دوره 5، شماره 1 - ( 1392 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 21-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani R, Jalali M M, Ahmadi R. Attitude of Clinical Medical Students and Residents of Guilan University of Medical Sciences about Complementary and Alternative Medicine. Res Med Edu 2013; 5 (1) :13-21
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-122-fa.html
سلیمانی ربابه، جلالی میر محمد، احمدی رضا. نگرش دانشجویان مقطع بالینی رشته پزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد طب مکمل و جایگزین. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1392; 5 (1) :13-21

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-122-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، mmjalali@gums.ac.ir
چکیده:   (9053 مشاهده)

 مقدمه: مطالعاتی که در ایران صورت گرفته حاکی از استفاده شایع جامعه عمومی از طب مکمل و جایگزین است. این مطالعه جهت بررسی نگرش دانشجویان پزشکی صورت گرفته تا مسئولین مربوطه بتوانند برنامه­ریزی صحیحی در مورد آموزش طب مکمل داشته باشند.

 روش­ها: این مطالعه در 228 نفر از دانشجویان مقطع بالینی رشته­پزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علوم­پزشکی گیلان در سال 1392انجام شد. برای بررسی نگرش از پرسشنامه­ای CAIMAQ استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (851/0) تایید شد. برای توصیف داده­ ها از آماره­های توصیفی و برای تحلیل داده­ها، از تحلیل عاملی استفاده شد.

یافته ­ها: 2/77 درصد از شرکت­کنندگان، کارآموز-کارورز و بقیه دستیار تخصصی بودند.70 نفر از شرکت­کنندگان مذکر بودند. 6/94 درصد شرکت­کنندگان بر­این عقیده بودند که سلامت روانی تاثیر به سزایی در بهبود بیماری دارد. تحلیل عاملی انجام شده نشان داد که پنج عامل 09/48 درصد واریانس نظرات شرکت­کنندگان را تبیین می­کنند. 4/97 درصد پاسخ­دهندگان نگرش مثبت به نقش فزاینده مراقبت از سلامت در بیمار - پزشک داشتند. در مورد تمایل به طب مکمل و مداخلات آرام سازی به ترتیب 3/55 درصد و 64 درصد شرکت­کنندگان نظر مثبت داشتند.

 نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد که میزان نگرش شرکت­کنندگان به طب مکمل کم تا متوسط می­باشد و لازم است با آموزش و استمرار آن به این افراد، دانش آن­ها را نسبت به طب مکمل بهبود بخشید.

متن کامل [PDF 396 kb]   (2231 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3161 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb