Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1398
4
1
gregorian
2019
7
1
11
2
online
1
fulltext
fa
نقش خودتفسیری و هِیجانات تحصیلی در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
The Role of Self-Construal and Academic Emotions in predicting Academic Adjustment of Medical Students
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>سازگاری تحصیلی از جمله عوامل مهمی می ­باشد که بر عملکرد تحصیلی اثرگذار بوده و مطالعاتی را در مدارس و دانشگاه­ ها به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین سهم عوامل خودتفسیری و هیجانات تحصیلی در پیش ­بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.<br>
<strong>روش ­ها:</strong> مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 97-96، نمونه ­ای به حجم 395 نفر (253 دختر و 142 پسر) به شیوه نمونه­ گیری چند مرحله­ ای تصادفی انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه­ های خودتفسیری (هاردین، لونگ و باوات)، سازگاری (بیکر و سریاک) و هیجانات تحصیلی (پکران، گوئتز و فرانزل) جمع ­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ها با بهره­ گیری از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در نرم افزار آماری SPSS انجام شد.<br>
<strong>یافته ­ها:</strong> نتایج نشان داد که رابطه­ ی سازگاری تحصیلی با خودتفسیری وابسته <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/20=</span></span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> ، 0/01></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">r</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) </span></span></span>و هیجانات تحصیلی <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/16=</span></span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/01></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"> r</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span></span> مثبت و معنی­ داری است و با خودتفسیری مستقل <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/11-=</span></span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/05></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"> r</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span></span> و هیجانات تحصیلی <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(0/13-=</span></span></span> <span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">، 0/05></span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"> r</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span></span> منفی و معنی­ داری است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام نیز حاکی از آن بود که خود تفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت می­ توانند سازگاری تحصیلی دانشجویان را به ­طور مثبت و معنی ­دار پیش ­بینی کنند.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> با توجه به نتایج مطالعه حاضر می­ توان گفت خودتفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت نقش معنی ­داری در پیش ­بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دارند. بنابراین با توجه به یافته­ های حاصل از این مطالعه پیشنهاد می ­گردد، مراکز مشاوره دانشجویی در چنین دانشگاه ­های، اقدام به برگزاری کارگاه ­های آموزشی با محوریت خودتفسیری و هیجانات تحصیلی با هدف افزایش سازگاری تحصیلی دانشجویان نمایند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Academic Adjustment is one of the important also, effective factors on academic performance, and in this regards, studies have been conducted in schools and universities. The present research has been done to investigate The Role of Self-Construal and Academic emotions in predicting Academic Adjustment of medical student's.<br>
<strong>Methods:</strong> This is a descriptive/correlation research. Population of this study included all students who were studying in Alborz University of Medical Sciences in academic year of 2017-2018 that 395 students were selected by multi-stage random sampling method. For gathering data, Self- construal questionnaire of Hardin, Leong & Bhagwat, and Academic Emotions Questionnaire of Pekrun, Goetz & Frenzel, adjustment questionnaire of Baker and Siryk were used. Collected data were analyzed by using Pearson correlation test and step-by-step multiple regression method in SPSS.<br>
<strong>Results:</strong> Results suggested that there is positive and significant relationship between dependent Self-Construal (P<0.01,r=0.20) and positive Academic emotion with academic adjustment (P<0.01,r=0.16). also, negative and significant relationship between Independent self construal (P<0.05,r= -0.11) and negative Academic emotion with academic adjustment (P<0.05, r= -0.13). Results of step-by-step multiple regressions indicated that dependent Self-Construal and positive Academic emotion could positively and significantly predict students' academic adjustment.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results of this study, dependent Self-Construal and positive Academic emotion play a significant role in the prediction of students' academic adjustment. So, it is recommended that students’ counseling centers in universities holding educational workshops which focus on Self-Construal and Academic emotion by the aim of increasing academic adjustment in students.</div>
سازگاری تحصیلی, خود تفسیری, هیجانات تحصیلی , دانشجویان
Academic Adjustment, Self-Construal, Academic Emotion, Students
44
53
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-843-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Arabzadeh
مهدی
عرب زاده
mehdi_arabzadeh@hotmail.com
0000000251810789
Yes
Department of Educational Psychology, Faculty of Education & Psychology, Kharazmi university, Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران