Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
12
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی با رویکرد ترکیبی بر دانش، مهارت و نگرش دانشجویان شرکت کننده
Impact of Summer school e- learning with a Blended Approach On Knowledge , Skill and attitude of Participating Students
تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
Educational technology, e-Learning,Virtual Education
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> مدارس تابستانی شیوه مشارکتی برای تقویت فراتوانایی­ ها و پرداختن به مباحث مورد علاقه دانشجویان، خارج از برنامه درسی رسمی است. همه ساله مدارس تابستانی متنوعی در دانشگاه ­ها برگزار می­ شود و بررسی اثربخشی این دوره ­ها در برنامه­ریزی­ های آتی اهمیت دارد. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر اولین مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی در ارتقای دانش، مهارت و نگرش دانشجویان انجام شد.<br>
<strong>روش ها: </strong>تحقیق به روش نیمه ­تجربی تک­­ گروهی پیش ­آزمون- پس ­آزمون بر روی 33 دانشجویی که در تابستان 1396 در اولین مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی شرکت کرده بودند، انجام گرفت. دوره به شیوه ترکیبی طراحی و در چهار روز اجرا، و ارزشیابی آن با رویکرد مدل کرک پاتریک و با استفاده از 5 ابزار (آزمون چندگزینه­ ای دانش، پرسشنامه خودارزیابی دانش و مهارت، نگرش سنجی و جو آموزشی) در مقیاس لیکرت صورت پذیرفت. روایی پرسشنامه ­ها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن­ها از طریق آلفای­ کرونباخ تایید شدند. داده ­ها پس از جمع ­آوری با استفاده از آزمون­ های t ­تک­ نمونه ­ای و t ­زوجی و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ها:</strong> مقایسه پیش ­آزمون و پس ­آزمون دانشجویان نشان­ دهنده تاثیر دوره آموزشی در افزایش دانش آنان بود (0/001>p) . مقایسه خودارزیابی دانش و مهارت قبل و بعد از دوره تاثیر مثبت را نشان داد و نمره رضایت از جو آموزشی دوره بیشتر از حدانتظار بود (0/001>p) . دانشجویان در پایان دوره نگرش مثبت به یادگیری الکترونیکی داشتند (0/001>p) .<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> با توجه به تاثیر مثبت دوره بر افزایش دانش و مهارت دانشجویان و نیز با توجه به استقبال دانشجویان از آموزش­ مجازی، برگزاری دوره ­های مرتبط با یادگیری ­الکترونیکی ویژه دانشجویان و استفاده موثر از این ابزار در مسیر یاددهی یادگیری دانشجویان پیشنهاد می­ شود.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Summer schools are a collaborative way of fostering students’ meta-competencies and addressing their favorite topics outside the formal curriculum. Various summer schools are held at universities each year, and it is important to evaluate the effectiveness of these courses in future planning. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of the first E-learning Summer School in promoting students' knowledge, skills and attitudes<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Method:</strong> The study was a quasi-experimental one-group study with pre-test and post-test. The sample of the study was 33 students who participated in the first e-learning summer school in 2017. The course was designed by blended learning approach and completed in four days. Evaluation of the course was performed by using the Kirk Patrick model and research tools included MCQ test for knowledge assessment and questionnaires for self-assessment of their knowledge, skill, attitudes and the educational climate. The Content and face validity were confirmed by 10 experts, and reliability of questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha. The data were analyzed by using one sample T-Test and paired t-test through SPSS.<br>
<strong>Results:</strong> Comparison of pre-test and post-test showed the significant effect of the course on increasing knowledge (p <0.001). The results of self-assessment of knowledge and skills showed positive effect after the course. The satisfaction score of the educational climate was higher than expected (P<0.001). Students had a positive attitude towards e-learning at the end of the course (P <0.001).</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> Considering positive effect of this course on increasing students’ knowledge and skill also Given students' acceptance of virtual education, holding related courses to e-learning specially for students and effective use of this tool in teaching – learning process is suggested</div>
مدرسه تابستانی, یادگیری الکترونیکی, ارزشیابی, دانشجو
Summer School, E-Learning, Evaluation,Student
39
49
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1008-1&slc_lang=fa&sid=1
Z
karimian
زهرا
کریمیان
karimian_z@yahoo.com
0000000256316448
Yes
Department of e-Learning, Virtual School and Center of Excellence in Electronic learning, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
گروه یادگیری الکترونیکی، دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران