[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 62-71 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین الگوی سیستم پشتیبانی دانشجویی در محیط آموزش مجازی: ضرورتی در مواجه با بحران کرونا
مژگان محمدی مهر*
روه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ‌ایران ، mojganmehr20@yahoo.com
چکیده:   (146 مشاهده)
مقدمه: با شیوع بیماری ویروس کرونا (کووید-19)، شاهد گسترش روند یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ­های علوم پزشکی هستیم. از آن­جایی­ که موفقیت دانشجو در این نوع آموزش ­ها به پشتیبانی مناسب و موثر نیاز دارد، پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی سیستم پشتیبانی دانشجویی در محیط آموزش مجازی در دانشگاه ­های علوم پزشکی انجام شد.
روش­ ها: این تحقیق از نظر ماهیت و اهداف، کاربردی و از نظرجمع ­آوری داده ­ها در گروه تحقیقات کیفی قرار دارد. برای تدوین الگو از داده ­های حاصل از جستجو در منابع اطلاعاتی در بازه زمانی 1990 تا2020 و نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبه با صاحب­ نظران به ­روش تحلیل تماتیک استفاده شده است. روایی و پایایی داده­ های مصاحبه براساس معیارهای لینکلن و گوبا مورد تایید قرار گرفت. بر اساس داده ­ها، الگوی سیستم پشتیبانی دانشجویی دانشگاه ­های علوم پزشکی در محیط آموزش مجازی با سنتز ذهنی خلاقانه تدوین گردید.
یافته­ ها: در الگوی ارائه­ شده، هفت پشتیبانی کلیدی به ­عنوان ابعاد مهم سیستم پشتیبانی دانشجویی در محیط آموزش مجازی معرفی شده است. طبق این الگو، در کنار پشتیبانی دانشجویی لازم است اساتید و کارکنان هم مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند. در این الگو، پشتیبانی دانشجویی از نظر زمانی، قبل از تحصیل، در حین تحصیل و بعد از فراغت از تحصیل برای موفقیت دانشجویان درنظر گرفته شده است.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های پژوهش، از آن­جایی­که ضرورت وجود سیستم پشتیبانی دانشجویی در محیط یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی برای موفقیت تحصیلی دانشجویان، امری اجتناب ­ناپذیر است، لذا توصیه می­ شود مسئولین و مدیران دانشگاه­ ها، از نتایج این مطالعه برای پیاده­ سازی سیستم پشتیبانی دانشجویی در محیط آموزش­ های مجازی در دانشگاه خود استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: الگو، سیستم پشتیبانی، دانشجو، آموزش مجازی، کرونا
متن کامل [PDF 635 kb]   (120 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (179 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Zhuang Z, Zhao S, Lin Q, Cao P, Lou Y, Yang L, He D. Preliminary estimation of the novel coronavirus disease (COVID-19) cases in Iran: A modelling analysis based on overseas cases and air travel data. International Journal of Infectious Diseases 2020; 94: 29-31. [DOI:10.1016/j.ijid.2020.03.019]
2. Gordon M, Patricio M, Horne L, Muston A, Alston SR, Pammi M , et al. Developments in medical education in response to the COVID-19 pandemic: A rapid BEME systematic review: BEME Guide No.63. Medical teacher 2020; 42 (11): 1202-1215. [DOI:10.1080/0142159X.2020.1807484]
3. Arko-Achemfuor A. Accessing learner support services in a distance education context at UNISA Adult Basic Education Department [dissertation]. South Africa :University of Fort Hare; 2013.
4. Nsamba A, Makoe M. Evaluating Quality of Students' Support Services in Open Distance Learning. Turkish Online Journal of Distance Education 2017; 18 (4): 91-103. [DOI:10.17718/tojde.340391]
5. Sembiring MG. Exploratory study of academic excellence associated with persistence in ODL setting. Asian Association of Open Universities Journal 2017; 12 (2): 125-136. [DOI:10.1108/AAOUJ-01-2017-0015]
6. Simpson O. Supporting students in online, open and distance education. London: Routlege Falmer; 2002.
7. Salimi S, Fardin MA.[The Role of Corona Virus in Virtual Education, with an Emphasis on Opportunities and Challenges]. Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning 2020;8(2): 49-60.[Persian]
8. Kazemi Malekmahmoudi Sh, PiriTosanloo M, Norouzi N, Aryaie M.[Investigation of Factors Affecting E-learning Development According to Students' Viewpoint of Golestan University of Medical Sciences]. Educational development of Jundishapur 2015; 6 (3): 229-36. [Persian]
9. Yazdaninejad H, Eslami K, Arjmand R, Shakerian N, Tork Shirazi N, Abuali R, Barg Bidvandi M.[Evaluation of e-learning in the Covid 19 epidemic crisis and the prospect of its omplementary use in the post-crisis period from the perspective of medical students]. Quarterly Educational Development of Judishapur 2020; 11 (3): 554-71. [Persian]
10. Farajollahia M, Moenikia M.The study of relation between students support services and distance students' academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences 2010; 2(2):4451-6. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.710]
11. Gregori EB, Zhang J, Galván-Fernándezc C, Fernández-Navarrod F. Learner support in MOOCs: Identifying variables linked to completion. Computers & Education 2018: 122; 153-68. [DOI:10.1016/j.compedu.2018.03.014]
12. Tuquero JM, McCool WC. A Meta-Ethnographic Synthesis of Support Services in Distance Learning Programs. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice 2011 (10):157-79. [DOI:10.28945/1501]
13. Gujjara AA, Naoreenb B, Chaudhryc AH. A comparative study of student support services: The United Kingdom, Pakistan and Srilanka. Procedia Social and Behavioral Sciences 2010; 2(2): 839-46. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.113]
14. Mohammadimehr M, Mirmoghtadaie Z. Exploring the components of student
15. support system in blended learning for Iranian Universities of Medical Sciences: A thematic analysis. J Edu Health Promot. 2021; 10 (130): 1-13
16. Brindley JE. Learner support in open, distance and online learning environments. Walti C, Zawacki-Richter O, editors. Bis; 2004.
17. Krishnan C. Student Support Services in Distance Higher Education in India: A Critical Appraisal. International Journal of Research in Economics & Social Sciences 2012; 2 (2): 459-72
18. Tait A. Planning Student Support in Open and Distance Learning. Open Learning 2000; 15(3). 287-99. [DOI:10.1080/713688410]
19. Tamulienė R. Adjusting College Students' Support Services to Students' Type: Lithuania's Case Procedia - Social and Behavioral Sciences 2014; 141: 438- 446. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.077]
20. Chatpakkarattana T, Khlaisang J. The Learner Support System for Distance Education. SciRes- Creative Education 2012;3: 47-51. [DOI:10.4236/ce.2012.38B011]
21. Nsamba A, Makoe M. Evaluating Quality of Students' Support Services in Open Distance Learning. Turkish Online Journal of Distance Education 2017; 18 (4): 91-103. [DOI:10.17718/tojde.340391]
22. Mir K. Design and Development of online student support system. Pak J Distance Online Learn 2017;3 (1):1-8.
23. Floyd DL, Casey-Powell D. New roles for student support services in distance learning. New directions for community colleges 2004; 2004(128):55-64. [DOI:10.1002/cc.175]
24. Erdil KM. Student Support Services and Student Satisfaction in Online Education. Online Submission. International Educational Technology (IETC) Conference; 2007 May 3-5; Nicosia: Turkish Republic of Northern Cyprus; 2007.
25. Mittag H J. Blended learning in practice: An overview on Recent Developments. Journal of Lifelong Learning Society 2016; 12 (2): 171-186. [DOI:10.26857/JLLS.2016.05.12.2.171]
26. Nurmukhametov N, Temirova A, Bekzhanova T. The Problems of Development of Distance Education in Kazakhstan. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015; 182:15-19. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.729]
27. Chattopadhyay S. Learner support services in open distance learning system: case study on IGNOU. In Distance Learning and Reciprocal Library System: Is Public Library Network the better Option; 2014 June 6 -7; Kolkata: Netaji Subhas Open University; 2014.
28. Lenar S, Arturb F, Ullubic S, Nailya B. Problems and Decision in The Field of Distance Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2014; 131:111-117. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.04.088]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadimehr M. Designing the Model of Student Support System in the Virtual Learning Environment: A Necessity in the Face of the Corona Crisis. RME. 2021; 13 (3) :62-71
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1093-fa.html

محمدی مهر مژگان. تدوین الگوی سیستم پشتیبانی دانشجویی در محیط آموزش مجازی: ضرورتی در مواجه با بحران کرونا. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1400; 13 (3) :62-71

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1093-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education