[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 49-40 برگشت به فهرست نسخه ها
تناسب آموزش کارآموزی در عرصه با شرایط شغلی طرح نیروی انسانی کارشناسان علوم آزمایشگاهی
فخرالدین صبا* ، کوثر حسینی ، مریم میرزایی ، رضوان زمردی
گروه آموزشی علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، Fakhredin.saba@gmail.com
چکیده:   (498 مشاهده)
مقدمه: آموزش دوره کارآموزی در عرصه نقش مهمی در برنامه دانشجویان دارد و به لحاظ اهمیت، یکی از اصلی ­ترین بخش‌های آموزش حرفه ­ای شناخته می‌شود. وجود مشکلات متعدد در بخش آموزش بالینی می‌تواند کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان مطابقت اجرای فعالیت ضمن کارآموزی در عرصه با شرایط شغلی طرح نیروی انسانی کارشناسان علوم آزمایشگاهی انجام شد.
روش ­ها: مطالعه حاضر یک بررسی توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه فارغ­ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گروه علوم آزمایشگاهی در سال 1399 که در حین گذراندن طرح نیروی انسانی در یکی از مراکز دولتی وابسته به علوم پزشکی کرمانشاه (36 نفر) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه محقق ساخته وضعیت آموزش کارآموزی در عرصه رشته علوم آزمایشگاهی بود. روایی و پایایی ابزار از طریق نظرات صاحب ­نظران و محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. اطلاعات جمع­ آوری شده توسط نرم ­افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مهم­ترین مشکلات آموزش دوره کارآموزی در عرصه رشته علوم آزمایشگاهی از دیدگاه کارکنان طرحی شامل محیط آموزشی از جمله فضای فیزیکی (36/1 درصد)، امکانات و تجهیزات آموزشی (41/7 درصد) و تعداد کم کیس­ های آموزشی (36/1 درصد) و برخی از گویه­ های مربوط به حیطه ویژگی ­های مربی مانند نظارت کم برمهارت­ های عملی (27/8 درصد)، نحوه مناسب برخورد کادر آزمایشگاه با دانشجویان(38/9 درصد) بود.
نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با بهبود محیط­ های آزمایشگاهی و اصلاح برخی گویه­ های مربوط به مربی می­ توان تا حدودی از مشکلات آموزشی دانشجویان علوم آزمایشگاهی کاست.
 
واژه‌های کلیدی: علوم آزمایشگاهی بالینی، کارآموزی، دانشجویان، مربیان
متن کامل [PDF 600 kb]   (204 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (375 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Sheikh Abomasoudy R, Varzeshnejad M, Hashemi M.[Assessment of Supportive and educative role of decision support systems in nursing: a review article]. Education & Ethic In Nursing 2015; 4 (2): 1- 14. [Persian]
2. Hendricks- Thomas JM, Crosby DM, Mooney DC. Education in critical care nursing: a new beginning. Intensive and Critical Care Nursing 1995; 11 (2): 93- 9. [DOI:10.1016/S0964-3397(95)82020-5]
3. Bjørk IT. Neglected conflicts in the discipline of nursing: perceptions of the importance and value of practical skill. Journal of Advanced Nursing 1995; 22 (1): 6- 12. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1995.22010006.x]
4. Hills GE. Variations in university entrepreneurship education: An empirical study of an evolving field. Journal of business venturing 1988; 3 (2): 109- 22. [DOI:10.1016/0883-9026(88)90021-3]
5. Scholz RW, Steiner R, Hansmann R. Role of internship in higher education in environmental sciences. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching 2004; 41 (1): 24- 46. [DOI:10.1002/tea.10123]
6. Coll RK, Kalnins TI. A critical analysis of interpretive research studies in cooperative education and internships 2009; 43 (1): 1- 13.
7. Hassanpour S, Bani S.[ Attitudes of Senior Midwifery Students of Tabriz Nursing and Midwifery Faculty to Wards Problems of Midwifery Clinical Education]. Nursing & Midwifery Journal 2010; 5 (20): 12- 18. [Persian]
8. Peyman H, Darash M, Sadeghifar J, Yaghoubi M, Yamani N, Alizadeh M.[Evaluating the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students about Their Clinical Educational Status]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5): 1121- 30. [Persian]
9. Mansour Ghanaei R, Babaee K, Atrkar Roushan Z.[ Evaluating the Viewpoints of Guilaneast Faculty of Nursing and Midwifery Students on Their Clinical Educational Status]. Educational Development of Judishapur 2016; 8 (1): 76- 85. [Persian]
10. Noormohammadian Z, Ghatreh-Samani K, Farrokhi E, Daris F, Akbarian E.[A study on the amount of application of laboratory sciences courses in work place]. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences 2015; 16 (6): 139- 47. [Persian]
11. Khalaji Moqim F, Sadeqi A, Khojasteh Far H, Fadaei F, Qaffari ME, Azizi Jalilian F. The Necessity to Revise the Virology Course: Perspective of Students of Medicine and Medical Laboratory Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 (0): 214- 24. [Persian]
12. Ramazani S, Ramazani H, Ramazani A, Hemmati M. Evaluation of Academic Motivation and Related Factors in Laboratory Science Students of East Universities of Medical Sciences. Journal of Medical Education Development 2020; 13 (37): 64- 72. [Persian] [DOI:10.29252/edcj.13.37.65]
13. Kavosi A, Mohammadi GH, Samarghandian S, Najafi saleh H, Taghavi M, Movahedi A, Moeini Ghamchini V.[Student's perception neyshabour faculty of medical sciences of effectiveness clinical teachin. Jentashapir Journal of Health Research]. Educational Developement of Jundishapur 2014; 7 (4): 307- 317. [Persian]
14. Zarei j, Abdolkhani R, Azizian S, Sarikhani L.[A survey on the viewpoint of graduates of medical records bachelor degree about strengths and weaknesses of the internships program in ahvaz jundishapour university of medical sciences]. Educational Developement of Jundishapur 2014; 5 (1): 12- 20. [Persian]
15. Hadadiyan F, Jalalvandi F, Keshavarzi O. [A study of clinical education problems on the viewpoint of nursing students of Kermanshah University of Medical Sciences in 1392].[Cited 2022 Jun 10]. Available from: https://sid.ir/paper/873354/fa.
16. Heydari M, Shahbazi S, Ali- Sheykhi R, Heydari K.[Nursing students' viewpoints about Problems of clinical education]. Kournal fo Health and Care 2011; 13 (1): 18- 23. [Persian]
17. Abedini S, Abedini S, Aghamolaei T, Jomehzadeh A, Kamjoo A.[Clinical education problems: the viewpoints of nursing and midwifery students in Hormozgan University of Medical Sciences]. Journal of Hormozgan Nursing 2009; 12 (4): 249- 253. [Persian]
18. Hsu LL. An analysis of clinical teacher behaviour in a nursing practicum in Taiwan. Journal of Clinical Nursing 2006; 15 (5): 619- 628. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2006.01332.x]
19. Delaram M.[Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students in Shahrekord University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2): 129- 35. [Persian]
20. Shirazi M, Alhani f, Akbari L, Samiee sini f, Babaee M, Heidari f.[Assessment of the condition of clinical education from the viewpoints of undergraduate nursing students: presentation of problem-oriented stratagies]. Journal of Nursing Education 2013; 2 (2): 30- 8. [Persian]
21. Shahali Sh, Rahmani-Bilandi R, Khajeh Hasani M, Riahipour B, Grooshati N.[Assessing challenges of clinical education model in Ahvaz jundishapur university of medical science]. Jentashapir Journal of Health Research 2017; 9 (1): 52- 60. [Persian]
