Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1386
7
1
gregorian
2007
10
1
1
1
online
1
fulltext
fa
نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به عوامل مؤثر بر یادگیری بالینی
Attitude of Nursing Students about Affective Factors on Clinical Learning
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> <strong> مقدمه: </strong>یادگیری بالینی یکی از مهم­ترین بخش­های فرآیند آموزش پرستاری است. زیرا بخش اعظم یادگیری های حرفه ای در بالین تکمیل می­گردد. بیش از 50 درصد وقت دانشجویان پرستاری بر بالین سپری می شود که نقش بسیار مهمی در شکل­گیری و یادگیری ارزش ها، هنجارها و نگرش­های حرفه ای ایشان دارد. با توجه به اهمیت یادگیری بالینی در آموزش و تأثیر چگونگی یادگیری دراین محیط بر نگرش دانشجویان پرستاری، این مطالعه به منظور تعیین نگرش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاداسلامی واحد آستارا در مورد عوامل مؤثر بر یادگیری بالینی انجام شده است.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> روش کار: </strong>این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 85 نفر از دانشجویان پرستاری سال چهارم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا به روش سرشماری انجام گرفت. جهت دستیابی به اهداف پژوهش پرسشنامه­ای محقق ساخته در 5 بخش، بخش اول مشخصات فردی و بخش­های بعدی به ترتیب نگرش دانشجویان نسبت به نقش مدرسین بالینی، کادر پرستاری، تجهیزات و امکانات، مقررات موجود در بخش و چگونگی اجرای آن­ها بر یادگیری بالینی تنظیم گردید. اعتماد علمی ابزار از طریق اعتبار محتوی و اعتمادعلمی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (81/0) تاییدگردید. داده­ها پس از گردآوری، با استفاده از نرم­ افزار ver13 SPSS. و با بهره­گرفتن از آزمون­های آماری توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کای دو و تست دقیق فیشر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> یافته­ ها: </strong>نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که 5/80 درصد واحدهای مورد پژوهش نسبت به عوامل موثر بریادگیری بالینی (نقش مدرس بالینی، کادر پرستاری، تجهیزات و قوانین و مقررات بخش­ها) نگرش مثبت داشتند و بین متغیرهای دموگرافیک معدل و سن به ترتیب با نگرش دانشجویان نسبت به نقش تجهیزات و امکانات موجود در بخش تفاوت معنی­دار آماری مشهود بود. (02/0= p ، 04/0= p )</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>نتیجه گیری </strong>: باتوجه به اهمیت یادگیری بالینی به عنوان یک عامل کلیدی در ارتقاء کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری، بر برنامه­ریزان و مسئولین آموزشی است که براساس نتایج تحقیق به این مهم اهتمام ورزند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> </strong></p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Introduction: </strong>Clicnical learning is one the most importan sections of nursing education. The nursing student spent more than 50% of their times on patients. This clinical learning is very important for professional attitudes and member. Because of clinical learning is very important for the attitude of nursing students., this research performed on effective factors in clinical learning, nursing student of Azad Islamic University, Astara Branch.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Methods: </strong>We used descriptive cross-sectional method on fourth year nursing students of Azad Islamic University, Astara Branch for this study.The data gathering tools included a questionnaire consisted of demografic characteristics, include 4 sections: students attitude about role of clinical faculty, nursing staff, facility and equipments, ward regulations and how performed in clinical learning. Its content validity has been approved and reliability had been performed by chronbakh alfa (0.81). We used SPSS software and descriptive (mean, and inferential) and Exact Fisher test) statistical methods for data collection and analysis.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Results: </strong>80.5% of cases had positive attitude about effective factors on clinical learning. There were meaningful statistical differences between age and mean, with students attitude about role of facility and equipments factors in ward respectively. (P< 0.02, P<0.04)</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Conclusion: </strong>The clinical learning is a key factor on promoting the quality of clinical education of nursing students. Therefore, education planners and supervisors could use the result of this research for promoting the quality of clinical education of nursing students.</p>
یادگیری بالینی, دانشجوی پرستاری, مدرس بالینی
Clinical learning, Nursing student, Clinical faculty
29
34
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-56&slc_lang=fa&sid=1
H
Mahjoob Moadab
هاجر
محجوب
mahjoob_35@yahoo.com
Yes
F
Asgari
فریبا
عسگری
No