[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: بهار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
ابن‌سینا: برون‌دادِ برنامه‌درسیِ تربیتِ خردبنیان
مهدی آقاباقری ، محمود مهرمحمدی* ، خسرو باقری نوع‌پرست
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، Mehrmohammadimahmoud@gmail.com
چکیده:   (47 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر سیری در گذشته‌ای پرافتخار جهت معرفی یک الگو برای فراگیر امروزین است؛ ابن‌سینا طبیبی بود که به مقام حکمت نیز دست یافته است. ابن‌سینا یگانه‌ای است بی‌بدیل بر تارک پزشکی که به سایر علوم رایج زمان خود نیز اشراف داشته و چنان تربیت جاودانه‌مانی را زندگی کرده که بعد از گذشت هزار سال هنوز می‌توان در خصوص وی پژوهش نمود. هدف اصلی از مطالعه حاضر بررسی جنبه‌های تربیتی حیات ابن‌سینا است.
روش ­ها: روش‌شناسی پژوهش حاضر تاریخی-تحلیلی-تربیتی است. از آن‌رو که شاهنامه فردوسی به دلیل تاکید بر تربیت خسروانی به عنوان منبع اصلی بوده است باید به روایت‌ها یا خوانش‌های متفاوت عطف به بافتار کلی مطالعه بسیار دقت شود. بر اساس محتوای شاهنامه روایت‌ها یا خوانش‌های اساطیری، حماسی، تاریخی، عرفانی، سیاسی، نمادین و تربیتی از اکثر داستان‌های این کتاب امکان‌پذیر است و تاویل درست به دست نخواهد آمد مگر با مطالعه و تطور تفاسیر و کتب مربوط به شاهنامه.
یافته­ ها: با توجه به این­که مفاهیم مربوط به عقل، حکمت، خرد و دیگر واژه‌های هم‌خانواده این سه مفهوم را باید در شاهنامه در قالب یک بستر بررسی کرد در نتیجه حدود، انواع، مراتب، ترکیبات و مشتقات این مفاهیم عطف به منابع خارجی و داخلی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. یکی از نکات مهم در خصوص حکمت و خرد آن است که معادل انگلیسی این دو واژه عربی و پارسی واژه wisdom است. 
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، سه نتیجه را می‌توان ذکر کرد: الف) تعامل تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در اعصار تاریخ که در این جریان تعاملی ایران پل میان شرق و غرب بوده است. ب) تعامل کتب مقدس که بر سر اساس و اصول تفاوتی ندارند و اگر شباهت‌ها مورد تأکید قرار گیرند بنی آدم اعضای یکدیگر خواهند بود و ج) مشترکات تربیتی ادیان که چون از اساس و اصول مشترک مشتق شده‌اند مبانی ارزشی مشترک دارند و درک این موارد فراگیر امروزین را در یافتن الگو رهنما خواهد بود.
متن کامل [PDF 376 kb]   (18 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (8 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Günther S. Be masters in that you teach and continue to learn: Medieval Muslim thinkers on educational theory. Comparative Education Review 2006:50 (3), 367-388. [DOI:10.1086/503881]
2. Khamis MH, Salleh MJ. The Philosophy and Objectives of Education in Islam. Regional Conference on Islamic Education; 2010 Jul 24 - 25; Shah Alam, Selangor. Malaysia; 2010.
3. Ariffin AH. A Comparative Analysis of Ibn Sina And Al-Ghazali: Their Philosophical Underpinnings And Contributions Toward Muslim Education. World Congress for Islamic History and Civilisation; 2011 Oct10 -11; University Malaya; 2011.
4. Morsy Z. Thinkers on Education. 2nd ed. Bernan Associates, 4611-F, Assembly Dr, Lanham, MD 20706-4391; 1997.
5. Magee B. The story of philosophy. Oxford University Press; 1998.
6. Magee B. The great philosophers: An introduction to western philosophy. Oxford University Press . USA; 2000.
7. Rafiee B.[Great Muslim educators]. Tehran: Samt Publications; 2017. [Persian]
8. Aghabagheri M, Mehrmohammadi M, Bagheri Noaparast Kh. Borzuya. [The physician: A curriculum output of Khosravani Education]. J Med Edu Dev; 2023, 18 (1): 392-400. [Persian]
9. Lahmar F. Discourses in Islamic educational theory in the light of texts and contexts. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 2011; 32 (4), 479-495. [DOI:10.1080/01596306.2011.601548]
10. Bagheri Kh. [A new look at Islamic education]; 1st ed. Tehran: School Publications; 2007. [Persian]
11. Jahani Z, Tajnia K, Eslami E.[Analyzing the virtue of wisdom in the Shahnameh based on Aristotle's theory of virtue ethics]. Didactic Literature Review 2022; 13 (51): 146-178. [Persian]
12. Razi H. [Khosravani Wisdom]. Tehran: Behjat Publications; 2019. [Persian]
13. Falahnejad N.[The concept of wisdom in the Shahnameh][dissertation]. Faculty of Literature and Humanities, Tehran University; 2002. [Persian]
