[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 16، شماره 1 - ( 1403 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 73-66 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه آموزش به روش حضوری و ویدکست بر آگاهی دانشجویان نسبت به مراقبت های پرستاری در اعمال آندوسکوپی گوارش
سیما آتن ، افسانه دهناد ، نسرین عباسی دریاسری ، زهره سهرابی*
گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، zo-sohrabi@yahoo.com
چکیده:   (122 مشاهده)
مقدمه: ضرورت استفاده از روش­ های نوین آموزشی با توجه به تغییرات سریع در نیازهای جوامع امری اساسی است. آموزش مجازی و تنوع آن در مقابل شیوه سنتی، این سوال را مطرح می ­کند که کدام یک در رسیدن به اهداف آموزشی موثرتر خواهند بود. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش مراقبت‌های پرستاری از اسکوپی ­های گوارشی به دو روش ویدکست و سنتی بر آگاهی مراقبت‌های دانشجویان پرستاری است.
روش ­ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی80 نفر از دانشجویان پرستاری ترم سوم دانشگاه علوم پزشکی ایران، به صورت دو گروه آموزش سنتی و مجازی در واحد عملی اندوسکوپی گوارش در بیمارستان فیروزگر انجام گردید. دانشجویان به ­صورت تصادفی ساده به دو گروه تحت آموزش به­ روش سنتی و مجازی (ویدکست) تقسیم شدند. جهت بررسی دانش شرکت­ کنندگان آزمونی ارائه شد که شامل 25 سوال تخصصی بود که به ­صورت قبل و پس از آموزش سنتی و ویدکست برای هر دو گروه تکمیل گردید. داده­ ها با استفاده از آزمون­ های t مستقل و t زوجی از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: از مجموع 80 دانشجوی پرستاری ترم سوم، میانگین سن در گروه آموزش سنتی 3/80±23/80 سال و در گروه آموزش مجازی 0/80±21/80 سال بود. نتایج نشان داد که بین میانگین ­های نمره آگاهی قبل از دوره آموزشی در گروه ­های ویدکست و سنتی تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. اگرچه پس از مداخله آموزش  به ­طور معنی ­داری آگاهی دانشجویان در گروه ویدکست نسبت به گروه شاهد بالاتر بود.
نتیجه­ گیری: باتوجه به نتایج حاصله، اجرای روش آموزش با ویدکست در مقایسه با روش سنتی باعث افزایش بیشتر دانش مراقبتی در دانشجویان پرستاری شده است. بنابراین تدوین برنامه ­های آموزشی با چنین روش‌هایی می ­تواند در ارتقای دانش مراقبتی فراگیران پرستاری و تربیت پرستاران با آگاهی عملی کافی نقش مفیدی ایفاء کرده و جایگزین روش ­های سنتی شود.
واژه‌های کلیدی: پرستاری، گوارش، اندوسکوپی، آموزش مجازی، ویدکست
متن کامل [PDF 279 kb]   (45 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (30 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Rouleau G, Gagnon MP, Côté J, Payne-Gagnon J, et al. Effects of E-Learning in a Continuing Education Context on Nursing Care: Systematic Review of Systematic Qualitative, Quantitative, and Mixed-Studies Reviews. Journal of medical Internet research 2019; 21 (10): e15118. [DOI:10.2196/15118]
2. O'Connor S, Odewusi T, Smith PM, Booth RG. Digital professionalism on social media: The opinions of undergraduate nursing students. Nurse Education Today 2022; 111: 105322. [DOI:10.1016/j.nedt.2022.105322]
3. Voutilainen A, Saaranen T, Sormunen M. Conventional vs. e-learning in nursing education: A systematic review and meta-analysis. Nurse Educ Today 2017; 50: 97-103. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.12.020]
4. Buckland M, Dye CM. The Development of Electronic Distance Education Delivery Systems in the United States. Recurring and Emerging Themes in History and Philosophy of Education. Curriculum and Teaching Dialogue. [Cited 2024 May 28]. Available from: https://www.learntechlib.org/p/145739/.
5. Liao N, Scherzer R, Kim EH. Effective methods of clinical education. Annals of allergy, asthma & immunology: official publication of the American College of Allergy, Asthma, & Immunology 2021; 128(3):240-7. [DOI:10.1016/j.anai.2021.11.021]
6. Rouleau G, Gagnon MP, Côté J, Payne-Gagnon J, Hudson E, Dubois CA, et al. Effects of E-Learning in a Continuing Education Context on Nursing Care: Systematic Review of Systematic Qualitative, Quantitative, and Mixed-Studies Reviews. J Med Internet Res 2019; 21(10): e15118. [DOI:10.2196/15118]
7. Nicoll P, MacRury S, van Woerden HC, Smyth K. Evaluation of Technology-Enhanced Learning Programs for Health Care Professionals: Systematic Review. J Med Internet Res 2018; 20 (4): e131. [DOI:10.2196/jmir.9085]
8. Légaré F, Freitas A, Thompson-Leduc P, Borduas F, Luconi F, Boucher A, et al. The majority of accredited continuing professional development activities do not target clinical behavior change. Academic medicine 2015; 90 (2): 197-202. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000543]
9. Oguro M, Sakurai S, Htay NN, Horiuchi S. Voices from undergraduate students and faculty members regarding the status and challenges of baccalaureate nursing education in Myanmar: A qualitative study. Nurse Educ Today 2022; 109: 105253. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.105253]
10. Zhu Y, Pei X, Chen X. Faculty's experience in developing and implementing concept-based teaching of baccalaureate nursing education in the Chinese context: A descriptive qualitative research study. Nurse Educ Today 2022; 108: 105126. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.105126]
11. Fayaz A, Mazahery A, Hosseinzadeh M, Yazdanpanah S. Video-based Learning Versus Traditional Method for Preclinical Course of Complete Denture Fabrication. Journal of dentistry 2015; 16 (1 Suppl): 21-8.
12. Dhir SK, Verma D, Batta M, Mishra D. E-Learning in Medical Education in India. Indian pediatrics 2017; 54 (10): 871-7. [DOI:10.1007/s13312-017-1152-9]
13. Chuang YH, Lai FC, Chang CC, Wan HT. Effects of a skill demonstration video delivered by smartphone on facilitating nursing students' skill competencies and self-confidence: A randomized controlled trial study. Nurse Educ Today 2018; 66: 63-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2018.03.027]
14. van de Steeg L, R IJ, Wagner C, Langelaan M. The effect of an e-learning course on nursing staff's knowledge of delirium: a before-and-after study. BMC medical education 2015; 15: 12. [DOI:10.1186/s12909-015-0289-2]
15. Khoobi M, Mohammadi N, Ahmadi Hedayat M, Ghiyasvandiyan S, Varaei S.[Comparison of the nursing students' learning in two teaching methods using CD and training through traditional method]. Journal of Nursing Education 2017; 5 (6): 18-23.[Persian] [DOI:10.21859/jne-05063]
16. Melender HL, Salmela S, Pape B. A Quasi-Experimental Study of a Basics of Evidence-Based Practice Educational Intervention for Health and Social Care Professionals. SAGE open nursing. 2020; 6: 1-11. [DOI:10.1177/2377960820925959]
17. O'Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J, McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education - an integrative review. BMC medical education 2018; 18: 130. [DOI:10.1186/s12909-018-1240-0]
18. Hinkle JL, Cheever KH, HinkleJL. Brunner & Suddarth's textbook of medical-surgical nursing. 14th ed. Philadelphia:Wolters Kluwer; 2023.
19. Beilenhoff U, Waagenes WJ , Pater-Godthelp M. Principles of Nursing in Adult Gastrointestinal Endoscopy. Under the auspices of the European Society of Gastroenterology and Endoscopy Nurses and Associates.Springer ;2024.
20. Habibzadeh H, Rahmani A, Rahimi B, Rezai SA, Aghakhani N, Hosseinzadegan F. Comparative study of virtual and traditional teaching methods on the interpretation of cardiac dysrhythmia in nursing students. Journal of Education and Health Promotion 2019; 8: 202. [DOI:10.4103/jehp.jehp_34_19]
21. Norouzi J, Jafari Golestan N, Pishgooie SAH.[Comparison of the Effect of Lecture Training and Multimedia Training on Knowledge, Attitude and Nurses Emergency Performance in Applying a Communication Model in Registration and Reporting in Selected Military Hospitals]. Military Caring Sciences 2020; 6 (4 ): 257-66. [Persian]
22. Mohseni M, Mahbobi M, Sayadi AR, Shabani Z, Asadpour M.[The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Standard Precautions among Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences]. RME 2015; 7 (1): 63-72. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.63]
23. Bahrambeygi F, Roozbahani R, Shojaeizadeh D, Sadeghi R, Nasiri S, Ghazanchaei E, et al. Evaluation of the Effects of E-Learning on Nurses' Behavior and Knowledge Regarding Venous Thromboembolism. Tanaffos 2019; 18 (4): 338-45.
24. Granero-Molina J, Fernández-Sola C, López-Domene E, Hernández-Padilla JM, Preto LS, Castro-Sánchez AM. Effects of web-based electrocardiography simulation on strategies and learning styles. Revista da Escola de Enfermagem da USP 2015; 49 (4): 650-6. [DOI:10.1590/S0080-623420150000400016]
25. Maatuk AM, Elberkawi EK, Aljawarneh S, Rashaideh H, Alharbi H. The COVID-19 pandemic and E-learning: challenges and opportunities from the perspective of students and instructors. Journal of computing in higher education 2022; 34 (1): 21-38. [DOI:10.1007/s12528-021-09274-2]
26. Li S, Zhang C, Liu Q, Tong K. E-Learning during COVID-19: perspectives and experiences of the faculty and students. BMC medical education 2022; 22 (1): 328. [DOI]
27. Varaei S, Afshar Nasr P, Bahrani N, Mohamadi K.[The Comparison of the Effects of Electronic Education with Workshop Education on Knowledge of Nursing Students about Patient's Rights]. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac 2018; 26 (1): 19 - 25. [Persian]
28. McDonald EW, Boulton JL, Davis JL. E-learning and nursing assessment skills and knowledge - An integrative review. Nurse education today 2018; 66: 166-74. [DOI:10.1016/j.nedt.2018.03.011]
29. Chen FQ, Leng YF. Effectiveness of Virtual Reality in Nursing Education: Meta-Analysis. Journal of medical Internet research 2020; 22 (9): e18290. [DOI:10.2196/18290]
30. Syed S, Rastogi A, Bansal A, Kumar A, Jindal A, Prakash A, et al. Future of e-Learning in Medical Education-Perception, Readiness, and Challenges in a Developing Country. Frontiers in Education 2021; 6: 598309. [DOI:10.3389/feduc.2021.598309]
31. Shahalizade M, Musavi S. The Perspective of e-learning in Higher Education: A Systematized Review. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2021; 12 (3): 149-61.
32. Button D, Harrington A, Belan I. E-learning & information communication technology (ICT) in nursing education: A review of the literature. Nurse Educ Today 2014; 34 (10): 1311-23. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.002]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aten S, Dehnad A, Abbasi Dryasari N, Sohrabi Z. Comparison The Effect of Two Educational Methods (Widcast and Traditional) on Nursing Care Knowledge for Gastrointestinal Scopes in Nursing Students. Research in Medical Education 2024; 16 (1) :66-73
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1234-fa.html

آتن سیما، دهناد افسانه، عباسی دریاسری نسرین، سهرابی زهره. مقایسه آموزش به روش حضوری و ویدکست بر آگاهی دانشجویان نسبت به مراقبت های پرستاری در اعمال آندوسکوپی گوارش. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (1) :66-73

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1234-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education