[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 80-70 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر حضور درکلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان
سعیده خالصی ، ندا کارگهی* ، حسنا آقاکبیری
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، Karghahi@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (1575 مشاهده)
مقدمه: حضور دانشجویان در کلاس ­های درس نظری، یکی از لازمه ­های محیط آموزش است که درسال­ های اخیر مورد بی­ توجهی قرار گرفته است. لذا هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر برحضور دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کلاس ­های دروس نظری بود.
روش ­ها: مطالعه حاضر به­ صورت توصیفی- مقطعی برروی کلیه دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ورودی سال­ های 1392 تا 1396 انجام شد. داده­ ها از طریق پرسشنامه­ محقق ساخته که روایی و پایایی آن به تأیید رسیده، جمع­ آوری گردید. داده ­ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر، t-test، آنالیز واریانس یک ­طرفه و محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها:  از مجموع 267 نفر دانشجو 135 نفر (50/6 درصد) پسر و 62/9 درصد (168 نفر) همراه خانواده زندگی می­ کردند. میانگین سنی دانشجویان 2/77 ± 23/43 بود. از دیدگاه دانشجویان، حیطه اساتید و روش ­های آموزشی ایشان (0/51±3/91) موثرترین عامل بوده و حیطه مشکلات دانشجو (0/95±3/53) کم­ترین اثر را داشت. مهم­ترین فاکتورهای موثر برحضور دانشجویان روش تدریس استاد (73/8 درصد) و کاربردی بودن مطالب ارائه شده بر بالین بیمار (72/7 درصد) بود. میانگین نمرات تمام حیطه ­ها به جز حیطه مشکلات دانشجو در دختران به­ طور معنی­داری بیشتر از پسران بود (0/05 >P ).
نتیجه­ گیری: از نظر دانشجویان، اساتید نقش بسیار ویژه­ای در حضور دانشجویان در کلاس­ های نظری داشتند، لذا بالا بردن کیفیت تدریس اساتید، برگزاری کارگاه­ های فن بیان و همچنین ارتقاء و اصلاح برنامه ­های آموزشی، کمک شایانی در کاهش غیبت دانشجویان از کلاس درس خواهد کرد.
واژه‌های کلیدی: دندانپزشکان، دانشجویان، آموزش
متن کامل [PDF 788 kb]   (443 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (893 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Bakoee F, Khairkhah F, Salmian H, Omidvar SH. Effective factors on educational status of midwifery students in Babol University of medical sciences. Strides Dev Med Edu 2010;7 (1): 44- 50.
2. Bati AH, Mandiracioglu A, Orgun F, Govsa F. Why do students miss lectures? astudy of lecture attendance amongst students of health science. Nurse Edu Today 2013; 33 (6): 596- 601. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.07.010]
3. Parsa Yecta Z, Nikbakht AR.[ Critique of professor evaluation of medical university]. Hayat 2004; 10 (1): 40- 51. [Persian]
4. Soleimani Asl H, Mehrnia K.[Survey of Tehran university of medical sciences medical students opinions about causes of absenteeism]. Iran J Med Edu 2001; 2 (1): 73- 6. [Persian]
5. Salehi SH.[The effect of clinical supervision model on the quality of teaching of Isfahan nursing and midwifery faculty]. Iran J Med Edu 2000; 1 (1): 56- 63. [Persian]
6. Stoner SC, Fincham JE. Faculty role in classroom engagement and attendance. Am J Pharm Edu 2012; 76 (5):1-2. [DOI:10.5688/ajpe76575]
7. Meraji M, ZIaee A, Efani M, Fathalizdeh A, Nouri M.[Determination of effective factors on attendance in theoretical classrooms from the viewpoint of students and faculty members of paramedical sciences faculty of Mashhad in 2015]. JMED 2019; 14 (1): 14- 25. [Persian]
8. Mirfarhadi N, khosousi sani M, Jabari Sendi MJ.[Effective factors on attendance in theoretical classrooms from viewpoint of dental student of Guilan university of medical sciences, 2017]. SJNMP 2019; 4 (3): 53- 62. [Persian]
9. Triado-Ivern X, Aparicio-Chueca P, Elasri-Ejjaberi A, Maestro-Yarza I, Bernardo M, Presas Maynegre P. A Factorial structure of uni absenteeism in higher edu: a student perspective. Innov Edu Teaching Int 2020; 57 (2): 136- 47. [DOI:10.1080/14703297.2018.1538896]
10. Nabavi SJ, Safavi M.[Causes of absenteeism and lack of attention to the instruction among medical students of islamic azad university Tehran medical branch]. MEDICAL SCIENCES2011; 21 (3): 227- 32. [Persian]
11. Nawaz K, Hussain M, Sarwar H, Afzal M, Gilani SA. Determine the factors influencing absenteeism among nursing students. J Health Med Nurs 2018; 50: 121- 34.
12. Karami M, Amanat A, Rasekh Jahromi A, Sotoodeh Jahromi A.[The evaluation of effective factors on attendance and nonattendance in theoretical classrooms, from the viewpoints of medical students of Jahrom's university of medical sciences]. JMJ 2013; 11 (1): 7- 14. [Persian] [DOI:10.29252/jmj.11.1.2]
13. Seyedmajidi M, Naderi K, Seyedmajidi S.[Evaluation of effective factors on theoretical classes' attendance of dentistry students of Babol university of medical sciences]. MEDEDJ 2017; 5 (1): 21- 6. [Persian]
14. Fasihi Harandi T, Azizzadeh Foroozi M, Mohammadalizadeh S, Ghazanfari Moqadam Z. Effective factors on theoretical class attendance according to nursing and midwifery students' point of view, Kerman Razi school of nursing and midwifery. Strides Dev Med Edu 2008; 4 (2): 100- 7. [Persian]
15. Torabi M, Amini P, Taheri S, Karimi- Afshar M, Abbasloo A.[Effective factors on theoretical classes attendance of dentistry students of Kerman university of medical sciences, Iran]. Strides Dev Med Edu 2014; 11 (3) :342- 9. [Persian]
16. Vakili A, Teimouri M, Ghorbani R.[Reasons of absence from clinical foundation classes from the viewpoints of medical students of Semnan university of medical sciences]. JMed 2013; 8 (1): 65- 73. [Persian]
17. Nazari Vanani R, Naderi Z, Aein F.[Factors affecting classroom participation; the viewpoint of students in Shahrekord university of medical sciences in 2013]. Iranian J Med Edu 2014; 4 (3): 188- 93. [Persian]
18. Rezaei Z, Karimianpour G, Vahabi A, Mohabati F, Gavili A, Habibi Y, et al.[Frequency of class attendance among university students and factors influencing it from the viewpoints of students in Kurdistan university of medical sciences]. SJNMP 2017; 3 (2) :30- 7. [Persian] [DOI:10.29252/sjnmp.3.2.30]
19. Abdelrahman SM, Abdelkader AM. The influencing factors of absenteeism among nursing students. J Nurs Edu Practice 2017; 7 (10): 64- 72. [DOI:10.5430/jnep.v7n10p64]
20. Azmoudeh E, Dolati M, Farzadmanesh E, Khosro Abadi AA, Rakhshani MH.[Survey of student views about factors affecting students' attendance in classrooms in Sabzevar university of medical sciences]. Strides Dev Med Edu 2013; 10 (2): 142- 9. [Persian]
21. Yasayi S, Davari AR, Azizian F, Ghafari Torghi M. Reasons for student's absenteeism in classroom: viewpoints of dental students and faculty members of Yazd school of medicine. J Med Edu Dev 2016; 10 (4): 278- 85.
22. Masjedi M, Neshatavar R, Moeini L, Seghatoleslam A, Rafati A, Ezzatzadegan Jahromi S. [Absenteeism from theory classes: perspective of medical students]. Iranian J Med Edu 2017; 17: 384- 91. [Persian]
23. Habibipour R, Seif A.[Investigating the reasons of nursing student's absence from class at Islamic Azad university Hamedan branch, 2014- 2015]. IJNR 2016; 10 (4): 136- 44. [Persian]
24. Gump SE. Keep students coming by keeping them interested: motivators for class attendance. Coll Stud J 2004; 38 (1): 157- 60.
25. Desalegn AA, Berhan A, Berhan Y. Absenteeism among med and health sci undergraduate students at Hawassa uni, Ethiopia. BMC Med Educ 2014; 14 (1): 1-11. [DOI:10.1186/1472-6920-14-89]
26. Mohamed SA, Ul- Saufie AZ, Ahmad N, Ahmat H, Mohd FZ. Factors influencing student absenteeism in the uni. AIP Conference Proceedings 2018; 1974 (1): 050013. [DOI:10.1063/1.5041713]
27. WadeSango N, Machingambi S. Causes and structural effects of student absenteeism: a case study of three South African universities. J Social Sci 2011; 26 (2): 89- 97. [DOI:10.1080/09718923.2011.11892885]
28. Haji Aghajani S.[A study of comparing the instructors and students prospect concerning a good instructor]. Teb Va Tazkieh 2001; 41: 47- 51. [Persian]
29. Damari B.[A study of identifying the most important factors affecting the attendance medical students of Tehran university of medical sciences in the basic sciences courses in the regular faculty classes]. Teb Va Tazkieh 2001; 41: 36- 40. [Persian]
30. Ghorbani R, Haji-Aghajani S, Heidarifar M, Andade F.[Viewpoints of nursing and paramedical students about the features of a good university lecturer]. Koomesh 2009; 10 (2): 77- 83. [Persian]
31. Peyman H, Zarian A, Sadeghifar J, Alizadeh M, Yaghubi M, Yamani N, et al.[Characteristics of a Capable university teacher from the students' point of view]. Iran J Med Edu 2011; 10 (5): 1- 9. [Persian]
32. Murphy RJ, Gray SA, Sterling G, Reeves K, Du Cette J. A comparative study of professional student stress. J Dent Edu 2009; 73 (3): 328- 37. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2009.73.3.tb04705.x]
33. Hughes SJ. Student attendance during college- based lectures: a pilot study. Nurs Stand 2005; 19 (47): 41- 9. [DOI:10.7748/ns.19.43.41.s53]
34. Madarshahi F, Hassanabadi M, Khazaee S.[Comparison of attitude toward attendance in class sessions and grades of courses for students with and without absence]. Iran J Med Edu 2014; 13 (10): 840- 50. [Persian]
35. Fjortoft N. Students' motivations for class attendance. Am J Pharmaceut Educ 2005; 69 (1): 107- 12. [DOI:10.5688/aj690115]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalesi S, Kargahi N, Aghakabiri H. Attitude of Dental Students about effective factors on Attendance in Theoretical Classes. RME 2021; 13 (2) :70-80
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1049-fa.html

خالصی سعیده، کارگهی ندا، آقاکبیری حسنا. عوامل مؤثر بر حضور درکلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (2) :70-80

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1049-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education