[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 30-22 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جو آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش براساس مدل DREEM در سال 1401
علی زارعی ، جمال حاجی ، مهدی قربانی ، مژگان محمدی مهر*
گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران،‌ ایران ، mojganmehr20@yahoo.com
چکیده:   (601 مشاهده)
مقدمه: محیط آموزشی اثر مهمی بر یادگیری دانشجویان و فعالیت­ های یادگیری آنان دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دانشجویان از جو آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ارتش بود.
روش­ ها: در این مطالعه، توصیفی تحلیلی مقطعی، فضای حاکم بر محیط آموزشی با استفاده از پرسشنامه استاندارد Dundee Ready Educational Environment Measure (DREEM) سنجیده شد. جامعه پژوهشی کلیه دانشجویان مقطع آموزش بالینی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، سال 1401 بودند، نمونه گیری به روش طبقه­ ای نسبتی و در هر طبقه به صورت تصادفی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها از طریق آزمون­ های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم­ افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین کل جو آموزشی 0/50 ± 3/19  است که بیانگر وضعیت نسبتاً مطلوب می­ باشد. بیشترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 0/65 ± 3/42 مربوط به حیطه ادراک دانشجویان از توانایی علمی خود و ادراک دانشجویان از یادگیری با میانگین 0/60 ± 2/97 کم­ترین نمره بود. بین متغیر جنسیت و ادراک دانشجویان از جو آموزشی ارتباط معنی­ داری وجود نداشت  (0/05 < P). همچنین نتایج نشان داد که بین متغیر معدل دانشجویان و ادارک آن­ها از کل جو آموزش بالینی رابطه معنی ­داری وجود دارد  (0/002 = P). بین متغیر دانشکده محل تحصیل و ادراک دانشجویان از جو آموزش بالینی ارتباط معنی ­داری مشاهده شد (0/010 = P).
نتیجه‌گیری: جو آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان در این مطالعه در وضعیت نسبتاً مطلوب بود. برای داشتن محیط آموزشی با کیفیت بهتر نیاز به بهبود است و مطالعات کیفی آتی برای تایید و درک عمیق این یافته توصیه می­ شود.
واژه‌های کلیدی: جو آموزشی، دانشجو، آموزش بالینی، مدل DREEM
متن کامل [PDF 506 kb]   (258 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (580 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Mohammadi A, Mohammadi J.[Students' perception of the learning environment at Zanjan University of Medical Sciences]. J Med Educ Dev 2013; 6 (11): 50- 60. [Persian]
2. Nahar N, Talukder HK, Hossain Khan T, Mohammad S, Nargis T. Students' perception of educational environment of medical colleges in Bangladesh. Bangabandhu Sheikh Mujib Medical University (BSMMU) Journal 2010; 3 (2): 97- 102. [DOI:10.3329/bsmmuj.v3i2.7060]
3. Gooneratne IK, Munasinghe SR, Siriwardena C, Olupeliyawa AM, Karunathilake I. Assessment of psychometric properties of a modified PHEEM questionnaire. Psychometrics of Educational Environment 2008; 37(12): 993- 7. [DOI:10.47102/annals-acadmedsg.V37N12p993]
4. Taheri AR, Forghani S, Atapour SH, Hassanzadeh A.[The effective clinical teaching from faculty members' and rehabilitation students' point of view]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (9): 1131- 1139. [Persian]
5. Tavakoli MR, Khazaei T, Tolyat M, Ghorbani S.[The quality of Clinical Education from the viewpoints of students and instructors of paramedical and nursing- obstetrics schools of Birjand University of medical sciences]. Scientific- Research Journal of Shahed University 2014; 21 (110): 1- 9. [Persian]
6. Khedmatizare M, Aghabarary M, Norouzinia R, Moosavipour M.[Clinical Education Status and Factors Affecting Effective Clinical Education from the Viewpoints of Nursing Students in Alborz University of Medical Sciences in the year 2020]. Journal of Nursing Education (JNE) 2020; 9 (5): 20- 32. [Persian]
7. Varma R, Tiyagi E, Gupta JK. Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using the DREEM inventory. BMC medical education 2005; 5 (1): 1- 4. [DOI:10.1186/1472-6920-5-8]
8. Bathaei SA, Koohbor M, Heidarifar R, Mirizadeh M, Khorasani Niasar N.[Comparison between Student's and Teacher's Points of View about Clinical Education Environment]. Qom Univ Med Sci J. 2013; 7 (2): 37- 42. [Persian]
9. Soltani Arabshahi K, Kouhpayezadeh J, Sobuti B. [The educational environment of main clinical wards in educational hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences: learners' viewpoints based on DREEM Model]. Iran J Med Educ 2008; 8 (1): 43- 51. [Persian]
10. Hassan Zahraei R, Atash Sokhan G, Salehi S, Ehsanpour S, Hassanzadeh A. Comparing the factors related to theeffective clinical teaching from faculty members' and students' points of view2008; 7 (2): 249- 55. [Persian]
11. Zolfaghari H, Bijari B. Medical students' perspective of clinical educational environment of hospitals affiliated with Birjand University of Medical Science, based on DREEM model. Jounal of Birjand University Medical Scince 2016; 22 (4): 368- 75. [Persian]
12. Hengami MH, Naderi N, Nasery B. [Assessment of the Educational Environment of Major Clinical Wards inEducational Hospitals Affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences, Iran, from the Perspective of Medical Students]. Strides in Development of Medical Education 2016; 13 (1): 49- 60. [Persian]
13. Daryazadeh S, Yavari M, Sharifi M, Azadchehr M, Rezvani A, Akbari H. Evaluation of clinical environment from the perspective of medical learners based on DREEM model. Horizon of Medical Education Development 2020; 11 (3): 33- 44. [Persian]
14. AL- Naggar RA, Abdulghani M,Osman MT, Al-Kubaisy W, Daher AM, Aripin KN,et al. The Malaysia DREEM: perceptions of medical students about the learning environment in a medical school in Malaysia. Advances in medical education and practice 2014; 5: 177-84. [DOI:10.2147/AMEP.S61805]
15. Aghamolaei T, Fazel I. Medical students' perceptions of the educational environment at an Iranian Medical Sciences University. BMC Med Educ 2010; 10 (1): 87. [DOI:10.1186/1472-6920-10-87]
16. Arabi M, Abolfazli M, Riahi SH, Nosrati S, Tajbakhsh R.[The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals of the Alborz University of Medical Sciences]. Alborz Univ Med J (AUMJ) 2021; 10 (3): 277- 284. [Persian]
17. Shrestha E, Mehta RS, Mandal G. Chaudhary K, Pradhan N. Perception of the learning environment among the students in a nursing college in Eastern Nepal. BMC Med Educ 2019; 19:382. [DOI:10.1186/s12909-019-1835-0]
18. Palmgren PJ, Chandratilake M. Perception of educational environment among undergraduate students in a chiropractic training institution. J Chiropr Educ 2011; 25 (2): 151- 163. [DOI:10.7899/1042-5055-25.2.151]
19. Rezaei H, Yamani N. The role of learning environment in education improvement and introducing its measurement tools. Education Development Jundishapur 2017; 7 (1): 37- 47. [Persian]
20. Honaramiz Fahim Kh, Jouhari Z.[Evaluation of educational environment in viewpoints of medical and dental students of Shahed university based on DREEM model in the year 2021]. Daneshvar Medicine 2022; 30 (1): 46- 58. [Persian]
21. Behkam S, Tavallaei A, Maghbouli N, Khabaz Mafinejad M, Haidar Ali J. Students' perception of educational environment based on Dundee Ready Education Environment Measure and the role of peer mentoring: a cross- sectional study. BMC Med Educ 2022; 22(1): 176. [DOI:10.1186/s12909-022-03219-8]
22. Faghani M, Jouybari L, Sanago A, Mansouriyan AR. The Perspectives of Student about Educational Climate of Golestan University of Medical Sciences in 2010. J Med Educ Dev 2014; 6 (12): 43- 50.
23. Singh F, Saini M, Kumar A, Seeram Ramakrishna S, Debnath M. Perspective of educational environment on students' perception of teaching and learning. Learning Environ Res 2022:1-23. [DOI:10.1007/s10984-022-09428-8]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarei A, Haji J, Ghorbani M, Mohammadimehr M. Students' Perspectives on Clinical Education environment in a Military Medical University. RME 2023; 15 (1) :22-30
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1263-fa.html

زارعی علی، حاجی جمال، قربانی مهدی، محمدی مهر مژگان. بررسی جو آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش براساس مدل DREEM در سال 1401. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :22-30

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1263-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education