[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 50-39 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان دانشگاه کاشان براساس مهارت های تفکر، مهارت کار تیمی و قابلیت های حل مساله
محمدرضا نجفی ، حمید رحیمی*
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، dr.hamid.rahimi@kashanu.ac.ir
چکیده:   (198 مشاهده)
مقدمه: با توجه به سیاست کارآفرین کردن دانشگاه ­ها و دانشجویان، خلاقیت و رفتار نوآورانه دانشجویان می­ تواند علاوه بر توسعه­ ی محیط دانشگاهی، به کارآفرین شدن دانشجو و ایجاد زمینه­ ی اشتغال در آن، موثر واقع شود. لذا می ­توان گفت که در محیط متغیر و دانش محور کنونی، تنها دانشجویان نوآور می­ توانند موجودیت خود را حفظ کنند و به نیازهای بازار کار در زمان معین پاسخ دهند. لذا هدف پژوهش حاضر، پیش ­بینی رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان براساس مهارت­ های تفکر، مهارت کار تیمی و قابلیت های حل مساله بود.
روش ­ها: نوع پژوهش، مقطعی- همبستگی و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1402-1401  که از طریق جدول مورگان و به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ ای 380 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چهار پرسشنامه رفتار نوآورانه، مهارت­ های تفکر، کار تیمی و راهبرد حل مساله بود. تحلیل داده­ ها در سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم­ افزارهای آماری SPSS و Smart PLS انجام گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که میانگین رفتار نوآورانه (0/73±3/34)، مهارت­ های تفکر (0/53±3/6) و کار تیمی (0/61±3/55) بالاتر از حد متوسط بود. همچنین میانگین مولفه اعتماد به حل مسایل (6/16±47/49) بالاتر از نمره ملاک و میانگین مولفه­ های گرایش اجتناب (10/64±52/98) و کنترل شخصی (4/54±13/92) پایین­ تر از نمره ملاک بود. ضرایب مسیر نشان داد که مهارت تفکر
(Beta=0.195, P=0.003)و کار تیمی (Beta=0.377, P=0.001) روی رفتار نوآورانه دانشجویان تاثیر مثبت و معنی دار دارد و قابلیت حل مساله (Beta=0.061, P=0.08) روی رفتار نوآورانه دانشجویان تاثیر معنی­ داری نداشت.
نتیجه­ گیری: نتایج حاصله نشان داد که رفتار نوآورانه دانشجویان، متاثر از مهارت­ های تفکر و کار تیمی است. تایید رابطه میان مهارت­ های تفکر و کار تیمی با رفتار نوآورانه دانشجویان و شناسایی بعد یا ابعادی از مهارت ­های تفکر و کار تیمی که بیشترین ارتباط را با رفتار نوآورانه دانشجویان داشت، به مسئولان و دست اندرکاران نظام آموزشی کمک می ­کند تا با توجه به قابل رشد بودن مهارت­ های تفکر و کار تیمی، زمینه­ های رشد خلاقیت و رفتار نوآورانه را در دانشجویان فراهم نمایند.
واژه‌های کلیدی: رفتار تحصیلی نوآورانه، حل مساله، مهارت های تفکر، مهارت کار تیمی، دانشجویان
متن کامل [PDF 477 kb]   (146 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (244 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Salehi K, Moradi Pordanjani HA.[Roles of university educations on the development of students' abilities and entrepreneurial activities]. Strategic Management Researches 2015; 21 (57): 57- 81. [Persian]
2. Ahmadpour A, Salili F, Shahraki MR.[Factors affecting students' innovative behavior in the faculty of Agriculture in Sari]. Journal of Agricultural Education Administration Research 2019; 10 (47): 67- 83. [Persian]
3. Mehramiz S, Akbary Borng M, Rostami Nejad MA.[Understanding teacher's innovative behavior based on their irrational beliefs and systems thinking]. Journal of Innovation and Creativity in Human Science 2018; 7 (3): 195- 216. [Persian]
4. Rahimi H. The study of relationship between thinking skills with academic self- efficacy in students at Universities of Kashan and Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (2): 91-96. [Persian]
5. Beck S, Williams C, Cutting N, Apperly I,Chappell J. Individual differences in children's innovative problem-solving are not predicted by divergent thinking or executive functions. Philosophy Transaction 2016; 19: 371 (1690): 20150190. [DOI:10.1098/rstb.2015.0190]
6. Alt D, Kapshuk Y, Dekel H. Promoting perceived creativity and innovative behavior: Benefits of future problem- solving programs for higher education students, Thinking Skills and Creativity, 2023; 47:101201. [DOI:10.1016/j.tsc.2022.101201]
7. Rahman K, Setapa M, Ghazali NA, Sahari N , Ramli NH. Factors affecting innovative behaviors among students in public higher learning in the Southern Region in Malaysia. Proceedings 2022; 82: 43. [DOI:10.3390/proceedings2022082043]
8. Kim JY, Choi DS, Sung CS. Park JY. The role of problem solving ability on innovative behavior and opportunity recognition in university students. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity 2018; 4 (1): 4. [DOI:10.1186/s40852-018-0085-4]
9. Sabet M, Jamshidifar Z.[Introductory of social problem solving inventory].Journal of Social Psychology 2012; 7 (22): 113- 124. [Persian]
10. Saint-Jean M, Allain P, Besnard J. A socio cognitive approach to social problem solving in patients with traumatic brain injury: a pilot study. Brain injury 2019; 33 (1): 40- 47. [DOI:10.1080/02699052.2018.1531306]
11. Choon-Huat Koh G, Eng Khoo H, Wong ML, Koh D. The effects of problem- based learning during medical school on physician competency: A systematic review. CMAJ 2008; 17 (1): 34- 41. [DOI:10.1503/cmaj.070565]
12. Fusaro M, Smith MC. Preschool inquisitiveness and science- relevant problem solving. Early Childhood Research Quarterly 2018; 42: 119- 127. [DOI:10.1016/j.ecresq.2017.09.002]
13. Widmann A, Messmann G. Mulder RH. The impact of team learning behaviors on team innovative work behavior: a systematic review. Human Resource Development Review 2016; 15 (4): 429- 458. [DOI:10.1177/1534484316673713]
14. Fay D, Shippton H, West MA, Patterson M. Teamwork and organizational innovation: The moderating role of the HRM context. Creativity and Innovation Management 2015; 24: 261- 277. [DOI:10.1111/caim.12100]
15. Salas E, Cannon- Bowers JA, Johnston JH. How can you turn a team of experts into an expert team? Emerging training strategies. In: Zsambok CE, Klein G,editors. Naturalistic Decision Making. Lawrence Erlbaum Associates; 1997: 359- 70.
16. Anderson N, Burch GJ. Measuring person-team fit: Development and validation of the team selection inventory. Journal of Managerial Psychology 2003; 119 (4): 406- 426. [DOI:10.1108/02683940410537954]
17. Begley CM. Developing inter-professional learning: tactics, teamwork and talk. Nurse Educ Today 2009; 29 (3): 276- 83. [DOI:10.1016/j.nedt.2008.09.006]
18. Martín-Hernández P, Gil- Lacruz M, Gil-Lacruz AI, Azkue- Beteta JL, Lira EM, Cantarero L. Fostering university students' engagement in teamwork and innovation behaviors through game-based learning (GBL). Sustainability 2021; 13(24):13573. [DOI:10.3390/su132413573]
19. Nik Ramli NAR, Norhajawati AH. Innovative behavior in educational institutions: the role of transformational leadership and teamwork attitude. Journal of Management Science 2014;1(1): 39.
20. Suprapto E, Basri K. The application of problem-based learning strategy to increase high order thinking skills of senior vocational school students. International Education Studies 2017; 10 (6): 123- 129.‏ [DOI:10.5539/ies.v10n6p123]
21. Plotnikova NF, Strukov EN. Integration of teamwork and critical thinking skills in the process of teaching students. Cypriot Journal of Educational Sciences 2019; 14 (1): 1- 10.‏ [DOI:10.18844/cjes.v14i1.4031]
22. Chen MH, Agrawal S. Do communication barriers in student teams impede creative behavior in the long run? A time- lagged perspective, Thinking Skills and Creativity 2017; 26: 154- 167. [DOI:10.1016/j.tsc.2017.10.008]
23. Kanter RM. When thousand flowers bloom: Structural, collective and social conditions for innovation in organizations. Research in organizational Behavior 1988; 10: 169-211.
24. Bodaghi M.[The relationship between teamwork and empowerment with the productivity of education administrative staff in Hamadan province] [dissertation]. Islamic Azad University, Saveh Branch; 2014. [Persian]
25. Heppner PP. The problem- solving inventory, Manual . Palo Alto.CA: Consulting Psychologies Press; 1988.
26. Barzegar N, Ghourchian N. Taghipur A.[Providing a model for the creation of innovation capacities in Iran's university administration]. Journal of Management and Planning in Educational System 2021; 14 (1): 43- 70. [Persian] [DOI:10.52547/MPES.14.1.43]
27. Nazariyan SR, Ghourchian N, Bagheri M, Nami K.[Exploring teamwork in organizations to develop a model to institutionalize teamwork]. Journal of Training and Improvement of Human Resources 2022; 5: 18- 37. [Persian]
28. Bagherianfar M, Siadat A, Ebrahimi A. Role of participative leadership and social empowerments on the teamwork skills of employees. Research on Educational Leadership and Management 2016; 2 (8): 23- 49.
29. Dabaghian AA.[Comparison of critical thinking and creativity of girl students in the third year disciplines of Mathematics, Sciences and Humanities] [dissertation]. Azad University of Tehran; 2005. [Persian]
30. Rezaee F.[Effectiveness of creative and critical thinking skills on the locus of control and general health in adolescents]. J Soc Psychol 2012; 2 (6): 54-71. [Persian]
31. Ahmadi S, Farhadi E. A study of relationship between problem- solving skill and feeling of security among women. Strategic Research on Social Problems in Iran 2017; 6 (2): 33- 44.
32. Dastgheib M.[The impact of positive thinking skills on creativity high school students]. Innovation and Creativity in the Humanities 2011; 1 (1): 33- 50. [Persian]
33. Tavaanaee M.[Examine the impact judiciousness on base view of Quran]. Journal of Education and Sciences of Quran 2010; 2(7): 33- 50. [Persian]
34. Norman DA. Emotional design: why we love (or hate) everyday things. New York: basic books; 2003.
35. Parsa A, Abdolvahabi M, Zarif S.[The effect of problem solving methods on entrepreneurial personality]. Journal of Entrepreneurship Development 2012; 4 (4): 145- 164. [Persian]
36. Garibi H, Bahari Zar K.[The effectiveness of problem solving training on students 'math anxiety and self-regulation]. Journal of Instruction and Evaluation 2016; 8 (32): 61- 78. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Rahimi H. Predicting Innovative Academic Behavior of Students based on Thinking Skills, Teamwork Skills and Problem Solving Abilities. RME 2023; 15 (3) :39-50
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1327-fa.html

نجفی محمدرضا، رحیمی حمید. پیش بینی رفتار تحصیلی نوآورانه دانشجویان دانشگاه کاشان براساس مهارت های تفکر، مهارت کار تیمی و قابلیت های حل مساله. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :39-50

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1327-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education