14. Tahami A. [Shahnameh: Audio reading of the Moscow Edition]. Tehran; 2018. [Persian]
15. Ferdowsi A. [Shahnameh; Khaleghi Motlagh J. Edition]. Tehran: Sokhan Publications; 2006. [Persian]
16. Seyed Arab H.[A comparative approach to Suhravardi's philosophy]. Tehran: Hermes Publications; 2014. [Persian]
17. Davis D. The Shahnameh: JSTOR; 1995.
18. Baradran Gh. [Art and civilization in ancient Iran]. Tehran: Puya Publications; 2019. [Persian]
19. Elahi Qomshahi M. [The Holy Quran]. Tehran: Islam Publications; 2018. [Persian]
20. Dehkhoda AA. [Encyclopedia]. Edited by Moein M, Shahidi SJ. Tehran: Tehran University Press; 1999. [Persian]
21. Khaleghi Motlagh J. [Shahnameh and Iranian culture]. Tehran: Sokhan Publications; 2007. [Persian]
22. Salemi Tabar M. [Islamic history calendar from the beginning of the mission of the Holy Prophet]. Isfahan: Computer Research Center; 2006. [Persian]
23. Safa Z. [Epic in Iran: from the oldest historical period to the 14th century]. Tehran: AmirKabir Publications; 1984. [Persian]
24. Aslani F. [Shahnameh and Minavi]. Tehran: Negah Moaser Publications; 2019. [Persian]
25. Mescub Sh. [Ant gift]. Tehran: Ney Publications; 2005. [Persian]
26. Gazerani AS. The Sistani cycle of epics. [dissertation]. The Ohio State University: USA; 2007.
27. Bahar M. [From myth to history]. Tehran: Cheshmeh Publications; 1997. [Persian]
28. Aydenloo S. [From myth to epic]. Mashhad: Jahad University Publications; 2006. [Persian]
29. Khaleghi Motlagh J. [Ancient words]. Tehran: Dr. Mahmoud Afshar's Publications in collaboration with Sokhan Publications; 2016. [Persian]
30. Khaleghi Motlagh J. [Shahnameh women]. Translated by Aslani F, Taqipour M. Tehran: Negahe Moaaser publications; 2019. [Persian]
31. Pirnia H. [History of ancient Iran]. Tehran: Negah Publications; 2021. [Persian]
32. Plutarch. [Iranians and Greeks]. Translated by Khosravi A. Tehran: Jami Publications; 2019. [Persian]
33. Xenophon. [The life of Cyrus].Translated by Tahami A. Tehran: Negah Publications; 2020. [Persian]
34. Tabari M. [Balami History]. Tehran: Donyaye ketaab Publications; 2003. [Persian]
35. Christensen A. Iran during Sassanid era. Translated by Yasimi R. Tehran: Negah Publications; 1979.
36. Yarshater E, Melville CP, Avery P, Fisher WB, Gershevitch I, Yarshater E, et al. The Cambridge History of Iran Seleucid Parthian .3rd ed. The Seleucid, Parthian and Sasanid Periods, Part 2. Cambridge University Press; 1983. [DOI:10.1017/CHOL9780521246934]
37. Motahari M. [Reciprocal services of Islam and Iran]. Tehran: Sadra Publications; 2016. [Persian]
38. Zarinkub A.H. [Two centuries of silence]. Tehran: Javidan Publications; 1976. [Persian]
39. Nasr SH. Three Muslim sages. Translated by Aram A. Tehran: ‌Amir Kabir Publications; 2014.
40. Duriani P, Pribadi I, Halim I, Batlajery S, Raf N. The implementation of integrated local wisdom-based curriculum in enhancing environmental education. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science 2019 Oct 1 (Vol. 343, No. 1, p. 012159).IOP Publishing; 2019. [DOI:10.1088/1755-1315/343/1/012159]
41. Safiyan R, Hosseinkhah A, baagheri K, Ali Asgari M. [Designing wisdom-curriculum model with an emphasis on Stenberg's viewpoint]. Journal of Curriculum Studies, 2019; 14 (54): 37-78. [Persian]
42. Rahayu DP. Strategies for increasing teacher competence through structured mentoring in developing local wisdom-based curriculum in Az-Zahwa Playgroup. Al-Athfal: Journal Pendidikan Anak 2020; 6 (2): 161-74. [DOI:10.14421/al-athfal.2020.62-06]
43. Sternberg RJ. What is wisdom and how can we develop it?. The Annals of the American Academy of Political and Social Science 2004; 591 (1): 164-74. [DOI:10.1177/0002716203260097]
44. Furqon H. The 1st UPI International Conference on Islamic Education, Islamic education faces global challenges. Indonesia: Bandung; 2016.
45. Suryaningsih I. The value of Islamic pedagogy and Arabic science; The study of humanism in manuscript of the Archipelago figures work. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab; 2018.
46. Broudy HS. Enlightened cherishing: An essay on aesthetic education. University of Illinois Press; 1994.
47. Bohrer K, Brown S, Fitz R, Murray AP, Rismiller L, Schramm C, Wright DJ. Educating for practical wisdom: An ideal and a Journey. [Cited 2022 Sept 08 ].Available from: https://ecommons.udayton. edu/provost_docs/3
48. Sadeghi Givi M. [Analysis of the fundamentals of rationalism in Ferdowsi's Shahnameh]. Literary Criticism Studies (Literary Research) 2008; 0(17): 16-37. [Persian]
49. Farhang A, Siadat SA, Arbabisarjou A, Farhang M, Shirazi M. Education in ancient Iran. IJCRB 2012; 4 (2): 1005-1015.
50. Susanto S. Faith and Wisdom Based Education. In Proceedings of The 6th Asia-Pacific Education And Science Conference, AECon 2020 Dec 19-20; Purwokerto: Indonesia; 2021. [DOI:10.4108/eai.19-12-2020.2309188]
51. Moftakhari, H.[Iran and Islam: Iranian Identity, Islamic Heritage]. Historical Studies, 2014; 4 (2): 93-111. [Persian]
52. Massumi M, Abangah Azgomi M.[The Interaction between Islam and Iran Comparative Study on the Viewpoints Presented by Dr. Zarrinkub and Motahhari]. History of Islam 2022; 22 (88): 223-256. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education