دوره 15، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolahzadeh Estakhry G, Mohamadkhani K, Jaafari P, Gourchian N. Explaining the Role of Medical Teachers in Electronic Learning Environments: Qualitative Content Analysis. Res Med Edu 2024; 15 (4) :1-12
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1324-fa.html
عبداله زاده استخری غلامرضا، محمدخانی کامران، جعفری پریوش، قورچیان نادرقلی. تبیین نقش اساتید علوم پزشکی در محیط‌های یادگیری الکترونیکی: تحلیل محتوای کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :1-12

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1324-fa.html


دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، gr_estakhry@yahoo.com
چکیده:   (1584 مشاهده)
مقدمه: محیط های آموزش الکترونیکی توسط اغلب دانشکده های پزشکی دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. در طراحی هر محیط یادگیری الکترونیکی توجه به مولفه هایی نظیر ویژگی های یادگیرنده، نقش استاد، رویکرد برنامه درسی، فرایند یاددهی- یادگیری باید مورد توجه طراحان قرار گیرد، اما در این بین نقش استاد، و دارا بودن مهارت های تدریس در محیط مجازی اهمیت ویژه ای در موفقیت آموزش الکترونیکی و ماندگاری دانشجویان در این محیط دارد، این مطالعه با هدف تبیین نقش اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان در محیط-های یادگیری الکترونیکی انجام گردید.
روش ها: دراین مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی 15 نفر از اساتید و دانشجویان با سابقه آموزش مجازی طی سال های1401-1400 با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها طی 14ماه طی مصاحبه های نیمه ساختارمند جمع آوری و توسط نرم افزار MAXQDA20 کدگذاری گردید. استخراج طبقات مطابق با رویکرد تحلیل محتوای گرانهایم ولاندمن انجام شد. جهت اطمینان از صحت و استحکام داده ها معیارهای گوبا و لینکلن استفاده گردید.
یافته ها: تجزیه و تحلیل بیانات مشارکت کنندگان، منجر به شناسایی مضمون حضور شناختی استاد در محیط های یادگیری الکترونیکی با طبقات اصلی: طراحی فرآیند تدریس مناسب در محیط یادگیری الکترونیکی ( زیرطبقات کاربرد آموزش مجازی در دروس مناسب، طراحی محتوای تدریس مناسب، تغییر شیوه ارزیابی دانشجویان و کاربرد شیوه تدریس مناسب جهت تسهیل یادگیری) و مشارکت استاد در شکل گیری حس تعلق به محیط آموزش الکترونیکی با زیر طبقات حضور موثر استاد منجربه تسهیل یادگیری، حضور اجتماعی استاد، رهبری آموزشی استاد و ایجادکننده حس تعلق در دانشجویان) گردید.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، از مهمترین نقش های اساتید علوم پزشکی در محیط های یادگیری الکترونیکی آشنایی آنان به مهارت های تدریس مجازی، حضور شناختی در محیط و توجه به شکل گیری حس تعلق در دانشجویان است. لذا در اختیار قراردادن منابع کافی برای مدیریت محیط های آموزش مجازی توسط مدیران ارشد، رفع موانع اداری و ساختاری و ایجاد انگیزه در اساتید برای استفاده از سیستم های آموزش الکترونیکی و توانمندسازی آنها با مهارت های تدریس مجازی پیشنهاد می گردد.
متن کامل [PDF 1468 kb]   (578 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (726 مشاهده)  
 


فهرست منابع
1. Al-Samarraie H, Shamsuddin A, Alzahrani AI. A flipped classroom model in higher education: a review of the evidence across disciplines. Educational Technology Research and Development 2020; 68: 1017-51. [DOI:10.1007/s11423-019-09718-8]
2. Tang C, Thyer L, Bye R, Kenny B, Tulliani N, Peel N, et al. Impact of online learning on sense of belonging among first year clinical health students during COVID-19: student and academic perspectives. BMC Medical Education 2023; 23 (1): 100. [DOI:10.1186/s12909-023-04061-2]
3. Huynh R. The role of E-learning in medical education. Academic Medicine 2017;92(4):430. [DOI:10.1097/ACM.0000000000001596]
4. Ellaway R, Masters K. AMEE Guide 32: e-Learning in medical education Part 1: Learning, teaching and assessment. Medical teacher 2008; 30 (5): 455-73. [DOI:10.1080/01421590802108331]
5. Alipour N, Noroozi D, Nourian M. Designing a model of components affecting the quality of e-learning environments. Technology of Education Journal (TEJ) 2021; 15 (3): 503-18. https://jte.sru.ac.ir/article_1530_d841bf1dc50150f25b98ad222cba4625.pdf
6. Sandhu R, Hussain S. Role of faculty development forums in virtual teaching environment: A case study of marketing research & case group. Open Praxis 2016; 8 (4): 325-35. [DOI:10.5944/openpraxis.8.4.314]
7. Olson CA. Leadership in online education: Strategies for effective online administration and governance: na; 2002.
8. Reinhart A, Malzkorn B, Döing C, Beyer I, Jünger J, Bosse HM. Undergraduate medical education amid COVID-19: a qualitative analysis of enablers and barriers to acquiring competencies in distant learning using focus groups. Medical education online 2021; 26 (1): 1940765. [DOI:10.1080/10872981.2021.1940765]
9. Sebbani M, Adarmouch L, Mansouri A, Mansoury O, Michaud S, ElAdib AR, et al. Implementation of online teaching in medical education: lessons learned from students' perspectives during the health crisis in Marrakesh, Morocco. Education Research International 2021; 2021. [DOI:10.1155/2021/5547821]
10. Wilcha R-J. Effectiveness of virtual medical teaching during the COVID-19 crisis: systematic review. JMIR medical education 2020; 6 (2): e20963. [DOI:10.2196/20963]
11. Khalil R, Mansour AE, Fadda WA, Almisnid K, Aldamegh M, Al-Nafeesah A, et al. The sudden transition to synchronized online learning during the COVID-19 pandemic in Saudi Arabia: a qualitative study exploring medical students' perspectives. BMC medical education 2020; 20 (1):1-10. [DOI:10.1186/s12909-020-02208-z]
12. Tashkandi E. E-learning for undergraduate medical students. Advances in Medical Education and Practice 2021;12: 665-74. [DOI:10.2147/AMEP.S314509]
13. Osmani F. Analysis of students satisfaction with virtual education in Medical Science University during the pandemic outbreak of COVID-19. International Journal of Assessment Tools in Education 2021; 8 (1):1-8. [DOI:10.21449/ijate.854675]
14. Regmi K, Jones L. A systematic review of the factors-enablers and barriers-affecting e-learning in health sciences education. BMC medical education 2020; 20 (1): 1-18. [DOI:10.1186/s12909-020-02007-6]
15. Costello E, Corcoran MA, Barnett JS, Birkmeier MC, Cohn R, Ekmekci O, et al. Information and communication technology to facilitate learning for students in the health professions: Current uses, gaps, and future directions. Online learning: Official Journal of the Online Learning Consortium 2014;18. [DOI:10.24059/olj.v18i4.512]
16. Goli H, Mahmoudi M, Ansari M.[Medical school faculty Members and students Perceptions of Challenges to online learning during corona pandemic: Qualitative content analysis]. Journal of Nursing Education 2022; 11(2):53-63. [Persian]
17. Fazli F, Valipour Khajegheyasi R, Fazli H, Molania T. [Quality of Virtual Learning during COVID-19 Pandemic from the Perspective of Dental Students in Mazandaran University of Medical Sciences]. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2022; 32 (209): 134-45. [Persian]
18. O'Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J, McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education-an integrative review. BMC medical education 2018;18 (1): 1-11. [DOI:10.1186/s12909-018-1240-0]
19. Vares M, Moalemi M, Mehrabi M. Factors Affecting a Medical Faculty's Engagement in Virtual Learning Environments. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2020; (4)11: 64-256.
20. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today 2004; 24 (2): 105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
21. Polit DF, Beck CT. Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice: Lippincott Williams & Wilkins; 2008.
22. Tabatabaee A, Hasani P, Mortazavi H, Tabatabaeichehr M.[Strategies to enhance rigor in qualitative research]. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences 2013; 10;5(3):663-70. [Persian] [DOI:10.29252/jnkums.5.3.663]
23. Zareisaroukolaei M, Shams G, Rezaeizadeh M, Ghahremani M.[Determinants of e-learning effectiveness: A qualitative study on the instructor]. Research in Teaching 2020; 8 (2): 79-55.[Persian]
24. i M, Yu Z. Teachers' satisfaction, role, and digital literacy during the COVID-19 pandemic. Sustainability 2022;14(3):1121. [DOI:10.3390/su14031121]
25. Theresiawati T, Seta HB, Hidayanto AN, Abidin Z. Variables affecting E-learning services quality in Indonesian higher education: Students' perspectives. Journal of Information Technology Education Research 2020;19: 259. [DOI:10.28945/4489]
26. de Oliveira Kubrusly Sobral JB, Lima DL, Lima Rocha HA, de Brito ES, Duarte LH, Bento LB, Kubrusly M. Active methodologies association with online learning fatigue among medical students. BMC Medical Education 2022; 22 (1):1-7. [DOI:10.1186/s12909-022-03143-x]
27. Bolliger DU, Martin F. Instructor and student perceptions of online student engagement strategies. Distance Education 2018; 39 (4): 568-83. [DOI:10.1080/01587919.2018.1520041]
28. Mirzaei E, Alinejad M, Daneshmand B. Explaining faculty members' perceptions of virtual learning based on various types of educational interactions during the Coronavirus Disease 2019 outbreak: A qualitative content analysis. Strides in Development of Medical Education 2022; 19 (1):31-43.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb