بررسی میزان رضایتمندی کارورزان بخش ارتوپدی از نحوه ارزیابی به روش
|
کامران اسدی، احمد رضا میر بلوک*، محمد حقیقی، عباس صدیقی نژاد، بهرام نادری نبی، صادق عابدی، فائزه دهسرا |
گروه ارتوپدی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران ، ahmadreza.mirblok@yahoo.com |
|
چکیده: (8885 مشاهده) |
مقدمه: از آنجایی که کارآیی، دقت و رضایت دانشجویان از شاخصهای سنجش مهارتهای بالینی اهمیت ویژه ایی دارد، نظرات دانشجویان پزشکی در مورد سنجش مهارتهای بالینی آنها به شیوه ارزیابی مشاهده مستقیم ( DOPS ) را به عنوان یکی از روشهای متداول سنجش مهارتهای بالینی مورد بررسی قرار دادیم.
روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – مقطعی است. در این مطالعه برای بررسی نظرات و میزان رضایت کارورزان از روش ارزیابی مهارتهای بالینی DOPS) )، در انتهای بخش ارتوپدی از یک پرسشنامه پژوهشگر ساخت شامل 14 سوال در 3 حیطه، نحوه اجرای آزمون، محتوای علمی ، سبک آزمون استفاده شد. روایی محتوایی سئوالات برابر 90/0 و پایایی ابزار با آلفای کرونباخ 8/0 تایید گردید. پس از گردآوری اطلاعات، دادهها با استفاده ار نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: 1/37 درصد از دانشجویان موافق بودند که آزمون به روش DOPS جهت ارزیابی مهارت بالینی مناسب است. همچنین 5 /36 درصد از دانشجویان روش ارزیابی مهارت بالینی داپس را استرس آور دانستند. بیشترین درصد رضایتمندی در پرسشنامه مربوط به آگاهی بخشی برگزار کنندگان از نحوه اجرای آزمون ثبت شد ) 2/57 درصد) و کمترین رضایت مندی دانشجویان از زمان اختصاص شده برای هر پروسیجر، 40 درصد، و عدم همکاری بیماران با دانشجویان حین انجام پروسه خواسته شده در آزمون بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه ضمن تایید مناسب بودن ابزار DOPS جهت بررسی مهارتهای بالینی دانشجویان، نشان میدهد که طراحان این نوع آزمون در هر بخش آموزشی باید در انتخاب پروسهها آزمون و همچنین نحوه برگزاری آزمون توجه بیشتری نمایند |
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، مهارتهای بالینی، کارورزان، DOPS |
|
متن کامل [PDF 269 kb]
(2045 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (1340 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|