مقدمه : تنوع برنامه های آموزشی دانشگاه ها و کیفیت آن ها موجب رونق بازار آموزش عالی می گردد، آموزش پزشکی نیز همانند کل سیستم آموزش عالی دنیا دچار تحولات شگرفی گردیده است، افزایش نیازهای جوامع، پیشرفت دانش و اصلاح شیوه ها در آموزش پزشکی منجر به بازنگری در اغلب برنامههای آموزش پزشکی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا گردیده است، لذا این مطالعه با هدف آشنایی با ساختار آموزشی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا انجام گردیده است.
روش ها : این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. ابتدا مطابق با سیستم رتبهبندی شانگهای لیست 100 دانشگاه برتر دنیا در سال 2012 انتخاب و در بین آنها دانشگاههای دارای دانشکده پزشکی با بالاترین رتبه از لحاظ عملکردی انتخاب شدند . سپس با مراجعه به وبسایت دانشکده های مذکور، اطلاعات مورد نیاز استخراج گردیدند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آمار توصیفی استفاده شد.
یافته ها : از 100 دانشگاه برتر مورد مطالعه، 47 دانشگاه دارای دانشکده پزشکی و از لحاظ عملکردی رتبه زیر 50 داشتند. دانشکده پزشکی کمبریج با نرخ پذیرش 3/6 بالاترین نرخ و دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با نرخ 2% پایینترین نرخ پذیرش دانشجو را داشتند ، بررسی ویژگی های کوریکولومهای آموزشی 10 دانشکده برتر پزشکی نشان داد در برنامه اکثر دانشکدهها بازنگری کوریکولوم صورت گرفته و از کوریکولومهای ادغامیافته و مبتنی بر شایستگی بهره میگرفتند .
نتیجهگیری: اکثر دانشکده های پزشکی مورد مطالعه جهت برتری در حوزه پژوهش که مورد تاکید سیستم های رتبهبندی بینالمللی دانشگاهی است به عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزشی دانشگاه ها نظیر جذب دانشجویان نخبه و ارائه کوریکولومهای متنوع نیز توجه نمودهاند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |