[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 61-55 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شاخص های مزیت های رقابتی آکادمیک دانشگاه های علوم پزشکی: یک تحلیل محتوای کیفی
شهرام یزدانی ، رویا صادق زارعی* ، مریم حسینی ابرده
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، ، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، rsadeghzarei@gmail.com
چکیده:   (1275 مشاهده)
مقدمه: ما در جهانی بسر می­ بریم که روند تغییرات و تحولات شتاب چشم­گیری به خود گرفته ­است و حفظ بقای سازمان­ ها در محیط رقابتی دنیای امروز، راهی جز کسب مزیت رقابتی برای آن­ها باقی نمی­گذارد. مزیت رقابتی، شامل مجموعه عوامل یا توانمندی‌هایی است که همواره سازمان را به نشان­ دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می‌سازد. این مطالعه با هدف تبیین شاخص ­های مزیت­ های رقابتی آکادمیک دانشگاه ­های علوم پزشکی در مسیر نیل به مرجعیت علمی از دیدگاه صاحب­ نظران این حوزه انجام گرفت.
روش ­ها: این مطالعه کیفی و از  نظر نوع تحلیل محتوایی است که با مشارکت 5 صاحب­نظر در حوزه مرجعیت علمی با ­روش نمونه ­گیری هدفمند، تنوع سمت و رشته انجام شد. روش جمع ­آوری داده­ ها مصاحبه ­های نیمه ­ساختار یافته انفرادی بود. متن مصاحبه­ ها، پیاده­ سازی و با استفاده از شیوه استقرایی به کد­ها و طبقات شکسته شدند و نهایتاً طبقات اصلی یا تم­ های نهایی از آن­ها انتزاع گردید.
یافته­ ها: این پژوهش درحوزه مرجعیت علمی انجام شده و یافته ­های آن دارای 181 کد، 13طبقه و چهار تم فعالیت­ های برجسته دانشی، گسترش اقدام و دسترسی در محیط پیرامونی، تاثیرگذاری بنیادین در سطح دیسیپلین، منابع و زیر ساخت بود.
نتیجه ­گیری: یافته­ های این مطالعه نشان­ دهنده شاخص ­های تعیین مزیت ­های رقابتی دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور در حوزه مرجعیت علمی بود که در مطالعه حاضر این شاخص­ ها با توجه به نظر صاحب نظران تبیین گردید.
واژه‌های کلیدی: مرجعیت علمی، مزیت های رقابتی، دانشگاه
متن کامل [PDF 428 kb]   (465 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (751 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر
فهرست منابع
1. Pyrayesh R. [The role of higher education in developing employment and creating a competitive advantage]. 2nd conference on employment and the higher education system of the country; 2005 May 17-18; tehran :Tarbeyat Modares; 2005. [Persian]
2. Hajipur B, Momeni K. [Recognizin resource-based approach to organizational resources and constant competitive advantage (case study: Saran manufacturing co)]. Strategic Management Thought 2009; 3 (1): 77-102. [Persian]
3. Ataran J, Divandari A, Hayat A. [A Resource Based View to Identifying the Influential Factors in Sustainable Competitive Advantage of Banking Service in Bank Mellat]. Journal of Business Management 2012; 4 (2): 91-112. [Persian]
4. Rajabipur A, Hosyni E, Abdy A, Amiri Z. [The Impact of Entrepreneurial Behavior on the Competitiveness of Small Tourism Businesses Case study: Shiraz]. Applied Studies in Management and Development sciences 2018; 3 (2): 59-68. [Persian]
5. Urbancová H. [Competitive Advantage Achievement through Innovation and Knowledge]. Journal of Competitiveness 2013; 5(1):96-82. [DOI:10.7441/joc.2013.01.06]
6. Powell TC. [Competitive advantage: logical and philosophical considerations]. Strategic Management Journal Strategic Management 2001; 22: 875-888. [DOI:10.1002/smj.173]
7. Hunt SD, Morgan RM. The Comparative Advantage Theory of Competition. Journal of Marketing 1995; 59 (2): 1-15. [DOI:10.2307/1252069]
8. Badizadeh A, Poulaki M. [Surveying Influence of Competitive Intel-ligence on SMEs Competitiveness (Case Study: Food Industries in Tehran Prov-ince)]. Commercial Strategies 2020; 13(7): 75-94. [Persian]
9. Javadin R, Hosyingholipur T, Rahnavard F, Tab M. [Conceptualization of scientific authority in the higher education]. Quarterly Journal of Research in Educational Systems 2012; 6 (16): 1-27. [Persian]
10. Ghavamabadi M, Mortazavinejad M, Noruzi S, Javadi M, Nani S, Abdolhosyinzadeh M. [The model of scientific authority in the Islamic Republic of Iran based on the statements of the Supreme Leader]. Strategic studies of mobilization 2015; 18 (68): 5-30. [Persian]
11. Alserhan HF, Al Shbail MO. The role of organizational commitment in the relationship between human resource management practices and competitive advantage in Jordanian private universities. Management Science Letters 2020;10(16):3757-66. [DOI:10.5267/j.msl.2020.7.036]
12. Ramdhany MA, Komariah A, Hufad A, Kurniady D. Competitive Advantage and Organizational Effectiveness at Public Universities of Educational Institution of Education Personnel. 2nd International Conference on Research of Educational Administration and Management 2018. ASSEHR; 2019. [DOI:10.2991/icream-18.2019.7]
13. Azizi F, Bonyadi A, Mosayebi A. [Sustainable competitive advantage and brand image: Explaining the role of marketing strategy and social interactions]. Organizational Resources Management Researchs 2019; 8 (4): 89-110. [Persian]
14. Shirazi H, Hashemzadeh G, Radfar R, Torabi T. [The Role of Organizational Resources and Innovation Capability in Creating the Competitive Advantage of Knowledge Based Companies: The moderating role of Technology Commercialization Performance]. Innovation Management Journal 2019; 7 (4): 115-134. [Persian]
15. Zabihi Lahrami E. [Processes and mechanisms for creating and maintaining a sustainable competitive advantage]. 2nd International Conference on Financial Services Marketing; 2010 Nov 27-28; Financial Services Marketing Center, Iran, Tehran; 2010. [Persian]
16. Vught Fv. Mission Diversity and Reputation in Higher Education. Palgrave-journals 2008; 21 (2): 151-174. [DOI:10.1057/hep.2008.5]
17. Irby DM, Cooke M, O'Brien BC. Calls for reform of medical education by the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Academic Medicine 2010 ; 85 (2): 220-227. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181c88449]
18. Isoraite M. The Competitive advantages theoretical aspects . Ecoforum Journal 2018; 7 (1):1-6. [DOI:10.33019/ijbe.v2i1.64]
19. Eftekharzade F, Mohammadi B. [The Presentation of a Suitable Model for Creating Knowledge Management in Educational Institutes(Higher Education) ]. 2nd National Conference on Research and Technology Management; 2011 Dec 18; The Research Institute for Science, Technology and Industry Policy,Sharif University: Azad University, Central Tehran; 2011. [Persian]
20. Bastedo M, Gumport P. differentiation and academic stratification in U.S. public higher education. Journal article 2003 ; 46 (3): 341-359. [DOI:10.1023/A:1025374011204]
21. Kamau MS. Competitive strategies adopted by private universities in Kenya [dissertation]. University of Nairobi; 2013.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Sadeghzarei R, Hoseini Abardeh M. Explaining the Indicators of Academic Competitive Advantages of Medical Universities: A Qualitative Content Analysis. RME 2021; 13 (3) :55-61
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1087-fa.html

یزدانی شهرام، صادق زارعی رویا، حسینی ابرده مریم. تبیین شاخص های مزیت های رقابتی آکادمیک دانشگاه های علوم پزشکی: یک تحلیل محتوای کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (3) :55-61

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1087-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education