دوره 7، شماره 1 - ( 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 62-54 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafaei Dalooei R, Karimi Moonaghi H, Yamani N, Irajpoor A R, Saadatyar F S. Interprofessional Education: the Strategy to Improve Health Care. Res Med Edu 2015; 7 (1) :54-62
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-167-fa.html
جفایی دلویی رضا، کریمی مونقی حسین، یمانی نیکو، ایرج پور علیرضا، سعادت یار فریده سادات. آموزش بین حرفه ای: راه کاری جهت بهبود مراقبت سلامت. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :54-62

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-167-fa.html


گروه داخلی پرستاری و گروه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، KarimiH@mums.ac.ir
چکیده:   (8309 مشاهده)

  مقدمه: آموزش بین حرف ­ ای یکی از روش های آموزشی است که در متون مختلف، استفاده از آن تأکید شده است و اعتقاد بر این است که می ­ تواند باعث افزایش همکاری های بین حرفه­ای و بهبود کیفیت مراقبت از بیمار شود . با توجه به اهمیت کار تیمی در بهبود مراقبت از بیمار، در این مطالعه با مرور پژوهش­های انجام شده در این زمینه، به بررسی نقش آموزش بین حرفه­ای در بهبود مراقبت سلامت پرداخته شده است .

  روش­ها: در این مطالعه مروری غیر نظام مند برای رسیدن به اهداف مطالعه، در بازه زمانی سال ­ های 2000 تا 2013 مقالات با کلید واژه­های آموزش بین حرفه ­ ای، یادگیری بین حرفه ­ ای و بهبود مراقبت سلامت در منابع اینترنتی و پایگاه ­ های اطلاعاتی Eric, Science Direct, SID و همچنین در منابع کتابخانه­ای و نشریات ایرانی در حیطه آموزش در علوم پزشکی جستجو و از نتایج 30 مقاله که ارتباط بیشتری با موضوع مورد مطالعه و اهداف آن داشتند، استفاده گردیدند.

  یافته­ها: از مجموع 73 مقاله بررسی شده مستندات 30 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد . عمده مطالعات بر تاثیر آموزش بین حرفه­ای بر دانش و نگرش فراگیران دلالت داشتند. این درحالی است که در برخی مطالعات تاثیر آن بر بهبود عملکرد و کار گروهی و ارتقاء سطح سلامت جامعه نیز گزارش شده است.

  نتیجه­گیری: با توجه به اهمیت آموزش و یادگیری بین حرفه­ای در بهبود دانش، نگرش و مهارت حرفه های سلامت، این نوع آموزش می تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت که هدف غایی و نهایی در ارائه خدمات سلامت به شمار می آید، داشته باشد.

متن کامل [PDF 1211 kb]   (4070 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4583 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: آموزش بالینی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb