OTHERS_CITABLE
بررسی مهارتهای مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی از دیدگاه دانشجویان و پزشکان شاغل: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی ایران
مقدمه: امروزه برنامه های آموزش پزشکی با تاکید بر ایجاد شایستگیهای مورد نیاز جهت انجام وظایفی که دانشجویان باید پس از پایان دوره آموزشی برعهده بگیرند، تدوین میشوند؛ شایستگیهایی فراتر از مهارتهای بالینی صرف که شامل مهارتهای ارتباطی، جلب همکاری و مدیریت، میباشند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارتهای مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی، انجام گرفته است.
روش ها: ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرتﮐﯿﻔﯽ انجام شده و برای تحلیل دادههای آن از روش تحلیل چارچوبی دادهها استفاده شده است. نمونههای پژوهش بصورت طبقهای و در دو گروه دانشجویان پزشکی و پزشکان شاغل در پستهای مدیریتی (پزشک- مدیران) انتخاب شدند. جهت جمعآوری آراء پزشکان شاغل 13مصاحبه نیمه ساختارمند با استفاده از راهنمای مصاحبه انجام شد و برای دانشجویان پزشکی 3 جلسه بحث متمرکز گروهی با حضور 19 دانشجو برگزارگردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل چارچوبی و نرم افزار Atlas-Ti استفاده گردید.
یافته ها: تمهای اصلی استخراج شده در نتایج عبارت بودند از دلایل نیاز به آموزش مهارتهای مدیریتی، مهارتهای مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی و موانع آن که خود شامل 6 زیرتم مهارتهای فنی، مدیریت منابع انسانی، مهارت ارتباطات، مذاکره و عقد قرارداد، تیمسازی و کار گروهی، برنامهریزی و طراحی عملیات و رهبری بود.
نتیجه گیری: کلیه شرکتکنندگان در این تحقیق نوعی دیدگاه مثبت نسبت به ضرورت آموزش مهارتهای مدیریتی برای پزشکان داشتند و معتقد بودند این آموزشها باید با رویکرد کاربردی و اجتناب از آموزش صرف مباحث نظری ارائه شده و به تغییر نگرش دانشجویان نیز توجه داشته باشد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-34-fa.pdf
2014-06-24
1
12
10.18869/acadpub.rme.5.1.1
آموزش مدیریت
دانشجویان پزشکی
آموزش
Managerial Skills Requirement of Medical Students from the Perspective of Students and Physicians: A Case Study of Iran University of Medical Sciences
Introduction: Nowadays medical education programs are developed with an emphasis on building competencies required of medical students. Competencies which are needed to perform their tasks as a physician. These competencies are mere than clinical skills, including communication skills, cooperation and management . This study aims to identify the managerial skills are needed by medical students.
Methods: This study is a qualitative study. Samples were selected using classified method that included medical students and doctor–managers, doctors who have managerial positions in health system. A total of 13 semi-structured interviews with physicians and 3focus group discussions with 19 students, were conducted. Data were analyzed using framework analysis and Atlas-Ti 5.2 software.
Results: The main themes emerged included the need for management skills to medical students, managerial skills training barriers and medical students' managerial skills needs including six sub-themes: technical skills, human resource management, communication skills, negotiation and contracting, team building and teamwork, planning and leadership.
Conclusions: All participants in this study have positive attitude toward training of managerial skills requirement to medical students and belived that tranng by avoiding were theoretcally, should be presented practically, as well as focusing more attention to change attitude.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-34-en.pdf
2014-06-24
1
12
10.18869/acadpub.rme.5.1.1
managemet trainig
medical students
training
H R
Baradaran
hrbaradaran@iums.ac.ir
1
Center for Educational Research in Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
J
Kuhpayehzadeh
kuhpayehzade@iums.ac.ir
2
Center for Educational Research in Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
S
Ramezani-Givi
ramezani@iums.ac.ir
3
Center for Educational Research in Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
R
Dehnavieh
rdehnavi@kmu.ac.ir
4
, Research Center for Modeling in Health, Institute for Future studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
AUTHOR
S
Noori Hekmat
snhekmat@kmu.ac.ir
5
Research Center for Health Service Management, Institute for Future studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
نگرش دانشجویان مقطع بالینی رشته پزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد طب مکمل و جایگزین
مقدمه: مطالعاتی که در ایران صورت گرفته حاکی از استفاده شایع جامعه عمومی از طب مکمل و جایگزین است. این مطالعه جهت بررسی نگرش دانشجویان پزشکی صورت گرفته تا مسئولین مربوطه بتوانند برنامهریزی صحیحی در مورد آموزش طب مکمل داشته باشند.
روشها: این مطالعه در 228 نفر از دانشجویان مقطع بالینی رشتهپزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علومپزشکی گیلان در سال 1392انجام شد. برای بررسی نگرش از پرسشنامهای CAIMAQ استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (851/0) تایید شد. برای توصیف داده ها از آمارههای توصیفی و برای تحلیل دادهها، از تحلیل عاملی استفاده شد.
یافته ها: 2/77 درصد از شرکتکنندگان، کارآموز-کارورز و بقیه دستیار تخصصی بودند.70 نفر از شرکتکنندگان مذکر بودند. 6/94 درصد شرکتکنندگان براین عقیده بودند که سلامت روانی تاثیر به سزایی در بهبود بیماری دارد. تحلیل عاملی انجام شده نشان داد که پنج عامل 09/48 درصد واریانس نظرات شرکتکنندگان را تبیین میکنند. 4/97 درصد پاسخدهندگان نگرش مثبت به نقش فزاینده مراقبت از سلامت در بیمار - پزشک داشتند. در مورد تمایل به طب مکمل و مداخلات آرام سازی به ترتیب 3/55 درصد و 64 درصد شرکتکنندگان نظر مثبت داشتند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که میزان نگرش شرکتکنندگان به طب مکمل کم تا متوسط میباشد و لازم است با آموزش و استمرار آن به این افراد، دانش آنها را نسبت به طب مکمل بهبود بخشید.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-122-fa.pdf
2014-06-24
13
21
10.18869/acadpub.rme.5.1.13
نگرش
درمانهای مکمل
دانشجوی پزشکی
Attitude of Clinical Medical Students and Residents of Guilan University of Medical Sciences about Complementary and Alternative Medicine
Introduction: Studies that have been carried out in Iran suggest widespread use of complementary and alternative medicine (CAM) in the general population . This study was conducted to assess the attitude of clinical medical students and residents to CAM. It is expected that the relevant authorities plan appropriate training in complementary medicine subject.
Methods: The study was conducted in autumn 2013 . 228 undergraduate and postgraduate students (residents) of Guilan University of Medical Sciences participated. To assess the knowledge and attitude of the medical students and residents, a translated CAIMAQ questionnaire was used. validity and reliability of the questionnaire was confirmed content validity and cronbach's alpho (0/851) respectively. To describe and analysis the data, we used descriptive statistics and factor analysis, respectively.
Results: 77.2 % of the participants were extern or intern and others were resident. 70% of participants were male. 94.6 % of participants believed that mental health has a great impact on the improvement of the disease. Factor analysis of data showed that the five factors explained 48.09 % of the variance of the participants' opinions . 97.4 % of respondents have a positive attitude to progressive patient-physician health care role. The 55.3% and 64% participants had a positive attitude to complementary medicine and relaxation techniques, respectively.
Conclusions: This study showed that participants ' attitude to CAM are low to moderate thus continuing education are necessary to improve attitude of medical students about complementary medicine.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-122-en.pdf
2014-06-24
13
21
10.18869/acadpub.rme.5.1.13
Attitude
complementary therapies
medical student
R
Soleimani
soleimani_dr@gums.ac.ir
1
Guilan university of medical sciences
AUTHOR
M M
Jalali
mmjalali@gums.ac.ir
2
Guilan university of medical sciences
AUTHOR
R
Ahmadi
R.Ahmadi57@gmail.com
3
Guilan university of medical sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه
مقدمه: سازه خودکارآمدی در محیط های آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است . خودکارآمدی ریشه در نظریه شناختی اجتماعی بندورا دارد. مطالعه حاضر براساس نظریه بندورا و با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی، دانشجویان کارآموز در عرصه انجام شد . پژوهشگران درصددند تا به این طریق بتوانند به باورها و توانایی های یادگیرنده در فرایند یاددهی - یادگیری، در چارچوب نظریه، توجه نموده و از نتایج آن در جهت ارتقای توانمندی های بالینی دانشجویان، بهره جویند .
روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است که برروی کلیه دانشجویان پرستاری ترم هشتم ورودی 1388 دانشگاه آزاداسلامی واحد رشت (51 نفر) به روش سرشماری انجام گرفت. ابزارهای مطالعه شامل پرسشنامه « خودکارآمدی عملکرد بالینی» 37 گویه در چهارحیطه و «چک لیست محقق ساخته» با 28 گویه با طیف لیکرت پنج درجهای جهت بررسی عملکرد دانشجویان بود. اعتبار محتوا و صوری ابزارها تعیین گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ به تفکیک ابزار نهایی«خودکارآمدی عملکرد بالینی» 92/0 α = و چک لیست «عملکرد بالینی پرستاری» 87/0 α = تایید گردید. عملکرد بالینی دانشجویان، در حین انجام کارآموزی در بخشهای محل کارآموزی خود براساس چک لیست مورد مشاهده و ارزیابی قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون) با سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات خودکارآمدی در کل ابزار «خودکارآمدی در عملکرد بالینی» 21/11 ± 50/66 و نمرات عملکرد بالینی پرستاری در کل ابزار 47/0 ± 74/3 بود. همچنین بین «خودکارآمدی در عملکرد بالین» با «عملکرد بالینی پرستاری» همبستگی مثبت و معنادار آماری وجود داشت. (003/0 p< ، 286/0 = . (r ضمناٌ تنها بین معدل و خودکارآمدی در عملکرد بالینی ارتباط معنی دار مشهود بود ( 04/0 p< ).
نتیجه گیری : اهمیت خودکارآمدی در آموزش، به تأثیر آن برعملکرد آینده مربوط میشود . کسب دانش و مهارتهای تحصیلی فقط یکی ازمتغیرهای مؤثر بر عملکرد بالینی است و لذا مدرسین باید به عوامل نظیر: خودکارآمدی خصوصاً در بالین، که موجب سنجش دقیقتر عملکرد دانشجویان پرستاری خواهد شد، توجه ای خاص مبذول نمایند.
کلید واژه ها:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-103-fa.pdf
2014-06-24
22
30
10.18869/acadpub.rme.5.1.22
خودکارآمدی
عملکرد بالینی
دانشجوی پرستاری
Correlation between Self-Efficacy and Clinical Performance of the Internship Nursing Students
Introduction: Construct of self-efficacy in an educational setting is of utmost importance. Self-efficacy is in the context of social cognitive Bandura's theory. This study was based on Bandura's theory in order to determine the correlation between self-efficacy and clinical performance of the Intern ship nursing students . To pay attention to learners` abilities and beliefs toward the teaching - learning process and the results are given in order to enhance students' clinical skills .
Methods: This cross - correlation study performed on all students of nursing (51) selected through census method of Islamic Azad University of Rasht.
Tools of study were a Questionnaire " Clinical performance self-efficacy " with 46 items in four domains and a " researcher -made Check List" with 28 items and Likert -five points about clinical performance of nursing students. The face and content validity of tools was determined. Cranach's alpha coefficient for the final utility "function clinical efficacy "was α =0.92 and for checklist it was α =0 .87 respectively.
Clinical practice of students of the surgical and internal wards of selected health centers during their intensive training were observed and evaluated, by means of the checklist.
Data was analyzed , descriptive statistics (frequency, percentage, mean) and inferential statistics (Pearson correlation) with a significance level of 0 . 05 using SPSS version 16 was used.
Results: Results showed that the average and standard deviation of scores in self-efficacy in clinical performance tool was 66.50±11.21 and clinical performance of nursing total scores has been on 3.74±0.47 well as between self-efficacy in clinical performance and nursing clinical performance there was a significant positive correlation. (r=0.286, p< 0.003)
Also, only a positive significant relationship between average and self-efficacy in clinical performance was evident. (p<0. 04)
Conclusion: Efficacy of the training relates to its impact on the future performance of students. Academic knowledge and skills in clinical practice is only one of the affecting variables. Teachers should also consider other factors such as student self-efficacy. Therefore, it is important to consider the promotion of non-academic factors, such as efficacy, especially in the clinical setting, resulting in more accurate assessment of students' performance.
Keywords: .
http://rme.gums.ac.ir/article-1-103-en.pdf
2014-06-24
22
30
10.18869/acadpub.rme.5.1.22
Self-efficacy
clinical education
nursing students
social-cognitive theory of Bandura
F
Haghani
haghani@edc.mui.ac.ir
1
Isfahan University of Medical Science
AUTHOR
F
Asgari
asgari.frb@gmail.com
2
Instructor of Guilan University of Medical Sciences, Guilan, Rasht, Iran
AUTHOR
S
Zare
solmaz.zare@gmail.com
3
Ph.D candidate medical education in Esfahan university medical of sciences,
AUTHOR
H
Mahjoob-Moadab
mahjoob_35@yahoo.com
4
Guilan University Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارزیابی وضعیت نمرات درس آسیبشناسی در آزمون پیش کارورزی دانشجویان پزشکی قزوین قبل و بعد از اجرای برنامه ادغام در مقطع فیزیوپاتولوژی
مقدمه: ادغام به عنوان یک راهبُرد مهم در سیستم های آموزشی پذیرفته شده است. در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مقطع فیزیوپاتولوژی، درس آسیبشناسی ادغام یافته با دروس داخلی و فارماکولوژی ارائه میگردد. این مطالعه به مقایسه وضعیت نمرات درس آسیبشناسی دانشجویان در آزمون پیش کارورزی قبل و بعد از ارائه به شکل ادغام یافته با سایر دروس دوره فیزیوپاتولوژی می پردازد.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی نمرات 97 نفر از دانشجویان پزشکی در فاصله اسفندماه 1389 لغایت شهریورماه 1391 در درس آسیبشناسی آزمون جامع پیش کارورزی قبل و دو دوره بعد از اجرای طرح ادغام بررسی گردید. ارزیابی کلی دانشجویان نیز براساس نمره آزمون پیش کارورزی انجام شد. آمارههای میانگین، انحراف معیار و فاصله اطمینان جهت توصیف نمرات و ویژگیهای دانشجویان مورد مطالعه و از آزمون تی گروه های مستقل به منظور مقایسه میان نمرات دو گروه استفاده شد. مقدار p کمتر از 05/0 از نظر آماری معنیدار در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: از مجموع 97 نفر شرکتکننده در آزمون پیش کارورزی، 60 نفر دوره فیزیوپاتولوژی خود را قبل از اجرای طرح ادغام و 37 نفر بعد از آن گذرانده بودند. 39 درصد دانشجویان مذکر و بقیه مؤنث بودند. از ده سوال آسیب شناسی، میانگین نمرات کسبشده قبل از اجرای طرح ادغام 93/3 با انحراف معیار 19/1 و بعد از طرح ادغام 32/5 با انحراف معیار 41/1 که اختلاف بین آنها از نظر آماری معنیدار بود (0001/0 > p ). اختلاف بین میانگین نمرات آزمون پیش کارورزی بین دو گروه 5/11 و میانگین نمرات دانشجویان در گروه ادغام بیشتر از گروه قبل از ادغام بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که ادغام درس آسیبشناسی با سایر دروس فیزیوپاتولوژی باعث بهبود وضعیت نمرات دانشجویان در آزمون پیش کارورزی میگردد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-112-fa.pdf
2014-06-24
31
35
10.18869/acadpub.rme.5.1.31
ادغام
آسیبشناسی
فیزیوپاتولوژی
پیش کارورزی
Evaluation of Medical Students Pre-Internship Exam Score in Pathology before and after Integration Program of Physiopathology Level in Qazvin
Introduction: Integration as a key strategy in the educational system has been accepted. In Qazvin University of Medical Sciences, pathology integrated with pharmacology and internal courses is offered at physiopathology level. This study to try compare the test scores of pathology courses in the pre-Internship before and after integrated with Physiopathology deals.
Methods: In this cross sectional study, 97 medical student’s scores of Pathology Courses before and after integration implementation ( between March 2011 until September 2012) were analyzed. Overall evaluation based on student Pre-apprenticeship exam scores was conducted. Data using descriptive and inferential statistics (mean, SD, independent T-test) were analyzed ( using SPSS software).
Results: of 97 students, 60 and 37 students were before and after integration, respectively. 39% of students were male. Of ten questions pathology, scores obtained before integration program was 3.93 SD 1.19 and after integration was 5.32 with a standard deviation of 1.41 that the difference between them was statistically significant (p<0001). The differences between pre-internship means scores between two groups was 11.5 and mean scores integration group were significantly higher than second group.
Conclusions: These results indicate that the integration improved Pathology course scores in pre- internship exam.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-112-en.pdf
2014-06-24
31
35
10.18869/acadpub.rme.5.1.31
Integration
Pathology
Pathophysiology
Pre-internship
A
Allami
allami9@yahoo.com
1
Department of statistics, Qazvin University of Medical Science, Qazvin, Iran.
AUTHOR
A
Javadi
Javadi_a@yahoo.com
2
Qazvin University of Medical Science
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی میزان رعایت ایمنی بیمار بر اساس استانداردهای بیمارستان های دوستدار بیمار در مراکز آموزشی، درمانی شهر رشت
مقدمه: ایمنی بیمار دغدغهای جهانی در تمامی عرصههای خدمات سلامت است. مراقبت و خدمات غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی نیز به بار میآورد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رعایت ایمنی بیمار در مراکز آموزشی- درمانی شهر رشت انجام شده است.
روش ها: مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در تابستان سال 1392 انجام شد. کلیه مراکز آموزشی درمانی شهر رشت طبق دستورالعمل مربوط به «بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار» بخشهای بیمارستان، بیماران و کارکنان انتخاب و مصاحبه شدند. ابزار جمع آوری دادهها چک لیست استانداردهای الزامی بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار بود. دادههای گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین امتیاز محور حاکمیت و رهبری 64 درصد، جلب مشارکت و تعامل با بیمار و جامعه 36 درصد خدمات بالینی ایمن و مبتنی بر شواهد 63 درصد و محیط ایمن 93درصد می باشد. وضعیت کلی ایمنی 64 درصد بوده و عملکرد متوسط را نشان داد.
نتیجه گیری: وضعیت ایمنی در مراکز مورد مطالعه در حد متوسط بود لذا توصیه میگردد فرهنگسازی برای شناسایی بیماران در بخشهای درمانی و همچنین کسب رضایت آگاهانه قبل از هرگونه اقدام درمانی یا تشخیصی تهاجمی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-113-fa.pdf
2014-06-24
36
44
10.18869/acadpub.rme.5.1.36
ایمنی
بیمار
استاندارد
Assessment of Patient Safety Based on Standards of Patient Safety Friendly Hospitals in Education and Treatment Centers of Rasht City in 2013
Introduction : Patient safety is a global concern in all areas of health care . In addition to inflict pain on humans , uns afe care, also brings heavy economic costs . Our study aimed to evaluate patient safety in education and treatment centers of Rasht city in 2013.
Method: This cross -sectional, descriptive study was undertaken in the summer of 2013. all educational centers in Rasht with PSFH1 guidelines (choice of hospital wards, patients and staff interviewed intelligently) were evaluated. Data was collected by mandatory standards of patient safety friendly Hospitals checklist and analyzed by SPSS software and descriptive statistical parameters.
Results: Average score for rule and leadership was 64%. In community participation and interaction with patients 36%, in evidence-based clinical services 63%, in safe and secure environment 93%. The average overall safety score was 64% and showed an average performance.
Conclusion: Patient safety status in studied centers is not desired. Identifing and concertrating more on patients compliance and consent before any treatment is recommended.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-113-en.pdf
2014-06-24
36
44
10.18869/acadpub.rme.5.1.36
safety
patient
standard
S
asefzade
sasefzadeh@yahoo.com
1
Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
F
mehrabian
mehrabian@gums.ac.ir
2
Guilan University of Medical Sciences
AUTHOR
A
nikpey
nikpey@gmail.com
3
Qazvin University of Medical Sciences
AUTHOR
Sh
kianmehr
shila.kianmehr@gmail.com
4
Public Health School, Qazvin University Of Medical Sciences, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی میزان رضایتمندی شغلی- تحصیلی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مقدمه: دستیاران از ار ک انهای کلیدی در ارتقا و بهبود عملکرد سیستم درمانی و آموزشی محسوب میشوند و از این رو تعیین عواملی که موجب ارتقاء رضایت شغلی آنان میگردد، اهمیت مییابد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی شغلی - تحصیلی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392 بود.
روش ها: در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، 176 دستیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت تمام شماری انتخاب شدند. سطح رضایتمندی شغلی- تحصیلی آنان با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس نظریه هرزبرگ تهیه شده بود، در 13 حیطه شامل مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی موثر بر این رضایتمندی، ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون های ناپارامتریک در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: رضایت شغلی اکثر دستیاران در سه حیطهی دستمزد (5/83 درصد)، کیفیت آموزش (7/84 درصد) و انگیزه حرفهای (90 درصد) کم و در سایر حیطه ها متوسط بود. ارتباط معنی داری بین رضایت شغلی با داشتن سابقهی کار (001/0= P ) و رفتن به طرح (001/0= P ) وجود داشت. اما بین سایر حیطه ها ارتباط معناداری یافت نشد.
نتیجه گیری: با مقایسه این نتایج با سایر مطالعات به نظر میرسد اکثر دستیاران (83 درصد) از وضعیت حقوق و آموزش دستیاری ناراضی بوده و انگیزه حرفهای پایینی دارند، لذا توصیه میگردد در زمینهی حقوق، ارتقای سطح علمی - آموزشی و ایجاد انگیزه حرفهای راهکارهایی اتخاذ گردد.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-150-fa.pdf
2014-06-24
45
51
10.18869/acadpub.rme.5.1.45
رضایت مندی شغلی
رضایتمندی تحصیلی
دستیاران
Assessment of Job-Education Satisfaction in Residents of Guilan University of Medical Sciences
Introduction: Residents are considered key elements in promotion and development of health and education performance. Thus, specifying factors inducing resident’s job satisfaction is of high importance. The aim of this study was to determine residents’ job-education satisfaction rate in Guilan University of Medical Sciences (GUMS).
Method: In a descriptive study, job-educational satisfaction rate of 176 residents in GUMS was measured using questionnaire based on Herzberg Theory. SPSS software ver.16 for data analysis was employed.
Results: The mean age of residents was 31 ± 3 and most of them were male, married, native and first or second year assistants. Regarding payment, training and occupational motivation, most of residents scored low and in other areas they got medium. A significant relation was found between job satisfaction and job experience (p=0.035) and mandatory medical plant (p=0.026) but in other areas it was not significant.
Conclusion: Since most of residents (% 83) seem to be dissatisfied with their salary, residential training and job motivation, special remedies are necessary to fulfill these drawbacks.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-150-en.pdf
2014-06-24
45
51
10.18869/acadpub.rme.5.1.45
job satisfaction
education satisfaction
Residents
M
Soleymanha
1
Department of Orthopedic, School of Medicine, Guilan of University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
A
Heidarzadeh
2
Department of Social and Community Medicine, Guilan of University of Medical Sciences, Rasht, Iran
AUTHOR
M
Haghighi
Manesthesist@Yahoo.Com
3
Department of Anesthesiology. School of Medicine, Guilan of University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
H
Khoshrang
4
anesthesia dept, Medicl Education Research Center,Medical Education Developmen Center, Guilan university of medical sciences, Rasht, Iran.
AUTHOR
M
Akbari
5
GP
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی عوامل موثر در کسب مهارتهای حرفهای از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
مقدمه : در رشته پرستاری و مامایی اهمیت کسب مهارتهای حرفهای و آموزش بالینی به حدی است که آموزش بالینی را بخش اصلی و قلب این دو حرفه میدانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر در کسب مهارتهای حرفهای مطلوب، از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردید.
روش ها : این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بر روی دانشجویان پرستاری و مامایی سال آخر تحصیلی و کلیه اعضاء هیات علمی پرستاری و مامایی دانشگاه علومپزشکی قزوین در سال 1391 به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای 2 قسمتی با طرح 32 سوال در چهار حیطه مربی، برنامهریزی آموزشی، محیط بالینی و فراگیربود. دادهها با نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای کایدو، فیشر آنالیز شد.
یافتهها: درخصوص اهداف پژوهش در میان میانگین امتیازات چهار حیطه موثردر کسب مهارتهای حرفهای ویژگیهای مربوط به فراگیر با کسب بالاترین میانگین هم از دیدگاه اساتید وهم از دیدگاه دانشجویان به عنوان مهمترین عامل موثر در کسب مهارتهای حرفهای قلمداد شد. آزمون آماری کای اسکوئر تفاوت آماری معنیداری بین نظرات دانشجویان و اساتید نشان داد (002/0 p= ).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر این بود که برای کسب مهارتهای حرفهای مطلوب، وضعیت آموزش پرستاری و مامایی نیاز به تامین جامعتر امکانات و تجهیزات محیط بالینی دارد. ارتقاءعملکرد مربیان و جذب همکاریهای حرفهای نیز میتواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی و کسب مهارتهای حرفهای مطلوبتر مفید واقع شود.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-23-fa.pdf
2014-06-24
52
60
10.18869/acadpub.rme.5.1.52
مهارتهای حرفهای
دانشجو
استاد
پرستار
ماما
Teachers, nursing and midwifery Students\' Viewpoints about Effective Factors in Achieving Professional Skills in Qazvin University of Medical Science
Introduction: Achieving professional skills and clinical education are very important in nursing and midwifery courses, so that clinical education is considered as the basis for two professions.
Methods: In this cross-sectional study that was conducted by census Samples were all faculty members, nursing and midwifery student in Qazvin university of medical sciences participated. The instrument was a questionnaire with 32 items that organized into 4 categories. data was analyzed by spss version 16 using chi-square tests and Fisher test .
Results: The results showed that among four effective filed in achieving professional skills, learners characteristics consider the most important factor from the viewpoints of teachers and nursing and midwifery students. There was significant differnces between teachers and students viewpoints based on chi-square statistical testing.
Conclusion: Improving professional skills need to use of effective educational program in clinical settings. Also, promoting teahers function and encourage professional cooperations in improving clinical education and achieving professional skills can be effective.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-23-en.pdf
2014-06-24
52
60
10.18869/acadpub.rme.5.1.52
professional skills
students
teachers
nurse
midwifery
L
Yekeh Fahhah
leili_fallah@yahoo.com
1
Nursing and Midwifery dept, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
AUTHOR
H
Manochehri
2
Shahid Beheshti University Of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
B
Jahandideh
3
Nursing dept, Boalisina Hospital, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
AUTHOR
S Z
Talebi Alavi
4
Anesthesia Dept, Poursina Hospital, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
AUTHOR
N
Azardel
5
Nursing Dept, إBoalisina hospital, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
AUTHOR
F
Falahat Pisheh
6
Nursing and Midwifery School, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر آموزش مبتنی بر وب نمرات نهایی درس فیزیک برای دانشجویان رشته رادیولوژی
مقدمه: امروزه استفاده از اینترنت بهعنوان ابزار آموزش و یادگیری به سرعت در عرصه آموزش گسترش پیداکرده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر آموزش مجازی بر نمرات نهایی دانشجویان صورت گرفته است.
روش کار : در این مطالعه نیمه تجربی که بر روی دانشجویان رشته رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال اول 90-91 به انجام رسید، به موازات برگزاری کلاسهای حضوری و تدریس سنتی، محیط آموزشی مبتنی بر وب برای درس فیزیک طی هشت جلسه راه اندازی شد. در پایان دوره، با مقایسه میانگین نمره دانشجویان تحت مطالعه، تاثیر آموزش تحت وب بر نمرات نهایی دانشجویان بررسی شد. همچنین معایب و مزایا، میزان قابلیت و کیفیت آموزش مجازی با پرسشنامه (محقق ساخته) با ضریب پایایی 8/0جمع آوری و مورد نظرسنجی قرار گرفت.
یافته ها: مقایسه میانگین نمرات پایان دوره گروه آزمون(04/3 ± 7/17) و شاهد (54/2 ± 83/16) نشان میدهد که از نظر میزان یادگیری و موفقیت در آزمون پایان دوره اختلاف معنیداری بین دانشجویان دو گروه وجود ندارد. دانشجویان تحت مطالعه، ارتباط مستمر و مداوم بین استاد و دانشجو (90درصد)، ارتباط از راه دور و تبادل علمی (81 درصد)، دسترسی به منابع الکترونیکی روز دنیا (79 درصد) و عدم محدودیت مکانی و زمانی (64 درصد) را به عنوان مزایای اصلی آموزش مبتنی بر وب بر شمرده و در عین حال کمبود امکانات و منابع دانشگاه، سرعت پایین اینترنت و عدم دسترسی همگانی به اینترنت را معایب اصلی این نوع آموزش توصیف کردند.
نتیجه گیری: باوجود ابراز علاقهمندی و استقبال دانشجویان از آموزش تحت وب به دلایلی از جمله ناآشنایی با اینترنت، زیرساختهای مخابراتی و کیفیت محتوای درس ارائه شده در وب ضروری است بازنگری بیشتری جهت بهبود این نوع آموزش انجام شود.
http://rme.gums.ac.ir/article-1-101-fa.pdf
2014-06-24
61
66
10.18869/acadpub.rme.5.1.61
آموزش
رضایتمندی شخصی
آموزش مبتنی بر وب
The Effect of Web- Based Education on Final Course Grades of physics in Radiology students
Introduction: Today use of internet as a learning tool speard out in education field quickly. In this regard, the present study aimed to assess the impact of learning on students' final grades has taken place.
Methods: In this Semi-empirical study conducted on Radislogy student s in the first semester of 2011-2012, parallel to attendance and traditional teaching sessions (classroom training) for Physics, web- based training was simultaneously used. At the end of period, by Compaing of the students scores who partiapate in this research, the impact of web- based education in students' learning was evaluated through a researcher-made questionnaire (relibility 0.8) information about advantage, disdvantages, amount and quality of learning were collected and analyzed.
Results: Comparing of the averaged end scores of the experimental group and the Control group show that there isn’t any significant difference between two groups of students in amout of learning and success at the end of the test. All of students in this study Considered relationship between teachers and students(90%), Telecommunications and academic exchange (81%), access to electronic resources in the world (79%) and lack of space and time limits (64%) as the main benefits of web- based training and lack of resources and facilities, low speed internet and lack of universal access to the internet, as disad vantages of this type of education.
Conclusion: Although students show interest and acceptance toward web-based education by considering some elements in including no familiar with internet, communication infrastructure and the quality of course content offered on the web. It is necessery that further review is done to improve this type of training
http://rme.gums.ac.ir/article-1-101-en.pdf
2014-06-24
61
66
10.18869/acadpub.rme.5.1.61
Education
Personal Satisfaction
Web-based training
F
adel mashhadsari
fe.adel@yahoo.com
1
Babol University of Medical Sciences
AUTHOR
Gh R
ataei
golamrezaatae@yahoo.com
2
medical Radiology Dept, para-medical school, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
AUTHOR