دوره 16، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 73-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aten S, Dehnad A, Abbasi Dryasari N, Sohrabi Z. Comparison of The Effect of Two Educational Methods (Videocast and Traditional) on Nursing Care Knowledge for Gastrointestinal Endoscopy in Nursing Students. Res Med Edu 2024; 16 (1) :66-73
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1234-fa.html
آتن سیما، دهناد افسانه، عباسی دریاسری نسرین، سهرابی زهره. مقایسه تاثیر آموزش به دو روش ویدئوکست و سنتی بر دانش مراقبت های پرستاری از اندوسکوپی های گوارشی در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (1) :66-73

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1234-fa.html


گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، zo-sohrabi@yahoo.com
چکیده:   (1206 مشاهده)
مقدمه: ضرورت استفاده از روش­ های نوین آموزشی با توجه به تغییرات سریع در نیازهای جوامع امری اساسی است. آموزش مجازی و تنوع آن در مقابل شیوه سنتی، این سوال را مطرح می­ کند که کدام یک در رسیدن به اهداف آموزشی موثر­تر خواهند بود. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش مراقبت­ های پرستاری از اندوسکوپی­ های گوارشی به دو روش  ویدئوکستو سنتی بر آگاهی مراقبت­ های دانشجویان پرستاری است.
روش­ ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی80 نفر از دانشجویان پرستاری ترم سوم دانشگاه  علوم ­پزشکی ایران، در واحد عملی اندوسکوپی گوارش در بیمارستان فیروزگر انجام گردید. دانشجویان به صورت تصادفی ساده به دو گروه تحت آموزش به روش سنتی و مجازی (ویدئوکست ) تقسیم شدند. دانش شرکت­ کنندگان با استفاده از آزمونی شامل 25 سوال تخصصی قبل و پس از آموزش سنتی و ویدئوکست برای هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آزمون­ های t مستقل و t زوجی از طریق  نرم­افزار آماری SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: میانگین سن در گروه آموزش سنتی 80/33/80±23/80 سال و در گروه آموزش مجازی 0/80±21/80 سال بود. بین میانگین­ های نمره آگاهی قبل از دوره آموزشی در گروه­ های ویدئوکست  (3/80±11/55) و سنتی (3/17±10/8) تفاوت معنی ­داری وجود نداشت. پس از مداخله آموزش به طور معنی­ داری آگاهی دانشجویان در گروه ویدئوکست ویدئوکست (2/84±20/43) نسبت به گروه سنتی (3/47±13/13) بالاتر بود (0/0001=P).
نتیجه­ گیری: باتوجه به نتایج حاصله، اجرای روش آموزش با ویدئوکست  در مقایسه با روش سنتی باعث افزایش بیشتر دانش مراقبتی در دانشجویان پرستاری از اندوسکوپی شده است. بنابراین تدوین برنامه ­های آموزشی با چنین روش‌­هایی می­ تواند در ارتقای دانش مراقبتی فراگیران پرستاری و تربیت پرستاران با آگاهی عملی کافی نقش مفیدی ایفاء کرده و جایگزین روش­ های سنتی شود.
متن کامل [PDF 367 kb]   (310 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (230 مشاهده)  

فهرست منابع
1. Rouleau G, Gagnon MP, Côté J, Payne-Gagnon J, et al. Effects of E-Learning in a Continuing Education Context on Nursing Care: Systematic Review of Systematic Qualitative, Quantitative, and Mixed-Studies Reviews. Journal of medical Internet research 2019; 21 (10): e15118. [DOI:10.2196/15118]
2. O'Connor S, Odewusi T, Smith PM, Booth RG. Digital professionalism on social media: The opinions of undergraduate nursing students. Nurse Education Today 2022; 111: 105322. [DOI:10.1016/j.nedt.2022.105322]
3. Voutilainen A, Saaranen T, Sormunen M. Conventional vs. e-learning in nursing education: A systematic review and meta-analysis. Nurse Educ Today 2017; 50: 97-103. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.12.020]
4. Buckland M, Dye CM. The Development of Electronic Distance Education Delivery Systems in the United States. Recurring and Emerging Themes in History and Philosophy of Education. Curriculum and Teaching Dialogue. [Cited 2024 May 28]. Available from: https://www.learntechlib.org/p/145739/.
5. Liao N, Scherzer R, Kim EH. Effective methods of clinical education. Annals of allergy, asthma & immunology: official publication of the American College of Allergy, Asthma, & Immunology 2021; 128(3):240-7. [DOI:10.1016/j.anai.2021.11.021]
6. Rouleau G, Gagnon MP, Côté J, Payne-Gagnon J, Hudson E, Dubois CA, et al. Effects of E-Learning in a Continuing Education Context on Nursing Care: Systematic Review of Systematic Qualitative, Quantitative, and Mixed-Studies Reviews. J Med Internet Res 2019; 21(10): e15118. [DOI:10.2196/15118]
7. Nicoll P, MacRury S, van Woerden HC, Smyth K. Evaluation of Technology-Enhanced Learning Programs for Health Care Professionals: Systematic Review. J Med Internet Res 2018; 20 (4): e131. [DOI:10.2196/jmir.9085]
8. Légaré F, Freitas A, Thompson-Leduc P, Borduas F, Luconi F, Boucher A, et al. The majority of accredited continuing professional development activities do not target clinical behavior change. Academic medicine 2015; 90 (2): 197-202. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000543]
9. Oguro M, Sakurai S, Htay NN, Horiuchi S. Voices from undergraduate students and faculty members regarding the status and challenges of baccalaureate nursing education in Myanmar: A qualitative study. Nurse Educ Today 2022; 109: 105253. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.105253]
10. Zhu Y, Pei X, Chen X. Faculty's experience in developing and implementing concept-based teaching of baccalaureate nursing education in the Chinese context: A descriptive qualitative research study. Nurse Educ Today 2022; 108: 105126. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.105126]
11. Fayaz A, Mazahery A, Hosseinzadeh M, Yazdanpanah S. Video-based Learning Versus Traditional Method for Preclinical Course of Complete Denture Fabrication. Journal of dentistry 2015; 16 (1 Suppl): 21-8.
12. Dhir SK, Verma D, Batta M, Mishra D. E-Learning in Medical Education in India. Indian pediatrics 2017; 54 (10): 871-7. [DOI:10.1007/s13312-017-1152-9]
13. Chuang YH, Lai FC, Chang CC, Wan HT. Effects of a skill demonstration video delivered by smartphone on facilitating nursing students' skill competencies and self-confidence: A randomized controlled trial study. Nurse Educ Today 2018; 66: 63-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2018.03.027]
14. van de Steeg L, R IJ, Wagner C, Langelaan M. The effect of an e-learning course on nursing staff's knowledge of delirium: a before-and-after study. BMC medical education 2015; 15: 12. [DOI:10.1186/s12909-015-0289-2]
15. Khoobi M, Mohammadi N, Ahmadi Hedayat M, Ghiyasvandiyan S, Varaei S.[Comparison of the nursing students' learning in two teaching methods using CD and training through traditional method]. Journal of Nursing Education 2017; 5 (6): 18-23.[Persian] [DOI:10.21859/jne-05063]
16. Melender HL, Salmela S, Pape B. A Quasi-Experimental Study of a Basics of Evidence-Based Practice Educational Intervention for Health and Social Care Professionals. SAGE open nursing. 2020; 6: 1-11. [DOI:10.1177/2377960820925959]
17. O'Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J, McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education - an integrative review. BMC medical education 2018; 18: 130. [DOI:10.1186/s12909-018-1240-0]
18. Hinkle JL, Cheever KH, HinkleJL. Brunner & Suddarth's textbook of medical-surgical nursing. 14th ed. Philadelphia:Wolters Kluwer; 2023.
19. Beilenhoff U, Waagenes WJ , Pater-Godthelp M. Principles of Nursing in Adult Gastrointestinal Endoscopy. Under the auspices of the European Society of Gastroenterology and Endoscopy Nurses and Associates.Springer ;2024.
20. Habibzadeh H, Rahmani A, Rahimi B, Rezai SA, Aghakhani N, Hosseinzadegan F. Comparative study of virtual and traditional teaching methods on the interpretation of cardiac dysrhythmia in nursing students. Journal of Education and Health Promotion 2019; 8: 202. [DOI:10.4103/jehp.jehp_34_19]
21. Norouzi J, Jafari Golestan N, Pishgooie SAH.[Comparison of the Effect of Lecture Training and Multimedia Training on Knowledge, Attitude and Nurses Emergency Performance in Applying a Communication Model in Registration and Reporting in Selected Military Hospitals]. Military Caring Sciences 2020; 6 (4 ): 257-66. [Persian]
22. Mohseni M, Mahbobi M, Sayadi AR, Shabani Z, Asadpour M.[The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Standard Precautions among Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences]. RME 2015; 7 (1): 63-72. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.63]
23. Bahrambeygi F, Roozbahani R, Shojaeizadeh D, Sadeghi R, Nasiri S, Ghazanchaei E, et al. Evaluation of the Effects of E-Learning on Nurses' Behavior and Knowledge Regarding Venous Thromboembolism. Tanaffos 2019; 18 (4): 338-45.
24. Granero-Molina J, Fernández-Sola C, López-Domene E, Hernández-Padilla JM, Preto LS, Castro-Sánchez AM. Effects of web-based electrocardiography simulation on strategies and learning styles. Revista da Escola de Enfermagem da USP 2015; 49 (4): 650-6. [DOI:10.1590/S0080-623420150000400016]
25. Maatuk AM, Elberkawi EK, Aljawarneh S, Rashaideh H, Alharbi H. The COVID-19 pandemic and E-learning: challenges and opportunities from the perspective of students and instructors. Journal of computing in higher education 2022; 34 (1): 21-38. [DOI:10.1007/s12528-021-09274-2]
26. Li S, Zhang C, Liu Q, Tong K. E-Learning during COVID-19: perspectives and experiences of the faculty and students. BMC medical education 2022; 22 (1): 328. [DOI]
27. Varaei S, Afshar Nasr P, Bahrani N, Mohamadi K.[The Comparison of the Effects of Electronic Education with Workshop Education on Knowledge of Nursing Students about Patient's Rights]. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac 2018; 26 (1): 19 - 25. [Persian]
28. McDonald EW, Boulton JL, Davis JL. E-learning and nursing assessment skills and knowledge - An integrative review. Nurse education today 2018; 66: 166-74. [DOI:10.1016/j.nedt.2018.03.011]
29. Chen FQ, Leng YF. Effectiveness of Virtual Reality in Nursing Education: Meta-Analysis. Journal of medical Internet research 2020; 22 (9): e18290. [DOI:10.2196/18290]
30. Syed S, Rastogi A, Bansal A, Kumar A, Jindal A, Prakash A, et al. Future of e-Learning in Medical Education-Perception, Readiness, and Challenges in a Developing Country. Frontiers in Education 2021; 6: 598309. [DOI:10.3389/feduc.2021.598309]
31. Shahalizade M, Musavi S. The Perspective of e-learning in Higher Education: A Systematized Review. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2021; 12 (3): 149-61.
32. Button D, Harrington A, Belan I. E-learning & information communication technology (ICT) in nursing education: A review of the literature. Nurse Educ Today 2014; 34 (10): 1311-23. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.002]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb