دوره 3، شماره 2 - ( 1390 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 28-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mardani Givi M, Asadi K, Haghighi M, Saheb Ekhtiari K, Hashemi Motlagh K. Evaluation of References' Accuracy and their Influential Factors in Medical and Dental Dissertations of Guilan University of Medical Sciences between 2006 and 2011. Res Med Edu 2011; 3 (2) :19-28
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-41-fa.html
مردانی گیوی محسن، اسدی کامران، حقیقی محمد، صاحب اختیاری خشایار، هاشمی مطلق کیوان. ارزیابی دقت استنادها و عوامل مؤثر بر آن‌ها در پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال 1385- 1390. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (2) :19-28

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-41-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Mardani@gums.ac.ir
چکیده:   (6864 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت استنادها و ضرورت ارائه آن در پایان نامه های دانشجویان، این مطالعه سعی دارد تا با بررسی جامع بر منابع مورد استفاده در پایان‌نامه‌های دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی در 5 سال اخیر، عوامل مؤثر بر کیفیت پایان‌نامه‌ها را بررسی نماید. روش‌ها: این مطالعه مقطعی- تحلیلی بر روی پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته‌ پزشکی و دندان‌پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای که طی سال‌های 1385تا1390 ارائه شده‌اند (425مورد) انجام گرفته است. از هر پایان‌نامه 10منبع به صورت تصادفی از مجموع 4233 مورد انتخاب ‌شد. تمامی منابع بررسی شده به پنج رتبه تقسیم شدند (عالی، خوب، متوسط، ضعیف و بسیار ضعیف) که فقط رتبه عالی بدون اشتباه و قابل قبول تلقی شده و مابقی به درجاتی دارای اشتباه و غیرقابل‌قبول بودند. داده‌ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: از مجموع پایان‌نامه‌های بررسی شده 8/26 درصد دندانپزشکی و 2/73 درصد پزشکی بودند. تمامی پایان‌نامه‌های دندان‌پزشکی و 1/98 درصد از پایان‌نامه‌های پزشکی توسط اساتید بالینی راهنمایی شده بودند. میانگین قدمت استنادها در گروه دندان‌پزشکی در 86 درصد و در گروه پزشکی در 7/70 درصد بیش از 5 سال بود (001/0>P). در هر دو گروه با افزایش نمره، رتبه پایان‌نامه نیز بهتر می‌شد البته این همبستگی در گروه دندانپزشکی به طور ضعیفی معنی دار (043/0=P) و در گروه پزشکی غیرمعنی دار بود (321/0=P). 10 درصد پایان‌نامه پزشکی و 9/7 درصد پایان‌نامه دندانپزشکی در رتبه عالی قرار گرفتند (007/0=P). نتیجه‌گیری: ارتباط ضعیف یا عدم ارتباط معنی‌دار آماری بین تعداد منابع، قدمت منابع و رتبه کسب شده با نمره پایان‌نامه حاکی از عدم توجه کافی دانشجویان، اساتید راهنما و همچنین داوران به دقت استناد در پایانامه است.
متن کامل [PDF 150 kb]   (1265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb