:: دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 29-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر دو روش تدریس یادگیری مبتنی بر تیم(TBL) و سخنرانی کلاسیک بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در درس فوریت های مامایی
صدیقه شارع ملاشاهی ، حمیدرضا برادران عطار مقدم ، طاهره بریری ، علیرضا تیموری* ، شادی شارع ملاشاهی ، علیرضا شارع ملاشاهی
مرکز تحقیقات سلامت کودکان و نوجوانان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران ، alirezateimouri260@gmail.com
چکیده:   (3825 مشاهده)
مقدمه:روش یادگیری مبتنی بر تیم  Based LearningTeam یک استراتژی آموزشی نوین در یادگیری مشارکتی و فعال است که در آن از مطالعه فردی، گروهی و روش حل مسئله استفاده می­ گردد. در پژوهش حاضر تاثیر دو روش تدریس سخنرانی کلاسیک و روش TBL بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در مباحث فوریت ­های مامایی مقایسه گردید.
روش:این مطالعه کارآزمایی دوگروهی با طرح پس­ آزمون بر روی30 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. دانشجویان براساس معدل به دو گروه همتا تقسیم شدند و سپس به­ صورت تصادفی در یک گروه تدریس به شیوه سخنرانی کلاسیک (15نفر) و گروه دیگر تدریس به شیوه TBL (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای هر کدام از گروه­ ها به ­طور جداگانه به مدت 5 جلسه 2 ساعته صورت گرفت. تاثیر دو روش تدریس بر نگرش با پرسش­نامه 20 سوالی و بر دانش با آزمون نهایی که در پایان 5 جلسه در هر دو روش به ­صورت کتبی برگزار گردید سنجیده شد. داده ­ها با استفاده از آزمون t مستقل از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها:نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دانش دانشجویان، گروه سخنرانی (16/95) و گروه TBL (22/53) تفاوت معنی­داری به نفع TBL وجود دارد (0/001>Pو 6/07=t). همچنین بین میانگین نمرات در ارزیابی فردی در گروه TBL (23/60) و ارزیابی گروهی (25/80) تفاوت معنی­ داری مشاهده شد (0/001>Pو 7/35=t). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات نگرش دانشجویان گروه سخنرانی (34/53) و گروه TBL (78) نیز تفاوت معنی­ داری (0/001>Pو 15/749=t)به نفع TBL وجود دارد.
نتیجه­ گیری:یافته­ ها بیانگر موثر بودن روش یادگیری مبتنی بر تیم را در بالا بردن دانش و نگرش دانشجویان بود. لذا براساس نتایج می ­توان مدرسین را به کاربرد این روش تدریس در درس فوریت­ های مامایی ترغیب نمود.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس، سخنرانی کلاسیک، یادگیری مبتنی بر تیم، فوریت مامایی
متن کامل [PDF 622 kb]   (1151 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2600 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Hassanzadeh G, Abolhasani F, Mirzazadeh A, Alizadeh M. [Team-Based Learning A New Strategy in Integrated Medical Curriculum: The experience of School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7): 601-610. [persian]
2. Jafari E, Fathi Vajargah K, Arefi M, RezaeizadehM [.Identification of strengths, defects, opportunities and threats in MOOC-based curricula in Iran's higher education system]. Technology of Education 2018; 13(2): 269-281. [persian]
3. Vaezi A, Azizian F, Kopayehzadeh J.[Survey compare team based learning and lecture teaching method, on learning-teaching process nursing student's, in Surgical and Internal Diseases course]. jmed 2015; 10 (3): 246-254. [persian]
4. Hadges B, Videto D. Assessment & planning health programs..1st ed. Sudbury, MA : Jones and Bartlett Publishers; 2005.
5. Wood DF. Teaching and learning in a large group. Diabet Med 2003; 20 (Suppl 3): 2-4. [DOI:10.1034/j.1600-6143.2003.000987_2x]
6. Momeni H, Salehi A, Sadeghi H. Comparing the Effect of Problem Based Learning and Concept Mapping on Critical Thinking Disposition of Nursing Student. Education Strategies in Medical Sciences 2017;10(4):234-44.
7. Copeland HL, Longworth DL, Hewson MG, Stoller JK. Successful lecturing: a prospective study to validate attributes of the effective medical lecture. J Gen Intern Med 2000; 15(6): 366-71. [DOI:10.1046/j.1525-1497.2000.06439.x]
8. Sand-Jecklin K. The impact of active/cooperative instruction on beginning nursing student learning strategy preference. Nurse Education Today 2007 ;27(5):474-80. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.08.006]
9. Johnson DW, Johnson Roger T, Stanne MB. Cooperative Learning Methods: a Meta-Analysis. [cited 2006 Aug 12]. Available from: http:// www.co-operation.org/ pages/ cl-methods. html.
10. Safari M, Yazdan panah B, Ghafarian H, Yazdan panah SH. Comparing the effect of lecture and group discussion on student learning and satisfaction Iranian Journal of Medical Education 2006; 6(1): 59-64. [Persian]
11. Michaelsen LK, Sweet M. Team-Based Learning. National Education Association. [cited 2008 Agu 23]. Available from: http:// www.nea.org/ home/ 34362. htm [: 23- August-2016]
12. Lee M. Creating knowledge through partnerships in global education using small group strategies with large groups .J of Nurse Education 2001; 40 (5): 222-4.
13. Jafari Z, Miri K, Malekzade J, Davoudi N, Mazloum S, Omid A, et al.[Comparison of Rehabilitation Students' Learning in Neurology through Lecture with Team-Based Learning (TBL)]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6): 448-456. [Persian]
14. Vasan NS, DeFouw D. Team learning in a medical gross anatomy course. Med Educ 2005; 39 (5): 524. [DOI:10.1111/j.1365-2929.2005.02146.x]
15. Rastegar T, Hoshyari Manesh S, Salari H.[Effect of Team based learning on rehabilitation students anatomy learning]. sjimu 2016; 23 (6) :163-168. [Persian]
16. Sabouri Shahrbabak S, Dehghani M. Comparison of Team-Based Learning and Lecturing Methods in Pharmacological Biotechnology for Pharmacology Students, sdmej2017; 14(2): e64093. [DOI:10.5812/sdme.64093]
17. Zgheib NK, Simaan JA, Sabra R. Using team-based learning to teach clinical pharmacology in medical school: student satisfaction and improved performance. J Clin Pharm 2011; 51(7): 1101-11. [DOI:10.1177/0091270010375428]
18. Hubert Wiener H, Plass RM. Herbert HW, Richard Marz P. Team-based Learning in Intensive Course Format for First-year Medical Students. Croat Med J 2009; 50 (1): 69-76. [DOI:10.3325/cmj.2009.50.69]
19. Kuhne-Eversmann L, Eversmann T, Fischer MR. Team- and case-based learning to activate participants and enhance knowledge: an evaluation of seminars in Germany. J Contin Educ Health Prof 2008; 28 (3): 165-71. [DOI:10.1002/chp.175]
20. Zeheib NK, Simaan JA, Sabra R. Using team-based learning to teach pharmacology to second year medical students improves student performance. Med Teacher. Transforming a clinical clerkship with team learning. Teach Learn Med 2004, 16 (3): 270-5.
21. Zingone MM, Franks AS, GuirguisAB, GeorgeCM, Howard-Thompson A, Heidel RE. Comparing Team-Based and Mixed Active-Learning Methods in an Ambulatory Care Elective Course. Am J Pharmaceutical Edu 2010; 74 (9): 1-7. [DOI:10.5688/aj7409160]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها