, McKenzie AD. Is enough too much? The dilemma for online distance learner supporters. International Review of Research in Open and Distributed Learning 2003;4(1):1-13. [DOI:10.19173/irrodl.v4i1.119]
25. Zis P, Artemiadis A, Bargiotas P, Nteveros A, Hadjigeorgiou GM. Medical Studies during the COVID-19 Pandemic: The Impact of Digital Learning on Medical Students' Burnout and Mental Health. International journal of environmental research and public health 2021;18(1). [DOI:10.3390/ijerph18010349]
26. Brown T, Robinson L, Gledhill K, Peart A, Yu ML, Isbel S, et al. Online Learning During the COVID-19 Pandemic: Comparing the Perceptions of Domestic and International Occupational Therapy Students. Journal of allied health 2022;51(2):121-9.
27. Amir LR, Tanti I, Maharani DA, Wimardhani YS, Julia V, Sulijaya B, et al. Student perspective of classroom and distance learning during COVID-19 pandemic in the undergraduate dental study program Universitas Indonesia. BMC medical education 2020;20:392. [DOI:10.1186/s12909-020-02312-0]
28. McFadzean E. Supporting virtual learning groups. Part 1: a pedagogical perspective. Team Performance Management: An International Journal 2001;7(3/4):53-62. [DOI:10.1108/13527590110395658]
29. Yoosefian Arani N, Avizhgan M. [Students' Experiences on Online Education Opportunities during the COVID-19 Outbreak]. J Isfahan Med Sch 2023; 41 (728): 594-603.[Persian]
30. Caprara L, Caprara C. Effects of virtual learning environments: A scoping review of literature. Education and Information Technologies 2022;27(3):3683-722. [DOI:10.1007/s10639-021-10768-w]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb