[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 1393 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 27-19 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ساختار آموزشی دانشکده‌های پزشکی برتر دنیا
غلامرضا عبداله زاده استخری، آبتین حیدرزاده*، شهرام یزدانی، زهرا طاهری ازبرمی
دانشکده پزشکی- گروه پزشکی اجتماعی-دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، heidarzadeh@gums.ac.ir
چکیده:   (7138 مشاهده)

  مقدمه : تنوع برنامه ­ های آموزشی دانشگاه ­ ها و کیفیت آن ­ ها موجب رونق بازار آموزش عالی می ­ گردد، آموزش پزشکی نیز همانند کل سیستم آموزش عالی دنیا دچار تحولات شگرفی گردیده است، افزایش نیازهای جوامع، پیشرفت دانش و اصلاح شیوه ­ ها در آموزش پزشکی منجر به بازنگری در اغلب برنامه­های آموزش پزشکی دانشکده­های پزشکی برتر دنیا گردیده است، لذا این مطالعه با هدف آشنایی با ساختار آموزشی دانشکده­های پزشکی برتر دنیا انجام گردیده است.

  روش ­ ها : این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. ابتدا مطابق با سیستم رتبه­بندی شانگ­های لیست 100 دانشگاه برتر دنیا در سال 2012 انتخاب و در بین آن­ها دانشگاه­های دارای دانشکده پزشکی با بالاترین رتبه از لحاظ عملکردی ­انتخاب شدند . سپس با مراجعه به وب­سایت دانشکده های مذکور، اطلاعات مورد نیاز استخراج گردیدند. جهت تحلیل داده­ها از نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­های آمار توصیفی استفاده شد.

  یافته ­ ها : از 100 دانشگاه برتر مورد مطالعه، 47 دانشگاه دارای دانشکده پزشکی و از لحاظ عملکردی رتبه زیر 50 داشتند. دانشکده پزشکی کمبریج با نرخ پذیرش 3/6 بالاترین نرخ و دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با نرخ 2% پایین­ترین نرخ پذیرش دانشجو را داشتند ، بررسی ویژگی ­ های کوریکولوم­های آموزشی 10 دانشکده برتر پزشکی­ نشان داد در برنامه اکثر دانشکده­ها بازنگری کوریکولوم صورت گرفته و از کوریکولوم­های ادغام­یافته ­و مبتنی بر شایستگی ­بهره ­می­گرفتند .

  نتیجه­گیری: اکثر دانشکده ­ های پزشکی مورد مطالعه جهت برتری در حوزه پژوهش که مورد تاکید سیستم ­ های رتبه­بندی بین­المللی دانشگاهی است به عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزشی دانشگاه ­ ها نظیر جذب دانشجویان نخبه و ارائه کوریکولوم­های متنوع نیز توجه نموده­اند.

  

واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، رتبه­بندی دانشگاهی، کوریکولوم
متن کامل [PDF 331 kb]   (3080 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3946 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abdolahzade estakhry G, heidarzadeh A, yazdani S, Taheri ezbarami Z. Identification of Top Medical School's Educational Structure in the World. RME 2014; 6 (2) :19-27
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-129-fa.html

عبداله زاده استخری غلامرضا، حیدرزاده آبتین، یزدانی شهرام، طاهری ازبرمی زهرا. بررسی ساختار آموزشی دانشکده‌های پزشکی برتر دنیا. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1393; 6 (2) :19-27

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-129-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education