22. Rasouli N, Sharifirad Ghr, Parvizi F. [The viewpoint of senior nursing students of Qom Branch of Islamic Azad University about clinical traitning problems]. Journal of Qom university of Medical sciences 2019; 13 (Suppl 1): 31- 38. [Persian] [DOI:10.29252/qums.13.1.S1.31]
23. Peyman H, Darash M, Sadeghifar J, Yaghoubi M, Yamani N, Alizadeh M. [Evaluating the viewpoints of nursing and midwifery students about their clinical educational status]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10(5). [Persian]
24. Mogarab M, Khazaei T, Amuzeshi Z, Soruri M, Sharifzadeh Gh R.[Assessing clinical training fields from the perspective of nursing studetns and instructors in 2010- 2011]. Modern Care Journal Scientific Quartely of BirJand Nursing and Midwifery Faculty 2011; 8 (2): 94- 99. [Persian]
25. Mohebbi Z, Rambod M, Hashemi F, Mohhamadi HR, Setoudeh G, Najafi Dolatabad Sh.[View point of the nursing student on challenges in clinincal training, Shiraz, Iran]. Journal of Hormozgan Medical 2011; 16 (5): 415- 421. [Persian]
26. Dunn SV, Hansford B. Undergraduate nursing students' perceptions of their clinical learning environment. J Adv Nurs 1997; 25 (6): 1299- 1306. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1997.19970251299.x]
27. Hadizade Talasaz F, Firuzi M, Shamaeian Razavi N. [Evaluating the clinical education status from the viewpoint of nursing and midwifery students in Gonabad university of medical sciences]. Iran J Med Edu 2005; 5 (1): 70- 78. [Persian]
28. Moridi G, Valiee S, Khaledi S, Fathi M, Shafiean M, Gharibi F. Clinical Education Stressors from the Perspective of Students of Nursing, Midwifery, and Operating Room: A Study in Kurdistan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7): 675- 84. [Persian]
29. Alves SL. A study of occupational stress, scope of practice, and collaboration in nurse anesthetists practicing in anesthesia care team settings. AANA journal 2005; 73 (6): 443- 52.
30. Aniza I, Malini R, Khalib L. A study on organizational factors that influence job stress among medical laboratory technologists in klang valley hospitals. The Medical journal of Malaysia 2010; 65 (2): 103- 7.
31. Katajavuori N, Lindblom-Ylänne S, Hirvonen J. The Significance of Practical Training in Linking Theoretical Studies with Practice. Higher Education 2006; 51 (3): 439- 64. [DOI:10.1007/s10734-004-6391-8]
32. Raisler J, O'Grady JL. Clinical teaching and learning in midwifery and women's health journal of midwifery and women's health 2003; 48 (6): 398- 406. [DOI:10.1016/S1526-9523(03)00304-0]
33. Ghafourifard M, Bayandor A, Zirak M.[The staus of clinical education in teaching hospitals affiliated with Zanjan university of medical sciences from the view of nursing and midwifery students]. Journal of Medical Education Development 2016; 8 (20): 9- 20. [Persian]
34. Pournamdar Z, Salehiniya H, Shahrakipoor M.[ Nurse and midwifery students' satisfaction of clinical education in hospitals of Zahedan]. Journal of research in medical education 2015; 7 (2): 45- 51. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.2.45]
35. Spooren P, Brockx B, Mortelmans D. On the validity of student evaluation of teaching: The state of the art. Review of Educational Research 2013; 83 (4): 598- 642. [DOI:10.3102/0034654313496870]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saba F, Hoseini K, Mirzai M, Zomorodi R. Compliance of Activity During Internship With the Job Conditions of Medical Laboratory Graduates. RME 2023; 15 (1) :40-49
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1259-fa.html

صبا فخرالدین، حسینی کوثر، میرزایی مریم، زمردی رضوان. تناسب آموزش کارآموزی در عرصه با شرایط شغلی طرح نیروی انسانی کارشناسان علوم آزمایشگاهی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :40-49

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1259-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education