دوره 15، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 58-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohebbi K, Taheri_Ezbarami Z, Maroufizadeh S, Pouy S, Asgari F. Effectiveness of Triage Education in Children Nursing Using Two Methods of Outcome-Based Education and Education Using Lectures on the Level of Knowledge and Clinical Decision-making of Nursing Students. Res Med Edu 2023; 15 (1) :50-58
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1250-fa.html
محبی کسری، طاهری ازبرمی زهرا، معروفی زاده سامان، پوی سمیه، عسگری فریبا. تأثیر آموزش تریاژ در پرستاری کودکان به دو شیوه ی مبتنی بر پیامد و سخنرانی بر میزان دانش و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان عرصه پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :50-58

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1250-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران و گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، Asgari.frb@gmail.com
چکیده:   (841 مشاهده)
مقدمه: تریاژ فرآیندی است که با شناسایی سریع وضعیت کودکان مراجعه­ کننده به بیمارستان، از بستری شدن غیر ضروری آن­ها جلوگیری می ­کند. با توجه به تفاوت­ های فیزیولوژیکی و آناتومیکی در کودکان، دانشجویان پرستاری باید حداقل یک دوره در مورد تریاژ کودکان را بگذرانند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش تریاژ کودکان به دو روش آموزش مبتنی ­بر پیامد و سخنرانی انجام شد.
روش ­ها: در یک مطالعه‌ی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی، 57 دانشجوی پرستاری به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. سناریوهای تریاژ به دو روش سخنرانی و مبتنی ­بر پیامد آموزش ارائه شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه سنجش دانش و تصمیم­ گیری ESI جمع­ آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: نتایج حاکی از آن بود که میانگین نمرات تصمیم ­گیری بالینی قبل از مطالعه در دو گروه آموزش به روش سخنرانی و مبتنی­ بر پیامد به ترتیب 2/94 و 3/02 و بعد از مطالعه به ترتیب 4/37 و 4/38 بود. میانگین نمرات دانش قبل از مطالعه در دو گروه آموزش به روش سخنرانی و مبتنی­ بر پیامد به ترتیب 6/66 و 6/30 و بعد از مطالعه به ترتیب 7/40 و 6/38 بود. همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان و بین میانگین نمرات دانش دانشجویان در هر دو گروه (روش سخنرانی و مبتنی ­بر پیامد) نیز از نظر آماری تفاوت معنی­ داری وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته ­های حاصله، بین میانگین تعدیل‌شده نمرات دانش و تصمیم ­گیری بالینی دانشجویان در گروه‌های آموزش به روش سخنرانی و آموزش به شیوه مبتنی ­بر پیامد تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد. بنابراین توصیه می گردد تا مسئولین برنامه ­ریزی درسی دوره کارشناسی پرستاری، از روش ­های فعال نظیر آموزش مبتنی­ بر پیامد نیز جهت تدریس مباحث تریاژ کودکان استفاده کنند.
متن کامل [PDF 505 kb]   (346 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1118 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Hasinuddin M, Noviana U, Fitriah F. Family Support System as an Effort to Optimize Coping Mechanism of Preschool Children During Hospitalization 2019;14 (2): 199-204. [DOI:10.20473/jn.v14i2.17212]
2. Scrofine S, Fitzsimons V. Triage: the sorting of patients. Journal of Emergency Nursing 2014; 40(3):289-290. [DOI:10.1016/j.jen.2014.03.004]
3. Yousefichaijan P, Salehi B, Ghafari M, Pakniyat A. The nature and causes of violence against hospital staff in Arak hospitals, 2010. HealthMED 2010; 9(8):323-329.
4. Pouy S, Taheri Ezbarami Z, Shafipour SZ.[The comparative study on pediatric triage decision-making power in nurses and nursing students: A cross sectional study]. Journal of Comprehensive Pediatrics 2019;10(1):e80846. [Persian]
5. Delnavaz S, Hassankhani H, Roshangar F, Dadashzadeh A, Sarbakhsh P, Ghafourifard M, et al. [Comparison of scenario based triage education by lecture and role playing on knowledge and practice of nursing students]. Nurse education today. 2018;70:54-59.[Persian] [DOI:10.1016/j.nedt.2018.08.006]
6. Aloyce R, Leshabari S, Brysiewicz P. Assessment of knowledge and skills of triage amongst nurses working in the emergency centres in Dar es Salaam, Tanzania. African Journal of Emergency Medicine 2014;4(1):14-18. [DOI:10.1016/j.afjem.2013.04.009]
7. Freeman M, Robinson S, Scholtes S. Gatekeeping, fast and slow: An empirical study of referral errors in the emergency department. Management Science 2021;67(7):4209-4232. [DOI:10.1287/mnsc.2020.3711]
8. Doan Q, Wong H, Meckler G, Johnson D, Stang A, Dixon A, et al. The impact of pediatric emergency department crowding on patient and health care system outcomes: a multicentre cohort study. Cmaj 2019;191(23):E627-E35. [DOI:10.1503/cmaj.181426]
9. Galal Abd-elhalem M, Ghareb Sabaq A, Mohamed Said K. Pediatric Triage Educational Program for Improving Nurses' Performance regarding Head Injury. Journal of Nursing Science Benha University 2022;3(2):110-125. [DOI:10.21608/jnsbu.2022.244325]
10. Afzali_Moghadam M, Seyed_Hoseini_Davarani SH.[Principles of hospital triage].Tehran. Teymor zadeh; 2012 .[Persian]
11. Recznik CT, Simko LC, Travers D, Devido J. Pediatric triage education for the general emergency nurse: a randomized crossover trial comparing simulation with paper-case studies. Journal of Emergency Nursing 2019. 45(4):394-402. [DOI:10.1016/j.jen.2019.01.009]
12. Dent J, Harden RM, Hunt D. A Practical Guide for Medical Teachers, E-Book. Elsevier health sciences; 2021.
13. Macayan JV. Implementing outcome-based education (OBE) framework: Implications for assessment of students' performance. Educational Measurement and Evaluation Review. 2017;8(1):1-10.
14. Wang L. Construction of college english blended teaching model: an outcome-based education approach. Open Access Library Journal 2021;8(9):1-16. [DOI:10.4236/oalib.1107652]
15. Gilboy N, Tanabe P, Travers D, Rosenau AM. Emergency Severity Index (ESI): a triage tool for emergency department care, version 4. Implementation handbook 2012;2012:12-0014.
16. Hsu L-L, Ueng R-S, Hsieh S-I. An outcome-based educational intervention to improve nursing students' knowledge and competencies in oncology nursing: a randomized controlled Trial. Contemporary Nurse 2019;55(4-5):391-407. [DOI:10.1080/10376178.2019.1682463]
17. Gilboy N, Tanabe T, Travers D, Rosenau AM. Emergency Severity Index (ESI): A triage tool for emergency department. Agency for Healthcare Research Quality; 2011. 1-18.
18. Foronda CL, Hudson KW, Budhathoki C. Use of Virtual Simulation to Impact Nursing Students' Cognitive and Affective Knowledge of Evidence‐Based Practice. Worldviews on Evidence‐Based Nursing 2017;14(2):168-170. [DOI:10.1111/wvn.12207]
19. Zhang L, Huang XL, Luo TY, Jiang L, Jiang MX, Chen HY. Impact of tobacco cessation education on behaviors of nursing undergraduates in helping smokers to quit smoking. Tobacco Induced Diseases 2021;19 (58):1-10. [DOI:10.18332/tid/139024]
20. Ebadi M, Sharififar S, Zareiyan A. Comparison of the effects of conventional and simulation teaching methods on nursing students' knowledge in personal protection in chemical attacks. EBNESINA 2014;15(4):17-23.[Persian]
21. Badanara Marzdashty A, Emami Sigaroudi A, Kazemnezhad-Leyli E, Poursheikhian M. [Compare the effect of two electronic and traditional education methods on first principles of instruction in nursing students of Guilan University of Medical Sciences in 2016]. RME 2018; 10 (1) :48-55.[Persian] [DOI:10.29252/rme.10.1.48]
22. Fazlju E, Dadgari A, Akbar E. Evaluation of the impact of peer Education on knowledge and attitude towards Electroconvulsive therapy in Shahid Sadoughi University nursing student, 1390. Community Health Journal 2017;5(1):1-7.[Persian]
23. Etemadifar Sh, Sedighi Z, Masoudi R, Sedehi M. Evaluation of the effect of SBAR-based pa-tient safety training program on nurses' clinical decision-making in the intensive care unit. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2020; 9(2):651-659.[Persian]
24. Lee J, Son HK. Comparison of learning transfer using simulation problem-based learning and demonstration: an application of papanicolaou smear nursing education. International Journal of Environmental Research and Public Health 2021;18(4):1765. [DOI:10.3390/ijerph18041765]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb