مقدمه
در دهه های اخیر بر مسئولیت پذیری حرفه ای کادر مراقبت های بهداشتی به ویژه دندانپزشکان و پزشکان، برای حفظ و ارتقای سلامت عمومی مردم تاکید زیادی می شود. از آنجایی که انگیزه یکی از عوامل مهم در موفقیت تحصیلی و حرفه ای افراد می باشد توجه به عوامل موثر بر انگیزه دندانپزشکان به عنوان نیروی تاثیرگذار بر سلامت جامعه اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از این عوامل تاثیرگذار تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است که به صورت غیرمستقیم سیستم بهداشت و درمان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند در تربیت کادر پزشکی خبره و متعهد نقش داشته باشد (4-1). فرایند انتخاب رشته تحصیلی و عوامل موثر بر آن در بسیـاری از کشورها مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و نتایج موید آن بوده است که برای انتخاب رشته دندانپزشکی در جوامع مختلف دلایل متنوعی وجود دارد. که از آن جمله می توان به مواردی از قبیل خدمت به مردم و جامعه، منزلت اجتماعی و درآمد مناسب، امنیت اقتصادی و علاقه به علم دندانپزشکی اشاره کرد (7-5).
بررسیهای متعددی در این خصوص در ایران انجام گرفته است. که در آن بررسیها عواملی همچون اعتبار حرفهای، منزلت اجتماعی، درآمد بالا و داشتن یک شغل خصوصی از مهمترین دلایل انتخاب رشته دندانپزشکی بودهاند (10-8).دستجردی مهمترین انگیزههای دستیاران جهت ورود به رشتههای تخصصی دندانپزشکی را به ترتیب منزلت اجتماعی، اعتبار شغلی، درآمد و استقلال کاری گزارش کرده است (11). دستیاران تخصصی ارتودنسی در آمریکا نیز رضایت شغلی و شیوه زندگی را به عنوان عوامل مهم جهت انتخاب رشته گزارش نموده اند (12). هدف از آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی از جمله آموزش دندانپزشکی تربیت دانش آموختگان متعهد و ماهری است که بتوانند در جامعه به نیازهای سیستم سلامت و انتظارات مردم پاسخگو باشند و برای تحقق این مهم توجه به اهداف، انگیزه ها و انتظارات دانشجویان از اهمیت شایانی برخوردار بوده و در دانشگاه های معتبر این عوامل در برنامه ریزیها در نظر گرفته می شوند (15-13).
با توجه به اینکه انگیزه های کادر بهداشت و درمان که در تامین و ارتقای سلامت در هر جامعه ای نقش اساسی دارند تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر می کند، شناسایی انگیزه های انتخاب رشته می تواند ضمن تقویت این انگیزه ها، زمینه های تربیت نیروی کار بهداشت و درمان موفق و کارآمد را فراهم نماید. نتایج مطالعات پژوهشگران نیز ضمن تایید ارتباط بین انگیزه دانشجویان در انتخاب تخصص دندانپزشکی و آینده حرفه ای آنان، ضرورت توجه به نظرات و انتظارات دندانپزشکان در تربیت نیروی کار با انگیزه در جامعه را مورد تاکید قرار داده است (17-16). از آنجایی که علاقه دندانپزشکان نسبت به رشته تحصیلی و آینده حرفه ای خود یکی از عوامل موثر در موفقیت تحصیلی و کیفیت ارائه خدمات بهداشتی توسط آنان می باشد، بررسی انگیزه های ورود به دوره تخصص دندانپزشکی می تواند ضمن کمک به مدیران نظام سلامت در سیاستگذاری و تربیت دندانپزشکان متعهد، در ارتقای سلامت دهان و دندان در جامعه نیز موثر باشد. هم چنین با عنایت به اینکه در ایران مطالعات کمی در برخی دانشگاه ها در ارتباط با انگیزه ورود به دوره های تخصص دندانپزشکی انجام گرفته است، و قطعاً انجام بررسی های بیشتر در مناطق و دانشگاه های دیگر با ویژگی های جغرافیایی و فرهنگی متفاوت از جمله استان خوزستان می تواند برای روشن شدن ابعاد مختلف این مساله کمک کند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی دستیاران دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع تحلیلی بر روی دستیاران دندانپزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 94-1393 انجام شد. در مجموع از 89 پرسشنامه توزیع شده، 75 دستیار پرسشنامهها را بطور کامل تکمیل و عودت دادند (درصد پاسخدهی 3/84 درصد). نمونهگیری به روش سرشماری بود و پرسشنامهها در اختیار کلیه دستیاران تخصصی شاغل به تحصیل در بخش های تخصصی ارتودنسی، درمان ریشه، پریودنتولوژی، پروتز، ترمیمی، کودکان، جراحی و رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی قرار گرفت و از آنان خواسته شد در صورت تمایل به همکاری با محققین پرسشنامه ها را که بدون نام بودند تکمیل نموده و عودت دهند. دستیارانی که تمایل به همکاری نداشتند و پرسشنامه ها را تکمیل ننمودند از مطالعه حذف شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته حاوی 22سوال بود. این پرسشنامه مشتمل بر دو بخش بود، که در بخش اول اطلاعات فردی دستیاران 6 سوال شامل (سن، جنس، وضعیت تاهل، محل سکونت، رشته تحصیلی و اولویت های انتخاب رشته) و در بخش دوم 16 سوال مربوط به عوامل موثر در انتخاب رشته تخصصی دندانپزشکی با مقیاس 5 درجهای لیکرت با ارزش نمره گذاری 1 (خیلی کم) تا 5 (خیلی زیاد) بود. سوالات پرسشنامه بر اساس مطالعات مشابه انجام شده (20-18) طراحی و تنظیم شد. جهت تدوین پرسشنامه در ابتدا برای دستیابی به انگیزه های اولیه انتخاب رشته از تعدادی از دستیاران خواسته شد تا عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی را به صورت تشریحی بنویسند. سپس با جمع آوری برگه ها و بررسی انگیزه های انتخاب رشته دستیاران، پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته طراحی شد. عوامل موثر بر انتخاب رشته در چند گروه اصلی شامل انگیزههای اجتماعی، علاقه به دانش پزشکی، مزایای شغلی و کسب درآمد دسته بندی شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 714/0 محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی و تایید گردید.
جهت دستهبندی سوالات پرسشنامه و تعیین عوامل با روش تحلیل عاملی (Factor Analysis) از آزمون کایزر مایر و به دست آوردن ضریب KMO استفاده شد. برای این کار لازم بود ابتدا معیارهای تحلیل عاملی در مطالعه رعایت شده باشد و سپس بر اساس نتایج تحلیل عاملی سوالات در عوامل مختلف دستهبندی شوند. در مورد تعداد نمونه برای تحلیل عاملی در صورتی که KMO بیشتر از 0/5 باشد، نشانه کفایت تعداد نمونه است. اگر آزمون بارتلت معنیدار شود، نشانه وجود همبستگی بین متغیرهاست و امکان تحلیل عاملی وجــود دارد (21).
در این مطالعه KMO برابر 0/673 و آزمون بارتلت معنیدار بود (0/0001>p). برای تحلیل عاملی از چرخش واریماکس استفاده شد. با استناد به نتایج آزمون اسکری (نمودار 1) و مقادیر ارزشهای ویژه، وجود چهارعامل که ارزش ویژه آنها به ترتیب 3/600، 2/685، 2/052 و 1/004 بود، استنباط گردید. ارزش ویژه اندازهای است که نشاندهنده مقدار واریانس در مجموعه متغیرهای اولیه است که توسط یک عامل تبیین میشود. هر چه این مقدار بیشتر باشد، آن عامل واریانس بیشتری را تبیین میکند. عامل هایی که ارزش آنها از یک بیشتر باشد بهترین عامل ها هستند (23 -22). مطابق جدول شماره یک نتایج تحلیل عاملی در 4 گروه دستهبندی شد. این عوامل با توجه به محتوای سوالات به صورت زیر نامگذاری شد: عامل یک: کمک به مردم و ارتقای سطح بهداشت، عامل دو: راحتی و نداشتن استرس شغلی، عامل سه، منزلت اجتماعی و درآمد بالا و عامل چهار، کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر. این چهار عامل جمعاً 71/854 درصد کل واریانس را پوشش دادند. نتایج نشان داد 3 سوال از پرسشنامه میبایست حذف گردد، زیرا از ضریب همبستگی پایینی برخوردار بودند و به هیچ دستهای تعلق نداشتند. در این حالت دادهها بطور مناسبی دستهبندی شدند و ضریب آلفای کرونباخ به 0/714 ارتقاء یافت. ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل 1 تا 4 نیز به ترتیب به میزان 0/875، 0/802، 0/699و 0/739 محاسبه شد. پرسشنامهها توسط مجریان بین دستیاران توزیع و از آنان جهت تکمیل پرسشنامه و همکاری در اجرای طرح دعوت شد. ورود دستیاران به این مطالعه به صورت داوطلبانه بوده و پرسشنامهها بینام در اختیار آنان قرار گرفت و از آنان خواسته شد در صورت تمایل به شرکت در مطالعه، پرسشنامه را تکمیل نمایند. دادههای حاصل با استفاده نرمافزار آماریSPSS.Ver.18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (آزمونهای آماری t مستقل و ANOVA)) استفاده شد. در همه آزمونها سطح آماری معنی داری 0/05> Pدر نظر گرفته شد.
یافته ها
از مجموع دستیاران شرکت کننده در مطالعه 57/3 درصد زن و 41/3 درصد مرد بودند. از این تعداد 49/3 درصد مجرد و 50/7درصد متاهل؛ 35/6 درصد بومی استان خوزستان و 64/4 درصد از سایر استان ها بودند. میانگین سن در مردان4/5±31/9 و در زنان 2/8±29/9 و در کل 3/7±30/8 بود. از تعداد کل دستیاران مورد بررسی 27 درصد سال اول، 30 درصد سال دوم، 28/5 درصد سال سوم و 14/5 درصد سال چهارم بودند. 55/6 درصد در اولین انتخاب خود، 20/8درصد در دومین انتخاب خود، 13/9 درصد در سومین انتخاب خود و 9/7درصد در انتخاب چهارم به بعد پذیرفته شده بودند. 42/5 درصد یک نوبت، 47/9درصد دو نوبت ،6/9 درصد سه نوبت و 2/7 درصد بیش از سه نوبت در آزمون دستیاری شرکت کرده بودند.
دانشگاه های انتخابی دستیاران به ترتیب: 40/3 درصد دستیاران اهواز، 26/4درصد تهران، 13/9 درصد اصفهان، 9/7 درصد شیراز، 5/6 درصد شهید بهشتی، 2/8 درصد مشهد و 1/3 درصد دانشگاه آزاد تهران بود. اولین رشته انتخابی دستیاران: ارتودنسی (31/5درصد) ، پروتز (19/2درصد) ، جراحی (11درصد)، کودکان (9/6 درصد) ، پریودنتولوژی (9/6 درصد) ، ریشه (8/2 درصد) ، رادیولوژی (8/2 درصد) و ترمیمی (7/2درصد) بود.
نتایج نشان داد که 3/20 درصد دستیاران از قبولی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رضایت، 2/62 درصد تا حدودی و 6/17 درصد ناراضی بودند. 5/63 درصد دستیاران از رشته ای که در آن قبول شده بودند رضایت داشتند.
کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر با میانگین0/70/± 4/28 و راحتی و نداشتن استرس شغلی با میانگین 1/13±3/13 به ترتیب با اهمیت ترین و کم اهمیت ترین عوامل موثر در انتخاب رشته تخصصی بودند (نمودار2).
در جدول شماره دو عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی به تفکیک جنس و تاهل ذکر گردیده است. مقایسه میانگینها نشان داد که بجز در عامل 2 (راحتی و نداشتن استرس شغلی) که بین دستیاران مجرد و متاهل تفاوت معنیداری وجود دارد (0/028=p). در هیچ یک از عوامل مورد بررسی بین دستیاران زن و مرد و همچنین مجرد و متاهل تفاوت معنی دار وجود ندارد.
براساس آزمون ANOVA مقایسه عوامل موثر در انتخاب تخصص بین دستیاران رشتههای مختلف نشان داد که بجز در عامل2 )راحتی و نداشتن استرس شغلی) که بین نظرات دستیاران تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0=p)،در بقیه عوامل بین میانگین نظرات دستیاران رشته های مختلف تفاوت معنی دار آماری وجود ندارد. راحتی و نداشتن استرس برای دستیاران رشته های رادیولوژی با میانگین 4/31 و ارتودنسی با میانگین 3/66 بطور معنیداری در مقایسه با دستیاران رشته های جراحی با میانگین 1/44 و پروتز با میانگین 2/94 اهمیت بیشتری داشته است (0/001=p).
مقایسه میانگین نظرات دستیاران به تفکیک سال ورود به دانشگاه نیز نشان داد که بجز در عامل 4 )کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر) که بین نظرات دستیاران تفاوت معنیدار وجود دارد و در بقیه عوامل بین میانگین نظرات دستیاران ورودی سالهای مختلف تفاوت معنیدار آماری وجود نداشت. کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر از نظر دستیاران سال 4 در مقایسه با دستیاران سال 1 از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است (0001/0=p). بر اساس آزمون ANOVA بین عوامل موثر در انتخاب تخصص با متغیر محل سکونت دستیاران و همچنین بین رضایتمندی از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل بین دستیاران رشته های مختلف تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی دستیاران دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از نظر دستیاران شرکتکننده "کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر" در ورود به دوره دستیاری از اولویت بالایی برخوردار است. نتایج مطالعه هاشمی در بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاههای تهران به ادامه تحصیل در رشتههای مختلف تخصصی نشان داد که افزایش معلومات و رسیدن به رتبههای علمی بالاتر مهمترین انگیزه دستیاران در ورود به دوره تخصصی دندانپزشکی بوده است (23). مطالعه گالاگر و همکاران (2007) در لندن نیز نشان داد کسب مهارتهای حرفهای مهم ترین عامل در انتخاب رشته دندانپزشکی است (24) که این نتایج با یافته مطالعه حاضر همخوانی دارد. داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺲ از ﻓﺎرغاﻟﺘﺤﺼﻴﻠﻲ ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺑﻪ داﺷﺘﻦ داﻧﺶ روز آﻣﺪ در ﻣﻮرد ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ و ﻋﻠﻢ و ﻣﻬﺎرت ﻛﺎﻓﻲ در درﻣﺎن ﺑﻴﻤﺎران ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ و قطعاً لازمهی موفقیت حرفهای دندانپزشکان در جامعه منوط به کسب صلاحیتهای بالینی و
ارائه خدمات با کیفیت به بیماران خواهد بود. بنابراین بدیهی است که کسب مهارتهای نظری و عملی از مهمترین اهداف دستیاران در طول دوره آموزشی بوده باشد.
از نظر دستیاران دندانپزشکی شرکت کننده در این مطالعه "منزلت اجتماعی" و "درآمد بالا" جایگاه بالایی در انتخاب این رشته داشته است. این عامل در بیشتر مطالعات انجام شده مانند مطالعات نعمت الهی،حامدی راد وOrenuga در بین سه انتخاب اول قرار داشته است(27 -25). دستجردی با بررسی انگیزه های دستیاران دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی "موقعیت اجتماعی" و بعد از آن "درآمد" را مهمترین انگیزه در ورود به رشته های تخصصی دندانپزشکی گزارش کرده است (11). در مطالعه البیطار (Al-bitar) و همکاران در دانشگاه اردن در عمان نیز منزلت اجتماعی و پرستیژ شغلی مهمترین انگیزه ورود به رشته دندانپزشکی بوده است ( 28). نوبل(Nobel) و همکاران در بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته ارتودنسی در دستیاران کانادا و امریکا انگیزه های مالی را مهمترین عامل در انتخاب این تخصص گزارش نمودهاند (29). با توجه به اینکه بسیاری از جوانان با انگیزه یافتن شغل مناسب و درآمد بالا برای ادامه تحصیل به عرصه دانشگاه وارد می شوند و با این دیدگاه رشته دندانپزشکی را به عنوان حرفه آینده خویش انتخاب میکنند. بنابراین کسب شغل آبرومند و موقعیت اجتماعی بالا از علل پذیرش رشته دندانپزشکی در جامعه و مقبولیت آن در بین مردم بوده و عاملی است که با آسودگی خاطر نسل جوان از اشتغال بعد از فراغت از تحصیل باعث گرایش جوانان برای انتخاب این رشته میشود. بنابراین ضرورت توجه مسئولین جهت برنامه ریزی برای اطمینان از آینده شغلی در تمامی رشته ها ضرورت دارد.
علیرغم اینکه در بسیاری از مطالعات انگیزههای مادی و کسب درآمد بالا از مهمترین عوامل موثر در انتخاب رشته دندانپزشکی معرفی شده است (19، 26 و 30). با این وجود این عامل در برخی از پژوهشها از اولویت بالایی برخوردار نبوده است. هاشمیپور در پژوهشی درکرمان نشان داد که خدمت به جامعه و موقعیت اجتماعی از موثرترین عوامل در انتخاب رشته دندانپزشکی بوده است (31). در مطالعه رواقی در دانشگاه شهید بهشتی نیز خدمت به جامعه، پس از موقعیت اجتماعی دومین انگیزه انتخاب حرفه دندانپزشکی بود (32). ویور (Weaver) در مطالعهای با بررسی انگیزههای دانشجویان دندانپزشکی تنظیم ساعات کاری و خدمت به جامعه را مهــمترین عامل انتخاب رشته دندانپزشکی گزارش کرده است (33). موریس (Morriss) در بریتانیا و کریبه (Karibe) در ژاپن نیز مهم ترین انگیزه دانشجویان دندانپزشکی در انتخاب رشته دندانپزشکی را کار برای مردم و خدمت به جامعه گزارش نمودند (35-34). دستیاران شرکت کننده در این مطالعه "کمک به مردم و ارتقای سطح بهداشت" را به عنوان سومین اولویت در انتخاب رشته تخصصی بیان داشتند. نتایج مطالعه خامی و همکاران نشان داد که انگیزه خدمت به مردم و جامعه در انتخاب رشته دندانپزشکی کمتر مطرح بوده است (8). بررسی های متعددی نشان میدهد که دلایل انتخاب رشته دندانپزشکی به عنوان یک رشته تحصیلی براساس اولویت ها تا حدی در مطالعات مختلف، متفاوت بوده، که این امر را می توان به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی، مسائل اقتصادی و ارزش علمآموزی در جوامع مختلف نسبت داد.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که پایینترین عاملی که در انتخاب رشته دستیاران تاثیر داشت "راحتی و نداشتن استرس شغلی" بود. که با نتایج مطالعات نعمت اللهی و هالیسی (Hallissey) که سبک تر بودن بار مسئولیت حرفه دندانپزشکی و شرایط کاری راحت را به عنوان اولویت های پایین انتخاب رشته دندانپزشکی بیان داشته بودند (36-35) هم خوانی دارد. این عامل در انتخاب رشته تخصصی برای دستیاران مجرد در مقایسه با دستیاران متاهل اهمیت بالاتری داشت که شاید نشاندهنده ی اثر نقش حمایتی خانواده و ثبات بیشتر در میزان تحمل تنشها بوده باشد. دستجردی نیز در دانشگاه شهید بهشتی با بررسی انگیزه های دستیاران دندانپزشکی نشان داد که برای دستیاران مجرد شرایط زندگی و کاهش تنش شغلی در ورود به دستیاری اهمیت بیشتری داشته است (11) که تا حدودی با یافته های این مطالعه هم خوانی دارد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین انگیزههای انتخاب رشته تخصصی بین دستیاران زن و مرد تفاوت معنیداری وجود ندارد. این یافته با نتایج مطالعه خامی و همکاران در ایران، برناب (Bernabe) در پرو و اراموا (Avramova) در بلغارستان که بر اساس آن بین انگیزههای دختران و پسران در انتخاب رشته دندانپزشکی تفاوت معنیداری مشاهده نشده مطابقت دارد (36،8،2). اما با نتایج برخی مطالعات که بین انگیزههای دختران و پسران بویژه در انگیزههای مادی و درآمد که بطور معنیداری در پسرها بیشتر بوده، تفاوت معنیداری گزارش نمودهاند (31،30 و 35) مغایرت دارد. احتمالا تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی بین مناطق مورد بررسی و همچنین حجم و نحوه نمونه گیری از جامعه مورد بررسی می تواند از علل این ناهمخوانی در نتایج این مطالعات بوده باشد.
از محدودیت های مطالعه حاضر می توان به حجم نمونه مورد بررسی اشاره کرد که فقط نظرات 75 دستیار مورد بررسی قرار گرفته است. ضمنا از آنجایی که این مطالعه روی دستیاران شاغل به تحصیل در یک دانشگاه و در یک منطقه جغرافیایی محدود انجام شده ، بنابراین نمی توان نتایج آن را به دانشجویان دندانپزشکی کل کشور تعمیم داد.
بطورکلی نتایج نشان داد که دستیاران مورد مطالعه، دو عامل"کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر" و "منزلت اجتماعی و درآمد بالا" را به عنوان مهم ترین عوامل موثر در انتخاب رشته تخصصی و عواملی نظیر "کمک به مردم و ارتقای سطح بهداشت" و "راحتی و نداشتن استرس شغلی" را به عنوان عوامل تاثیرگذار بعدی در انتخاب رشته خود می شناختند. با توجه به نقش دندانپزشکان در ارتقاء و بهبود سلامت جامعه، شناسایی انگیزه ها و عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی دستیاران می تواند برای مسئولین مربوطه در تعیین راهبردهای مناسب جهت ارتقای سطح آموزش و بهداشت در جامعه کمک کند.
قدردانی
بدین وسیله از کلیه دستیاران دندانپزشکی که در این طرح مشارکت داشتند و با تکمیل پرسشنامه ما را در اجرای این مطالعه یاری نمودند صمیمانه تقدیر و تشکر می شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |