:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 53-44 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی با سبک تدریس اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
عبدالحسین شکورنیا* ، حسین الهام پور ، مجتبی اورکی کوه شور ، شبنم ایزدپناه
گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (1505 مشاهده)
مقدمه: گرایش به تفکر انتقادی و عوامل مرتبط بر آن به ­عنوان یکی از صلاحیت­ های حرفه­ ای مدرسین توجه بسیاری از پژوهشگران تعلیم و تربیت را به خود جلب­ کرده ­است. سبک­ های تدریس نیز از عوامل موثر در توسعه مهارت و گرایش به تفکر انتقادی می­ باشند که می­ توانند در تقویت تفکر انتقادی موثر واقع شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ­جندی شاپور اهواز انجام­ شده است.
روش­ ها: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم ­پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399بودند که بر اساس جدول مورگان 205 نفر از آنان  به روش  طبقه­ ای متناسب انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ­های گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و سبک تدریس گراشا ریچمن مورد ­ارزیابی قرار­گرفتند. داده ­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون­ های رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل ­شدند.
یافته ­ها: میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی در اعضای هیات علمی بالاتر از متوسط (13/84±123/03) و سبک غالب تدریس آنان دو سبک تدریس آمرانه (27/9 درصد) و خبره (23/8 درصد) بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس اعضای هیات علمی رابطه معنی­ داری وجود داشت (0/05>p). بیشترین ضریب همبستگی چند متغیری در سبک تدریس آمرانه به ­میزان 0/692؛ و کم­ترین آن به سبک تدریس وکالتی به ­میزان 0/561 بود (0/001>p). نتایج نشان ­داد که بیشترین تبیین و پیش ­بینی­ کننده مثبت را سبک تدریس آمرانه به میزان 48 درصد، و کم­ترین آن را سبک تدریس وکالتی به میزان۳۱ درصد دارد.
نتیجه­ گیری: یافته­ های پژوهش نشان­ داد که بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس اساتید رابطه وجود دارد و گرایش به تفکر انتقادی پیش ­بینی­ کننده معنی ­دار سبک تدریس  می­ باشد. با برگزاری برنامه ­های آموزشی درباره تفکر انتقادی و سبک­ های تدریس می ­توان شرایط آموزشی مناسب را جهت رشد تفکر انتقادی در اساتید و دانشجویان فراهم ­کرد.
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، سبک تدریس، اعضای هیات علمی، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 507 kb]   (385 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (358 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Abello DM, Tapia JA, Calderón EP. Development and validation of the Teaching Styles Inventory for Higher Education (TSIH). Annals of Psychology 2020; 36 (1): 143-54. [DOI:10.6018/analesps.370661]
2. Zia A, Dar UF. Critical Thinking: Perception and disposition of students in a Medical College of Pakistan. J Pak Med Assoc 2019; 69: 968-72.
3. Pu D, Ni J, Song D, Zhang W, Wang Y, Wu L, et al. Influence of critical thinking disposition on the learning efficiency of problem-based learning in undergraduate medical students. BMC medical education 2019; 19 (1): 1-8. [DOI:10.1186/s12909-018-1418-5]
4. Ricketts JC, Lewis C, Faulkner PE. The evaluation of critical thinking dispositions in high school agriculture teachers. Journal of Southern Agricultural Education Research 2017; 67 (1): 54-70.
5. Rafiei R, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Rezaeian M.[Evaluation of Critical Thinking Disposition in Faculty Members of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2017; 15 (12): 1161-72. [Persian]
6. Karami MA, Shakurnia A. Critical Thinking Disposition in the Pharmacy Faculty Members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran. Educ Res Med Sci 2020; 9 (2): 1-5. [DOI:10.5812/erms.109691]
7. Mohamad A, Rahim SSA, Sulaiman T, Baki R. Relationship between critical thinking disposition and inquiry teaching style among science teachers. Advanced Science Letters 2015;21(7):2336-9. [DOI:10.1166/asl.2015.6268]
8. Shakurnia A, Baniasad M. Critical thinking disposition in the first-and last-year medical students and its association with achievement goal orientation. Strides Dev Med Educ 2018; 15 (1): 21-9. [DOI:10.5812/sdme.85046]
9. Jafari F, Azizi SM, Soroush A, Khatony A. Critical Thinking Level among Medical Sciences Students in Iran. Education Research International 2020; 2020:18. [DOI:10.1155/2020/1348365]
10. Sendag S, Odabası HF. Effects of an online problem-based learning course on content knowledge acquisition and critical thinking skills. Computers & Education 2009; 53 (1): 132-41. [DOI:10.1016/j.compedu.2009.01.008]
11. Aslami M, Dehghani M, Shakurnia A, Ramezani G, Kojuri J. Effect of Concept Mapping Education on Critical Thinking Skills of Medical Students: A Quasi-experimental Study. Ethiopian Journal of Health Sciences 2021; 31 (2): 409-18. [DOI:10.4314/ejhs.v31i2.24]
12. Richardson JC, Ice P. Investigating students' level of critical thinking across instructional strategies in online discussions. The Internet and Higher Education 2010; 13 (1-2): 52-9. [DOI:10.1016/j.iheduc.2009.10.009]
13. Cimer A, Timucin M. Content of an in-service training to develop and assess activities minding critical thinking. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2010; 9:958-62. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.267]
14. Dash NR, Guraya SY, Al Bataineh MT, Abdalla ME, Yusoff MSB, Al-Qahtani MF, et al. Preferred teaching styles of medical faculty: an international multi-center study. BMC Medical Education 2020; 20 (1): 1-9. [DOI:10.1186/s12909-020-02358-0]
15. Piri M, Pourfarhadi L. [The Relationship between Thinking and Teaching Styles with Classroom Management (Case Study: Faculty Members of Urmia University)]. Higher Education Letter. 2018; 11 (41): 89-111. [Persian]
16. Ricketts JC, Rudd RD. Critical thinking skills of selected youth leaders: The efficacy of critical thinking dispositions, leadership, and academic performance. Journal of Agricultural Education 2005; 46 (1): 32-43. [DOI:10.5032/jae.2005.01032]
17. Pakmehr H, Mirdrogi F, Ghanaei A, Karami M.[Reliability, Validity and Factor Analysis of Ricketts' Critical Thinking Disposition Scales in High School]. Quarterly of Educational Measurement 2013; 3 (11): 33-54. [Persian]
18. Hasanzadeh H, Bahramrezaie M, Pooladi A, Hasanzadeh A. [Teaching styles of faculty members of Kurdistan University of Medical Sciences for theoretical lessons; 2010-2011]. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences 2013; 18(3):71-77. [Persian]
19. Arbabisarjou A, Akbarilakeh M, Soroush F, Payandeh A. Validation and normalization of grasha-riechmann teaching style inventory in faculty members of zahedan university of medical sciences. Adv Med Educ Pract 2020; 11:305-312. [DOI:10.2147/AMEP.S244313]
20. Karami M, Rajaei M, Namkhah M. [Investigation of tendency toward critical thinking in secondary school teachers and its role on their teaching style]. Research in Curriculum Planning 2014; 11 (40): 34-47. [Persian]
21. Mohammadi M, Shafiei L, Torkzadeh J. [The relationship between lecture teaching styles and learnings' higher order thinking skills development]. Journal of Education Studies 2015; 1 (2): 167-89. [Persian]
22. Shaari AS, Yusoff NM, Ghazali IM, Osman RH, Dzahir NFM. The relationship between lecturers' teaching style and students' academic engagement. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 118: 10-20. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.02.002]
23. Razeghinejad H, Bakhshi H, Mashayekhi N. [A survey on teaching style of academic members in Rafsanjan University of medical sciences]. Hormozgan Med J 2010; 14 (3): 199-206. [Persian]
24. Mahdavi Rad H. [Impact of thinking style-oriented teaching methods promoting ideological training effectiveness]. Basirat va tabiate islami 2009; 6(14):163-206. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها