[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط‌سنجی محیط یادگیری با رفتارهای مدنی– تحصیلی از دیدگاه دانشجویان
سیده سارا افرازنده ، فاطمه بخشی زاده ، رقیه مداح ، مهناز خسروی ، الناز یزدان پرست*
گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، yazdanparast.e@bums.ac.ir
چکیده:   (1687 مشاهده)
مقدمه: رفتارهای مدنی راه نجات بسیاری از ناهنجاری­ ها مانند عدم صداقت و همچنین ارتقاء عملکرد علمی دانشجویان می ­باشد. با توجه به این امر که محیط یادگیری علاوه بر توجه به فعالیت­ های علمی، به تشویق تعامل و مشارکت دوستانه بین دانشجویان و سایر اعضاء توجه می­کند، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط محیط یادگیری با رفتار های مدنی– تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت شهرستان فردوس انجام شد.
روش ­ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی از بین 220 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت شهرستان فردوس که به­ عنوان جامعه هدف انتخاب شدند، تعداد 203 نفر به روش سرشماری در سال 1400-1399 وارد مطالعه شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از دو پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی داندی (DREAM) و پرسشنامه رفتارهای مدنی تحصیلی گل­ پرور استفاده شد. داده­ های جمع­ آوری­ شده با استفاده از آزمون­ های آماری t مستقل، آنالیز واریانس یک­ طرفه و تحلیل همبستگی پیرسون و از طریق نرم ­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: میانگین نمره­ی محیط یادگیری دانشجویان 24/95+122/44 در سطح مطلوب و رفتارهای مدنی تحصیلی 7/37+68/33 در سطح متوسط بود. نتایج نشان داد که بین محیط یادگیری و رفتارهای مدنی تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت و معنی ­داری وجود دارد (p<0.001,r= 0/674). همچنین بین میانگین نمره محیط یادگیری در رشته­ ها و ترم­ های مختلف تحصیلی تفاوت معنی­ داری مشاهده شد (p<0.001). بین نمره رفتارهای مدنی تحصیلی با ترم تحصیلی و سن دانشجویان تفاوت معنی­ داری مشاهده شد (p<0.001).
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج مطالعه مبنی بر ارتباط مثبت و معنی­ دار بین محیط یادگیری و رفتارهای مدنی تحصیلی به­ نظر می­رسد که شناخت عوامل اثرگذار بر محیط یادگیری دانشجویان توسط اساتید توانسته است در فرآیند و استراتژی تغییر در آموزش کمک ­های ارزنده ای را ایفاء نماید و این روند همچنین زمینه ­ی تقویت رفتارهای مدنی- تحصیلی دانشجویان را به دنبال داشته است.
واژه‌های کلیدی: محیط یادگیری، رفتارهای مدنی تحصیلی، مشارکت اجتماعی، دانشجویان
متن کامل [PDF 523 kb]   (450 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (609 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Nekavand M, Jafari P, Arasteh H.[The role of teaching-learning environment on student engagement in medical science students].Medical Sciences Journal 2018; 28 (1): 58- 65. [persian] [DOI:10.29252/iau.28.1.58]
2. Bahrami F, Amiri M, Abdollahi Z. [The Perception of learning environment and academic burnout: mediate role of academic resilience]. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences 2017; 24 (4): 217- 23. [persian]
3. Vahidi Z, Poushaneh K, Khosravi Babadi A, izadi M. [Transformative learning environment design: based on grounded theory. Journal of modern thoughts in education] 2021; 16 (3): 81- 104. [persian]
4. Mohammed D, Yassen E, Mohamed M, Eltayeb R, Asmally R, Mohammed S, et al. Educational environment and its relation to academic performance as perceived by medical students in University of Khartoum. A cross Sectional Study, Sudan, 2020. MedEdPublish 2021; 10 (1): 1- 99. [DOI:10.15694/mep.2021.000170.1]
5. Rezaei H, Yamani N. [The Role of Learning Environment in Education Improvement and Interducing its Measurement Tools]. Educational Development of Judishapur 2016; 7 (1): 37- 47. [persian]
6. Sanagoo A, Kalantari S, Jouybari L, Saeedi S. [Educational Ethics in Academic Environment: Medical Students' Perspectives]. Journal of Medical Education Development 2016; 9 (22): 34- 43. [persian]
7. Faraj Pour A, Sarafraz Yazdi M, Homam M, Raisolsadat MA, Sarvghad Moghadam S. [Appraise of Students' Perception of Educational-Learning Environment Utilizing DREEM Model in Islamic Azad University of Mashhad]. Educational Development of Judishapur 2016; 7 (2): 194- 203. [persian]
8. Bahrami F, Badri M. [The Relationship between the Perception of Learning Environment and Academic Buoyancyt through Mediating cognition, metacognition, achievement motive and self-efficacy among students]. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2018; 5 (9): 189- 212. [persian]
9. Bahmaei J, Mostatab R, Shomalinejad M, Maleki A, mobasheri F. Evaluation of Academic Vitality and Motivation of Students Based on Their Perception of the Learning Environment in Abadan School of Medical Sciences, Iran in 2018. Journal of health research in community 2019; 5 (2): 31- 40.
10. Nasiri F, Gilani M, Eskandari A. [The Relationship among Social intelligence, Civil and Educational Behavior, and Educational Effectiveness of Graduate Students in Bu-Ali Sina University]. Journal Of New Approach In Educational Administration 2014; 5 (1): 175- 188. [persian]
11. Kord B, Mansori M.[ The causal relationship between self-compassion and civic-academic behaviors: The mediating role of parental autonomy support]. Quarterly Journal of Child Mental Health 2019; 6 (2): 145- 57. [persian] [DOI:10.29252/jcmh.6.2.13]
12. Malekpour K.[ Investigating the educational justice of professors with scientific deception and civic-educational behaviorsStudents (Study: Students of Kharazmi University)]. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences 2021; 8 (1): 96- 110. [persian]
13. Sabzian S, Ghadampour E, Mirderikvand F. [The causal model of academic cheating based on individual and contextual factors with the mediating role of academic self-efficacy]. Research in School and Virtual Learning 2017; 5 (3): 43- 66. [persian]
14. Feyzi F, Zeynali A. [Model of academic civic behavior of high school students; Role Love of learning and academic passion mediated by blossomingeducational]. Scientific Journal of Training & Learning Researches 2019; 16 (2): 103- 13. [persian]
15. Ghobadian M. [The Impact of Philosophy Program on Children on Civic-Educational Behavior of Elementary School Nursing Students in Area One of Khorramabad City]. Thinking and Child Research Institute of Humanities and Cultural Studies 2018; 9 (1): 31-52. [persian]
16. Kernodle TA, Noble D. Organizational citizenship behavior: Its importance in academics. American Journal of Business Education (AJBE) 2013; 6 (2): 235- 40. [DOI:10.19030/ajbe.v6i2.7688]
17. Afrazandeh SS, Pouraboli B, Sabzevari S.[Educational justice and educational citizenship behavior from perspective of nursing students]. J Med Ethics 2016; 10 (35): 117- 40. [persian] [DOI:10.21859/mej-1035117]
18. Afrazandeh SS, Pouraboli B, Sabzevari S. [A survey on the educational citizenship behavior observance by Nursing students]. JNE 2017; 6 (1): 9- 15. [persian]
19. Mohammadi A, Mohammadi J. [Students' perception of the learning environment at Zanjan University of Medical Sciences]. Journal of Medical Education Development 2013; 6 (11): 50- 60. [persian]
20. Golparvar M, Esmailian Ardestani Z. [The relationship between justice and injustice with education citizenship behavior: the mediating role of educational ethics (moral approach intermediate events)]. Journal of NewThoughts on Education 2012 (8): 85- 106. [persian]
21. Nasiri F, Fatollahi S, Hanani S. [Evaluation of difference between operating room men and women student's views about quality of educational environment in Iran university of science in the year 2016-2017]. Paramed Sci Military Health 2017; 12 (3): 29- 34. [persian]
22. Zarvaj Hoseeini R, Ebrahimi H, Abolhasani M. [Evaluating Students' Viewpoints on Teaching and Learning Environment based on DREEM Model at Shahrood University of Medical sciences in 2014]. Education and Ethics in Nursing 2015; 4 (3): 1- 10. [persian]
23. Askari H, Mansoori N, Saeed MZ, Riaz K, Mukhtar A, Rana MN, et al.[ The Dundee ready education environment measure (DREEM): perception of educational environment and its impact on academic performance of medical and pharmacy students]. Ann Jinnah Sind 2018; 4 (2): 59- 63. [persian]
24. Ezeala CC, Moleki MM. Evaluation of the educational environments of undergraduate medicine and pharmacy programmes at the University of Zambia. Development in Medical Education. 2018;7(1):14-20. [DOI:10.15171/rdme.2018.004]
25. Noreen K, Khan KA, Nehra RA. Students'perception Of Learning Environment Using Dundee Ready Education Environment Measure (Dreem) Inventory. Pakistan Journal of Public Health 2018; 8 (2): 112- 6. [DOI:10.32413/pjph.v8i2.154]
26. Zolfahari SH, Bijari B. [Medical students' perspective of Clinical Educational Environment of Hospitals Affiliated with Birjand University of Medical Sciences, Based on DREEM Model]. Journal of Birjand University of Medical Sciences 2015; 22 (4): 368- 75. [persian]
27. Salajegheh M, Bahmanbijari B, Shokouhi M, Safipour Afshar A, Beigzadeh A.[Educational environment assessment at outpatient clinics in teaching hospitals of Kerman University of Medical Sciences, Iran, from residents' perspective based on the ACLEEM questionnaire]. Strides in Development of Medical Education 2015; 12 (1): 119- 30. [persian]
28. Moosavi M, Koohpayehzadeh J, Soltani Arabshahi SK, Bigdeli S, Hatami K. [Assessment of educational environment at main clinical wards in teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences: stagers and Interns viewpoints based on modified DREEM]. Razi Journal of Medical Sciences 2015; 21 (129): 58- 67. [persian]
29. Hassanabadi M, Zare-Bidaki M, Rezaeian M.[ Medical Students' Perceptions of the Educational Environment in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2017; 16 (5): 465- 78. [persian]
30. Abasi Z, Ahmady S, Esmailporezanjani S, Peyman A, Farmahini Farhani M. [Students' perception of the clinical education environment at nursing and midwifery school in Islamic Azad University, Tehran Medical Sciences Branch using undergraduate clinical educational environment measure]. Medical Sciences Journal 2016; 26 (1): 61- 5. [persian]
31. Sanagoo A, Faghani M, Joybari L, Mansorian A. [Views of learners on learning environment based on the model DREEM in Golestan Universit]. Journal of Medical Education Development 2013; 6 (12): 43- 50. [persian]
32. Rezaei MA, Sabzevari S, Garousi B. [Assessing the Relationship between Spiritual Wellbeing and Academic Citizenship Behaviors among Postgraduate Students at Kerman University of Medical Sciences Iran]. Strides in Development of Medical Education. 2015; 12 (2): 377- 87. [persian]
33. Jafari M, Ghasemyani S, Sadeghifar J, Shams L, Naderimanesh K. [Relationship between Organizational Citizenship Behavior and Social Capital: Survey from Hospital Setting]. Hospital topics. 2020; 98 (3): 81- 8. [persian] [DOI:10.1080/00185868.2020.1784813]
34. Golparvar M, Mesbahi M. Structural patterns related to educational equity and academi satisfaction, outcomes, and academic citizenship behaviors. J Modern Thoughts Educ 2011; 7 (1): 87- 102.
35. Salas‐Vallina A, Alegre J, Fernández R. Organizational learning capability and organizational citizenship behaviour in the health sector: examining the role of happiness at work from a gender perspective. The International journal of health planning and management 2017; 32 (2): 137- 59. [DOI:10.1002/hpm.2363]
36. Shafizadeh H, Gilvari S. [Investigation of the relationship between participation in decision-making and organizational citizenship behavior with the organizational identity in sports coaches of Garmsar city]. Scientific Journal Of Organizational Behavior Management in Sport Studies 2018; 5 (2): 21- 30. [persian]
37. Mehr Mohamadi M, Hatami J, Fana Khosro M.[Provide an interaction design model in collaborative e-learning environments with respect to the role of aesthetic empowerment]. JIERA 2014; 8 (26): 47- 69. [persian]
38. Shiravani Shiri DA, Nouroozi D, Nematolahi S. [Learner-Teacher Relation Problems with an Emphasis on New Educational Approaches]. Quarterly Journal of Education Studies 2019; 5 (19): 30- 46. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrazandeh S, Bakhshizadeh F, Madah R, Khosravi M, yazdanparast E. Relationship between Learning Environment with Civic-Educational Behaviors from the Students᾽ viewpoint. RME 2022; 14 (1) :1-12
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1113-fa.html

افرازنده سیده سارا، بخشی زاده فاطمه، مداح رقیه، خسروی مهناز، یزدان پرست الناز. ارتباط‌سنجی محیط یادگیری با رفتارهای مدنی– تحصیلی از دیدگاه دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (1) :1-12

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education