مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و پمفلت در افزایش آگاهی و عملکرد از عوامل خطر ایجاد کننده بیماریهای قلبی و عروقی در دختران دبیرستانی
|
محمود مباشری*، یداله رمضانی، حسین اکبری |
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، mobasheri@skums.ac.ir |
|
چکیده: (6502 مشاهده) |
مقدمه: در حال حاضر بیماریهای قلبی و عروقی شایعترین علت مرگ و میر در کشور ما محسوب میشوند و بایستی در جهت آگاهسازی افراد با ریسک فاکتورهای ایجاد کننده این بیماریها تلاش نمود. هدف از این تحقیق مقایسه دو روش آموزش چهره به چهره و پمفلت در افزایش آگاهی از عوامل خطر ایجاد کننده بیماریهای قلبی و عروقی در دختران دبیرستانی شهر کاشان بود.
روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی با روش نمونه گیری چند مرحلهای تصادفی در سال 1390 مورد مطالعه قرار گرفتند، نمونهها در دو گروه با شیوههای آموزشی چهره به چهره و پمفلت قرار گرفتند و میزان آگاهی و عملکرد آنها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد از طریق پرسشنامه سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای تی و آنالیز کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها: درهر دو گروه بین نمره آگاهی پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنا داری وجود داشت (05/0 P< ) . اما شدت این اختلاف در گروه اول بیشتر ( 17/3 ± 2/2 به 74/1) بود. طبق مطالعات آماری بین نمره پیش آزمون و یک ماه بعد در بخش آگاهی و عملکرد هر گروه تنها در گروه اول، اختلاف معنا دار بود (آگاهی 05/0 P< و عملکرد 05/0 P< ) ولی در نمرات آگاهی و عملکرد پس آزمون و یک ماه بعد تفاوت آماری معنا داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید روش آموزش چهره به چهره، در مقایسه با روش پمفلت تاثیرگذارتر بوده است.
|
|
واژههای کلیدی: بیماریهای قلبی عروقی، عوامل خطر، آموزش، آگاهی |
|
متن کامل [PDF 381 kb]
(2226 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (2604 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
شیوه های آموزش
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|