دوره 4، شماره 2 - ( 1391 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 23-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi K, Mirbolook A R, Haghighi M, Sedighinejad A, Naderi nabi B, Abedi S et al . Evaluation of Satisfaction Level of Orthopedic Interns from Direct Observation of procedural Skills Assessment (DOPS). Res Med Edu 2012; 4 (2) :17-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-132-fa.html
اسدی کامران، میر بلوک احمد رضا، حقیقی محمد، صدیقی نژاد عباس، نادری نبی بهرام، عابدی صادق و همکاران.. بررسی میزان رضایتمندی کارورزان بخش ارتوپدی از نحوه ارزیابی به روش. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1391; 4 (2) :17-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-132-fa.html


گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران ، ahmadreza.mirblok@yahoo.com
چکیده:   (9675 مشاهده)

  مقدمه: از آن­جایی که کارآیی، دقت و رضایت دانشجویان از شاخص­های سنجش مهارت­های بالینی اهمیت ویژه ایی دارد، نظرات دانشجویان پزشکی در مورد سنجش مهارت­های بالینی آن­ها به شیوه ارزیابی مشاهده مستقیم ( DOPS ) را به عنوان یکی از روش­های متداول سنجش مهارت­های بالینی مورد بررسی قرار دادیم.

  روش­ ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی است. در این مطالعه برای بررسی نظرات و میزان رضایت کارورزان از روش ارزیابی مهارت­های بالینی DOPS) )، در انتهای بخش ارتوپدی از یک پرسشنامه پژوهش­گر ساخت شامل 14 سوال در 3 حیطه، نحوه اجرای آزمون، محتوای علمی ، سبک آزمون استفاده شد. روایی محتوایی سئوالات برابر 90/0 و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 8/0 تایید گردید. پس از گردآوری اطلاعات، داده­ها با استفاده ار نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته­ها: 1/37 درصد از دانشجویان موافق بودند که آزمون به روش DOPS جهت ارزیابی مهارت بالینی مناسب است. همچنین 5 /36 درصد از دانشجویان روش ارزیابی مهارت بالینی داپس را استرس آور دانستند. بیشترین درصد رضایتمندی در پرسشنامه مربوط به آگاهی بخشی برگزار کنندگان از نحوه اجرای آزمون ثبت شد ) 2/57 درصد) و کمترین رضایت مندی دانشجویان از زمان اختصاص شده برای هر پروسیجر، 40 درصد، و عدم همکاری بیماران با دانشجویان حین انجام پروسه خواسته شده در آزمون بود.

  نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از این مطالعه ضمن تایید مناسب بودن ابزار DOPS جهت بررسی مهارت­های بالینی دانشجویان، نشان می­دهد که طراحان این نوع آزمون در هر بخش آموزشی باید در انتخاب پروسه­ها آزمون و همچنین نحوه برگزاری آزمون توجه بیشتری نمایند

متن کامل [PDF 269 kb]   (2378 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1640 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb