دوره 2، شماره 1 - ( 1389 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 34-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Changizi Ashtiyani S, Shamsi M. Assessment of Influncing Factors on Educational Decline and Presenting Suitable Solutions from the Students Viewpoints of Arak University of Medical Sciences. Res Med Edu 2010; 2 (1) :24-34
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-69-fa.html
چنگیزی آشتیانی سعید، شمسی محسن. دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در مورد عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و ارائه راهکارهای مناسب. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1389; 2 (1) :24-34

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-69-fa.html


، mohsen_shamsi1360@yahoo.com
چکیده:   (11535 مشاهده)

  مقدمه : افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور می باشد که نه تنها باعث اتلاف وقت و هزینه های جاری این مراکز می شود بلکه باعث ایحاد مسائل و مشکلات روحی- روانی، خانوادگی و احتماعی برای دانشجویان نیز می گردد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین علل موثر بر عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارائه برخی از راهکارهای مناسب در این زمینه از دیدگاه دانشجویان صورت پذیرفته است.

  روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی تحلیلی بوده که در آن 600 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388شرکت داشتند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه ویژگی­های فردی، رضایت از رشته تحصیلی، عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و برخی از راهکارهای مناسب در این زمینه بوده است. در این پژوهش دانشجویان بر اساس معدل کلاسی و ترم های مشروطی به دو دسته دانشجویان موفق و ناموفق از لحاظ پیشرفت تحصیلی تقسیم و سپس داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، آزمون مجذور کای و آزمون t مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.

  یافته ها : در این پژوهش بین روش مطالعه دانشجویان، وضعیت محل سکونت، فاصله بین اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه، معدل دیپلم، مطالعه درسی در 24 ساعت و سهمیه پذیرش بدو ورود به دانشگاه با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار مشاهده شد (05/0> P )، در حالی که بین حضور در کلاس، سن، رشته تحصیلی و وضعیت اقتصادی خانوار با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0< P ). بیشترین راهکارهای موثر بر کاهش مشکلات تحصیلی از دیدگاه دانشجویان موفق و ناموفق به ترتیب شامل پذیرش دانشجو بر اساس معدل دیپلم ( 86 درصد) و بهبود کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه و دانشکده ها (95 درصد) بود.

  نتیجه گیری : یافته ها نشان داد که عواملی چون خصوصیات فردی دانشجو، وضعیت محل سکونت، مشکلات زیستی و تحصیلی دانشجو، روش مطالعه، نحوه انتخاب رشته، کیفیت برنامه ریزی آموزشی دانشکده بر روی پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر قابل توجهی داشته است. لذا توجه به این عوامل در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی دانشگاه می تواند در رشد تحصیلی دانشجویان نقش مهمی داشته باشد.

  

متن کامل [PDF 173 kb]   (2128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb