دوره 13، شماره 1 - ( 1400 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 79-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeraatchi A, Zeraati M, Samieerad F, Rostami M. Needs Assessment of Continuing Education Programs for Nursing Staff Working in Zanjan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2021; 13 (1) :72-79
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1026-fa.html
زراعتچی علیرضا، زراعتی محمدرضا، سمیعی راد فاطمه، رستمی مینا. نیاز سنجی برنامه های آموزش مداوم پرسنل پرستاری شاغل در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (1) :72-79

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1026-fa.html


گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، mohammadrezazeraati@zums.ac.ir
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی، پرستاری، آموزش مداوم
متن کامل [PDF 510 kb]   (917 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (2445 مشاهده)
متن کامل:   (3761 مشاهده)
مقدمه

امروزه آموزش مداوم به عنوان یک ضروریت اجتناب­ ناپذیر مورد توجه سیاست­گذاران بوده و در اکثر دانشگاه­ها و موسسات معتبر، ارائه می­گردد. دانشگاه­های علوم پزشکی نیز به­منظور حفظ و ارتقاء سطح دانش فارغ­التحصیلان و جلوگیری از رکود علمی و مهارتی آن­ها آموزش مداوم پزشکی را سرلوحه کار خود قرار داده­اند (1). آموزش مداوم پزشکی فرآیندی است که به­وسیله آن کلیه مشمولین می­توانند نیازهای بیماران، سیستم خدمات بهداشتی و درمانی و دیگر زمینه­های رشته خود را شناسایی کنند. مفهوم آموزش مداوم در منشور حقوق بیماران به­عنوان حق بیمار درنظر گرفته شده است. لذا بیماران حق دارند توسط پزشکان با صلاحیت و ماهر درمان شوند (2). بنابراین هدف اصلی آموزش مداوم به­روز نگه­داشتن مهارت حرفه­ای پزشکان و حفظ عملکرد بالینی آن­ها و در نهایت بهبود ارائه خدمات به بیماران است که با ارائه یادگیری   مادام­ العمر و ایجاد پاسخگویی در کادر بهداشتی و درمانی محقق می­ شود (3، 1).
در کنار این مسئله، تغییرات در زمینه علوم پزشکی بسیار سریع و روز افزون است. به ­طوریکه دوره­ های دانشگاهی و رسمی جواب­گوی نیازهای درحال رشد این حرفه ­ها نیستند. در این زمینه آموزش مداوم و بروزرسانی علوم و مهارت­ها یکی از راه­های اصلی و موثر در رویارویی با این تغییرات، حفظ، نگهداری و ارتقای توانمندی­ها است (4). در این راستا اجرای برنامه­های آموزش مداوم یک مسیر مطمئن و موثر جهت حفظ و ارتقاء دانش، مهارت و نگرش صاحبان حرف علوم پزشکی جهت ارائه هرچه بهتر خدمات بهداشتی درمانی است. لازمه این کار تدوین برنامه­های آموزشی مناسب و به روز است و قدم اول در تدوین هر برنامه آموزشی تعیین نیازهای فراگیران یا همان نیاز سنجی آموزشی است (1).
اگر نیازهای آموزشی از طریق مقایسه وضعیت عملکرد فعلی با وضعیت ایده­آل و استاندارد به­دست آید که منجر به استخراج شکاف­های آموزشی شود؛ نیازسنجی آموزشی حاصل می­شود. بنابراین با توجه به این هدف ضروری است که سرفصل­ها و عناوین آموزشی براساس نیازسنجی صحیح آموزشی انتخاب شود (5). همچنین نیازسنجی آموزشی باید به­صورت دوره­ای در قالب یک برنامه منسجم، تکرار گردد. در این صورت این برنامه­ها بیانگر نیازهای واقعی و عاملی برای افزایش انگیزه مشمولین بوده و طراحی و اجرای برنامه­های آموزش مداوم در جهت کاربردی نمودن آن­ها موجب افزایش کارایی، اثربخشی و ارتقای سطح کیفی دانش ارائه خدمات پزشکی در جامعه خواهد (6). کما این­که تدوین برنامه­های نوین آموزش پزشکی در ایجاد شایستگی­های مورد نیاز پس از پایان دوره آموزشی به­عنوان یک پزشک یا پرستار نیز موثر است (7). شایستگی­هایی فراتر از مهارت­های بالینی صرف که بر مهارت­های ارتباطی، جلب همکاری، اخلاق در طبابت و مدیریت، تاکید دارند (8).
در این راستا پیاده­سازی مجموعه استانداردهای اعتبار بخشی مراکز و برنامه­های آموزش مداوم علوم پزشکی، کلیه مراکز را موظف به تنظیم مکانیسم کارا و مناسب درخصوص انجام نیاز سنجی­های دوره­ای برنامه­های آموزش مداوم نموده است. بنابراین در کنار مزایای فراوان نیازسنجی برنامه­های آموزش مداوم، قوانین و اسناد بالادستی نیز طراحی و اجرای             برنامه­های آموزش مداوم را منوط به نیازسنجی از ذی­نفعان برنامه­ها نموده است (9). نتایج مطالعه کالج جراحان آمریکا در مورد دانش و مهارت­های مورد نیاز کادر درمانی، نشان داد که مهارت­های ارتباطی به­عنوان مهم­ترین مهارت مورد نیاز و مهارت­های مدیریت منابع انسانی، برنامه­ریزی استراتژیک، مذاکره، ارتقاء و تضمین کیفیت، سازماندهی و مدیریت مالی در درجات بعدی اهمیت قرار دارند (10). در مطالعه دیگری، برخی از مهارت­های مورد نیاز پزشکان شرکت­کننده در مطالعه شامل مهارت ارتباط با دیگر پزشکان، مذاکره برای حقوق پرسنل، مهارت گوش فرادادن، مهارت رهبری و مدیریت ریسک بود (12، 11).
بنابراین با توجه به اهمیت نیازسنجی آموزشی، در برنامه استراتژیک مرکز آموزش مداوم دانشگاه، نیازسنجی دوره­ای از مشمولین یکی از اهداف و اصول مهم مرکز در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر با توجه به نتایج مطالعات برنامه­هایی مورد اقبال مشمولین قرار می­گیرند که منطبق بر نیاز سنجی و در جهت حفظ و ارتقاء توانمندی­های حرفه­ای آنها باشد (13-9). لذا به­منظور برنامه­ریزی مناسب دوره­ها و تحقق رسالت دانشگاه در ارتقای آموزش و مهارت فارغ­التحصیلان، مطالعه حاضر با هدف نیازسنجی برنامه­های آموزش مداوم مشاغل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان طراحی و انجام شد.
روش ­ها
این مطالعه از نوع مقطعی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام شد. جامعه آماری شامل 2400 نفر از پرستاران مراکز آموزش و درمانی و بیمارستان­های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودند که شامل مراکز آموزشی و درمانی آیت ا... موسوی، حضرت ولی عصر (عج) زنجان و بیمارستان­های الغدیر ابهر، بوعلی خرمدره و امیرالمؤمنین شهرستان خدابنده بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 331 نفر محاسبه و شرکت­کنندگان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اشتغال به­عنوان کارشناس پرستاری در بخش­های بیمارستانی به­عنوان معیار ورود در نظر گرفته شد. همچنین شرکت‌کنندگان اجازه داشتند هر زمان که مایل بودند از پژوهش خارج شوند.
ابتدا پرسشنامه­ها در اختیار رابطین آموزشی مراکز قرار گرفته و توسط آن­ها در بین پرستاران شاغل به صورت تصادفی و با استفاده از لیست اسامی و اعداد تصادفی توزیع گردید. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی (سن، جنس و محل) و اسامی دوره­های تخصصی استفاده شد. این پرسشنامه در طیف پنج گزینه­ای لیکرت و در دامنه 1 تا 5 از کم­ترین تا بیشترین نیاز طراحی شد. گزینه مقدار عددی 3 که گزینه متوسط را شامل می­شد، به­عنوان میانگین فرضی، مبنای مقایسه قرار گرفت. برای تأیید روایی از روایی صوری و برای محاسبه ضریب همسانی درونی از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای انجام روایی صوری، پرسشنامه در اختیار 5 نفر از اساتید گروه آمار، اپیدمیولوژی و آموزش پرستاری قرار گرفت و نظرات آنان در پرسشنامه لحاظ گردید. همچنین در بررسی ضریب همسانی درونی مقدار 75/0 بدست آمد که قابل قبول بود. مطالعه حاضر با کد اخلاق  IR.ZUMS.REC.1397.239 تایید شد. برای اجرا پس از انجام هماهنگی های لازم از طرف مسئولین آموزشی مراکز و بیمارستان­ها و کسب مجوزهای لازم، تعدادی پرسشنامه نیازسنجی در طی یک ماه به رابطین آموزش مداوم حاضر در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه ارسال گردید. تکمیل اطلاعات توسط همکاران پرستار شاغل در مراکز آموزشی و درمانی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS.Ver.25 انجام و نتایج در قالب جداول توصیفی حاوی درصد توافق، میانگین و انحراف معیار ارائه شد. همچنین از آزمون t تک گروهی برای مقایسه میانگین نظرات آزمودنی ها با میانگین متوسط در سطح معنی­داری 05/0 استفاده شد.
یافته­ ها
از میان 331 نفر شرکت‌کننده در مطالعه 182 نفر (55 درصد) پرستاران زن و 149 نفر (45 درصد) مرد بودند. میانگین سنی شرکت­کنندگان برای زنان 32 (45/2) سال و مردان 36 (01/3) سال بود. میانگین نظرات پرستاران شاغل در مراکز آموزشی و درمانی زنجان درمورد دوره­های تخصصی در جدول شماره یک آمده است. نتایج نشان داد که بالاترین میانگین دوره در مرکز آیت ا... موسوی به احیای برزگسالان (718/0±34/4) و در مرکز ولی عصر (عج)  به تهویه مکانیکی (787/0±88/4) اختصاص دارد.

جدول شماره دو نیز نشان‌دهنده میانگین نظرات پرستاران شاغل در بیمارستان های زنجان در مورد دوره­های تخصصی است. بالاترین میانگین در این بیمارستان­ها مربوط به دوره احیاء بزرگسالان به­ترتیب با میانگین و انحراف معیار 866/0±93/4،  718/0±67/4 و 018/1±56/4 بود.

در نهایت جدول شماره سه دوره­های تخصصی با بالاترین میانگین اهمیت را نشان می­دهد. این دوره­ها شامل 4 دوره احیاء بزرگسالان، تهویه مکانیکی، تفسیر
ECG و احیاء مادر و پره­اکلامپسی به ترتیب با میانگین و انحراف معیار 035/1±68/4،  801/0±38/4 و 70/1±27/4 و 980/0±12/4  بودند.
بحث و نتیجه­ گیری
مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی مشاغل پرستاری مراکز و بیمارستان­های تابعه دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت، نتایج نشان داد که از 18 عنوان اولیه که در مرحله اول برای پرستاران ارسال شد، 4 عنوان با درصد توافق بالای 40 درصد مشخص و استخراج شد. این درحالی بود که در مرحله اول با توجه به تعداد بالای شرکت­ کنندگان و دوره­های پیشنهادی بالاترین درصد توافق برای یک دوره 30 درصد و مربوط به دوره احیای بزرگسالان بود. 4 دوره­ای که بیشترین درصد فراوانی را داشت شامل دوره­های احیای بزرگسالان، تهویه مکانیکی، تفسیر ECG و احیاء مادر و   پره­اکلامپسی بود. در مطالعه حجت نیز دوره احیای قلبی- ریوی و تفسیر نوار قلب جزء دوره­های مورد توافق در بین پرستاران بود (14). همچنین آشنایی با بیماری­های خاص و آموزش خواندن نوار ECG و شناسایی آریتمی­ های قلبی و مراقبت­های پرستاری آن جزء دوه­های دارای اولویت مطالعه مهدی­زاده و ظاهری بود (15). نتایج مطالعه حکیم­زاده نشان داد که پرستاران در تمامی وظایف شغلی خود نیاز به آموزش دارند (16). برطبق این نتایج پرستاران دوره­هایی مانند آشنایی نسبی با اصول برنامه­ریزی و سازماندهی، مدیریت هزینه- فایده، ارزیابی و انتخاب بهترین راه حل و همچنین نظارت و سنجش عملکرد خود، افراد دیگر یا سازمان به­منظور بهبود یا اقدام اصلاحی، انگیزش بالا در راستای ارائه خدمات بهتر را  به­عنوان مهم­ترین نیازهای آموزشی خود گزارش کردند. در نتایج مطالعه عزیزی­نژاد نشان داد که نیازهای آموزشی پرستاران مشتمل بر رعایت صرفه­جویی در کاربست امکانات و تجهیزات، حفظ خونسردی و آرامش در مواجهه با بیماران و حوادث، استفاده از تکنولوژی آموزشی در جهت آموزش و یادگیری مداوم و آشنایی با پژوهش­ها، درمان­ها و راهبردهای نوین است (17). این درحالی است که در مطالعات خارجی از جمله مطالعه مارشال اولویت­های آموزشی مانند آموزش تفسیر نوار قلب، احیای قلبی و ریوی پیشرفته، روش تحقیق، قوانین و مقررات حرفه­ای و پروسیجرهای عملی مورد تاکید قرار گرفت (18) که با مطالعه حاضر همسو است. همچنین دوره­های ذکر شده هم­راه با مهارت­های یادگیری جزء موضوعاتی است که از طرف انجمن­های پرستاری نیز به­عنوان نیازهای مشترک پرستاران در دنیا مطرح شده است (18). در مطالعه مهدی­زاده و امین الرعایا و همکاران  نیز دوره آشنایی با بیماری­های خاص بیشترین میانگین اهمیت را از دیدگاه پرستاران  شرکت­کننده در مطالعه را داشت که در این مطالعه نیز این دوره از اولویت بالایی برخوردار بود (15،19).
حال باید در نظر گرفت که اولین و مهم­ترین گام طراحی برنامه­های آموزش مداوم نیاز سنجی است (20). در واقع نیازسنجی آموزشی شرط لازم برای تضمین اثربخشی کارایی یک برنامه می­باشد (21). موفقیت­های برنامه­های آموزش مداوم و توسعه مهارت­های حرفه­ای وابسته به تعیین نیازها قبل از طراحی آن است. با نیازسنجی می­توان برنامه­ های مرتبط با نیازهای خاص پزشکان طراحی نمود. طراح برنامه­ها در اولین گام باید تفاوت نیازسنجی آموزشی را با سایر برنامه­ های ارزیابی درک کند (22،23). نیازهای یادگیری که توسط یادگیرندگان از طریق تجربه عملی؛ بازتاب­ها و سوال کردن و آزمون­های خود ارزیابی و سایر منابع به­دست می­آید نیازهای شخصی و خاصی هستند و لحاظ کردن خواسته­ها و نیازهای فراگیران در برنامه­های آموزش مداوم باعث تغییر عملکرد و انگیزه آن­ها و افزایش کیفیت برنامه ­های آموزش مداوم می­گردد (24،25). این درحالی است که بیشتر نیازسنجی برنامه­های آموزش مداوم مبنی بر نظر متخصصان است که به علت عدم همخوانی موضوعات مطرح شده در برنامه­ها با نیازهای شغلی و مشکلات بالینی پزشکان باعث نارضایتی فراگیران از برنامه­ ها شده است (27، 26). بنابراین اگرچه نیازسنجی از جامعه هدف در مورد برنامه­ های آموزش مداوم هم­راه با چالش­ها و محدودیت­های خاص خود است، اما نتایج منطبق بر نیازهای واقعی پرستاران خواهد بود و شرکت در این دوره­ها با انگیزه و رغبت بیشتری صورت می­گیرد که نتیجه آن یادگیری عمیق­تر و کاربست بهتر در محیط کار خواهد بود.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دوره­های احیای قلبی و ریوی بزرگسالان، تهویه مکانیکی، تفسیر ECG و احیاء مادر و پره ­اکلامپسی از دوره­های دارای اولویت بالا برای پرستاران است و برنامه­ ریزی برای برگزاری این دوره­ها الزامی به نظر می­رسد. همچنین به نظر می­رسد نیازسنجی از پرستاران    به­عنوان جامعه هدف، اثربخشی بیشتری نسبت به تدوین دوره­ها با استفاده از نظر خبرگان و مدیران پرستاری دارد، لذا پیشنهاد می­شود ضمن نظرخواهی از نخبگان و مدیران پرستاری، از پرستاران شاغل در مراکز و بیمارستان­ها نیز نیازسنجی لازم صورت گیرد. از محدودیت­های مطالعه حاضر می­توان به عدم تفکیک پرستاران براساس بخش اشاره نمود. همچنین مقایسه بین میانگین به­دست آمده در مطالعه با میانگین متوسط صورت گرفت و بین بیمارستان­ها و مراکز مقایسه انجام نشد. بنابر این در مطالعات آتی می­توان بین بیمارستان­ها و مراکز نیز مقایسه صورت گیرد.
قدردانی
این مقاله برگرفته از طرح تحقیقاتی با کد A-12-935-3 کد اخلاق IR.ZUMS.REC.1397.239 است. پژوهشگران بر خود لازم می‌دانند از کلیه پرستاران و همچنین رابطین آموزش مداوم مراکز و بیمارستان­ها که امکان انجام این پژوهش را فراهم نمودند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایند.

تبل

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Haghjou L, Nedjat S, Gholami J, Nili Ahmadabadi M, Ashoorkhani M, Majdzadeh SR. [Developing Titles and Contents of Continuing Education Programs in Iran: Barriers and Challenges]. Journal of Isfahan Medical School 2012; 30 (190): 705-719. [Persian]
2. Costa A, Van Hemelryck F, Aparicio A, Gatzemeier W, Leer JW, Maillet B, Hossfeld DK. Continuing medical education in Europe: Towards a harmonised system. European Journal of Cancer 2010; 46 (13): 2340- 3. [DOI:10.1016/j.ejca.2010.05.029]
3. Mahmoudi MT, Hoseini Chaleshtori Gh, Nategh AA, Taghipour H.[Effectiveness of retraining courses for physicians in the participant's point of view in these courses in Chaharmahal and Bakhtiari province I.R. Iran, 2011]. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences 2012; 14 (4): 79- 87. [Persian]
4. Modiri k, Alavinia S M, Labbaf Ghasemi R, Rezashams M.[Educational Needs Assesment of General Practitioners Working in the Health and Medical Education from their Point of View]. Medicine and Cultivation 2012; 21 (2): 40- 44. [Persian]
5. Ebrahimi Kooshk mahdi S, Asadi R, Ghoddosi Moghaddam S, Deldar K, Movahed M. [Assessing the Attitude of Employees at Mashhad University of Medical Sciences, Iran, Regarding In- service Online Training Courses]. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2011; 2 (2): 11- 16. [Persian]
6. Faghihi Maraghi A, Motaghi P, Dehghani Z.[Needs assessment of continuing medical education for general physicians: The musculoskeletal signs and diseases]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (8): 668- 77. [Persian]
7. Rabinowitz H, Babbott D, Bastacky S, Pascoe J, Patel K. Innovative approaches to educating medical students for practice in a changing health care environment: The National. Acad Med 2001; 76 (6): 587- 97. [DOI:10.1097/00001888-200106000-00007]
8. Lee NVD, Fokkema JPI, Scheele F. Generic competencies in postgraduate medical training: their importance illustrated by a doctorate narrative on competency- based practice. Slovenian Journal of Puplic Health 2012; 51 (4): 280- 284. [DOI:10.2478/v10152-012-0031-y]
9. Baghaei S, Rajaei E, Shokouhi A, Hasanian A, Sahraee M, Ehterami A.[Investigation of Priorities and NeedAnalyses of Instructional Programs for GP subjected to Continuous Retraining Courses in Ahvaz]. Educational Development of Judishapur, 2019; 10(2): 104-114. [Persian]
10. Stergiopoulos V, Maggi J, Sockalingam S. Teaching the physician- manager role to psychiatric residents: development and implementation of a pilot curriculum. Academic Psychiatry 2009; 33 (2): 125- 130. [DOI:10.1176/appi.ap.33.2.125]
11. Stergiopoulos V, Lieff S, Razack S, Lee AC, Maniate JM, Hyde S, et al. Canadian residents' perceived manager training needs. Medical Teacher 2010; 32 (11) :e479-85. [DOI:10.3109/0142159X.2010.509416]
12. Baradaran HR, Kuhpayehzadeh J, Ramezani- Givi S, Dehnavieh R, Noori Hekmat S. [Managerial Skills Requirement of Medical Students from the Perspective of Students and Physicians: A Case Study of Iran University of Medical Sciences]. RME 2013; 5 (1):1- 12. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.5.1.1]
13. Badakhsh MH. [Islamic Republic Medical Council].Traning and Research Deputy; 2015. [Persian]
14. Hojat M.[Need Assessment of Nursing Personnel of Jahrom University of Medical Sciences Using Delphi Technique in 2008]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4): 464- 473. [Persian]
15. Mahdizadeh AH, Taheri Z. [Educational Needs Assessment of Nurses Working in Hospitals of Tehran University]. JNE 2016; 5 (3): 1- 9.[Persian] [DOI:10.21859/jne-05031]
16. Hakimzadeh R, Javadipour M, Mansoubi S, Ghorbani H, Fallah Mehrjerdi M A, Ghaffarian M. [Assessing the educational needs of nurses by Dicom method: a case study]. Quarterly Journal of Nursing Management 2015; 3 (1): 45- 54. [Persian]
17. Azizinejad B. [ Educational needs assessment in three areas of attitude, knowledge and skills among nurses based on Fan Dicom]. Stud Med Sci 2017; 28 (6): 435- 445. [Persian]
18. Marshall AP, Currey J, Aitken LM, Elliott D. Key stakeholders' expectations of educational outcomes From Australian critical care nursing courses: a Delphi study. Aust Crit Care 2007; 20 (3): 89- 99. [DOI:10.1016/j.aucc.2007.05.001]
19. Aminoroaya M, Attari A, Maracy MR, Hadipour K, Omranifard V. [ Educational needs assessment of nurses working in Psychiatric wards of Isfahan Hospitals]. J Behav Sci Res 2012; 10 (2):133-143. [Persian]
20. Behroozifar S; Mousavi Gh. Comparison of continuing education priorities of midwives working in health centers and medical centers of Aran and Bidgol cities in 2008- 2009. Journal of Yazd Medical Education Research and Development Center. 2013; 7 (2): 41- 53. [Persian]
21. Slonick HB. How doctors learn: Physician self- derived learning episodes. Aced Med 2016; 74(10): 1106- 17. [DOI:10.1097/00001888-199910000-00014]
22. Shannon S. Education and practice Needs assessment or CME. The Lancet; 2003. [DOI:10.1016/S0140-6736(03)12765-1]
23. Beshay A, Liu M, Fox L, Shinkai K. Inpatient dermatology Consultative Programs: a continued need, tools for needs assessment for curriculum development, and a call for new methods of teaching. Journal of the American Academy of Dermatology. 2016 Apr 1;74(4):769-71. [DOI:10.1016/j.jaad.2015.11.017]
24. Grant J, Stanton F. The Effectiveness of Continuing Professional Development. Postgraduate Medical Journal2001; 77 (910): 551- 552. [DOI:10.1136/pmj.77.910.551b]
25. Yousfi MR, Rabie MR. [A Comparative Study on Structured Continuing Medical Education Programs with 25 and 5 Credit Points According to the Viewpoints of General Physicians in Golestan Province]. IJME 2007; 7 (1): 169- 174. [Persian]
26. Curran VR, Hollet A, Allen M Steve's J. A Continuing medical education needs assessment of primary care physicians Knowledge and Awareness of Prediabets Care. CAN J DIABETS 2008; 32 (4): 273- 280. [DOI:10.1016/S1499-2671(08)24007-4]
27. Valois P, Blouin P, Ouellette C, Renaud JS, Belanger D, Gosselin P. The Health Impact of Climate Change: a Continuing Medical Education Needs Assessment Framework. Journal of continuing Medical Education in health Professions 2016; 36 (3): 218- 25. [DOI:10.1097/CEH.0000000000000084]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb