[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 16، شماره 1 - ( 1403 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 55-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای دو روش آموزشی سنتی و یادگیری خرد در تدریس مبحث نانولیپوزوم های دارویی به دانشجویان داروسازی
زهره سادات میرمقتدایی ، آزاده حائری*
گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران و گروه فارماسیوتیکس و نانوفناوری دارویی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ومرکز تحقیقات فن‌آوری پروتئین، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، a_haeri@sbmu.ac.ir
چکیده:   (149 مشاهده)
مقدمه: یادگیری خرد یکی از روش­ های آموزشی جدید است که به ­صورت ارائه واحدهای کوچک در مدت‌زمان کوتاه می­باشد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش آموزش سنتی و یادگیری خرد در آموزش نانولیپوزوم‌ها برای دانشجویان داروسازی است.
روش ­ها: این مطالعه تجربی در سال 1402 بر روی 40 نفر از دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم­ پزشکی شهید بهشتی انجام شد. دانشجویان به­صورت تصادفی به دو گروه آموزش سنتی و یادگیری خرد تقسیم شدند. گروه مداخله محتوای آموزشی شامل روش­های ساخت، بارگیری دارو و مشخصه­یابی نانولیپوزوم­های دارویی را به­روش یادگیری خرد و گروه کنترل نیز جزوه درسی متداول لیپوزوم را که حاوی محتوای آموزشی به ­صورت نوشتاری است، دریافت کردند. محتوای آموزشی با استفاده از نرم افزار طراحی فیلم­های آموزشی تهیه و ویرایش شد. پس از اجرای مداخله از یک آزمون محقق ساخته جهت ارزیابی میزان یادگیری در دو گروه استفاده گردید. برای سنجش رضایت کاربران از بسته­های آموزشی یادگیری خرد از پرسش­نامه استاندارد QUIS پس از بررسی روایی و پایایی آن، استفاده شد. نرمال بودن توزیع نمرات با آزمون Kolmogorov-Smirnov و مقایسه دو گروه با آزمون Mann-Whitney صورت گرفت. داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: در مجموع 40 نفر از دانشجویان داروسازی در این مطالعه شرکت کردند. 20 نفر از آن­ها در گروه آموزش سنتی (14 زن و 6 مرد) و 20 نفر در گروه یادگیری خرد (12 زن و 8 مرد) بودند. دو گروه از نظر سن و معدل تفاوت معنی ­داری با یکدیگر نداشتند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دو گروه تفاوت معنی­ داری وجود ندارد (P=0.381). هم چنین نتایج نشان داد که میزان رضایت کلی دانشجویان از محتوای آموزشی 8/07 (از 10 نمره) است. بیشترین امتیاز (8/7) مربوط به میزان راحتی کار با بسته آموزشی و توالی بخش­های نمایشی در بسته آموزشی و کم­ترین امتیاز (5/9) در مورد سرعت فیلم­ های آموزشی بود.
نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از محتوای یادگیری خرد در زمینه آموزش روش ­های ساخت لیپوزوم­ ها برای دانشجویان اگر چه منجر به افزایش نمرات دانشجویان نشد، لیکن رضایتمندی اکثریت آن­ها را به همراه داشته است. بسته یادگیری خرد در هر زمان و مکان می­تواند در دسترس مخاطبین قرار گرفته و از این جهت باعث رضایتمندی آنان می­ شود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری خرد، دانشجویان داروسازی، لیپوزوم ها، بسته آموزشی، آموزش سنتی
متن کامل [PDF 630 kb]   (62 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (59 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Abdulrahaman MD, Faruk N, Oloyede AA, Surajudeen-Bakinde NT, Olawoyin LA, Mejabi OV, et al. Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon 2020; 6 (11): e05312. [DOI:10.1016/j.heliyon.2020.e05312]
2. Mulla ZD, Osland-Paton V, Rodriguez MA, Vazquez E, Plavsic SK. Novel coronavirus, novel faculty development programs: rapid transition to eLearning during the pandemic. Journal of Perinatal Medicine 2020; 48 (5): 446-9. [DOI:10.1515/jpm-2020-0197]
3. Oermann MH. Teaching in nursing and role of the educator the complete guide to best practice in teaching, evaluation, and curriculum development. second ed. Ebooks C, editor. New York, NY: Springer Publishing Company, LLC; 2015.
4. Cheng YT, Liu DR, Wang VJ. Teaching Splinting Techniques Using a Just-in-Time Training Instructional Video. Pediatric emergency care. 2017; 33 (3): 166-70. [DOI:10.1097/PEC.0000000000000390]
5. Sichani MM, Mobarakeh SR, Omid A. The effect of distance learning via SMS on academic achievement and satisfaction of medical students. Journal of education and health promotion. 2018; 7: 29. [DOI:10.4103/jehp.jehp_116_16]
6. Swartzwelder K. Examining the effect of texting on students' perceptions of learning. Nursing Education Perspectives. 2014; 35 (6): 405-7. [DOI:10.5480/12-1012.1]
7. Lameris AL, Hoenderop JG, Bindels RJ, Eijsvogels TM. The impact of formative testing on study behaviour and study performance of (bio)medical students: a smartphone application intervention study. BMC medical education. 2015; 15: 72. [DOI:10.1186/s12909-015-0351-0]
8. Redondo RPD, Ktena A, Kunicina N, Zabasta A, Patlins A, Mele DE, editors. Advanced practices: micro learning, practice oriented teaching and gamified learning. 2020 IEEE 61th International Scientific Conference on Power and Electrical Engineering of Riga Technical University (RTUCON); 2020 5-7 Nov. 2020.
9. Leong K, Sung A, Au D, Blanchard C. A review of the trend of microlearning. Journal of Work-Applied Management. 2021; 13 (1): 88-102. [DOI:10.1108/JWAM-10-2020-0044]
10. Bell F, editor Network theories for technology-enabled learning and social change: Connectivism and actor network theory. Networked learning conference 2010: Seventh international conference on networked learning; 2010.
11. Christ-Libertin C. Leveraging Technology: The Macy Report's Recommendation #4. Journal of continuing education in nursing 2016; 47 (4): 151-2. [DOI:10.3928/00220124-20160322-01]
12. Becker MB, Behrends M, Barthel C, Kupka T, Schmeer R, Meyenburg-Altwarg I, et al. Developing a mobile application for recording learning experiences in nursing practice. Studies in health technology and informatics 2015; 210: 899-903.
13. Bogoch, II, Frost DW, Bridge S, Lee TC, Gold WL, Panisko DM, et al. Morning report blog: a web-based tool to enhance case-based learning. Teaching and learning in medicine. 2012; 24 (3): 238-41. [DOI:10.1080/10401334.2012.692273]
14. Hayes Lane S, Serafica R, Huffman C, Cuddy A. Making Research Delicious: An Evaluation of Nurses' Knowledge, Attitudes, and Practice Using the Great American Cookie Experiment With Mobile Device Gaming. Journal for nurses in professional development 2016; 32 (5): 256-61. [DOI:10.1097/NND.0000000000000292]
15. Chaves RO, de Oliveira PAV, Rocha LC, David JPF, Ferreira SC, Santos A, et al. An Innovative Streaming Video System With a Point-of-View Head Camera Transmission of Surgeries to Smartphones and Tablets: An Educational Utility. Surgical innovation 2017; 24 (5): 462-70. [DOI:10.1177/1553350617715162]
16. De Gagne JC, Park HK, Hall K, Woodward A, Yamane S, Kim SS. Microlearning in Health Professions Education: Scoping Review. JMIR medical education 2019; 5 (2): e13997. [DOI:10.2196/13997]
17. Bozzuto G, Molinari A. Liposomes as nanomedical devices. International journal of nanomedicine 2015; 10: 975. [DOI:10.2147/IJN.S68861]
18. Li M, Du C, Guo N, Teng Y, Meng X, Sun H, et al. Composition design and medical application of liposomes. European journal of medicinal chemistry 2019; 164: 640-53. [DOI:10.1016/j.ejmech.2019.01.007]
19. Zylberberg C, Matosevic S. Pharmaceutical liposomal drug delivery: a review of new delivery systems and a look at the regulatory landscape. Drug delivery 2016; 23 (9): 3319-29. [DOI:10.1080/10717544.2016.1177136]
20. Lee T-Y, Lin F-Y. The effectiveness of an e-learning program on pediatric medication safety for undergraduate students: A pretest-post-test intervention study. Nurse education today 2013; 33 (4): 378-83. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.01.023]
21. Díaz-Millón M, Rivera-Trigueros I, Gutiérrez-Artacho J. Student satisfaction with a micro-learning approach in distance translation and interpreting training: an empirical investigation. The Interpreter and Translator Trainer. 2023; 17 (3): 434-53. [DOI:10.1080/1750399X.2023.2237322]
22. Roskowski SM, Wolcott MD, Persky AM, Rhoney DH, Williams CR. Assessing the Use of Microlearning for Preceptor Development. Pharmacy 2023; 11 (3): 102. [DOI:10.3390/pharmacy11030102]
23. Sozmen E, Karaca O, Batı A. The effectiveness of interactive training and microlearning approaches on motivation and independent learning of medical students during the COVID-19 pandemic. Innovations in Education and Teaching International 2021; 60(1):70-9. [DOI:10.1080/14703297.2021.1966488]
24. Zarshenas L, Keshavarz T, Momennasab M, Zarifsanaiey N. Interactive Multimedia Training in Osteoporosis Prevention of Female High School Students: An Interventional Study. Acta medica Iranica 2017; 55 (8): 514-20.
25. Buchem I, Hamelmann H. Microlearning: a strategy for ongoing professional development. 2010; 21;21(7):1-5. [DOI:10.1111/j.2045-0648.2010.tb00137.x]
26. Bledsoe TS, Harmeyer D, Wu SF. Utilizing Twitter and #Hashtags Toward Enhancing Student Learning in an Online Course Environment. In: Management Association IR, editor. Student Engagement and Participation: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. Hershey, PA, USA: IGI Global; 2018. [DOI:10.4018/978-1-5225-2584-4.ch060]
27. Diug B, Kendal E, Ilic D. Evaluating the use of twitter as a tool to increase engagement in medical education. Education for health 2016; 29 (3): 223-30.
28. Kalludi SN, Punja D, Pai KM, Dhar M. Efficacy and perceived utility of podcasts as a supplementary teaching aid among first-year dental students. The Australasian medical journal 2013; 6 (9): 450-7. [DOI:10.21767/AMJ.2013.1786]
29. Wang T, Wang F, Shi L. The use of microblog-based case studies in a pharmacotherapy introduction class in China. BMC medical education 2013; 13: 120. [DOI:10.1186/1472-6920-13-120]
30. Ghorbani B, Jackson AC, Noorchenarboo M, Mandegar MH, Sharifi F, Mirmoghtadaie Z, et al. Comparing the effects of gamification and teach-back training methods on adherence to a therapeutic regimen in patients after coronary artery bypass graft surgery: randomized clinical trial. Journal of medical Internet research 2021; 23 (12): e22557. [DOI:10.2196/22557]
31. Nikou SA, Economides AA. Mobile-Based micro-Learning and Assessment: Impact on learning performance and motivation of high school students. Journal of Computer Assisted Learning 2018; 34 (3): 269-78. [DOI:10.1111/jcal.12240]
32. Ahmad N, Al-Khanjari Z. Effects of audio podcasts as a micro learning tool on instruction. E-Leader Int J 2016;11(2):1-6.
33. Mirmoghtadaie Z, Keshavarz M, Kohan N, Ahmady S. Developing a Conceptual Model of Self-Directed Learning in Virtual Environments for Medical Sciences Students. International Review of Research in Open and Distributed Learning 2023; 24 (2): 37-52. [DOI:10.19173/irrodl.v24i2.7024]
34. Hesse A, Ospina P, Wieland M, Yepes FAL, Nguyen B, Heuwieser W. Short communication: Microlearning courses are effective at increasing the feelings of confidence and accuracy in the work of dairy personnel. Journal of Dairy Science 2019; 102 (10): 9505-11. [DOI:10.3168/jds.2018-15927]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirmoghtadaie Z, Haeri A. Comparative Study of Two Traditional and Microlearning Methods in Teaching Drug-Loaded Nanoliposomes to Pharmacy Students. Research in Medical Education 2024; 16 (1) :46-55
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1330-fa.html

میرمقتدایی زهره سادات، حائری آزاده. بررسی مقایسه ای دو روش آموزشی سنتی و یادگیری خرد در تدریس مبحث نانولیپوزوم های دارویی به دانشجویان داروسازی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (1) :46-55

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1330-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education