Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
11
4
online
1
fulltext
fa
الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی: رویکرد کیفی
Modeling Internationalization of Universities with Emphasis on Multilevel Governance: A Qualitative Approach
مدیریت آموزشی
Educational Adminstration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> بین ­المللی ­سازی آموزش عالی، فرایندی برای رویارویی عالمانه با چالش ­های برآمده از جهانی­ شدن است که مورد توجه دانشگاه­ های پیشرو در جهان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر الگوپردازی بین­ المللی­ سازی دانشگاه ­ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی بوده است .<br>
<strong>روش­ ها:</strong> پژوهش حاضر با بهره­ گیری از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدار­شناسی و مصاحبه با نمونه منتخب هدفمند مدیران و اعضای هیأت علمی6 دانشگاه (شهید چمران اهواز، شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان، علامه طباطبایی تهران و فردوسی مشهد) و در سال 1397-1396 انجام شد. مصاحبه­ ها با استفاده از روش ­های کدگذاری اشتروس و کوربین (باز، انتخابی و محوری) تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته­ ها: </strong>الگوی پیشنهادی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات اعضای هیأت علمی 6 دانشگاه مذکور برای بین ­المللی­ سازی دانشگاه شامل پنج ­بعد متشکل از ابعاد اقتصادی و اجتماعی (رقابت برای کسب منابع، پاسخ­گویی به نیازهای جامعه و محیط پیرامونی، تجاری­ سازی، موقعیت جغرافیایی و منطقه­ ای دانشگاه)، انسانی و فرهنگی (توانمندی­ های نیروی انسانی، تعاملات فرهنگی، انگیزش نیروی انسانی)، علمی و فناوری (ماهیت علم، برنامه­ های درسی و آموزشی، فناوری و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، تولید و نشر علم)، سازمانی و ساختاری (مدیریت سازمانی، استقلال دانشگاه و گروه، کارکردهای دانشگاه)، و سیاسی و حکومتی (وجوه بین­ المللی برنامه ­های راهبردی دانشگاه، ایدئولوژی­ های برنامه­ های توسعه ملی و تعلاملات دیپلماتیک بین ­المللی) بود.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> دانشگاه­ ها برای کسب اعتبار بین­ المللی نیاز دارند در این زمینه گام بردارند و به الگوی نیاز است که راهنمای دانشگاه برای حرکت در این مسیر باشد، الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر می­ تواند در این زمینه راه­گشا باشد.</div>
<br>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Internationalization of Higher Education is a process of facing the challenges of globalization that has been the focus of attention by the world's leading universities. The purpose of the present study was to model internationalization of universities with emphasis on multilevel governance.<br>
<strong>Methods:</strong> This study utilizes phenomenological qualitative research method and interviews with selected sample of managers and faculty members of 6 universities (Shahid Chamran Ahvaz, Shiraz, Kurdistan, Sistan and Baluchestan, Allameh Tabatabaei, Tehran and Ferdowsi Mashhad) has been done in 2017<span dir="RTL">-</span>18<span dir="RTL">. </span>Interviews were analyzed using Strauss and Corbin coding methods (open, selective, and axial).<br>
<strong>Results:</strong> The internationalization model of universities includes five dimensions of economic and social factors (competition for resource acquisition, meeting community needs and peripheral environment, commercialization and geographical and regional location of the university), human and cultural factors (human resource capabilities, cultural interactions and human resource motivation), scientific and technological factors (components of the nature of science, curriculum and teaching, technology and educational and research equipment, as well as the production and dissemination of science), organizational and structural factors (organizational management, university and group autonomy, and the functions of the university), and political and governmental factors (international funding components of strategic plans, ideologies of national development programs and international diplomatic missions).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Universities need to step up in order to gain international accreditation, and the model needs to be the guide for the university to move in that direction.</div>
بین المللی سازی, دانشگاه, عوامل فرهنگی, آموزش, حکمرانی چند سطحی
University, Internationalization, Cultural Factors, Education, Multi-level Governance
45
55
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-966-1&slc_lang=fa&sid=1
S
Sotoudehfar
سلیمه
ستوده فر
sotudefar.s@gmai.com
0000000213078857
Yes
PhD Student of Educational Management, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
A
Parsa
عبداله
پارسا
abdparsa@gmail.com
0000000306414282
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
S
Shahi
سکینه
شاهی
sshahi@scu.ac.ir
0000000337447642
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
H
Farhadi Rad
حمید
فرهادی راد
hfarhadirad@gmail.com
0000000227386957
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران