Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
12
3
online
1
fulltext
fa
چالشها و راهکارهای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری: مرور نظاممند
Challenges and Strategies for Implementing Evidence-Based Practice in Nursing: a Systematic Review
آموزش بالینی
Clinical Education
مروري
review Article
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong>بسیاری از پرستاران در اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد به­عنوان یک رویکرد حل مسئله در زمینه مراقبت سلامت ناتوان هستند. لذا، هدف مطالعه حاضر جمعبندی و گزارش ساختارمند نتایج مطالعات مختلف انجام گرفته در این زمینه جهت شناسایی چالشها و راهکارهای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری برای تدوین دستورالعملهای مؤثر و کارآمد میباشد.<br>
<strong>روش ها:</strong> در این مطالعه مروری نظاممند، با استفاده از پایگاه اطلاعاتی داخلی:Magiran ،SID ، IranMedex و خارجی: CINAHL، ProQuest،Ovid ، PubMed،Scopus ،Science Direct ، Google Scholar کلیه مطالعات انجام شده در کشور ایران در بازه زمانی 2010 تا 2020 در زمینه عملکرد مبتنی بر شواهد مورد جستجو قرار گرفت. نتیجه این جستجو دستیابی به 39 مقاله و یک طرح پژوهشی مرتبط با موضوع بود که در نهایت 19 مطالعه کاملاً مرتبط وارد پژوهش شد.<br>
<strong>یافته ها:</strong>از میان مطالعات مورد بررسی، 3 مقاله (16 درصد) در مجلات خارجی و 16 مقاله (84 درصد) در مجلات داخلی به چاپ رسیده بودند. نتایج نشان­دهنده 4 مفهوم اصلی شامل "ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد"، "موانع اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد"، "راهکارهای اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد" و "دستورالعمل اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد" بود.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong>براساس نتایج حاصله، اکثر پرستاران با مفهوم عملکرد مبتنی بر شواهد آشنایی ندارند و موانع متعددی بر سر راه پرستاران در اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد وجود دارد. جهت رفع چالشهای بالینی پرستاری، مدیران و سیاستگذاران مراقبت سلامت طوری برنامهریزی نمایند تا با حمایت مدیران پرستاری از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری جهت راهنمایی و هدایت پرستاران در اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد و تدوین پروتکلها استفاده گردد.<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Many nurses face challenges of implementing evidence-based practice as a problem-solving approach in the field of health care. Therefore, the purpose of this study was to summarize and report structurally the results of various studies conducted in this field to identify challenges and strategies for implementing evidence-based practice in nursing to develop effective and efficient guidelines.<br>
<strong>Methods:</strong> In this systematic review study, using the internal database: Magiran, SID, Iranmedex and foreign: CINAHL, ProQuest, Ovid, PubMed, Scopus, Science Direct, Google Scholar all articles published in Iran in 2010 to 2020 in the field of Evidence-based practice were explored. The result of this research was the achievement of 39 articles and a research project related to the subject, which eventually 19 completely related studies are included in the research.<br>
<strong>Results:</strong> Among the studies reviewed, 3 articles (16%) were published in foreign journals and 16 articles (84%) in domestic journals. The results represent four main concepts include: "Evidence-Based Practice Features", "Evidence-Based Practice Barriers", "Evidence-Based Practice Strategies" and "Evidence-Based Practice Instructions".<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results, most nurses are not familiar with the concept of evidence-based practice and there are several barriers in the way of nurses in implementing evidence-based practice. To address the clinical challenges of nursing, health care managers and policymakers should plan to use nursing professors and graduate students with the support of nursing managers to guide nurses in the implementation of evidence-based practice and the development of protocols.</div>
عملکرد مبتنی بر شواهد, پرستاری, مرور نظاممند
Evidence-Based Practice, Nursing, Systematic Review
55
67
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1057-1&slc_lang=fa&sid=1
L
Valizadeh
لیلا
ولیزاده
Valizadehl@tbzmed.ac.ir
0000000170475309
No
Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
V
Zamanzadeh
وحید
زمانزاده
Zamanzadeh@tbzmed.ac.ir
000000024664750X
No
Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
N
Babaei
نصیب
بابایی
Nasib.babaei@yahoo.com
0000000200562068
Yes
PhD student, Department of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran and Department of Nursing, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران و گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
M
Avazeh
مرضیه
آوازه
M.avazeh@yahoo.com
0000000266303632
No
Department of Nursing, Kaleybar Branch, Islamic Azad University, Kaleybar, Iran
گروه پرستاری، واحد کلیبر، دانشگاه آزاد اسلامی، کلیبر، ایران