Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
12
3
online
1
fulltext
fa
مقایسه دو روش آزمون سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی: یک مطالعه ترکیبی
Comparing two methods of traditional and electronics tests based on attitude and experiences of medical students: A combined study
سنجش و ارزشيابي
assessment and evaluation
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> امروزه،کاربرد آزمون مبتنی بر کامپیوتر در دانشگاه ­ها نسبت به آزمون­ های سنتی (مداد وکاغذ) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮری داﻧﺸﺠﻮیان، آگاهی از نگرش و تجارب آﻧﺎن در اﺟﺮای ایﻦ روش، می­ تواﻧﺪ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺎﺷﺪ. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش آزمون­ سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی انجام شده است.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>روش ها:</strong> پژوهش حاضر به ­صورت ترکیبی (کمی و کیفی) در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. روش انتخاب نمونه­ ها، سرشماری بود. در امتحان پایان ترم، دانشجویان پزشکی (54 نفر) به شکل تصادفی، نیمی در آزمون سنتی و نیمی دیگر در آزمون الکترونیکی واحد درسی فیزیک پزشکی شرکت نمودند. در بخش کمی، نگرش دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته معتبر و پایا سنجیده شد. سپس تجارب 19 دانشجو در بخش کیفی مطالعه، با انجام مصاحبه فردی و درصورت لزوم گروهی، و با روش نمونه­ گیری هدفمند جمع ­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ های کمی با روش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون t مستقل) و داده­ های کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی صورت گرفت.<br>
<strong> یافته ها</strong>: نتایج بخش کمی نشان داد که میانگین نمره نگرش در گروه آزمون الکترونیکی (6/37±39/36) بیشتر از گروه آزمون سنتی (5/2±38/25) بود، اما تفاوت معنی­ دار آماری بین دو گروه وجود نداشت (0/508=p). در بخش کیفی، 4 طبقه اصلی (کارآمدی آزمون الکترونیک، نوآوری نامانوس، در چالش قالب کهنه، راه­ های هموار شدگی) و 15 زیر طبقه استخراج شد.<br>
<strong>نتیجه گیری: </strong>نتایج، بیانگر عدم وجود تفاوت معنی­ دار نگرش دانشجویان در آزمون ­های سنتی و الکترونیکی بود. دانشجویان، جهت رفع یا کاهش برخی مشکلات موجود در آزمون الکترونیکی به مواردی جهت هموار شدن این مسیر، نظیر آگاه شدن از روند آزمون قبل از شرکت در امتحانات و داشتن چرک­ نویس در دسترس درصورت لزوم، اشاره داشتند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>I</strong><strong>ntroduction:</strong> Today, using computer-based tests has received more attention than traditional tests (pencil and paper) in universities. Given the key role of students, their knowledge and attitude to implement this method can be helpful. This study was performed to compare two methods of traditional and electronic tests based on attitude and experiences of medical students.<br>
<strong>Methods:</strong> This mixed method study (quantitative and qualitative) was conducted in medical faculty of Guilan University of Medical Sciences. Samples were selected through census method. In the final exam, medical students (n=54) were randomly divided into two groups, half in traditional test and the other half in electronic test. In the quantitative section, Students' Attitude was measured using self-structured questionnaires whose validity and reliability had been confirmed. Then the experiences of 19 students in the qualitative part were collected through individual interviews and purposive sampling. Quantitative data were analyzed by mean, standard deviation and T-independent test also, qualitative data by content analysis approach.<br>
<strong>Results:</strong> Results show that attitude’s mean score in electronic test group (39.36±6.37) was more than traditional group(38.25±5.2) but there was no significant differences between two groups(p=0.508).In qualitative part, Four main categories (electronic test efficiency, unfamiliar innovation, challenging the old format, smoothing ways) and 15 subcategories were extracted.<br>
<strong>Conclusions:</strong> The results indicated that there was no significant difference in students' attitudes in traditional and electronic tests. To solve or reduce some of the problems in the electronic test, students refer to aware of test process before exam and having the draft paper available.</div>
آزمون سنتی, آزمون الکترونیک, دانشجو, تحقیق ترکیبی
32
43
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-3&slc_lang=fa&sid=1
F
Zaer Sabet
فاطمه
زائرثابت
sahar.sabet90@yahoo.com
0000-0003-0569-784X
No
Medical Education Research Center, Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
p
pourghane
پرند
پورقانع
pourghanep@gmail.com
0000-0001-9927-5861
Yes
Department of Nursing, Zeynab (P.B.U.H) School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences,Langeroud, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
F
Besharati
فرشته
بشارتی
fereshteh.besharati@yahoo.com
0000-0002-7397-5509
No
Department of Nursing, Zeynab (P.B.U.H) School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Langeroud, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی زینب)س(، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
H
khoshrang
حسین
خوشرنگ
hkhoshrang@yahoo.com
0000-0002-9554-8495
No
Medical Education Research Center , Education Development Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran and Department of Anesthesia, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران و گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
A
Ebrahiminia
علی
ابراهیمی نیا
ebrahiminia@gums.ac.ir
0000-0002-8443-8266
No
Department of Medical Physics, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
گروه فیزیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران