بررسی نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان در سال تحصیلی91-90
|
شکوفه جمشیدی، فهیمه بقایی*، حمیدرضا عبدالصمدی، جواد فردمال، علیرضا سلطانیان، عرفان احمدیانی |
گروه آسیب شناسی فک و دهان وصورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان،ایران ، fbaqhaei7@gmail.com |
|
چکیده: (7384 مشاهده) |
مقدمه : برنامهریزی فعالیتهای آموزشی و اصلاح نظام آموزشی بر اساس ارزشیابی اساتید صورت میگیرد. باتوجه به اهمیت این موضوع هدف از این مطالعه بررسی نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان درمورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بود .
روشها : این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال تحصیلی 91-90 بر روی کلیه اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سر شماری انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد بود. روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از از آزمونهای ANOVA ، کروسکالوالیس و توکی از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: 8/68 درصد از اساتید معتقد بودند که ارزشیابی در بهبود تدریس آنها موثر است. 6/90 درصد از اساتید معتقد بودند که ماهیت درسها مشابه نیست، ولی اساتید را به طور مشابه ارزیابی میکنند، 79 درصد از آنها موافق بودند که نتایج ارزشیابی، مهارتهای آموزشی استاد را بخوبی نشان نمیدهد و تنها 3/34درصد از اساتید نتیجه ارزشیابی را قابلقبول میدانستند. همچنین در مقایسه نظرات اساتید به تفکیک سن ) 507/0= (P ، جنس ) 941/0= (P و سابقهکار ) 744/0= (P تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: اساتید از مراحل اجرای فرایند ارزشیابی توسط دانشجو چندان راضی نبوده و نسبت به این امر نظر منفی داشتند. بنابراین برگزاری کارگاههای توجیهی برای اساتید جهت اطلاع رسانی نقش ارزشیابی اساتید و تاثیرات مثبت نتایج واقعی آن بر فرایند آموزش و بکار بردن سایر روشهای ارزشیابی لازم به نظر میرسد.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، دانشجویان، اساتید |
|
متن کامل [PDF 510 kb]
(2588 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (2579 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سنجش و ارزشيابي
|
|
|
|