[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 71-57 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی
نازیلا آفندیده ، حسن زارعی متین* ، جواد پورکریمی ، محمد حسین رحمتی
گروه آموزشی مدیریت دولتی و امور عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، matin@ut.ac.ir
چکیده:   (1702 مشاهده)
مقدمه: توسعه دانشگاه ­ها در جهت تجاری­ سازی نتایج تحقیقات در اولین گام نیازمند درک و شناخت مولفه­ های فرهنگ سازمانی موثر در تجاری­ سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی مولفه­ های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری­ سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.
روش ها : پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی داده بنیاد گلیزری انجام شده است. گروه هدف مدیران و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه­ ساختار یافته بود که با 14نفر از مشارکت­ کنندگان که تجربه تجاری­ سازی تحقیقات یا همکاری در شرکت­ های خصوصی را داشتند، با روش نمونه­ گیری هدفمند گلوله برفی انجام گرفت. سپس از روش تحلیل مضمون جهت تحلیل داده ­ها استفاده شد .
یافته­ ها: مجموع کدهای استخراج­شده از محتوای مصاحبه 166مفهوم کلیدی، 43 مقوله اولیه، 14مقوله ثانویه طبقه­بندی و درنهایت در 4 تم اصلی دسته­بندی شدند. نتایج نشان داد که مولفه ­های فرهنگ تجاری­سازی شامل مولفه ­های نیاز­سنجی (پاسخگویی اجتماعی)، مولفه ­های تولید ایده شامل (خلاقیت و نوآوری، ریسک ­پذیری، تشویق و پاداش و الگوهای ذهنی)، فرهنگ تبدیل ایده شامل (حمایت و پشتیبانی مدیریت، استقلال و­آزادی عمل دانشگاه، ساختار توانمند، انعطاف­ پذیری و تعهد و پیگیری هدف) و فرهنگ ارتباط ­دهنده شامل (الگوهای ارتباطی، تعامل، کار گروهی و تیمی، خدمات مشاوره­ ای) است.
نتیجه گیری: با­توجه به نتایج مطالعه، یکی از دلایلی که نتایج تحقیقات در دانشگاه، زیاد تجاری­ سازی نمی ­شود عدم توجه کافی سیاست­ گذاران و تصمیم­ گیرندگان دانشگاه به فرهنگ­ سازی در این زمینه بوده است. بنابراین یافته­ های این پژوهش می ­تواند در سیاست­ گذاری دانشگاه در راستای فرهنگ­ سازی جهت گسترش تجاری کردن نتایج تحقیقات مورد استفاده قرار­ گیرد.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه، فرهنگ سازمانی، تجاری­ سازی، نتایج تحقیقات، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 809 kb]   (538 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1811 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. DeGeeter MJ. Technology Commercialization Manual: strategy, tactics, and economics for business success. Med-Launch, Inc; 2004.
2. Gans JS, Stern S. The product market and the market for "ideas": commercialization strategies for technology entrepreneurs. Research policy 2003; 32 (2) ): 333-350. [DOI:10.1016/S0048-7333(02)00103-8] [DOI:10.1016/S0048-7333(02)00103-8]
3. Kazemi M, Safari Z, Mohammadi L. [The Importance of Knowledge Commercialization in the Entrepreneurship Development Process at the University], First International Conference on Modern Research in Psychology, Counseling and Behavioral Sciences, 2019, Tehran, Permanent Secretariat of the Conference. [Persian]
4. Wang BJ, Wang DS. Organizational knowledge creation capability in Taiwan's manufacturing industry Int. Journal of Manufacturing Technology and Management. 2004;6(1-2):25-42. [DOI:10.1504/IJMTM.2004.004508] [DOI:10.1504/IJMTM.2004.004508]
5. Ebrahimi R, Adli F, Mehran G. The role of academic culture on the knowledge creation from perspectives of experts of the higher educational system. IRPHE2015; 21 (1) :127-51.
6. Harel R, Schwartz D, Kaufmann D. Organizational culture processes for promoting innovation in small businesses. EuroMed Journal of Business 2021; 16 ( 2): 218-240. [DOI:10.1108/EMJB-03-2020-0027] [DOI:10.1108/EMJB-03-2020-0027]
7. Philpott K, Dooley L, O'Reilly C, Lupton G. The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Technovation 2011; 31(4): 161-70. [DOI:10.1016/j.technovation.2010.12.003] [DOI:10.1016/j.technovation.2010.12.003]
8. Craigie FC, Hobbs R. Exploring the organizational culture of exemplary community health center practices. Family Medicine-Kansas City 2004; 36 (10):733- 8.
9. Seidler‐de Alwis , Hartman E. The use Of Tacit Knowledge Within Innovative Companies; Knowledge management In Innovative Enterprises. Journal of Knowledge Management 200812( 1): 133-147. [DOI:10.1108/13673270810852449] [DOI:10.1108/13673270810852449]
10. Bagherikerachi A, Ghasemizad A.[Identifying the components of an optimal organizational culture in medical universities]. Educational Development of Judishapur 2019; 10 (1): 49-57. [Persian]
11. Lame M, Kazempour E.[A Commercialization Model of Research in the Field of Educational Sciences]. Educational Development of Judishapur 2020; 11 (3): 411-426. [Persian]
12. Keramatian A, Shahgholian K.[The Role of Organizational Culture on Innovation and Change in Organizations]. Journal of Development & Evolution Mnagement 2020; 1399 (40): 45-54. [Persian]
13. Harwiki W. The impact of servant leadership on organization culture,organizational commitment, organizational citizenship behaviour (OCB) and employee performance in women cooperatives. Procedia - Social and Behavioral Sciences2016; 219: 283-290. [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.04.032] [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.04.032]
14. Sakhrekar S, Deshmukh R, Impact of Organizational Culture on Employees: Concise Study of Literature. International Journal of OrganizationalBehaviour & Management Perspectives 2014;. 3( 4): 1294.
15. Fakour B. Rahyaft. [Commercialization of research results] 2005; 14 (34). [Persian]
16. Hadjimanolis A. "A Case Study Of Sme-University Research Collaboration In The Context Of A Small Peripheral Country (Cyprus)," International Journal of Innovation Management (ijim).World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd 2006; 10 (01): 65-88. [DOI:10.1142/S1363919606001405] [DOI:10.1142/S1363919606001405]
17. Charsoghiamin H, Molaei R, Norouzi AR, Kakeh A.[Factor Analysis of the Agricultural Knowledge of the Commercialization Barriers from the Perspective of Students at Islamic Azad University (IAU), Ilam Branch]. jea 2015; 2 (3) :19-26. [Persian]
18. Hsu DW, Shen YC, Yuan BJ, Chou CJ. Toward successful commercialization of university technology: Performance drivers of university technology transfer in Taiwan. Technological Forecasting & Social Change 2014: 92: 25-39. [DOI:10.1016/j.techfore.2014.11.002] [DOI:10.1016/j.techfore.2014.11.002]
19. Pournaghi R, Hejazi A.[Investigation of Factors Affecting knowledge Commercialization From the perspective of Graduated students at Shahid Rajaee Teachers' Training University]. JIPM 2019; 34 (3) :1023-50.[Persian]
20. Creswell JW, Creswell JD. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications;2017.
21. Ranjdoust S, Bakhtyari S.[Investigating the Factors Affecting the Process of Commercialization and Innovation in Medical Sciences Research]. Educ Strategy Med Sci. 2018; 11 (3) :111-117. [Persian]
22. Janavi E, Rezaei Z, Poroushasb S.[A Study on the Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management in View of the Staff of Deputy of Research and Technology Ministry of Health and Medical Education].STIM 2020; 6 (1): 22-50. [Persian]
23. Mohammadi HR, Salehi M, Jabbari N.[The Role of Organizational Culture on Faculty Members' Reformation]. RME 2020; 12 (2) :21-30. [Persian] [DOI:10.29252/rme.12.2.21] [DOI:10.29252/rme.12.2.21]
24. Pilvar N, Badizadeh A, Hosseini S, Zaboli R.[Identifying the Components of Organizational Entrepreneurship Development Based on knowledge Management (Case Study: GHazvin University of Medical Sciences)]. Journal of Healthcare Management 2019; 10 ( 3): 31-42. [Persian]
25. Hashemi S.[Determine the desirable characteristics of organizational culture in the NAJA Border Command and evaluate the status quo]. Journal of Border Studies 2019; 7 (1): 1-26. [Persian]
26. Keykhanzhad M, Safarian Hamedani S, Zameni F. [Organizational Culture Model in Farhangian University of Mazandaran].Quarterly Journal of Educational Leadership and Administration, Islamic Azad University, Garmsar Branch 2018; 12 (2): 173 -186. [Persian]
27. Torabi MA, Hamedi O, Rahimi Nasab A.[ Provide solutions to improve the organizational culture of the police using qualitative content analysis]. NAJA Human Resources 2020; 11 (60): 57-84. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afandideh N, Zareimatin H, Pourkarimi J, Rahmati M. Identifying the Components of the Optimal Organizational Culture of Commercialization of Research Results in Medical Science Universities. RME 2021; 13 (1) :57-71
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1033-fa.html

آفندیده نازیلا، زارعی متین حسن، پورکریمی جواد، رحمتی محمد حسین. شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (1) :57-71

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1033-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education