fa
jalali
1400
3
1
gregorian
2021
6
1
13
2
online
1
fulltext
fa
تأثیرات همه گیری کووید 19 بر ارزیابی دانشجویان پزشکی: دیدگاه دانشجویی
Impact of COVID-19 pandemic on assessment of medical students: a student’s perspective
آموزش و ارزیابی برنامه درسی پزشکی تحت تأثیر بحران جهانی کووید 19 قرار گرفته است. ارزیابی الکترونیکی در طی بحران جهانی کووید 19 منجر به استرس و اضطراب در دانشجویان و مربیان پزشکی شده که در نظر گرفتن برخی از توصیه ها و راهکارها می تواند اضطراب و دلهره آنها را کاهش دهد.
Teaching and assessment of medical curriculums affected by Covid-19 global crisis. e-assessment during Covid-19 global crisis leads to stress and anxiety in medical students and educators. some following solutions and recommendations can help to mitigate medical educators’ and students’ anxiety and apprehension.
e-Learning,Pandemic,COVID-19, Assessment, Medical Student
یادگیری الکترونیکی,پاندمی,کووید ۱۹,ارزیابی,دانشجو ی پزشکی
1
3
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-940-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/2
1399/10/13
2021/01/6
1399/10/17
M
Mohsenabadi
PhD student of Medical Education, Medical Education Department, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
منصور
محسن آبادی
mansoormohsenabadi@yahoo.com
0000-0002-0128-0134
Yes
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
S
Karami
PhD student of Medical Education, Medical Education Department, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
سحر
کرمی
mansoormohsenabadi@yahoo.com
-0002-0556-9349
No
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
fa
بررسی تطبیقی برنامه درسی نظام آموزشی جدید دوره دکتری پرستاری ایران و دانشگاه دوک امریکا
A Comparative Study of the New Curriculum of Nursing PhD Education System in Iran and Duke University of America
مقدمه: اﮔﺮ ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ دﻛﺘـﺮی ﺑـﻪﺻـﻮرت ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻧﮕﻴﺮد، ﻋﻠﻢ و ﺣﺮﻓـﻪ ﭘﺮﺳـﺘﺎری به خوبی توﺳﻌﻪ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ. ﺑﺮای داﺷﺘﻦ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﺑـﺎ ﻛﻴﻔﻴـﺖ، باید ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑـﻪﺻـﻮرت دوره ای ﺗﻮﺳـﻂ ﻛﻤﻴﺘـﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ ﻛﻴﻔﻴـﺖ داﺧﻠــﻲ و ﺧــﺎرﺟﻲ ﻣــﻮرد ﺑﺮرﺳــﻲ و ارزﺷــﻴﺎﺑﻲ ﻗــﺮار ﮔﻴﺮﻧــﺪ. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشگاه دوک آمریکا انجام گرفت.
روش ها: این پژوهش بهروش توصیفی- تطبیقی در سال 1399 با استفاده از الگوی چهار مرحله ای بردی شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه جهت مقایسه دو نظام آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشگاه دوک آمریکا انجام شد. جستجوی اینترنتی با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی انجام شد. بعد از جمع آوری اطلاعات، داده ها طبقه بندی شده و مورد مقایسه شدند.
یافته ها: اگرچه برنامه آموزشی دانشگاه دوک و ایران شباهت هایی در فلسفه، جایگاه شغلی، محتوی دروس، فنون آموزشی و ارزیابی دانشجویان دارند، با این وجود تفاوت هایی هم در هر دو برنامه درسی دیده می شود از جمله در استفاده از متاپارادیم های پرستاری می باشد،که در برنامه درسی دانشگاه دوک به هر چهار متاپارادایم پرستاری پرداخته شده ولی در برنامه درسی ایران دو متاپارادایم ذکر شده است، نحوه پذیرش دانشجویان و نحوه آموزش آنها در طول ترم های تحصیلی نیز از جمله موارد دیگر است. از جمله شباهت دو برنامه آموزشی در فنون آموزشی و جایگاه شغلی بوده و مهمترین تفاوت آنها در محتوی آموزشی و نحوه پذیرش دانشجویان میباشد.
نتیجه گیری: برنامه درسی مصوب سال 95 دکتری پرستاری اگرچه سعی کرده است علاوه بر برنامه های آموزشی به بالین هم توجه کند. ولی برنامه اخیر درسی در ایران با وجود تمام تلاش خود در جهت تربیت نیروی بالینی، بیشتر آموزشی بوده و برای تربیت نیروی بالینی نیاز به برنامه درسی جداگانه ای می باشد. این در حالی است که در برنامه درسی دانشگاه دوک رشته های تخصصی پرستاری آموزشی PhD و دکتری پرستاری بالینی DNP به صورت جداگانه وجود دارد. لذا توصیه می شود در سال های آتی دوره دکتری تخصصی بالینی راه اندازی شده و این دوره از دوره آموزشی که اهداف متفاوتی دارند جدا گردد.
Introduction: Nursing knowledge and profession will not develop well, if the quality of the doctoral program of nursing is not systematically examined Quality of the program needs to reviewing and evaluating the programs periodically by the Internal and External Quality Assurance Committee. In this regards, this comparative study of educational system of nursing doctorate in Iran and Duke University has been done.
Methods: This descriptive-comparative study was conducted in 2020. The four-stage Bereday model include description, interpretation, proximity and comparison were used to compare the nursing educational system in Iran and Duke University. After collecting data, the data were classified and compared.
Results: Although Duke University and Iran curricula have similarities in philosophy, job position, course content, teaching techniques, and student evaluation, there are differences in both curricula, including the use of nursing metaparadigms. In the curriculum of Duke University, all four metaparadigms of nursing have been discussed but in the curriculum of Iran, two metaparadigms have been mentioned. How to admit students and manner of education are the other subjects. Educational techniques and job position are among the similarities between the two educational programs, but the most important differences between them are educational content and way of admitting students.
Conclusion: Although the new curriculum of the Doctor of Nursing has tried to pay attention to the clinic in addition to educational programs, but the recent curriculum in Iran, despite all its efforts to train clinical staff, is more educational and requires another curriculum to train clinical staff. However, in the curriculum of Duke University, nursing Ph.D education course separate from doctorate clinical nursing. Therefore, It is suggested to initiate a specialized clinical doctorate course in the coming years and separate it from training course which have different goals.
Bereday’s Model,Comparative Study,Curriculum,Nursing
ﻣﺪل ﺑﺮدی,ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ, ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ, ﭘﺮﺳﺘﺎری
4
14
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1127-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/22021/01/10
1399/10/21
2021/01/62021/02/15
1399/11/27
M
Rad
PhD Student in Nursing, Department of Nursing, Faculty of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
مجتبی
راد
rad.mojtaba89@yahoo.com
0000-0001-8928-860X
No
دانشجوی دکتری پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران
M
Fallahi Khoshknab
Department of Nursing, Faculty of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
مسعود
فلاحی خشکناب
fallahi@uswr.ac.it
0000-0003-0507-0107
Yes
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران
N
Arsalani
Department of Nursing, Faculty of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
نرگس
ارسلانی
nargesarsalani@gmail.com
0000-0001-5949-0727
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران
S
Assarzadeh
Department of Nursing, Faculty of Nursing, Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
سمانه
عصارزاده
S_assar@yahoo.com
0000-0001-5104-9339
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علو م پزشکی سبزوار، سبزوار ، ایران
N
Sadeghi Mahali
1- PhD Student in Nursing, Department of Nursing, Faculty of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
نسیم
صادقی محلی
sadeghy.nasim@gmail.com
0000-0002-8531-8661
No
دانشجوی دکتری پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران
P
Rasouli
PhD Student in Nursing, Department of Nursing, Faculty of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
پریسا
رسولی
beheshti7131@yahoo.com
0000-0003-0267-9961
No
دانشجوی دکتری پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران
T
Nematifard
PhD Student in Nursing, Department of Nursing, Faculty of Nursing, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
تابان
نعمتی فرد
nematifard.taban@gmail.com
0000-0002-3256-544X
No
دانشجوی دکتری پرستاری،گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران
fa
ارتباط میان تابآوری و فرسودگی آکادمیک اعضاء هیئت علمی
The Relationship between Resilience and Academic Burnout among Faculty Members
مقدمه: فرسودگی آکادمیک از عوامل کاهش بهرهوری است و تابآوری از استراتژی های مقابله با استرس های شغلی و فرسودگی است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت فرسودگی آکادمیک و تابآوری و رابطه بین این دو در استادان دانشکده دندانپزشکی انجام گرفت .
روش ها: این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1394 انجام شد. 81 نفر از اعضای هیاتعلمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علومپزشکی مشهد به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای اصلاحشده فرسودگی آکادمیک و تابآوری مبتنی بر پرسشنامههای استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و مقیاس اصلاحشده تابآوری کانر و دیویدسون جمعآوری شد. دادهها با آزمون های t، آنالیز واریانس یکطرفه و همبستگی در سطح معنیداری 0/05، تحلیل شدند.
یافتهها:میانگین نمره کل فرسودگی آکادمیک 14/99 ± 48/68 بود. اکثر اعضای هیاتعلمی، در بعد خستگی عاطفی در طبقه کم (53 نفر)، در بعد کفایت شخصی در طبقه شدید (80 نفر) و در بعد مسخ شخصیت در طبقه شدید (52 نفر) قرار داشتند. 79 نفر (97/5 درصد) قدرت تابآوری بالا و 2 نفر (2/5 درصد) تابآوری پایینی داشتند. بین تابآوری و فرسودگی آکادمیک در ابعاد خستگی هیجانی (0/48-=r) و مسخ شخصیت (0/36-=r)، ارتباط معکوس و معنادار و در بعد کفایت شخصی ارتباط مستقیم و معنادار وجود داشت (0/67-=r). .
نتیجهگیری:تابآوری فرد را در مدیریت استرس و پیشگیری از فرسودگی آکادمیک توانمند میکند. لذا آموزش شیوههای خودمراقبتی در ابعاد روانی، فیزیکی، معنوی، هیجانی، ارتباطی و حرفهای، با تشکیل کارگاه ها و همایش ها، حمایت علمی، روانی و توانمندسازی تخصصی و حرفهای اساتید ضروری است .
Introduction: Academic burnout is a factor in reducing productivity And resilience is one of the strategies to deal with job stress and burnout. The aim of this study was to investigate the status of academic burnout and resilience and the relationship between them in dental school professors.
Methods: This descriptive-correlation study was conducted in 2015. 81 faculty members from the School of Dentistry of Mashhad University of Medical Sciences were selected by simple random sampling. Data were collected by using a Modified Maslach Burnout Inventory for university professors, and Modified Conner-Davidson Resilience Scale (MCD-RISC). Statistical tests such as t-test, one-way ANOVA, correlation were applied to analyze. P-value <0.05 was considered significant.
Results: The mean total score of academic burnout was 48.68 +- 14.99. In emotional exhaustion, Most faculty members were in the low class (n= 53), in the personal adequacy dimension were in the extreme category (n= 80) and in the depersonalization dimension were in the extreme category (n = 52). 79 faculty members (97.5%) had high resilience and 2.5% (2faculty members) had low resilience. There was invers correlation between resilience and academic burnout in the dimensions of emotional fatigue (r = -0.48) and metamorphosis (r = -0.36) and was direct correlation between dimension of personal adequacy and resilience (r = -0.67).
Conclusion: Resilience empowers a person to manage stress and prevent academic burnout. Training methods of self-care methods in psychological, physical, spiritual, emotional, communicative, and vocational dimensions, through workshops, conferences, scientific-mental support, specialization, and professional empowerment of professors, is essential.
Faculty member
Academic Burnout
Resilience
University
عضو هیات علمی, فرسودگی آکادمیک, تابآوری, دانشگاه
15
25
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1122-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/22021/01/102020/12/20
1399/9/30
2021/01/62021/02/152021/02/13
1399/11/25
Z
Mansourian
Department of Medical Education, school of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
زهرا
منصوریان
MansourianZ9@mums.ac.ir
0000-0001-6481-3703
No
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
H
Karimi Moonaghi
Department of Medical Education, school of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran & Nursing and Midwifery Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran & Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
حسین
کریمی مونقی
karimih@mums.ac.ir
0000-0003-0496-2306
Yes
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران و مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران و گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
J
Sarabadani
Department of Oral Medicine, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
جواد
سرآبادانی
SarabadaniJ@mums.ac.ir
0000-0002-6269-7777
No
گروه بیماری های دهان و دندان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
H
AshrafiFard
Department of Medical Education, school of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
حورا
اشرفی فرد
h.ashrafifard@yahoo.com
0000-0001-6979-3115
No
گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
fa
بررسی تاثیر آموزش به روش نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و طراحی برنامه مراقبت پرستاری
The Effect of Concept Mapping on Nursing Students' Critical Thinking Skills and Nursing Care Plan Design
مقدمه: روش نقشه کشی مفهومی سال هاست در آموزش پرستاری بکار می رود؛ درحالیکه مطالعات محدودی تاثیر آن را بر مهارت تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبت پرستاری بررسی کرده اند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر روش آموزشی نقشه کشی مفهومی بر مهارت تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبت پرستاری در دانشجویان پرستاری بود.
روش ها: این کارآزمایی آموزشی دو گروهی به صورت پیش آزمون و پس آزمون بر روی 84 دانشجوی پرستاری به روش نمونه گیری دردسترس در سال تحصیلی 98- 97 انجام شد. دانشجویان گروه کنترل به شیوه سنتی و دانشجویان گروه تجربی به روش نقشه کشی مفهومی آموزش دیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای دو بخشی شامل مشخصات فردی و تفکر انتقادی کالیفرنیا شامل پنج حیطه استنباط، ارزشیابی، تحلیل، استدلال قیاسی و استقرایی، استفاده شد. فرآیندهای پرستاری طراحیشده توسط دانشجویان با استفاده از مقیاس نمره دهی نقشه مفهومی به صورت کمی ارزشیابی گردید. داده ها از طریق آمار توصیفی و آزمون های کای دو، t مستقل و زوجی و آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: آنالیز کوواریانس نشان داد که نمرات تفکر انتقادی گروه تجربی در حیطه های تحلیل (0/046=p) و استدلال قیاسی (0/025=p) بطور معنی داری از گروه کنترل بالاتر بود. همچنین نمره فرآیند پرستاری در گروه تجربی بالاتر از گروه کنترل بود (0/001 >p).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که روش آموزشی نقشه کشی مفهومی قادر به تقویت حیطه های تحلیل و استدلال استقرایی تفکر انتقادی و طراحی برنامه مراقبتی در دانشجویان پرستاری می باشد.
Introduction: The concept mapping method has been used in nursing education for many years; However, limited studies have examined its effect on critical thinking skills and nursing care program design. The aim of this study was to investigate the effect of concept mapping method on critical thinking skills and nursing care program in nursing students.
Methods: This two- group educational trial was conducted as a pre-test and post- test on 84 nursing students who were selected using convenience sampling, in 2018- 2019. control group were taught using traditional nursing care plan and and experimental group by concept mapping respectiely.Critical thinking skills were measured with the California Critical Thinking Test, which yielded five subscales: analysis, evaluation, inference, deductive and inductive reasoning. Nursing processes were scored using a concept map scoring scale. Descriptive statistics, chi- square, independent and paired t- test and analysis of covariance were used to analyze the data.
Results: Analysis of covariance showed that the scores of critical thinking of the experimental group in the areas of analysis (p = 0.046) and deductive reasoning (p = 0.025) were significantly higher than the control group. Also, the score of the nursing process in the experimental group was higher than the control group (p < 0.001).
Conclusion: The findings suggest that concept mapping is effective to strenghten students᾽ analysis and inductive reasoning of critical thinking and designing nursing care plan.
concept map,Nursing student,Nursing care plan,Critical Thinking
نقشه مفهومی,دانشجوی پرستاری,برنامه مراقبت پرستاری,تفکر انتقادی
26
35
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/22021/01/102020/12/202020/12/22
1399/10/2
2021/01/62021/02/152021/02/132021/03/13
1399/12/23
Sh
Dehghanzadeh
1- Nursing Department, Nursing and Midwifery school, Rasht branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
شادی
دهقان زاده
shadidehghan90@iaurasht.ac.ir
0000-0001-5979-590X
Yes
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری- مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
F
Moaddab
1- Nursing Department, Nursing and Midwifery school, Rasht branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
فاطمه
مودب
f.moaddab89@gmail.com
0000-0003-0811-8671
No
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری- مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
fa
تاثیر مولفه های فرهنگ سازمانی برمولفه های بهسازی اعضای هیات علمی
The Impact of Components of Organizational Culture on Components of the Faculty Members᾽ Development
مقدمه: فرهنگ سازمانی به عنوان یک جزء مهم در پیکر یک سازمان محسوب میشود که تاثیر مثبتی برعملکرد سازمان دارد، به طوریکه موفقیت هر سازمان تا حد قابل قبولی وابسته به فرهنگ آن سازمان می باشد. پژوهش های زیادی درخصوص نقش این عامل در ارتقای بهره وری سازمانی و نیل به اهداف سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین تاثیر مولفه های فرهنگ سازمانی برمولفه های بهسازی اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی انجام شد.
روش ها: روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی- مقطعی است. جامعه آماری مورد نظر شامل 1200 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان رضوی در سال تحصیلی 96-1395است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشگاه ها 291 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه روا و پایا فرهنگ سازمانی (دنیسون) و بهسازی (اجتهادی) جمع آوری و از طریق آزمون های رگرسیون خطی، t- testو آنالیز واریانس یک طرفه و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های درگیر شدن (0/159=β)، انطباق پذیری (0/153=β) و سازگاری (0/117=β) تاثیر معنی داری بر مولفه ی آموزشی بهسازی داشتند. هم چنین سازگاری (0/291=β) تاثیر معنی داری بر مولفه پژوهشی بهسازی داشت. نتایج نشان داد که درگیر شدن (0/187=β)، سازگاری (04/384=β) بر مولفه ی فردی بهسازی تاثیر معنی داری دارد. درگیر شدن (0/359=β)، سازگاری (0/183=β) و انطباق پذیری (0/119=β) بر مولفه ی سازمانی بهسازی تاثیر معنی دار و نیز درگیر شدن (0/213=β)، سازگاری 0/267=β) تاثیر معنی داری بر مولفه ی اخلاقی بهسازی داشتند. در مولفه های فرهنگ سازمانی و مولفه های بهسازی در دو گروه جنسیت و گروه بندی اعضای هیات علمی براساس رتبه علمی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که مولفههای فرهنگ سازمانی اثر معنیداری بر بهسازی اعضای هیاتعلمی دارد. لذا می توان نتیجه گرفت که هرگاه فرهنگ سازمانی در راستای بهسازی باشد افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری وظایف شغلی خود را در ابعاد آموزشی، پژوهشی، فردی، سازمانی و اخلاقی انجام میدهند.
Introduction: Organizational culture is considered as an important element in the body of an organization that has a positive impact on the performance of the every organization, so that the success of any organization depends on culture of the organization, partly. Much research has been done on the role of this factor in promoting organizational productivity and achieving organizational goals. The present study was conducted to determine the impact of Components of Organizational Culture on components of the Faculty Members᾽ development in Islamic Azad Universities of Khorasan Razavi.
Methods: This cross-sectional study conducted on 291 faculty members of Islamic Azad Universities of Khorasan Razavi using stratified random sampling in the academic year of 2016-2017. Two questionnaires of organizational culture (derived from Denison's organizational culture model) and improvement (derived from Ijtihad et al., study) were used for measurements .Data were analyzed by Linear regression test, t-test, one-way ANOVA through SPSS.
Results: The findings showed that the components of involvement (β = 0.159), adaptability (β = 0.153) and compatibility (β = 0.117) had a significant effect on the educational component of development. Compatibility (β = 0.291) had a significant effect on the research component of development. Involvement (β = 0.187), compatibility (β = 0.384) had a significant effect on the individual component of development. Involvement (β = 0.359), compatibility (β = 0.183) and adaptability (β = 0.119) had a significant effect on the organizational component of development. Involvement (β = 0.213), compatibility (β = 0.267) had a significant effect on the moral component of development. Components of both organizational culture and development were similar in gender and academic rank among the participants.
Conclusion: From this study, it was concluded that the components of organizational culture had a significant effect on the components of faculty members᾽ development. When the organizational culture is in the direction of development, faculty members perform their duties with more motivation and enthusiasm in educational, research, personal, organizational and moral dimensions.
Organizational Culture, Development,Faculty Members
فرهنگ سازمانی, بهسازی, هیات علمی
36
46
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1023-2&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/22021/01/102020/12/202020/12/222021/02/8
1399/11/20
2021/01/62021/02/152021/02/132021/03/132021/03/10
1399/12/20
HR
Mohamadi
Doctorate Candidate of Educational Management, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
حمیدرضا
محمدی
hamidreza20062003@yahoo.com
0000000260822968
No
دانشجوی مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
M
Salehi
Department of Educational Management, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari
محمد
صالحی
drsalehi@iausari.ac.ir
0000000181278570
Yes
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
N
Jabary
Department of Educational Management, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
نگین
جباری
neginjabbary@gmail.com
0000000183918762
No
گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
fa
مقایسه اثربخشی ارزشیابی به روش کارپوشه و مشاهده مستقیم مهارتهای بالینی، برگرایش دانشجویان پرستاری نسبت به تفکر انتقادی
Comparing the Efficacy of Portfolio and Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) Model, on Nursing Students Disposition Toward Critical Thinking
مقدمه: با توجه به اهمیت آموزش بالینی پرستاری و ارزشیابی آن و نیاز به تصمیم گیری های صحیح در مواقع بحرانی توسط دانشجو و با هدف ارتقاء سطح گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری، محقق برآن شد تاثیر دو روش متفاوت ارزشیابی بالینی یعنی روش چک لیست مهارت ها و کارپوشه را برگرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بسنجد.
روش ها: این پژوهش مداخل های دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بر روی 32 دانشجوی سال سوم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری خمین ورودی 1392 در سال 95- 1394 انجام شد. ابتدا پرسشنامه ی گرایش به تفکر انتقادی CTDI توسط تمام دانشجویان کلاس تکمیل و میزان گرایش به تفکر انتقادی ثبت شد. سپس دانشجویان به صورت تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شده و برای یک گروه از روش ارزشیابی کارپوشه و برای گروه دیگر، روش ارزشیابی مشاهدهی مستقیم مهارت ها اجرا گردید. در نهایت مجدداً پرسشنامه CTDI تکمیل و نتایج ارزیابی شد. داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که نمره ی کل گرایش به تفکر انتقادی در گروه کارپوشه قبل از اجرای روش ارزشیابی (21/25±240/97) و بعد از اجرای روش ارزشیابی(21/321±266/50) و در گروه مشاهده مستقیم مهارت ها قبل از ارزشیابی (20/85±242/17) و بعد از اجرای روش ارزشیابی (18/24±248/17) دو گروه تفاوت آماری معنی داری وجود دارد و در گروه ارزشیابی به روش کارپوشه این تفاوت بیشتر بود (0/001>P). در کلیه زیر گروه ها حقیقت جویی، انتقادپذیری، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت سازماندهی، اعتماد به نفس، جستجوگری و رشدیافتگی نیز این تفاوت معنی دار بود (0/001 =P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله گرایش به تفکر انتقادی در گروه ارزشیابی به روش کارپوشه افزایش معنی داری را نشان میدهد. لذا پیشنهاد می شود از روش کارپوشه به عنوان روشی با قابلیت اجرایی بالا، عینی و معتبر بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و همچنین در زمان پذیرش مسئولیت های حرفه ای افراد در علوم پزشکی استفاده شود.
Introduction: Given the importance of nursing education and evaluation and the need to make correct decisions in critical situations by students also to promote critical thinking in nursing students, researcher decided to assess efficacy of clinical evaluation by two methods of direct observation of procedural skills and portfolio on critical thinking of students.
Methods: in this interventional study 32 Students of the 5 th semester of the Bachelor of Nursing, Khomein College of Nursing which divided into two groups with pre- test & post- test participated in 2013 . At the beginning, critical thinking disposition questionnaire ( CTDI) was completed by students. Then, Class was divided into two groups randomly . In each group, one of the evaluation methods containing Portfolio and Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) was executed. At last critical thinking disposition questionnaire again was completed and results were evaluated. Data were analyzed by descriptive statistics and independent t- test through SPSS.
Results: The results showed that the total score of tendency to critical thinking in the portfolio group was as follow: before the evaluation method (240/97±21/25) and after the evaluation method (266/50±21/32),also, in the direct observation skill group before evaluation (242/17±20/85) and after evaluation was (248/17±18/24). There are statistically significant differences between the two groups and in the portfolio evaluation group this difference was greater (P≤0/001). This difference is also significant in all subgroups of truth-seeking, critique, analytical power, organizational power, self-confidence, search, and growth. (P =0/001).
Conclusion: According to the results of the study, tendency to critical thinking in portfolio method shows significantly different so, it is suggested portfolio with high executive capabilities, identical and valid method in critical thinking of nursing students as well as acceptance of professional responsibility in medical sciences is used.
Portfolio, Direct Observational Practical Skills, Critical Thinking, Nursing Students
کارپوشه,مشاهده مستقیم مهارتهای بالینی,تفکر انتقادی,دانشجویان پرستاری
47
57
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-5&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/22021/01/102020/12/202020/12/222021/02/82020/06/24
1399/4/4
2021/01/62021/02/152021/02/132021/03/132021/03/102021/04/11
1400/1/22
H
Momeni
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
حمید
مو منی
0000000204199868
No
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران
A
Kerami
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
اعظم
کرامی
0000000192153925
No
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران
L
Mirshekari
MSc. Nursing, Lecturer Researcher , Iran University of Medical Sciences, Iran
لیلا میر شکاری
لیلا میر شکاری
0000000286926386
No
کارشناس ارشد پرستاری، پژوهشگر، دانشگاه علوم پزشکی ایران، ایران
Z
Shahsavari
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
زهرا
شهسواری
0000000256019304
No
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران
Z
shokhmgar
Payam Noor University, Tehran, Iran
زهرا
شخمگر
0000000201029249
No
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
A
Sanagoo
Nursing Research Center, School of Nursing and Midwifery, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Golestan, Iran
اکرم
ثناگو
0000000247694703
No
مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
A
Salehi
Khomain University of Medical Sciences, Khomein, Iran
اشرف
صالحی
Najm54@yahoo.com
0000000326817222
Yes
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران
fa
تبیین وشناسایی شایستگیهای کارآفرینی اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور با رویکرد داده بنیاد
Explanation and Identification of the Entrepreneurial Competencies of Faculty Members Based on Grounded Theory Approach
مقدمه: کارآفرینی اعضای هیئت علمی از مباحث مهم و نیازهای جامعه دانشگاهی میباشد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ابعاد، مولفه های شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی است.
روش ها: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد استراوس و کوربین در سال 1399 انجام گرفته و نظرات مصاحبه شوندگان درباره مولفه های شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی (متخصصان و اعضای هیئت علمی کارآفرینی) مورد تحلیل قرار گرفته است. ابزار پژوهش، مصاحبه های عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافته ها از طریق تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبه های آزمایشی تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام گردید.
یافته ها: پس از اتمام مصاحبه ها فرآیند کدگذاری باز و محوری و انتخابی در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی شامل شرایط علی (مولفه های کارآفرینی دانشگاه ها- منبع محوری اساتید کارآفرین و کسب توانمندی های کارآفرینانه)، مقوله اصلی شامل شایستگی های کارآفرینانه اعضای هیئت علمی، راهبردها (مدیریتی، شایستگی، فرهنگی)، ویژگی های زمینه ای مانند (هم راستایی با اهداف کلان، ویژگی های محیط رقابتی، بینش کارآفرینانه مسئولین)، عوامل مداخله گر مانند (نظام حمایتی معیوب، سیستم تحقیقاتی موجود، نظام ساختاری ناکارآمد و پیامدها در سطوح فردی، دانشگاهی و کشوری) شناسایی شدند.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش با ارائه ابعاد و مولفه های توسعه شایستگی های کارآفرینی اعضای هیئت علمی در قالب مدل پارادایمی امکان استفاده ی بیشتر دانشگاه های کشور از اساتید کارآفرین را مهیا می نماید.
Introduction: Entrepreneurship of faculty members is one of the important issues and necessities of the academic community. The purpose of this study is to identifying and explaining the dimensions, components of entrepreneurial competencies of faculty members.
Methods: This is a qualitative study based on Strauss and Corbin’s Foundation Data Theory, has been done in 1399 and the opinions of the interviewees about the components of entrepreneurial competencies of the faculty members (specialists and entrepreneurship faculty members) were analyzed. The research tool was in-depth and exploratory interviews. Findings were validated through member matching, peer review, and pilot interviews. Data analysis was performed using open and axial and selective coding.
Results: After completing the interviews, open, axial and selective coding process were identified in the form of six dimensions of the paradigm model including : Causal conditions (components of university entrepreneurship central resource for entrepreneurial professors and gaining entrepreneurial capabilities ) the main categories consist of ( entrepreneurial competencies of faculty members), strategies (managerial, competency, cultural), contextual characteristics such as (alignment with macro goals, characteristics of competitive environment, entrepreneurial insight of officials), intervening factors such as (Defective support system, existing research system, inefficient structural system and consequences at individual, academic and national levels) .
Conclusion: The findings of this study provide the dimensions and components of the development of entrepreneurial competencies of faculty members in the form of a paradigm model and allow universities to use more professors of entrepreneurship.
Competence, Faculty members, Entrepreneurship, Grounded Theory Approach
شایستگی,اعضای هیئت علمی,کارآفرینی,نظریه داده بنیاد
58
69
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-35-3&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/22021/01/102020/12/202020/12/222021/02/82020/06/242021/01/12
1399/10/23
2021/01/62021/02/152021/02/132021/03/132021/03/102021/04/112021/04/19
1400/1/30
F
Zahedifar
PhD student in Educational Management, Karaj Branch , Islamic Azad University, Karaj, Iran
فریبا
زاهدی فر
zahedifar8285@gmail.com
0000-0001-6502-9144
No
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ، واحد کرج دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
Z
Lebadi
Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
زهرا
لبادی
zahra_lebadi@yahoo.com
0000-0002-8824-3482
Yes
گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
F
Parasteh
Department of Educational Sciences, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
فاطمه
پرسته قمبوانی
fatemeh.parasteh@yahoo.com.sg
0000-0002-8670-6164
No
گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
fa
عوامل مؤثر بر حضور درکلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان
Attitude of Dental Students about effective factors on Attendance in Theoretical Classes
مقدمه: حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری، یکی از لازمه های محیط آموزش است که درسال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است. لذا هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر برحضور دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در کلاس های دروس نظری بود.
روش ها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی- مقطعی برروی کلیه دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ورودی سال های 1392 تا 1396 انجام شد. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن به تأیید رسیده، جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون کای اسکوئر، t-test، آنالیز واریانس یک طرفه و محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: از مجموع 267 نفر دانشجو 135 نفر (50/6 درصد) پسر و 62/9 درصد (168 نفر) همراه خانواده زندگی می کردند. میانگین سنی دانشجویان 2/77 ± 23/43 بود. از دیدگاه دانشجویان، حیطه اساتید و روش های آموزشی ایشان (0/51±3/91) موثرترین عامل بوده و حیطه مشکلات دانشجو (0/95±3/53) کمترین اثر را داشت. مهمترین فاکتورهای موثر برحضور دانشجویان روش تدریس استاد (73/8 درصد) و کاربردی بودن مطالب ارائه شده بر بالین بیمار (72/7 درصد) بود. میانگین نمرات تمام حیطه ها به جز حیطه مشکلات دانشجو در دختران به طور معنیداری بیشتر از پسران بود (0/05 >P ).
نتیجه گیری: از نظر دانشجویان، اساتید نقش بسیار ویژهای در حضور دانشجویان در کلاس های نظری داشتند، لذا بالا بردن کیفیت تدریس اساتید، برگزاری کارگاه های فن بیان و همچنین ارتقاء و اصلاح برنامه های آموزشی، کمک شایانی در کاهش غیبت دانشجویان از کلاس درس خواهد کرد.
Introduction: Attendance of students in theoretical classes is one of the requirements of the educational environment that has been neglected in recent years. Therefore, the purpose of this study is investigating the factors affecting the presence of dental students of Isfahan Dental School in theoretical classes.
Methods: This descriptive cross- sectional study was performed on all undergraduate students of Isfahan Dental School from the entrance of the 2013 to 2016. The census was conducted by a questionnaire containing 34 questions which the reliability and validity were confirmed. Data were analyzed using Chi- square test, T-test and One- way analysis of variance, Spearman and Pearson correlation coefficient using SPSS.
Results: A total of 267 students ,50/6% (135 persons) were boys and 62/9% (168 persons) lived with their families. The mean age of the students was 23/43 ± 2/77. From the students' attitude, the field of professors and their teaching methods (3/91±0/51) was the most effective factor and the field of students' problems (3/53±0/95) had the least effect on students' presence in theoretical classes. The most important factors affecting the presence of students were the teacher's teaching method (73/8%) and the applicability of the subjects presented on the patient's bedside (72/7%). The mean scores of all fields except the students᾽ problems field were significantly higher in the girls rather than the boys.
Conclusion: From the students' point of view, professors have a very special role in the attendance of students in theoretical classes, therefore improving the quality of ' teaching, holding expression art workshops, as well as promoting and modifying educational programs, will help students to reduce their absence from the class.
Dentists,Students,Education
دندانپزشکان, دانشجویان, آموزش
70
80
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1131-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/01/22021/01/102020/12/202020/12/222021/02/82020/06/242021/01/122021/01/19
1399/10/30
2021/01/62021/02/152021/02/132021/03/132021/03/102021/04/112021/04/192021/04/11
1400/1/22
S
Khalesi
1- Department of Oral and Maxillofacial Pathology, Dental Materials Research Center, Dental School, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
سعیده
خالصی
s_khalesi@dnt.mui.ac.ir
0000-0002-6740-3352
No
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
N
Kargahi
1- Department of Oral and Maxillofacial Pathology, Dental Materials Research Center, Dental School, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
ندا
کارگهی
Karghahi@dnt.mui.ac.ir
0000-0001-6418-7036
Yes
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
H
Aghakabiri
Graduate, Dental Students’ Research Committee, Dental School, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
حسنا
آقاکبیری
Kabiri.hosna@yahoo.com
0000-0001-8929-6036
No
کمیته پژوهش های دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران