دوره 5، شماره 2 - ( 1392 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 38-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samieerad F, Talebi F, Mohitabadim Z, Barikani A. Comparison the Effect of two Educational Methods of Neonatal Resuscitation on The Knowledge and Practice of Clinical Staff Working in Kowsar Hospital in 2013. Res Med Edu 2013; 5 (2) :32-38
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-121-fa.html
سمیعی راد فاطمه، طالبی فاطمه، محیط آبادی زهرا، باریکانی آمنه. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی احیای نوزادان بر آگاهی و عملکرد کارکنان بالینی شاغل در مرکز آموزشی درمانی کوثر قزوین. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1392; 5 (2) :32-38

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-121-fa.html


مرکز تحقیقات بالینی مرکز آموزشی درمانی کوثر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، f_t5206@yahoo.com
چکیده:   (7612 مشاهده)

  مقدمه : آموزش منجر به یادگیری می گردد اما میزان عمق و پایداری در روش­های مختلف آموزشی متفاوت است. آموزش احیاء بایستی برتصمیم گیری و مهارت­های حل مسئله در مواقع اضطراری تمرکز کند. با آموزش صحیح و انجام موثر احیائ موثر نوزاد می توان از 99 درصد مرگ ومیر نوزادی در کشورهای درحال توسعه پیشگیری کرد. هدف این مطالعه، ارائه دو روش آموزش به کارکنان بالینی و مقایسه تأثیر این دو روش بر آگاهی و عملکرد آنان بود .

  روش ­ ها : در این مطالعه مداخله ­ ای، نیمه تجربی، 80 نفر از کارکنان بالینی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . سپس گروه اول، با روش مطالعه کتابچه آموزشی به همراه CD و گروه دوم با کارگاه آموزشی دو روزه ( روز اول : کلاس تئوری، کارگروهی و تمرین عملی روی مولاژ، و روز دوم : مواجهه با محیط واقعی CPR نوزاد را آموزش دیدند . از واحدهای مورد پژوهش از هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جهت تعیین سطح آگاهی و چک لیست محقق ساخته جهت تعیین سطح عملکرد به عمل آمد . روایی پرسشنامه از طرق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ( 83/0 = α ) تایید گردید. روایی چک لیست با روش روایی محتوایی و پایایی آن با روش بازآزمایی مشخص شد . سپس میانگین نمرات با آزمون t مستقل و آزمون t زوج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

  یافته ها : مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو حیطه آگاهی و عملکرد در دو گروه اختلاف معنی ­ دار داشت . که بیانگر تاثیر آموزش در هر دو گروه است . نتایج به دست آمده از مقایسه تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه در آزمون ­ های عملی ( 01/0 P= و 3/9 t= ) و در آزمون نظری (01/0 P = و 8/5 t = ) اختلاف آماری معنی ­ داری را نشان داد .

  نتیجه گیری : با توجه به بالاتر بودن اختلاف میانگین نمرات در روش کارگاه آموزشی، به نظر می ­ رسد که روش فرد محور باعث ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان بالینی در زمینه CPR نوزاد شده است . ازعلل دیگر آن می ­ توان استفاده از وسیله کمک آموزشی مولاژ و انجام کار عملی در فضایی مشابه شرایط بالینی را بیان نمود که در پایداری یادگیری تاثیر دارد .

واژه‌های کلیدی: احیای قلبی - ریوی، آگاهی، عملکرد
متن کامل [PDF 502 kb]   (2173 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2537 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb