Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
12
2
online
1
fulltext
fa
نقش فرهنگ سازمانی در بهسازی اعضای هیأت علمی
The Role of Organizational Culture on Faculty Members’ Reformation
مدیریت آموزشی
Educational Adminstration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>صاحبنظران اهمیت فرهنگ سازمانی را در ارتباط با توسعه مورد تأکید قرار می­دهند و نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف توسط بخش آموزش عالی تربیت میشود. تقویت و توسعه دانشگاهها، بهویژه اعضای هیأت علمی آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش فرهنگ سازمانی در بهسازی اعضای هیأت علمی طراحی شده است.<br>
<strong>روشها: </strong>در تحقیق حاضر از تکنیک دلفی بهعنوان یک روش مجزا در بخش کیفی جهت دستیابی به اهداف اصلی و توسعه مولفههای متغیرها استفاده کرد؛ و از روش پیمایشی جهت دستیابی به اهداف فرعی و اعتبارسنجی مدل فرهنگ سازمانی/ به سازی اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان خراسان رضوی بهره­ گیری شده است. تعداد اعضای جامعه آماری ۱۲۰۰ نفر و حجم نمونه نهایی ۲۹۱ نفر بود که به روش تصادفی طبقهای نمونهگیری شدند. گردآوری دادهها ازطریق دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی و بهسازی براساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت انجام گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده گردید.<br>
<strong>یافته­ ها </strong>: تجزیه و تحلیل داده­ ها نشان داد که ضریب اثر متغیر فرهنگ سازمانی بر به سازی اعضای هیأت علمی(57 درصد) است و همچنین نتایج حاکی از آن بود که مؤلفههای تأثیرگذار فرهنگ سازمانی شامل رسالت (2/35 درصد)، درگیر شدن در کار (55/2 درصد) و سازگاری (20/1 درصد) است، و مهمترین آن­ها مؤلفه درگیر شدن در کار بود.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه نتایج مطالعه، فرهنگ سازمانی قوی میتواند به میزان قابل توجهی برتعهدکارکنان اثر گذاشته و استحکام رفتار آنان را افزایش دهد. بنابراین در برنامهریزی کلان و تحولآفرین سازمانی بایستی وزن بالایی برای مؤلفههای فرهنگی رسالت، درگیر شدن در کار و سازگاری قائل شد. پیشنهاد می گردد درتدوین استراتژی اثربخشی فرهنگی از حالت همافزایی آن به نحو بهینه در امر تحول و تعالی به سازی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها استفاده نمود.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The experts emphasize the importance of organizational culture in relation to development and the specialized and needed human resources of the various departments are trained by the higher education sector. Strengthening and developing universities, especially their faculty members, is of paramount importance. The purpose of this study was to investigate the role of organizational culture in faculty members’ development.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Methods: </strong>In the present study, Delphi technique has been used as a separate method in the qualitative stage for achieving the main goals and developing the components of the variables. And a survey method used to reach the secondary goal and validating the organizational culture on faculty reformation of Islamic Azad university - khorasan Razavi , different branches. statistical population included 1200 faculty members and 291 were determined as final sample size Data were collected through two questionnaires of organizational culture and faculties’ reformation with Likert five-point scale. Structural equation modelings in AMOS software were used to test the research hypotheses.<br>
<strong>Results:</strong> The analysis showed that the impact coefficient of organizational culture on faculty members' reformation was 0.57 and the influential components of organizational culture were mission (2.35), job involvement (2.55) and adjustment (1.20). The most important of these components was the engagement.<br>
<strong>Conclusion: </strong>From the present study concluded that strong organizational culture can influence staffs’ obligation and improve behavioral stability therefore, in strategic spatial planning components of organizational culture on faculty development include mission, engagement, and adaptation, the most important of which were engagement. It is suggested formulation of a cultural effectiveness strategy be optimally considered for the transformation and excellence of faculty members.</div>
فرهنگ سازمانی, بهسازی, اعضای هیأت علمی
Organizational Culture, Reformation, Faculty Members
21
30
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1023-1&slc_lang=fa&sid=1
HR
Mohammadi
حمیدرضا
محمدی
hamidreza20062003@yahoo.com
0000000260822968
No
Doctorate Candidate of Educational Management, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
دانشجوی مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
M
Salehi
محمد
صالحی
drsalehi@iausari.ac.ir
0000000181278570
Yes
Department of Educational Management, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
N
Jabbari
نگین
جباری
hamidreza20062003@yahoo.com
0000000183918762
No
Department of Educational Management, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی، گرگان، ایران