دوره 15، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 21-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahed Babelan A, Mehravar S, Kazami S, Javidpour M. Evaluating the Quality of Electronic Education in the Higher Education System Using the HELAM Evaluation Model. Res Med Edu 2023; 15 (1) :13-21
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1277-fa.html
زاهد بابلان عادل، مهرآور گیگلو شهرام، کاظمی سلیم، جاویدپور مرتضی. ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی نظام آموزش عالی با استفاده از مدل ارزشیابی هلم در دوران پاندومی کرونا. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :13-21

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1277-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکد علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، zahed@uma.ac.ir
چکیده:   (998 مشاهده)
مقدمه: امروزه استفاده از آموزش الکترونیکی در دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالی دنیا به ­عنوان یک اولویت راهبردی در نظر گرفته شده است، لذا به ­منظور بهبود، تضمین کیفیت و استفاده بهینه از  ظرفیت­ های آموزش الکترونیکی ارزشیابی آن ضروری می­باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه محقق اردبیلی با استفاده از مدل ارزشیابی هلم صورت گرفته است.
روش ­ها: این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری داده ­ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 12500 نفر تشکیل دادند که از طریق جدول مورگان، 375 نفر به­عنوان نمونه از طریق روش  نمونه ­گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند. ابزار جمع­ آوری اطلاعات پرسشنامه ارزشیابی کیفیت آموزش الکترونیکی مدل مفهومی شش ضلعی هلم اوزکان بود. روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایانی آن با ضریب آلفای کرانباخ 0/87 مورد تایید قرار گرفت. داده ­ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون t تک نمونه ­ای و فریدمن) با استفاده از نرم ­افزارSPSS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که کلیه ابعاد مدل ارزشیابی هلم (کیفیت محتوا، کیفیت سیستم، نگرش  آموزش ­دهنده، نگرش یادگیرنده، کیفیت خدمات و مسایل حمایتی) در دانشگاه وضعیت متوسط به بالا قرار دارند. همچنین نتایج آزمون رتبه ­بندی فریدمن نشان داد که از بین مولفه ­های آموزشی الکترونیکی براساس مدل هلم، مولفه کیفیت محتوا با میانگین (4/49) بیشترین تاثیر و مسایل حمایتی با میانگین (1/0) کم­ترین تاثیر را برآموزش الکترونیکی دارد.
نتیجه ­گیری: کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه محقق اردبیلی براساس میانگین ابعاد مدل ارزشیابی شش ضلعی هلم در سطح متوسط به بالا قرار داشت. با توجه به یافته ­های پژوهش به مدیران و سیاست ­گذاران دانشگاه محقق اردبیلی پیشنهاد می شود با بهره­ گیری از نتایج مدل­ های ارزشیابی مختلف مسایل و مشکلات این حوزه را برطرف کرده و در راستای تقویت سامانه­های آموزش الکترونیکی گام بردارند.
متن کامل [PDF 395 kb]   (471 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (837 مشاهده)  

فهرست منابع
1. Sadati L, Nouri Z, Hajfiroozabadi M, Abjar R.[Faculty Members' Experiences About Virtual Education Opportunities and Challenges During The Covid- 19: A Qualitative Study]. J Med Educ Dev 2021; 14 (42) :1- 10. [Persian] [DOI:10.52547/edcj.14.42.1]
2. Onyema EM, Eucheria NC, Obafemi FA, Sen S, Atonye FG, Sharma A, Alsayed AO. Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice 2020; 11 (13): 108- 21.
3. Özer M. The contribution of the strengthened capacity of vocational education and training system in Turkey to the fight against Covid- 19. Journal of Higher Education 2020; 10 (2): 134- 40. [DOI:10.2399/yod.20.726951]
4. Mishra L, Gupta T, Shree A. Online teaching- learning in higher education during lockdown period of COVID- 19 pandemic. International Journal of Educational Research Open. 2020; 1: 100012. [DOI:10.1016/j.ijedro.2020.100012]
5. Alsoufi A, Alsuyihili A, Msherghi A, Elhadi A, Atiyah H, Ashini A, Ashwieb A, Ghula M, Ben Hasan H, Abudabuos S, Alameen H. Impact of the COVID- 19 pandemic on medical education: Medical students' knowledge, attitudes, and practices regarding electronic learning. PloS one 2020; 15 (11): e0242905. [DOI:10.1371/journal.pone.0242905]
6. Taghizadeh S, Haji J, Mohammadimehr M.[A Comparative Study of the Challenges and Opportunities of Higher Education in the Corona Pandemic in Iran and around the World]. NPWJM 2020; 8 (27) : 47- 57. [Persian] [DOI:10.29252/npwjm.8.27.47]
7. Mastan IA, Sensuse DI, Suryono RR, Kautsarina K. Evaluation of distance learning system (e-learning): a systematic literature review. Jurnal Teknoinfo 2022; 16 (1): 132- 7. [DOI:10.33365/jti.v16i1.1736]
8. Isroani F, Jaafar N, Muflihaini M. Effectiveness of E- Learning Learning to Improve Student Learning Outcomes at Madrasah Aliyah. International Journal of Science Education and Cultural Studies 2022 ; 1 (1): 42- 51. [DOI:10.58291/ijsecs.v1i1.26]
9. Logan RM, Johnson CE, Worsham JW. Development of an e-learning module to facilitate student learning and outcomes. Teaching and Learning in Nursing. 2021 Apr 1; 16 (2): 139- 42. [DOI:10.1016/j.teln.2020.10.007]
10. Barteit S, Guzek D, Jahn A, Bärnighausen T, Jorge MM, Neuhann F. Evaluation of e- learning for medical education in low-and middle- income countries: A systematic review. Computers & education 2020; 145: 103726. [DOI:10.1016/j.compedu.2019.103726]
11. Alshammari MT. Evaluation of gamification in e- learning systems for elementary school students. TEM Journal 2020; 9 (2): 806- 13. [DOI:10.18421/TEM92-51]
12. Supriyatno T, Susilawati S, Hassan A. E- learning development in improving students' critical thinking ability. Cypriot Journal of Educational Sciences 2020; 15 (5): 1099 - 106. [DOI:10.18844/cjes.v15i5.5154]
13. Chin RY, Tjahjono R, Rutledge MJ, Lambert T, Deboever N. The evaluation of e- learning resources as an adjunct to otolaryngology teaching: a pilot study. BMC Medical Education. 2019 Dec; 19 (1): 1- 9. [DOI:10.1186/s12909-019-1618-7]
14. Ozkan S, Koseler R. Multi- dimensional students' evaluation of e- learning systems in the higher education context: An empirical investigation. Computers & Education. 2009 Dec 1; 53 (4): 1285- 96. [DOI:10.1016/j.compedu.2009.06.011]
15. Prihartini N, Soemitro HL, Hendradjaya B. Identifying aspects of web e- learning in LMS- based for requirement engineering process modeling.International Conference on Data and Software Engineering (ICoDSE) 2016 Oct 26 : IEEE; 2016. [DOI:10.1109/ICODSE.2016.7936134]
16. Muthuraman S. Quality of blended learning education in higher education. The Online Journal of Distance Education and e- Learning 2018; 6 (4):48.
17. Pritalia GL, Budiyanto SD, Dewi LT, Kusrohmaniah S. Critical Factor of E- Learning Component using HELAM and AHP. MATEC Web of Conferences 2018 ; 218: 03020 . [DOI:10.1051/matecconf/201821803020]
18. Narenji Thani F, Pourkarimi J, Hejazi S. Identifying the components of e- learning system at University of Tehran]. Technology of Education Journal (TEJ) 2021; 15 (2): 321- 337. [DOI:10.52547/mpes.15.2.255]
19. rezaee AA, zahedi MH.[The Role of Modern Technologies in the Development of E- learning (Looking at the Opportunities and Challenges Facing Universities and Higher Education Institutions)]. Journal of Research in Educational Science 2018; 12 (40): 205- 222. [Persian]
20. Nobakht M, Gholami H, Emadzadeh A, Momeni Rad S.[A survey on the quality of Master of Medical Education e- learning Course at Mashhad University of Medical Sciences]. jmed 2017; 11 (4) :287- 300 . [Persian]
21. lawaf S, rahmat zade E, azizi A.[Evaluating the Quality of E- Learning in Students of Dentistry faculty, Terhan Medical Sciences, Islamic Azad University in 2020]. J Res Dent Sci 2021; 18 (2): 109- 118. [Persian] [DOI:10.52547/jrds.18.2.109]
22. Razzaghi M, Ghalavandi H, Hasani M.[The Role of Student Characteristics, Content Quality and Knowledge Management in Using E- Learning by Medical Students through Mediation of E- Learning Acceptance (Case Study: Shiraz University of Medical Sciences)]. RME 2022; 14 (2) : 9- 20 . [Persian] [DOI:10.52547/rme.14.2.9]
23. Ozkan S, Koseler R., Baykal N. Evaluating learning management systems: Adoption of hexagonal e‐ learning assessment model in higher education. Transforming government: people, process and policy 2009; 3(2):111-30. [DOI:10.1108/17506160910960522]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb