OTHERS_CITABLE مقایسه آموزش لوله‌گذاری داخل نای بوسیله ویدیولارنگوسکپ با لارنگوسکپی مستقیم درمیزان مهارت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک   مقدمه: انجام موفقیت­آمیز لوله­گذاری نای در شروع بیهوشی عمومی و همینطور در مواقع بحرانی که بیمار دچار ایست تنفسی است، از اهمیت بالایی در پیشگیری از بروز عوارض هیپوکسی در بیماران دارد. این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش لوله­گذاری تراشه با ویدیولارنگوسکپ و مقایسه آن با لارنگوسکپی مستقیم در میزان مهارت لوله­گذاری نای توسط دانشجویان هوشبری انجام گردید.   روش­ها: این مطالعه یک کارآزمایی آموزشی شاهد دار تصادفی بوده که برروی کلیه دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی اراک که بطور تصادفی، در دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند انجام شد. در گروه شاهد آموزش لوله­گذاری نای به روش سنتی، و در گروه آزمون، همین آموزش با ویدیولارنگوسکپ صورت گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها یک چک لیست عملکردی بود که توسط مربی قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. داده­ها با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته ­ها: میانگین نمرات عملکرد دانشجویان گروه آزمون در لوله­گذاری قبل از آموزش برابر 58/1 ± 21/10 بود که بعداز آموزش به 48/2 ± 15 افزایش یافت و این تفاوت معنی­دار( 001 /0= P ) بود. نمرات عملکرد دانشجویان گروه شاهد قبل از آموزش برابر 1 ± 1/10 که بعد از آموزش به 44/1 ± 2/13رسید که به لحاظ آماری این تفاوت نیز معنی­دار ( 001 /0= P ) بود. بعد از آموزش در گروه آزمون تعداد 17 نفر از دانشجویان لوله­گذاری موفق داشتند و 2 نفر ناموفق بودند. تعداد لوله­گذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه آزمون معنی­دار بود( 001 /0= P ). در گروه شاهد هم بعداز مداخله تعداد 9 دانشجو لوله­ گذاری موفق و 10 نفر در لوله­گذاری تراشه موفق نبودند و تعداد لوله­گذاری موفق و ناموفق در قبل و بعد از آموزش در گروه شاهد هم معنی­دار بود ( 001 /0= P ).   نتیجه­ گیری: آموزش لوله­گذاری تراشه هم به روش سنتی و هم به روش ویدیو لارنگوسکپ هر دو باعث افزایش نمرات عملکردی دانشجویان در هر دو گروه بعد از مداخله شده بود ولی میانگین نمرات عملکردی دانشجویان در شیوه جدید بیشتر بود. همچنین تعداد دانشجویان موفق به لوله گذاری تراشه در گروه آزمون، دو برابر دانشجویان گروه شاهد بودند. بنابراین استفاده از ویدیو لارنگوسکپ در آموزش لوله گذاری تراشه در مراکز آموزشی و درمانی کشور توصیه می­شود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-56-fa.pdf 2013-12-04 1 9 آموزش لوله­گذاری تراشه ویدیو لارنگوسکپ دانشجویان هوشبری Comparison of Endotracheal Intubation Education with Video Laryngoscope and Direct Laryngoscopy on Anaesthesiology Students’ Skill In Arak University of Medical Sciences   Introduction: Successful intubation at the beginning of general anaesthesia and in critical situation like respiratory arrest is very important to of prevent hypoxia in patients. This study was accomplished with the aim of determination of the effectiveness of endotracheal intubation education with video laryngoscope on anaesthesiology students’ skill in Arak University of Medical Sciences.   Method: This is a randomized controlled educational trial. The study population inculding all anaesthesiology students in which randomly assigned into two groups. In control group routine education and in intervention group education with video laryngoscope was done. The data collection tool was a check list which was filled by an instructor in before and after the education. All data were analysed by using SPSS software Version 17.   Results: The mean scores of students’ practice in intervention group was 10.21 ± 1.58 before education and increased up to 15± 2.28 after education and this difference was significant (P= 0.001). The mean scores of students’ practice in control group was 10.1 ± 1 before education and increased up to 13.2± 1.44 after education and this difference was significant (P= 0.001) too. After education in education group, 17 students had successful intubations and 2 students were not success. The number of successful intubations in before and after education in intervention group were significant (P= 0.001). After education in control group, 9 students had successful intubation and 10 students were not success. The number of successful intubations in before and after education in control group were significant (P= 0.001).   Conclusion: Both traditional & video laryngoscope education of intubation have increased the students’ practice scores after education, but the mean scores of new education style was greater than traditional one. For being success in intubation, the score of 15 was essential. The successful students in intubation in educational group were two times of control group. So, applying video laryngoscope in endotracheal intubation education in all educational & medical centers of country is recommended.    http://rme.gums.ac.ir/article-1-56-en.pdf 2013-12-04 1 9 Education intubation video laryngoscope anesthesiology student B Yazdi 1 AUTHOR D Hekmatpou hekmatpou@yahoo.com 2 AUTHOR M Koochaki 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مقایسه عوامل استرس زا در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا   مقدمه: آموزش پرستاری و مامایی فرآیند پیچیده­ای ست که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می­گیرد. به منظور کاهش استرس­ها و پیشگیری از عواقب آن باید تدابیری اتخاذ گردد. باتوجه به این­که دانشجویان پرستاری و مامایی عوامل استرس­زای متعددی را باتوجه به ماهیت رشته­های فوق تجربه می­کنند. هدف از این مطالعه مقایسه عوامل استرس­زا در بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا بود.   روش­ ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که برروی کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا ورودی سال 1383 به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه پژوهشگرساخته دو بخشی مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و عوامل استرس­زا در سه حیطه­: تحصیل در دانشگاه ، محیط بالین و مسائل شخصی اجتماعی بود. روایی ابزار به طریق روایی محتوا و پایایی آن ازطریق آزمون مجدد (89/0 r = ) تایید گردید. داده­های حاصل از پژوهش، با استفاده از آمارتوصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.   یافته ­ها: نتایج نشان داد که برخی از عوامل استرس­زا نظیر عدم کفایت حرفه ای هنگام فارغ التحصیلی، مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین، نگرانی در زمینه اشتغال توسط دانشجویان پرستاری و مامایی عنوان شده است. بین برخی از عوامل استرس­زا در حیطه تحصیل دردانشگاه (مشخص نبودن نقش حرفه­ای در دوران تحصیل)، حیطه بالینی (نظیر تعامل نامناسب با تیم درمان) و حیطه شخصی اجتماعی (نداشتن اعتمادبه نفس) با رشته تحصیلی ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید.   نتیجه گیری: دراین مطالعه، دانشجویان با عوامل استرس زای متعددی نظیر مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین مواجه بودند. لذا این مسئله نیازمند توجه ویژه مسئولین دانشکده جهت برنامه­ریزی برای کاهش این عوامل می­باشد. بنابراین توصیه می­گردد ضرورت ساماندهی نظام مشاوره با محوریت مدیریت، اساتید و تعامل با خانواده مدنظرقرارگیرد.    http://rme.gums.ac.ir/article-1-57-fa.pdf 2013-12-04 10 17 عوامل استرس زا دانشجوی پرستاری دانشجوی مامایی Comparison of Stressful Factors in Nursing and Midwifery Students of Islamic Azad University Astara Unit   Introduction: Nursing and Midwifery Education is a complex process that was affected by many factors and variables. By considering that Nursing and Midwifery students experience different and numerous sources of stress and most of them due to their work environment therefore recognizing all sources of stress in order to reducing and preventing the complications is very important. This study was carried out to compare sources of stress between midwifery and nursing students of , Islamic Azad University Astara Unit.   Methods: In this descriptive – analytic study all nursing and midwifery students of Islamic Azad University Astara Unit Entranced in 1383 were selected by census method . D ata were collected by using a questionnaire consisted of two parts including is demographic characteristics and sources of stress in three domains, educational environment, clinical environment and social-personal problems . Its content validity and reliability have been confirmed by test-retest.(r = 0.85) Data were analysed by SPSS software (ver.13), descriptive and inferential statistical methods.   Results: The results showed some stressful factors such as: inadequate proficiency after graduation , unpromising profession in the future, lack of coordination between education and practice, and employment have been suggested by nursing and midwifery students. Also, there is significant differences between some sources of stress and study programs .( for e.g: lack of specific professional roles during education in study areas in approporiate interactions with treatment team in clinical area, and lack of self -confidence in personal social areas)   Conclusion: Results indicated students confronted with numerous stressful factors such as unpromising future about employment , lack of coordination between education and clinical practic e, This case requires special attention of collage authorities and it is recommended to improve the system, focusing on consulting based on management, teachers and family interaction. http://rme.gums.ac.ir/article-1-57-en.pdf 2013-12-04 10 17 stressors students nursing midwifery F Asgari asgari_f@gums.ac.ir 1 AUTHOR H Mahjoob Moadab 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی فرآیند آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر   مقدمه: آموزش مداوم از روش­های بهسازی نیروی انسانی و مهم ترین نوع آموزش تجربی است، چرا که کارکنان در حین انجام کار، تجربیات و دانش کافی را کسب نموده و به تدریج افرادی خودساخته بار می­آیند. البته آموزش ­ هایی م ی ­توانند موجب افزایش کارآیی شوند که هدف­دار باشند. این پژوهش با هدف ارزیابی فرآیند آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی شاغل در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام گرفت.   روش­ ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه آماری را کلیه پرسنل شاغل در آزمایشگاه­های تشخیص طبی تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، که طی 6 دوره متوالی در دوره های آموزشی شرکت داشتند، تشکیل می­داد (162 نفر). ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه­ای محقق ساخته شامل مشخصات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به ارزیابی فرایند آموزش مداوم در قالب پیش آزمون و پس آزمون بود. داده­های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه، 88/6 ± 61 /33 سال بود. 2/43 درصد از پرسنل مرد و 8/56 درصد از آن­ها زن بودند. 6/0 درصد از پرسنل کارشناس ارشد، 4/36 درصد کارشناس، 3/59 درصد کاردان و 7/3 درصد مدرک دیپلم داشتند. بین نتایج پیش­آزمون و پس­آزمون، اختلاف معنی­دار مشاهده شد (05/0 P< ). بین نتایج حاصل از نظرات پرسنل، کاربردی­بودن مطالب ارائه شده، نحوه ارائه مطالب و بررسی فضای برگزاری برنامه، اختلاف معنی­داری دیده شد (05/0 P< ).   نتیجه ­گیر ی: آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی، می تواند در ارتقاء سطح آگاهی و یادگیری های آن­ها، مؤثر باشد. به منظور افزایش کیفیت برنامه های آموزش مداوم باید مباحث کاربردی بیشتری انتخاب گردند و تنظیم مناسب زمان های اختصاص داده شده برای هر مبحث مورد توجه قرار گیرد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-58-fa.pdf 2013-12-04 18 23 آموزش مداوم پرسنل آزمایشگاهی پیش آزمون پس آزمون Assessment of Continuous Education Procedure for Laboratory Staff in Bushehr University of Medical Sciences   Introduction: Continuous education is the most important experimental education to improve staffs   Knowledge as they acquire enough knowledge while on duty whenever education with obvious goals caused this process. This study was conducted to assess continuous education program for laboratory staffs of Bushehr University of Medical Sciences.   Methods: In this cross - sectional study, all of the personnels of medical diagnostic laboratories under the supervision of Bushehr University of Medical sciences, participated in continuous education program during 6 consecutive training course (162). The sampling method was consensus and data were collected by a two-parts questionnaire containing demographic information and the part of questions about evaluating continuous education program as well as doing pre- test and post test, then data were analysed by SPSS Software. Results: The mean age of participants was 33.66 ± 6.88 years .( 43.2%) male, (56.8%) female and (0.6%) of them with MSc degree, (36.4%) BA,( 59.3%) Technician and (3.7%) without academic education.   The result showed that there was significant difference between pre- test and post test (p <0.05). Also there was significant differences among participants' viewpoints, practical subjects,style of teaching workshops atmoshpere.   Conclusion: Continuous education for laboratory staffs with workshop method can be effective and improve their knowledge. Selecting practical subjects and schedules for improving quality of Continuous education programms should be regarded. http://rme.gums.ac.ir/article-1-58-en.pdf 2013-12-04 18 23 Continuous education laboratory staffs pre-test post test N Obeidi nobeidi@yahoo.com 1 AUTHOR N Motamed 2 AUTHOR Sh Najafizadeh 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE آنالیز آزمون های چند گزینه ای دروس تخصصی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388   مقدمه: آزمون­های چند گزینه ­ای رایج­ترین انواع آزمون­ ها در آموزش علوم پزشکی می­باشند. بسیاری از آزمون­های معلم ساخته با اشکالات متعددی همراه هستند . هدف از این مطالعه ارزیابی کمی و کیفی تعدادی از آزمون­های چند گزینه­ای دانشکده­ پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388 بوده است .   روش ­ها: در این مطالعه توصیفی – کاربردی، کلیه سؤالات آزمون­های کتبی چندگزینه­ای نیم­سال دوم سال تحصیلی87- 1388 سه گروه آموزشی پرستاری کودک و خانواده و بهداشت جامعه و روانپرستاری شامل 12 درس و 523 سوال مورد بررسی قرار گرفت. سوالات از نظر تاکسونومی بلوم و رعایت اصول ساختاری بر اساس چک لیست میلمن ارزیابی شدند. برای تعیین قدرت تمیز و دشواری سئوالات آزمون و سایر شاخص­های کمی از نرم افزار آنالیز آزمون استفاده گردید.   یافته­ها: از 523 سوال مورد بررسی 3/94درصد از نظر ساختاری در حد خوب بودند. بیشترین اشکالات ساختاری مربوط به چیدمان خطی گزینه­ها (4/57 درصد)، قرار نداشتن بخش اعظم اطلاعات در ساقه سؤال (7/32 درصد)، کلمات تکراری در گزینه­ها (1/32 درصد) و همسنگ نبودن گزینه­ها از نظر طول و ساختار لغوی (8/29 درصد) بوده است. 4/96 درصد سوالات در سطح تاکسونومی یک «دانش و فهم» قرار داشتند. 8/79 درصد سوالات از بایدهای یادگیری بودند. میانگین ضریب دشواری کل آزمون­ها از 49/0 تا 8/0 متغیر بود. در مجموع سئوالات، 1/21 درصد مناسب، 7/43 درصد خیلی آسان و 5/14 درصد خیلی سخت بودند. تقریبا ً تمامی آزمون­ها از قدرت تمیز کمی با دامنه قدرت تمیز 14/0 و بیشترین قدرت تمیز 32/0 برخوردار بودند و از 12 درس دو درس قدرت تمیز مطلوب داشتند .   نتیجه ­گیری: اگرچه آزمون­های چند گزینه­ای مورد مطالعه از نظر ساختاری در وضع نسبتا خوبی قرار داشتند اما از نظر توزیع تاکسونومی، قدرت دشواری و تمیز نیازمند اتخاذ تدابیر اصلاحی می­باشند. که در این راستا برگزاری کارگاه­های آموزشی ویژه اساتید، نظارت و ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی از سوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه می تواند بسیار موثر باشد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-59-fa.pdf 2013-12-04 24 32 آزمون چند گزینه­ای تاکسونومی اصول میلمن دروس تخصصی پرستاری آنالیز آزمون Quantitative and Qualitative Analysis of Academic Achievement Tests in Golestan University of Medical Sciences   Introduction: Multiple choice exams are most common tests in medical education. So some teacher- made tests have different problems. The aim of this study was to evaluate quantitative and qualitative aspects of MCQ in nursing school in North of Iran in 2009.   Methods: In this descriptive study, 523 multiple choice questions of community health, pediatric psycology nursing groups including 12 courses at second academic semester of 2009 were studied.   The structure of questions were assessed by Millman checklist. Bloom taxonomy of the questions considered as well. Difficulty, discrimination, and other quantitative indicators were evaluated by software too.   Results: From 523 questions, 94.3% had a good structure. Most structural problems related to linear order of items (57.4%), lack of major information in question stem (32.7%), repeated words in the items (32.1%) and lack of coordination among items respect to length and vocabulary stracuture (29.8 %). 96.4% of questions were from "knowledge and understanding" taxonomy. 79.8% of questions were about learning abligation. The average score of test difficulty was from 0.49 to 0.8. Generally, 21.1% of questions were appropriate, 43.7% were very easy questions and 14.5% were too hard. Almost all of the tests had low discrimination power from 0.14 to 0.32. Only two courses had optimum discrimination power.   Conclusion: Although the structure of multiple choice tests were relatively good, but the distribution of Taxonomy, difficulty and discrimination power of the tests should be corrected organizing educational workshops for faculty members also evaluating their activities by Educational Development Center of the Universities can be effective.    http://rme.gums.ac.ir/article-1-59-en.pdf 2013-12-04 24 32 academic achivement multiple choice test Taxonomy qualitative and quantitative analysis Milllman principles A Sanagoo 1 AUTHOR L Jouybari lm_jouybari@yahoo.com 2 AUTHOR M Ghanbari Gorji 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی نظرات اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص عوامل ایجاد انگیزه شغلی   مقدمه: شناخت عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه شغلی، از ضرورت­هایی است که می­تواند در افزایش بهره­وری و رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه کمک­کننده باشد. این مطالعه با هدف تعیین نظرات اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص عوامل ایجاد انگیزه شغلی انجام شد.   روش­ها: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی تعداد 100 نفر از اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، برای شناسائی عوامل موثر بر انگیزه شغلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه 42 سؤالی بود که براساس تئوری دو عاملی هرزبرگ( Herzberg ) طراحی گردیده و روایی محتوا و پایایی پرسشنامه بوسیله آزمون مجدد بررسی و تأ‌یید گردید. آنالیز داده­ها با آزمون مجذور کای و تست دقیق فیشر با استفاده از نرم­افزار SPSS انجام شد.   یافته­ها: نتایج نشان داد که از نظر اعضای هیأت علمی در 95 درصد موارد عوامل درونی و در 92 درصد عوامل بیرونی مؤثر است. در بین عوامل درونی ماهیت کار، موفقیت شغلی، مسئولیت شغلی، پیشرفت و توسعه شغلی، شناخت و قدردانی از افراد و در بین عوامل بیرونی نحوه ارتباط با دیگران، شرایط محیط کار، امنیت شغلی، نحوه سرپرستی و نظارت شغلی، خط و مشیء حاکم بر محیط کار و حقوق و دستمزد، به ترتیب بیشترین نقش را داشتند.   نتیجه­گیری: عوامل درونی (انگیزشی) از نظر اعضای هیأت علمی نسبت به عوامل بیرونی (بهداشتی) در ایجاد انگیزش شغلی از اهمیت بیشتری برخوردار است. یافته­های این مطالعه با نظریات هرزبرگ مطابقت دارد. در این مطالعه مهم ترین عامل در ایجاد انگیزش شغلی، ماهیت کار و موفقیت شغلی بود. http://rme.gums.ac.ir/article-1-60-fa.pdf 2013-12-04 33 39 انگیزه شغلی هیأت علمی رضایت شغلی عوامل درونی عوامل بیرونی Identifying Job Motivation from Qazvin University of Medical Sciences Faculty Members\' Viewpoints   Introduction: identifying effective factors in creating job motivation is necessitate to promote productivity and job satisfaction of faculty members. This study has been done in order to determining job motivation factors based on opinions of faculty members of Qazvin University of medical sciences.   Methods: in this analytical descriptive study, 100 current faculty members of Qums participated to identify potential effective job motivations. Data collection tool is a 42 items questionnaire which has been designed based on Herzberg two factor's theory. Content validity and reliability of the questionnaire are confirmed by test – retest. The result of the findings are presented as frequency tables. Data were analysed by using chi – square, Fisher exact test and SPSS software, significant level of 5 percent is considered, too.   Results: from the faculty members view points, internal and external factors are effective in 95 and 92 percent, respectively. Among the internal factors, quality of job, job success, responsibilities of job, progress and promotion in job, acknowledgement and appreciation of staffs are the most important to the least ones respectively. Also, among external factors, manner of relation, working environment condition, job security, manner of supervision in the working environment, current policies in the working environment and salary are the most to the least factors, respectively.   Conclusion: from the view points of faculty members, motivation as internal factors is more important then health from external factors in creating job motivation. The findings of this study are consistent with Hrzbrg theories. This study demonstrated that quality of work is the most important factor in creating job motivation and success. http://rme.gums.ac.ir/article-1-60-en.pdf 2013-12-04 33 39 job motivation faculty members job satisfaction internal factors external factors. M Taherpour oztaherpour@yahoo.com 1 AUTHOR F Sefidi 2 AUTHOR A Javadi 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE دیدگاه دستیاران رشته‌های تخصصی در مورد روش ارزشیابی مهارت‌های عملی با مشاهده مستقیم(DOPS) در دانشگاه علوم پزشکی گیلان   مقدمه: سنجش مهارت­های بالینی و عملی مبتنی بر توانمندی با مشاهده مستقیم فرا گیران برروی بیماران واقعی بسیار مهم است. روش DOPS اختصاصاً برای ارزیابی مهارت­های عملی (پروسیجرها) طراحی شده است. این روش مستلزم مشاهده مستقیم فراگیر در حین انجام یک پروسیجر و ارزیابی همزمان بصورت کتبی می­باشد. با انجام ارزشیابی به روش DOPS می­توان مهارت عملی فراگیران را به صورت عینی و ساخت ار یافته ای مورد ارزیابی قرار داد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظرات دستیاران رشته­های مختلف تخصصی در مورد روش ارزشیابی DOPS در گروه­های آموزشی بوده است.   روش­ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده که در آن 57 نفر از دستیاران رشته­های بیهوشی، جراحی، ارولوژی، گوش و گلو و بینی و جراحی سرو گردن و نورولوژی در سال 1389 شرکت داشتند. دستیاران شرکت کننده در پژوهش حداقل 6-4 بار در سال به روش فوق ارزیابی شده اند. کلیه دستیاران با ماهیت آزمون DOPS آشنایی لازم را داشتند و کارگاه آموزشی مربوطه را نیز گذرانده بودند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی این پرسشنامه با ارزیابی محتوا و از طریق اخذ نظر کارشناسان و متخصصان آموزش پزشکی، و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ ( 80/. = α ) تایید گردید. این پرسشنامه شامل سه قسمت بود، قسمت اول مربوط به مشخصات فردی دستیاران؛ قسمت دوم پرسشنامه رضایت دستیاران (13 گویه نگرشی) و قسمت سوم سئوالات باز در زمینه مهم­ترین جنبه­های مثبت و منفی آزمون DOPS بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ها: از تعداد 57 نفر دستیار شرکت کننده در پژوهش 19 نفر رشته بیهوشی(3/33 درصد)، 18 نفر (6/31 درصد) رشته جراحی،7 نفر (3/12 درصد) رشته ارولوژی،7 نفر (3/12 درصد) رشته گوش و گلو وبینی و جراحی سر و گردن و 6 نفر (5/10 درصد) رشته نورولوژی بودند. میزان رضایت دستیاران رشته­های مختلف از نحوه برگزاری این امتحان در رشته جراحی14/4 ± 37.61، در رشته بیهوشی87/4 ± 16/45، در رشته نورولوژی 6/2 ± 41، در رشته اورولوژی 34/2 ± 86/41 و در رشته گوش و گلو و بینئ 87/4 ± 86/40 بود. میانگین رضایتمندی دستیاران در کلیه گروه های تخصصی 23/5 ± 40/41 مشاهده گردید.   نتیجه­گیری: با توجه به رضایتمندی متوسط به پایین دستیاران از روش ارزیابی DOPS توصیه می­گردد به منظور بهبود کیفیت ارزیابی مهارت­های بالینی دستیاران و رفع نواقص اجرایی این آزمون برای کلیه اعضای هیئت علمی گروه آموزشی تربیت دستیار و همچنین دستیاران دانشگاه کارگاه آموزشی DOPS برگزار گردد.    http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-fa.pdf 2013-12-04 40 45 ارزشیابی مهارت­های بالینی دستیاران DOPS Assessment of Direct Objective Procedural Skill Method by Medical Residents of GUMS   Introduction: The Direct observation of medical learners on real patients to assess practical competency is very important. The DOPS method is designed specially to evaluate clinical skills. This evaluation is performed practically by objection and writing examination simultaneously. The practical skills residents can be evaluated by DOPS evaluation. The aim of this study is referred to the residential group suggestions about this survey.   Methods: In this sectional study that was conducted in 1389, 57 residents from residential groups, consisted of Anesthesiology, Surgery, Urology, ENT, Neck surgery and neurology participated. The residential groups had a history of 4-6 examinations in a year. All of them were Familiar with DOPS examination due to a workshop course of this skill. A questionnaire was used for gathering data. The validity and reliability of questionnaire was confirmed by specialists and cronbach (r=80) respectively. The questionnaire was prepared in 3 parts consisted of:   1- Personal information, 2- Residential consent 3-Open question about negative and positive findings in DOPS. Data were analyzed by SPSS software.   Results: Form 57 residents participated in the study 33.3% (14) were Anesthesiology, 31.6% (18) Surgery, 12.3% (7) urology, 12.3% (7) ENT and 10.5% (6) neurology resident. Also residential scores about satisfaction of this method were as follow: In surgery (37.61 4.14), Anesthesiology (45.16 4.87), Neurology (41 2.6), Urology (41.86 2.34) and ENT were (40.86 4.87). The residents satisfaction's mean score in all groups was recorded (41.40 5.23).   Conclusion : The DOPS evaluation had a low to moderate consent by residential groups so it is recommended to improve the quality of this method by increasing the knowledge of all clinical teaching groups. The DOPS workshops for residential teaching group can help to solve the problem. http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-en.pdf 2013-12-04 40 45 DOPS Direct objective procedural skill method Assessment H Khoshrang 1 AUTHOR M Haghighi Manesthesis@yahoo.com 2 AUTHOR M Taheri 3 AUTHOR Sh Nemati 4 AUTHOR R Erfani 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE طراحی ابزار سنجش بهره وری نیروی انسانی  مقدمه: بهره ­وری نیروی انسانی، از موضوعات مهم مدیران سازمان­ها بوده ودر این میان، ارتقاء بهره وری در دانشگاه ها، به عنوان مرکز آموزش نیروی انسانی توانمند از اهمیت ویژه ای برخورداراست. ارزشیابی از ارکان مهم بهره وری نیروی انسانی است و ارائه ابزار مناسب بومی در این زمینه از ضروریات می باشد. هدف از انجام این پژوهش طراحی ابزارسنجش بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از تحلیل عاملی بوده است.  روش­ها: این پژوهش به روش مقطعی- تحلیلی بوده که در آن 321 نفر از اعضای هئیت علمی، کارشناسان آموزشی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1388 شرکت داشتند. اعتبار ابزار سنجش بهره­وری نیروی انسانی با استفاده از مطالعات و آیتم آنالیز، اعتبار محتوا به روش Expert panel و اعتبار سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مورد تائید قرار گرفت. جهت سنجش پایایی از روش آزمون مجدد و همسانی درونی از روش آلفا کرونباخ استفاده شد.  یافته ها: پرسشنامه­ای شامل 5 مؤلفه با 42 سوال(فرهنگ سازمانی با 18 سوال)، (شرایط محیطی با 7 سوال)، (عوامل انگیزشی با10 سوال)، (توانمندسازی با 4 سوال) و (شیوه رهبری با 3 سوال) طراحی شد.  نتیجه گیری: ابزار طراحی شده با توجه به روایی و پایایی مناسب و بومی بودن آن برای سنجش بهره­وری نیروی انسانی در دانشگاه­های علوم پزشکی قابل استفاده می­باشد. بکارگیری این ابزار می­تواند اثربخشی فعالیت­های آموزشی اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی را بهبود بخشد. http://rme.gums.ac.ir/article-1-63-fa.pdf 2013-12-04 46 52 بهره وری نیروی انسانی پرسشنامه روایی پایایی تحلیل عاملی Designing an Instrument to Assess Human Resource Productivity   Introduction: human resources productivity supposed to be one of the important subjects for managers of organizations. In this regards, and to promote human productivity, universities as training centers have important role to train competent staffs. Evaluation consider as an important factor in human productivity and presenting a local profitable tool for this purpose is essential. The aim of this study was to design an instrument for assessing human resource productivity by using Factorial analysis in Guilan University of medical sciences.   Methods: This is a sectional and analytical study that was carried out in Sep, Oct and Nov 2009.   The study population consisted of 321 Faculty members and human resources departments of Guilan University of medical sciences. Validity of human resources assessment Tool carried out by using studies and item analysis.   Content Validity and structure validity have been confirmed by expert panel method and factor analysis, respectively. Also, reliability and internal adaptation, evaluated by Test- retest and alpha kronbach methods.   Results: The questionnaire with 5 headings and 42 questions achieved details were as follow: organizational culture with 18 questions, environmental condition (7 questions), Motivational factor (10 questions) and competencies (4 questions) and leader ship method (3 questions).   Conclusion : regarding to reliability, validity, relevance and indigenousness of this instrument for assessing human resource productivity, it can be useful for universities of medical sciences. Also, this instrument can improve the effectiveness of faculty members educational activities and staffs.    http://rme.gums.ac.ir/article-1-63-en.pdf 2013-12-04 46 52 human resources productivity Questionnaire Validity reliability Factor analysis. F Mehrabian mehrabian@gums.ac.ir 1 AUTHOR S Keshavarz Mohammadian 2 AUTHOR R Farmanbar 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE قصه گویی، روشی نوین در آموزش بالینی دانشجویان قصه ­گویی یک روش آموزشی فعال و موثر در امر آموزش بالینی پرستاری و مامایی بشمار می­رود که باعث ایجاد یادگیری عمیق و تفکر انتقادی در دانشجویان و ارتقاء سطح مهارت­های بالینی در دانشجویان می­شود. قصه و قصه گویی قرن هاست که بهترین راه بیان آرزوها بوده و قصه زبان مشترک انسان­ها برای انتقال ارزش­های اخلاقی و معنوی از نسلی به نسل دیگر است. قصه­گویی در افزایش دانش و عملکرد دانشجویان در بالین اثر بیشتری از روش سخنرانی دارد و توصیه می­شود از این روش برای آموزش بالینی دانشجویان استفاده شود http://rme.gums.ac.ir/article-1-64-fa.pdf 2013-12-04 53 58 آموزش بالینی دانشجویان قصه گویی Storytelling: a New Clinical Education Method   Background: Storytelling is one of the effective educational method which can be used in clinical education programs .Storytelling as a creative teaching method, increase critical thinking , depth learning and promote students' clinical skills, is the best way for presenting whishes and as a common language transfer morality from one generation to another.   Conclusion: Storytelling method has more effect than simple lecture method in promoting knowledge. Therefore it is recommended to apply this method for clinical students' education. http://rme.gums.ac.ir/article-1-64-en.pdf 2013-12-04 53 58 storytelling clinical education students. F Mostafazadeh F.mostafazadeh@ arums.ac.ir 1 AUTHOR