دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 35-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shakiba E, Fadavi M S, Nadi M A. Identifying the Components and Function of Soft Power in Medical Sciences Universities in Iran: A Qualitative Study. Res Med Edu 2024; 16 (3) :24-35
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1428-fa.html
شکیبا الهام، فدوی محبوبه سادات، نادی محمدعلی. شناسایی مؤلّفه‌ها و کارکرد قدرت نرم در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور: یک مطالعه کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (3) :24-35

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1428-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، M.fadavi@khuisf.ac.ir
چکیده:   (695 مشاهده)
مقدمه: قدرت نرم اندیشه و رفتار جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. رسالت فرهنگی دانشگاه‌ها این است تا ادراک مناسبی از این قدرت را به دانشجویان منتقل کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلّفه‌ها و کارکرد قدرت نرم در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور است.
روش ها: پژوهش حاضر به‌صورت کیفی در سال 1401 با استفاده از روش داده‌بنیاد انجام شد. با 13 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که ازطریق روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی انتخاب شدند، مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختارمند تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل یافته‌های کیفی از روش اشتراوس و کوربین استفاده شده است. برای تعیین اعتبار داده‌ها، پس از کدگذاری، از مشارکت‌کنندگان و اساتید دانشگاه نظرخواهی شد.
یافته ها: پس از تدوین مفاهیم اوّلیه و کدگذاری باز، 14 کد محوری شناسایی شدند و در شش کد گزینشی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد عوامل علّی شامل مدیریت مبتنی ‌بر ارزش‌های اخلاقی، آینده‌نگاری، ظرفیت‌سازی و تقویت روابط بین‌الملل؛ عوامل زمینه‌ای شامل زیرساخت‌های پژوهشی، نظام سازمان جمعی، بالندگی و بهسازی؛ عوامل مداخله‌گر شامل عدم درک ضرورت تغییر و تزلزل در باورها هستند. راهبردها شامل رشد اخلاق حرفه‌ای، تعهّد به جامعه، مؤلّفه رسالت‌محوری، اعتبار علمی و مراودات علمی و پیامدها دربرگیرنده تقویت ملی‌گرایی و تحقق اهداف بودند.
نتیجه گیری: در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، آموزش جامعه‌بنیان و مهندسی فرهنگ از عوامل مؤثر بر قدرت نرم هستند. با پیشگیری و کاهش عوامل مؤثر بر تخریب موفقیت و استفاده از راهبردهای متعهدانه و دانش‌افزایی می‌توان به نهادینه‌سازی فرهنگی آن دست یافت.

 
متن کامل [PDF 1033 kb]   (259 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (243 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی

فهرست منابع
1. Okhravi A H, karimi Abrade M. Organizational pathology in academic associations, as a bastion of soft power in universities; Case study: Gonabad University. Soft power Stud 2023; 13(2): 249-280. [Persian]
2. Eltayami Nia R, Taqwa Nia A. Explaining the role and position of soft power in achieving domestic and foreign policy goals. Quarterly J Political Res Islamic World 2016; 6 (3): 196-167. [Persian]
3. Jafari A A, Ghorbi M J. The soft power sources of the Islamic Republic of Iran; a quantitative study of general science and technology policies. Res J Islamic Revolution 2018; 8(27): 151-175. [Persian] [DOI:10.22084/RJIR.2018.14786.2244]
4. Esgandari K, Rostamzadeh R. Identifying and Prioritizing of the Soft Power Components among the Universities based on Fuzzy VIKOR. Soft power Stud 2016; 6(2): 82-112. [Persian]
5. Mohagheq Mutlaq S M, Saneipour M H, Zofqari Sh, Zamiri M R. The miraculous effect is a manifestation of the soft power of the Qur'an. J Qur'an interpretation and language of. 2019;7(2):31-44. [Persian] [DOI:10.30473/QURAN.2019.5991]
6. Fattahi Ardakani H, masoudinia H, emem jomezadeh S J. Analysis of the concept of power and its constituent resources from the perspective of Joseph Nye (hard, soft, intelligent). Soft power Stud 2018; 8(1): 130-153. [Persian]
7. Moghtader U, Ketabi M. Social capital and soft power in Iran from the point of view the experts. Islamic Revolution Approach. 2019; 12(45): 85-106. [Persian]
8. Rashnavadi A, Zarei Matin H, Jandaghi GH R, Alwani S M. Leadership Model Based on Soft Power in Iranian Higher Education. J Organ Culture Manage 2016; 14(3):669-649. [Persian] [DOI:10.22059/jomc.2016.58883]
9. Habibi H, Lakzayi N. Types of soft power from the point of view of the Holy Qur'an. National Security 2018; 8(28): 11-40. [Persian]
10. Murad Piri H, Kavand N. Strategic missions of students as soft power in Jihad explanation by using Imam Khamenei's menus. Soft power Stud 2023; 12(4): 7-27. [Persian]
11. Sadeghzadeh N, ebrahimpour A, rabiee M, darman F. The Impact of Value-Based Cultural Transformation through Strategic Leadership and Knowledge Management on Organizational Performance in Faculty Members of Islamic Azad University, Tehran South Branch. J Human Capital Empowerment 2021; 4(1): 13-28. [Persian]
12. Gauttam P, Singh B, Singh S, Lal Bika S, Tiwari R. Education as a soft power resource: A systematic review. Heliyon 2024; 10(1): e23736. [DOI:10.1016/j.heliyon.2023.e23736]
13. Ostashova Y. Higher Education as a Soft Power Tool of State's Foreign Policy. Advances in Social Science, Education and Humanities Research: (Proceedings of the International Conference Digital Age: Traditions, Modernity and Innovations). 2020; 489: 259-265. [DOI:10.2991/assehr.k.201212.053]
14. Danaee Fard H, Alwani M, Azar A. Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach. Tehran: Safar 2019: 216. [Persian]
15. Nye J. Soft power and public diplomacy revisited. Diplomacy. Hague J Diplomacy 2019; 14(1-2): 7-20. [DOI:10.1163/1871191X-14101013]
16. Rashidi M, Mohammadpour F A, Zarei B. Analysis of the role of higher education in the political relations between Iran and the European :union: with an approach to constructivism. J Strategic Policy Res. 2018. 6 (24): 65-39. [persion] [DOI:10.22054/qpss.2018.19824.1565]]
17. Mousavi Zare S J, Zarghani S H, Azami H. Investigating the position of science and technology in the field of hard, soft and smart power. Geopolitical Quarterly 2017;13(47):103-138. [Persian]
18. Goli S, tahmasebi limooni S. Analysis the relation between professional competence of librarians and cultural engineering in public libraries of Mazandaran Province. J Knowledge Stud 2019; 12(46): 63-78. [persion]
19. Caligiuri P, Mencin A, Jayne B, Traylor A. Developing cross-cultural competencies through international corporate volunteerism. J World Business 2019; 54(1):14-23. [DOI:10.1016/j.jwb.2018.09.002]
20. Janice E F. Cultural Competence of Baccalaureate Nurse Faculty: Relationship to Cultural Experiences. J Prof Nurs 2019; 35(2): 81-88. [DOI:10.1016/j.profnurs.2018.09.005]
21. Hajizadeh A, Rahim Nia F, Farahi M, Shirazi A. Explaining the pattern of myopia of senior managers of public sector organizations. Public Manage Res 2022;14(53):65-88. [Persian] [DOI:10.22111/JMR.2022.39822.5588]
22. Bahrami M. Ahmadifazadi H. Self-efficacy and its effects on the professional success of employees and the success of the organization. The 6th International Conference on Management and Humanities Research in Iran 2020; 1(1):547-557.‎ [Persian]
23. Niknami R. The role of science and technology diplomacy in shaping soft power (case study: European :union:). Polit Q 2018; 49(2): 585-561. [Persian]
24. Ebrahimi E, Fathi M. A Framework for Designing Human Resource Strategies. Journal of Research in Human Resources Management. 2016;8(3):30-59.[ Persian]
25. Rezapour H, Fatahian M H. The future of the Islamic revolution and the soft power of higher education. Islamic Revolution Stud 2017;49(14):55-74. [Persian]
26. Sharifzade F, Rezaeemanesh B, Ezzati A H. Effective Factors on the Institutionalization of Organizational Culture Based on Islamic Values. Manage Studi Dev Evol 2019; 28(92):135-163. [persion] [DOI:10.22054/jmsd.2019.10108]
27. Šehović AB. Soft and hard power. In understanding Global Politics 2019; 13: 329-342. [DOI:10.4324/9781315545288-22]
28. Kumarasingha KA. Interaction between hard and soft power related to global power shift. J Int Stud 2018; 5(1):107-13.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb