Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1386
12
1
gregorian
2008
3
1
1
2
online
1
fulltext
fa
عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: مقایسه دیدگاه دانشجویان و خود ارزیابی اساتید
The assessment of Faculty Members Activities from Students Viewpoints and Faculty Members Self- Evaluation in Hormozgan University of Medical Sciences
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p> <strong>مقدمه </strong>: مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی توسط دانشجویان با خودارزیابی اساتید می­تواند موجب شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف فعالیت­های آموزش اساتید شود. این مطالعه با هدف مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از دیدگاه دانشجویان با خود ارزیابی اساتید انجام گرفته است.</p>
<p><strong> روش­ ها </strong>: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، جامعه آماری را 20 نفر از اعضای هیات علمی و 20 نفر از دانشجویان کلاس­های تئوری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 88-87 تشکیل می­داد. روش نمونه گیری اساتید، به صورت سرشماری و دانشجویان به صورت تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل 20 سوال 5 گزینه­ای براساس مقیاس لیکرت بود. داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p> <strong> یافته­ها: </strong>میانگین نمرات خود ارزیابی اساتید 3/6 ± 7/89 و میانگین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان 5/6 ± 1/85 بود که بیانگر تفاوت معنی­دار بین آن­هاست (016/0= p و 64/2= t ). ضریب همبستگی بین نمرات خودارزیابی اساتید با نمرات ارزشیابی آن­ها توسط دانشجویان 26/0به دست آمد.</p>
<p><strong> نتیجه­ گیری </strong>: نتایج نشان داد نمره خود ارزیابی اکثر اساتید بالاتر از نمره ارزشیابی آن­ها توسط دانشجویان بود. استفاده از نتایج روش خودارزیابی و ارزشیابی اعضای هیات علمی از طریق دانشجویان می­تواند در جهت بهبود کیفیت تدریس مورد استفاده قرار گیرد.</p>
<p> <strong> </strong></p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>Introduction: </strong>The comparison of educational evaluation of academic members by students and self – evaluation faculty members leads to recognition of strenght and weeknesses point. The aim of this study was the comparison of educational evaluation of academic members by students and faculty members self – evaluation.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>Method: </strong>The population of this cross- sectional descriptive study was faculty members and medical students. Twenty members of academic were selected by census and twenty students were sclected randomly. The data was collected by using a questionnaire with 20 questions and 5 multiple choices for each question based on Likert scale. The Validity of this test was measured by Delphi method and reliability by Alpha split half and Gatman methods and both of them were cridible.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>Results: </strong>The data was analysed by SPSS soft ware, version 16. The mean of academic members’ self- evaluation was 89.7<u>+</u> 6.3. The result of evaluation by students showed 85.1 <u>+</u> 6.5 that there was a significant different between two groups(T=2.64 & P=.016). The correlation between scores of self–evaluation and students' evaluation was 0. 26, that was significant too.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong>The self–evaluation scores of academic members were higher than student's evaluation scores. Data anlysis indicated that feed bak of faculty members' self–evaluation and student evaluation' result not only improve the quality of teaching process but also it will be very importan.</p>
<p></p>
ارزشیابی, خودارزیابی, دانشجو, استاد
evaluation, self- evaluation, Student and academic members.
8
13
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-45&slc_lang=fa&sid=1
E
Zarei
اقبال
زارعی
eghbalzarei2010@yahoo.com
Yes
A Kh
Rafeei
آذر خانم
رفیعی
No
Z
Hajebi solghi
زهرا
حاجبی صلغی
No