:: دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 75-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری
ارسلان سالاری ، عبدالحسین امامی سیگارودی ، فاطمه زائرثابت* ، مریم شکیبا ، مریم خجسته ، معصومه شریفی
گروه پرستاری،مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران ، sahar.sabet90@yahoo.com
چکیده:   (6198 مشاهده)
مقدمه:پیشرفت تحصیلی یکی از مهم­ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفاء می ­کند. ارتباط علاقمندی به رشته تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در مطالعات محدودی مورد بررسی قرار گرفته، لذا هدف از این مطالعه بررسی وضعیت پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با علاقه ­مندی رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.
روش ها:پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی 365 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر درسال 1395به روش سرشماری در دانشکده های پرستاری و مامایی رشت و لنگرود انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه­ ی علاقه­ مندی به رشته تحصیلی بود که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0/8=α) مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات مربوط به عوامل فردی و اجتماعی و ابزار سنجش علاقه ­مندی به رشته تحصیلی بود. داده ­ها با استفاده از آزمون­ های آماری مربع کای، t مستقل و آنالیز واریانس یک­ طرفه و مدل رگرسیون خطی از طریق نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها:نتایج نشان داد که میانگین معدل تحصیلی دانشجویان با علاقه­ مندی زیاد به­ صورت معنی­ داری (0/02=p) بیشتر از افراد با علاقه­ مندی متوسط و کم بدست آمد. همچنین میانگین معدل تحصیلی دانشجویان دختر (1/3±16/2) به طور معنی­داری(0/001=P) بیشتر از پسر و در افراد ساکن در منزل (1/3±16/1) به طورمعنی داری (0/003=p) بیشتر از افراد ساکن در خوابگاه ( 1/5±15/4) و در مادران با تحصیلات دیپلم و بالاتر (1/4±16) بیشتر از مادران با تحصیلات سیکل و بی­سواد(1/5±15/5) بود. درچند متغیره پس از تعدیل متغیرهای زمینه­ ای، تنها جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنی­ دار با پیشرفت تحصیلی داشت. میانگین پیشرفت تحصیلی در زنان با تعدیل سایر متغیرها به ­صورت معنی ­دار و به مقدار0/43 بیشتر از مردان و در افراد مجرد به مقدار0/73-  کمتر از افراد متاهل بدست آمد (05/0>p).
نتیجه گیری: ارتباط بین علاقه به رشته تحصیلی و معدل در این مطالعه معنی­ دار نبود. با توجه به نقش کلیدی علاقه­ مندی به رشته تحصیلی در آموزش، به مدیران و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه می‌گردد با اتخاذ روش‌های مناسب فواید علاقه به رشته تحصیلی را برای دانشـجویان تبییـن نموده و توانایی‌های آنان را در این زمینه بهبود دهند.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، پرستاری، پیشرفت تحصیلی، علاقه مندی
متن کامل [PDF 376 kb]   (3078 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (7961 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Sanaienasab H, Rashidi Jahan H, Saffari M. [Influential factors on academic achievement of university students]. Iranian Quarterly of Education Strategies 2013; 5 (4): 243-49. [Persian]
2. Roudbari M, Asl Marz B. The Academic progress of Students in Zahedan University of Medical Sciences and its Associated Factors. Strides Dev Med Educ 2011; 7 (2): 147-152. [Persian]
3. Firouznia S, Yousefi A, Ghassemi G. [The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1): 79-84. [Persian]
4. Eehsani R, Haji-Aghajani S, Rastegar T, Atarmoghadam H, Amouzadeh-Khalili M, Ghorbani R, et al. [Viewpoints of the lecturers' and students' at Rehabilitation College of Semnan University of Medical Sciences on the factors influencing students' academic achievement in 2012-2013 academic year]. koomesh 2015; 16 (2): 220-228. [Persian]
5. Ebrahimzadeh F, Ghorbani M, Nasseryan J, Mardani M. [Incidence of academic failure and its underlying factors in Lorestan University of medical sciences]. yafte 2016; 17 (4) :14-24. [Persian]
6. Asadzadeh F, Mostafazadeh F, Sadeghi SA Survey of the Motivation of Nursing Students toward Their Field of Study Selection. JHC 2012; 14 (1 and 2): 9-15. [Persian]
7. Abedian K, ShahHosseini Z. [Factors Affecting Students' motivations For Choosing Nursing As A Career: A Cross-Sectional Study]. Journal of Healh Breez 2016; 1 (3): 26-32. [Persian]
8. Adib-Hajbaghery M, Arabi Matin Abadi M J, Ghadirzadeh Z, Moujoodi H, Mehdiansaripour M. [Interest in the Field of Study and Affecting Factors: The Viewpoint of Students of Kashan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17: 24-34. [Persian]
9. Shakurnia A, Alijani H, Najjar S, Elhampour H. [Correlation between Educational Satisfaction and Approaches to Study and Academic Performance a Study of Nursing and Midwifery students]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2): 101-109. [Persian]
10. Tamannaifar MR, Gandomi Z. [Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students]. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1): 15-19. [Persian]
11. Kaarami K, Soltani T, Tabesh H. The study on the3 interests rate of health faculty students of Ahwaz. Jundishapur Journal of Health Sciences 2009; 1(1): 8-15. [Persian]
12. Aghamirzayi T, Salehi Omran E. [Analysis of the effective factors on student progress: A Case Study in the Mazandaran University of Sciences & Technology]. Higher Education Letter 2013; 5 (20):117-140. [Persian]
13. Izadi S, Jouybari L, Behnampoor N, Taghavi A, Baiky F. [Academic motivation and associated factors of the Golestan University of Medical Sciences]. Development Strategies in Medical Education 2014; 1(2):44-50. [Persian]
14. Adib-Hajbaghery M, Sadeghi gandomani H, Aminolroayaee Yamini E. [Assessing Academic Success and Its Predictors from the Perspective of Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15: 510-520. [Persian]
15. Adelmashhadsari F, Mitra Elmi F, Mitra Elmi M, Maghdori Z.[The Effect of Diploma Grade Point Average on Educational Evaluation Status of Medical Students in Babol University of Medical Sciences during 2006-2011]. rme 2016; 7(4):39-45. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.4.39]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها