Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1386
7
1
gregorian
2007
10
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1386
Educational Needs Assessment of Faculty Members in GUMS
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> <strong> مقدمه: </strong>نیازسنجی با شناسایی نیازهای اصلی، مبنایی برای تعیین اهداف و بستر مناسبی برای سازماندهی سایر عناصر مهم، حول نیازهای اولویت یافته فراهم می­سازد. از نظر علمی اولین اقدام در طراحی هر برنامه آموزشی تعیین نیازهای آموزشی افراد است و شناسایی این نیازها امکان استفاده بهینه از منابع موجود را فراهم می­کند. در این راستا هدف از این مطالعه نیز تعیین نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1386بود.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> روش­ ها: </strong>این مطالعه بصورت مقطعی، توصیفی انجام شد و در آن پرسشنامه استاندارد مطالعه نیاز سنجی دانشگاه میشیگان (2005) پس از تعیین روایی واعتبار مورد استفاده قرار گرفت. روش نمونه­گیری تصادفی ساده بود و74 پرسشنامه­ها پس از تکمیل با استفاده از نرم افزار SPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> یافته­ها: </strong>اولویت های انتخابی اساتید در ارتباط با محورهای مختلف به شرح ذیل بود: 5/38 درصد نوشتن طرح درس استاندارد؛ 3/26 درصد آموزش دانشجو محور؛ 4/42 درصد OSCE ؛ 27 درصد تهیه اسلاید های کامپیوتری؛ 3/24 درصد آشنایی با چگونگی ایجاد و استفاده از پورت فولیو را به عنوان اولویت اول ذکر کرده بودند. مناسب ترین زمان تشکیل کارگاه ها را صبح روز پنجشنبه و فصل بهار و در پایان نیمسال تحصیلی عنوان نمودند. 6/67 درصد اساتید امکانات موجود و 8/87 درصد آنها فضای آموزشی دانشگاه را برای تدریس به روش های جدید کافی ندانستند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> نتیجه­ گیری: </strong>اعضای هیات علمی شرکت در کارگاه ها و دوره های آموزشی متناسب با نیازها در حیطه های طراحی تدریس، روش های تدریس، روش های استاندارد ارزشیابی، تکنولوژی آموزشی و مهارت های عمومی را گامی مناسب در جهت ارتقاء توان آموزشی خود و کیفیت آموزش دانشگاه می دانند. بدیهی است مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی باید کارگاه ها و دوره­ها را متناسب با نیازهای آموزشی اساتید تنظیم کند.</p>
<p></p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Introduction: </strong>Recognition of faculty members' educational needs is the major factor to lead the educational system for determining goals and appropriate setting and organization other important factors. Scientifically, the first step for designing and educational planning is to determine individual educational needs that lead to optimize using of available sources. The goal of study was to determine educational needs of Guilan University of medical sciences' faculty members in 2007.</p>
<p style="text-align: justify;"> Methods: This study was a cross-sectional descriptive in which 74 faculty members in Guilan university of medical sciences were involved. Sampling method was random by standard questionnaire from Michigan University. The results were analyzed by SPSS software.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Findings: </strong>Results indicated that faculty members' first preferences include: % 38.5 writing standard lesson plans %26.3 student- centered Education %42.4 OSCE %27 providing computerized slides and %24.3 recognition of using portfolio. They believed that the best time for presenting workshops were end of courses, in spring and on Thursday, also current facilities (%67/6), and educational spaces (%87/8) for applying new teaching methods was inappropriates.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> Conclusion: </strong>Faculty members believed that participating in workshop and educational courses had important role in promoting educational abilities and quality of education in university. Fields of educational course include teaching planning, methodologies, standard evaluation methods, educational technology and general skills. It is advised that EDC consider faculty members' educational needs in designing workshops and courses.</p>
<p></p>
نیازهای آموزشی, اعضای هیات علمی, برنامه ریزی آموزشی, ارتقاء کیفیت آموزشی
educational needs, faculty members, educational planning, quality improvement in education.
21
28
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-55&slc_lang=fa&sid=1
M
Taheri
ماهدخت
طاهری
m_taheri@gums.ac.ir
Yes
A
Asadi
عطاا...
اسدی
No
H
Khoshrang
حسین
خوشرنگ
No