[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 69-58 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین وشناسایی شایستگی‌های کارآفرینی اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور با رویکرد داده بنیاد
فریبا زاهدی فر ، زهرا لبادی* ، فاطمه پرسته قمبوانی
گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، zahra_lebadi@yahoo.com
چکیده:   (1641 مشاهده)
مقدمه: کارآفرینی اعضای هیئت علمی از مباحث مهم و نیازهای جامعه دانشگاهی می­باشد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه ­های شایستگی­  های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی است.
روش ­ها: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به ­کارگیری روش تحقیق داده بنیاد استراوس و کوربین در سال 1399 انجام گرفته و نظرات مصاحبه شوندگان درباره مولفه ­های شایستگی­ های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی (متخصصان و اعضای هیئت علمی کارآفرینی) مورد تحلیل قرار گرفته است. ابزار پژوهش، مصاحبه ­های عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافته ­ها از طریق تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبه­ های آزمایشی تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از  کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام گردید.
یافته ­ها: پس از اتمام مصاحبه ­ها فرآیند کدگذاری باز و محوری و انتخابی در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی شامل شرایط علی (مولفه­ های کارآفرینی دانشگاه­ ها- منبع محوری اساتید کارآفرین و کسب توانمندی­ های کارآفرینانه)، مقوله اصلی شامل شایستگی ­های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی، راهبردها (مدیریتی، شایستگی، فرهنگی)، ویژگی­ های زمینه ­ای مانند (هم راستایی با اهداف کلان، ویژگی­ های محیط رقابتی، بینش کارآفرینانه مسئولین)، عوامل مداخله ­گر مانند (نظام حمایتی معیوب، سیستم تحقیقاتی موجود، نظام ساختاری ناکارآمد و پیامدها در سطوح فردی، دانشگاهی و کشوری) شناسایی شدند.
نتیجه­ گیری: یافته­ های این پژوهش با ارائه ابعاد و مولفه­ های توسعه شایستگی­ های کارآفرینی اعضای هیئت علمی در قالب مدل پارادایمی امکان استفاده­ ی بیشتر دانشگاه­ های کشور از اساتید کارآفرین را مهیا می­ نماید.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، اعضای هیئت علمی، کارآفرینی، نظریه داده بنیاد
متن کامل [PDF 679 kb]   (528 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (813 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
فهرست منابع
1. Ministry of Science, Research and Technology, Scientific Policy Research Center.[The future of universities in Iran; community-oriented and entrepreneurial]. Publications of the Scientific Policy Research Center; 2020. [Persian]
2. Frese M Gielnik M M. The Psychology of Entrepreneurship. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior 2014; 1: 413- 438. [DOI:10.1146/annurev-orgpsych-031413-091326]
3. Zaman M. Entrepreneurial characteristics among university students: Implications for entrepreneurship education and training in Pakistan. African Journal of Business Management 2013; 7 (39): 4053- 4058.
4. Lahikainen K, Kolhinen J, Ruskovaara E, Pihkala T. Challenges to the development of an entrepreneurial university ecosystem: The case of a Finnish university campus. Industry and Higher Education 2019: 33 (2) :96- 107. [DOI:10.1177/0950422218815806]
5. Rol Y, Atson N. Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education + Training 2014; 48 (1):25- 38. [DOI:10.1108/00400910610645716]
6. Mohseni A, Mousavi SH, Jamali M.[The role of entrepreneurship education in students' entrepreneurial attitude and belief in general self- efficacy]. IRPHE 2013; 19 (3) :63-80. [Persian]
7. Chen X, Jiang P. Competency Model- Based Improvement of Marketing Training Process Design. In 3rd International Seminar on Education Innovation and Economic Management (SEIEM 2018). Atlantis Press 2019. [DOI:10.2991/seiem-18.2019.56]
8. Wesselink R, Blok V, van Leur S, Lans T, Dentoni D. Individual Competencies for Managers Engaged in Corporate Sustainable Management Practices. Journal of Cleaner Production 2016; 106: 497- 506. [DOI:10.1016/j.jclepro.2014.10.093]
9. Wuim-Pam B. Employee core competencies for effective talent management. Human Resource Management Research 2014;4(3):49-55.
10. Mitchelmore S, Rowley J. Entrepreneurial competencies: a literature review and development agenda. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research 2010; 16 (2): 92- 111. [DOI:10.1108/13552551011026995]
11. Mohabbat H, Vajargah K, Jafari P.[Identifying the Model and Codifying the Competencies of the Faculty Members of Iranian Universities and Higher Education Institutions: A Qualitative Study]. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resource 2019; 6 (21): 67- 91. [Persian]
12. Hosseini Sh, Abolghasemi M, Yadollahi J, Rezaeizadeh M.[Identifying Entrepreneurial Competencies of Faculty Members of Iranian Public Universities (Case Study: Shahid Beheshti University)]. Journal of Educational Sciences 2017; 6 (1): 151- 178. [Persian]
13. Tapsel P. Wood Ch. Social entrepreneurship and innovation:Self- organization in an indigenous context. Entrepreneurship & Regional Development2010; 22 (6): 535- 556. [DOI:10.1080/08985626.2010.488403]
14. Rahimi H, Rajaeipoor S, Agha Babaei R.[The analysis of self leadership strategies and its relationship with psychological empowerment faculty members in university of Isfahan Medical Sciences]. Journal of Education Development in Medical Sciences 2012; 7 (4): 1- 9. [Persian]
15. Agha Babaei R, Hoveida R, Siadat A, Rahimi H.[The analysis of self leadership strategies and its relationship with creativity faculty members in Science and Technology University of Iran]. Transformation Management Journal 2012; 3 (5): 24- 43. [Persian]
16. Aghaei T, Timur Nejad K, Akhavan Hazaveh F.[A Study of University Entrepreneurship from the Perspective of Faculty Members of Shahid Beheshti University as an Example of Large Universities]. Journal of Welfare Planning and Social Development 2013; 26 (14): 183- 208. [Persian]
17. Wolfe RE, Poon JD. Educator Competencies for Personalized, Learner- Centered Teaching. Boston, MA: Jobs for the Future; 2015.
18. Ahanchian M R, Soleimani E.[Faculty members' perception of being professional in Iran's higher education system]. IRPHE 2017; 23 (2) :1-23. [Persian]
19. Corbin JM, Strauss AL.[Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory]. translated by Afshar E.Tehran: Ney Publication; 2015. [Persian]
20. Bazargan A. [Introduction to qualitative and mixed research methods]. 3rd ed.Tehran. Didar Publications; 2016. [Persian]
21. Acun V, Yilmazer S. A grounded theory approach to investigate the precedived soundscape of open- plan office. hournal of Applied Acoustics 2018; 131: 28- 37. [DOI:10.1016/j.apacoust.2017.09.018]
22. Fathi Vajargah K, Khorasani A, Daneshmandi S, Arman M [.Studying the coaching model in training of human resource based on grounded theory]. Organizational Culture Management 2014; 12 (3): 375- 398 . [Persian]
23. Kurd B, Abtin A.[ Analysis of Factors Affecting Rural Entrepreneurship Development in Sistan and Baluchestan Province]. Geography and Development Iranian Journal 2013; 14: 1- 32. [Persian]
24. Hosseini Nia GhH, Mousavi SSh. Entrepreneurship education in universities, methods and challenges. Journal of Higher Education 2018; 41 (11): 59- 88. [Persian].
25. Mostafaei SMR, Malekian F, Kaviani E, Karamafrooz MJ. [Desingning the Entrepreneurial University Model based on Grounded theory (case study: units of Islamic Azad University of West Iran )]. Journal of Management and Planning In Educational System 2019; 12(2): 41-74. [Persian] [DOI:10.29252/mpes.12.2.41]
26. McMullenJS. Entrepreneurial judgment as empathic accuracy: a sequential decision-making approach to entrepreneurial action. Journal of Institutional Economics 2015; 11 (3): 651- 681. [DOI:10.1017/S1744137413000386]
27. Kordanich A, Ahmadi P, Ghorbani Z, Lahiji.[Investigating the characteristics of entrepreneurial university in Tarbiat Modares University]. Journal of Entrepreneurship Development 2011; 5 (3): 47- 64. [Persian]
28. Yadollahi Farsi J, Zali MR, Bagherifard SMR.[Identification of structural factors affecting the development of university entrepreneurship; Case study of the University of Science and Technology]. Journal of Science and Technology Policy 2010; 4 (1): 17- 33. [Persian]
29. Amin Bidakhti AA, Maliki F. The effect of skill training TRIZ In strengthening the entrepreneurial spirit. Journal of New Approach in Educational Management 2014; 5 (1): 153- 173. [Persian]
30. Marvel MR. Human capital and search based discovery: A study of high tech entrepreneurship. Entrepreneurship theory and practice2013; 37 (2): 403- 419. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2011.00465.x]
31. Paikhaste P, Alambeigi A. Bathaiy SS.[Investigate the competencies required for sustainable entrepreneurship development in agricultural higher education]. Agricultural Education Administration Research 2017; 9(40):32-43.[Persian]
32. Hashemian F, Abbaspour A, Rahimian H, Delavar A, Ghiasi S.[Identifying the effective factors on improving the competence of managers]. JMDP 2017; 30 (3): 161- 184. [Persian]
33. Liikamaa K. Developing a Project Manager's Competencies: A Collective View of the Most Important Competencies. Procedia Manufacturing 2015; 3: 681- 687. [DOI:10.1016/j.promfg.2015.07.305]
34. RezaeiZadeh M, Hogan M,O'Reilly J, Cunningham J, Murphy E. Core entrepreneurial competencies and their interdependencies: insights from a study of Irish and Iranian entrepreneurs, university students and academics. International Entrepreneurship and Management Journal 2017; 13 (1): 35- 73. [DOI:10.1007/s11365-016-0390-y]
35. Lechner C, Gudmundsson SV. Entrepreneurial orientation, firm strategy and small firm performance. International Small Business Journal 2014;32(1):36-60. [DOI:10.1177/0266242612455034]
36. Paikhaste P, Alambeigi A, Bathaiy SS.[Investigate the competencies required for sustainable entrepreneurship development in agricultural higher education . Journal of Agricultural Education Administration Research 2017; 9(40):43-32]. [Persian]
37. Davari A, Sefid Bari L, Baghersad V.[The factors of entrepreneurial ecosystem in Iran Based on Isenberg's Model]. Journal of Entrepreneurship Development 2017; 10 (1): 100- 120. [Persian]
38. Isenberg D. The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating entrepreneurship. Presentation at the Institute of International and European Affairs 2011;1(781):1-3
39. Ismaili M R, Mousavinejad. Tendency to organizational entrepreneurship in the insurance industry with emphasis on the role of social capital and culture of the organization. Insurance Research Journal 2016; 4 (30): 63- 43. [Persian]
40. Mobini Dehkordi A, Rezazadeh A, Dehghan Najmabadi A, Dehghan Najmabadi M.[The impact of organizational culture on firms' entrepreneurial orientation: Empirical evidence from Zamyad Company]. Journal of Entrepreneurship Development 2012; 5(2): 47-66. [Persian]
41. Behzadi N, Razavi SM, Hosseini SR.[Designing a Conceptual Model of Entrepreneurial University with Organizational Entrepreneurship Approach]. Journal of Entrepreneurship Development 2014; 7 (4): 697- 713. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahedifar F, Lebadi Z, Parasteh F. Explanation and Identification of the Entrepreneurial Competencies of Faculty Members Based on Grounded Theory Approach. Research in Medical Education 2021; 13 (2) :58-69
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1045-fa.html

زاهدی فر فریبا، لبادی زهرا، پرسته قمبوانی فاطمه. تبیین وشناسایی شایستگی‌های کارآفرینی اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور با رویکرد داده بنیاد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (2) :58-69

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1045-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education