[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 46-36 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش آموزشی کلاس وارونه مبتنی بر مدل طراحی آموزشی ADDIE در دانشجویان آموزش جامعه‌نگر علوم سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سمیه اکبری فارمد* ، سمیه شاکریان
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، sarehshakerian@gmail.com
چکیده:   (710 مشاهده)
مقدمه: کلاس وارونه مبتنی بر طراحی آموزشی یکی از رویکردهای نوین آموزشی دانشجو محور و رو به گسترش است. این شیوه تدریس سبب ارتقاء خودمختاری و یادگیری مشارکتی اثربخش در فراگیران می ­گردد. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی این رویکرد آموزشی مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی ADDIE در فراگیران است.
روش­ ها: مطالعه حاضر به شیوه نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 انجام شد. مشارکت­ کنندگان پژوهش دانشجویان رشته جامعه­ نگر علوم سلامت بودند. مداخله شامل اجرای کلاس وارونه مجازی با استفاده از مدل طراحی آموزشی ADDIE برای درس روش تحقیق با تمرکز بر نگارش پروپوزال پژوهشی بود. اثربخشی نتایج مداخله با استفاده از سطوح اول و دوم هرم کریک پاتریک در مقایسه با نتایج شیوه رایج بررسی شد. ابزار گردآوری داده­ ها توسط پرسشنامه رضایت­ سنجی و چک لیست‌ ارزیابی ابعاد پروپوزال پژوهشی انجام گردید. از آزمون­ های توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار، فراوانی و آزمون ویلکاکسون (Related Samples Wilcoxon Signed Rank Test) با توجه به قانون حد مرکزی استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بیش از 60 درصد دانشجویان از روش آموزشی کلاس وارونه در حد بسیار زیاد رضایت دارند. همچنین بین میزان یادگیری روش کلاس وارونه در مقایسه با شیوه رایج آموزشی تفاوت معنی­ دار آماری وجود داشت
(P<0.05, Z=-2.001). نتایج یادگیری در اکثر آیتم ­های مورد بررسی در ابعاد نگارش پروپوزال پس از اجرای کلاس وارونه در مقایسه با روش رایج، بیشتر از 50 درصد سبب بهبود یادگیری شد.
نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش با رویکرد کلاس وارونه مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی ADDIE می­ تواند سبب بهبود یادگیری و نیز ارتقاء کیفیت و کمیت پروپوزال­ های نگارش­شده گردد.
واژه‌های کلیدی: طراحی آموزشی، کلاس وارونه، روش تحقیق، مجازی، ADDIE
متن کامل [PDF 613 kb]   (254 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (432 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Skinner D. Effective teaching and learning in practice: Bloomsbury Publishing; 2010.
2. Moonaghi H, Rad M, Bakhshi M.[Do the new methods of teaching in medical education have adequate efficacy. A systematic review.] Strides Dev Med Educ 2013; 10 (2): 271- 80.[Persian]
3. McLaughlin JE, Roth MT, Glatt DM, Gharkholonarehe N, Davidson CA, Griffin LM, et al. The flipped classroom: a course redesign to foster learning and engagement in a health professions school. Academic medicine 2014; 89 (2): 236- 43. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000086]
4. Bergmann J, Sams A. Flipped Learning: Gateway to Student Engagement. Washington, DC: International Society for Technology in Education; 2014.
5. Al- Samarraie H, Shamsuddin A, Alzahrani AI. A flipped classroom model in higher education: a review of the evidence across disciplines. Educ Tech Res Dev 2020; 68: 1017- 1035. [DOI:10.1007/s11423-019-09718-8]
6. Krathwohl DR. A revision of Bloom's taxonomy: an overview. Theory Practice 2002;41(4): 212- 218. [DOI:10.1207/s15430421tip4104_2]
7. Deng F. Literature review of the flipped classroom. Theory and Practice in Language Studies 2019; 9 (10): 1350- 6. [DOI:10.17507/tpls.0910.14]
8. Tan C, Yue W- G, Fu Y. Effectiveness of flipped classrooms in nursing education: Systematic review and meta- analysis. Chinese Nursing Research 2017; 4 (4): 192- 200. [DOI:10.1016/j.cnre.2017.10.006]
9. van Alten DC, Phielix C, Janssen J, Kester L. Effects of flipping the classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta- analysis. Educational Research Review 2019; 28: 100281. [DOI:10.1016/j.edurev.2019.05.003]
10. Lee J, Lim C, Kim H. Development of an instructional design model for flipped learning in higher education. Educational Technology Research and Development 2017; 65 (2): 427- 53. [DOI:10.1007/s11423-016-9502-1]
11. Eltahir MEAB. Instructional design model for applying flipped learning in higher education institutions. European Journal of Social Sciences Education and Research 2017; 11 (1): 58- 69. [DOI:10.26417/ejser.v11i1.p58-69]
12. Mahasneh OM. The effectiveness of flipped learning strategy in the development of scientific research skills in procedural research course among higher education diploma students. Research in Learning Technology 2020; 28. [DOI:10.25304/rlt.v28.2327]
13. Muruganantham G. Developing of E-content package by using ADDIE model. International Journal of Applied Research 2015;1(3):52-4.
14. Alzoebi AM, Ghunaimat MA, Alawneh EA. The effects of flipped classroom strategy based on "addie model" for algebraic skill development. Anatolian Journal of Education 2023; 8 (1): 141- 58. [DOI:10.29333/aje.2023.8110a]
15. Hoffman ES. Beyond the flipped classroom: Redesigning a research methods course for e3 instruction. Contemporary Issues in Education Research (CIER) 2014; 7 (1): 51- 62. [DOI:10.19030/cier.v7i1.8312]
16. Ismail SS, Abdulla SA. Virtual Flipped Classroom: New Teaching Model to Grant the Learners Knowledge and Motivation. Journal of Technology and Science Education 2019; 9 (2): 168- 83. [DOI:10.3926/jotse.478]
17. Gopalan C, Butts- Wilmsmeyer C, Moran V. Virtual flipped teaching during the COVID- 19 pandemic. Advances in physiology education 2021; 45 (4): 670- 8. [DOI:10.1152/advan.00061.2021]
18. Beason- Abmayr B, Caprette DR, Gopalan C. Flipped teaching eased the transition from face- to- face teaching to online instruction during the COVID- 19 pandemic. Advances in Physiology Education 2021; 45 (2): 384- 9. [DOI:10.1152/advan.00248.2020]
19. Sudheesh K, Duggappa DR, Nethra SS. How to write a research proposal? Indian Journal of Anaesthesia 2016 Sep; 60 (9): 631. [DOI:10.4103/0019-5049.190617]
20. Fandino W. Formulating a good research question: Pearls and pitfalls. Indian journal of anaesthesia 2019; 63 (8): 611. [DOI:10.4103/ija.IJA_198_19]
21. Firooznia M, Hamta A, Shakerian S. The effectiveness of in- service training "pharmacopeia home health" based on Kirkpatrick's model: A quasi- experimental study. Journal of Education and Health Promotion 2020; 9:218. [DOI:10.4103/jehp.jehp_170_20]
22. Ansayam MP, Tan DA. Dimensions of Asynchronous Virtual Classroom and Internet Self- Efficacy: Gauging Student Satisfaction in Online Learning. International Journal of English and Education 2021; 10 (3): 36- 57.
23. Chen F, Lui AM, Martinelli SM. A systematic review of the effectiveness of flipped classrooms in medical education. Medical education 2017; 51 (6): 585- 97. [DOI:10.1111/medu.13272]
24. Aboutaleb E, Motavallian A, Dadgaran I, Manoochehri S.[Design, implementation and evaluation of teaching module of liquid dosage form in a Flipped Classroom for pharmacy students]. RME 2019; 11 (4): 35- 44.[Persian] [DOI:10.29252/rme.11.4.35]
25. Dehghanzadeh S, Alizadeh S. Explaining Nursing Students' Experiences of a Flipped Classroom. Journal of Medical Education 2018; 11 (31): 1- 15. [DOI:10.29252/edcj.11.31.1]
26. Overmyer, Gerald Robert. "The flipped classroom model for college algebra: Effects on student achievement[dissertation] .Colorado State University; 2014.
27. Whillier S, Lystad RP. No differences in grades or level of satisfaction in a flipped classroom for neuroanatomy. Journal of Chiropractic Education 2015; 29 (2): 127- 33. [DOI:10.7899/JCE-14-28]
28. Jensen JL, Kummer TA, Godoy PD. Improvements from a flipped classroom may simply be the fruits of active learning. CBE- Life Sciences Education 2015; 14 (1): ar5. [DOI:10.1187/cbe.14-08-0129]
29. Moffett J, Mill AC. Evaluation of the flipped classroom approach in a veterinary professional skills course. Advances in medical education and practice 2014; 5: 415. [DOI:10.2147/AMEP.S70160]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Farmad S, Shakerian S. The Effectiveness of the Flipped Classroom Approach Based on the ADDIE Model in Students of Community- Based Education of Health Sciences at Shahid Beheshti University of Medical Sciences. RME 2023; 15 (2) :36-46
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1300-fa.html

اکبری فارمد سمیه، شاکریان سمیه. اثربخشی روش آموزشی کلاس وارونه مبتنی بر مدل طراحی آموزشی ADDIE در دانشجویان آموزش جامعه‌نگر علوم سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (2) :36-46

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1300-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education