Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1388
12
1
gregorian
2010
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
پروفشنالیزم (حرفهای گری) پزشکی و آموزش آن به دانشجویان
Medical Professionalism and its Education to Medical Students
حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
professionalism, Medical ethic
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> لغت لاتین « Professio » به معنای «اعلان عمومی و تعهد دادن به جامعه» است<strong> </strong>و<strong> </strong>واژه پروفشنال به طور سنتی برای سه رشته «پزشکی»، «وکالت» و «علوم دینی» استفاده شده است.<strong> </strong>حرفه شریف پزشکی که دراصل نوعی «فراخوان» از طرف افرادی با صلاحیت و دانشمند بود که نیازهای بیماران را بر خواسته­های خود ترجیح می­دادند، به نظر می­رسد که در حال تبدیل به یک تجارت «پول بده و سرویس بگیر» می­باشد و این مساله نه تنها در جامعه ما، بلکه در بسیاری از جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت به صورت کاهش اعتماد جامعه به پزشکان نمود پیدا می­کند. انتظارات خانواده، کاهش اساتید فرزانه و الگو ( Role Model ) برای دانشجویان، پیشرفت­های تکنولوژیک، تخصص­گرایی و فوق تخصص­گرایی، و درگیر شدن در سیستم خدمات بهداشتی درمانی به صورت دست دوم و دست سوم [سیستم ارجاعی] به عنوان علل این مساله درنظر گرفته شده اند. در واقع جامعه پزشکی به آهستگی در حال نوعی «تجزیه شدن» است. از مدت­ها قبل در دانشکده­های پزشکی کشورهای غربی، به ضرورت آموختن و آموزش دادن اصول حرفه­ای گری به دانشجویان پزشکی تاکید شده و امروزه به ارتقای کیفیت و کمیت این آموزش­ها بسیار پرداخته می­شود تا ذهنیت های درست، مهارت­های مناسب و شایسته و یک سیستم «ارزشی» در مجموعه آموزش های پزشکی ایجاد شود. بایستی دوره تحصیلات پزشکی به گونه­ای مورد بازبینی و مداقه قرار گیرد که موضوع مهم «آموزش حرفه ای گری پزشکی» در تمامی سطوح آموزش وارد گردد. در این نوشتار بر آنیم که ضمن معرفی مختصر مفهوم پروفشنالیزم یا حرفه­ای­گری پزشکی و مبانی آن، اندکی درباره شیوه­های یاددهی و یادگیری آن و موانع موجود تامل نمائیم.</p>
<p> <strong> </strong></p>
<p style="text-align: justify;"> The Latin word of » profession « means public declaration with the force of a promise for a general benefit, and » professionalism « traditionally has been applied for » clergy « , » law « and » medicine « . The noble profession of medicine, taken up as a “calling” by those who are expected to put the needs of the patient above their own, appears to have become a "fees-for-service" business model and trade, and this reflect itself at the societies as the reduction in thrust to the physicians.</p>
<p style="text-align: justify;"> Parental expectations, lack of role models, technological advancements, specialization and sub-specialization, and second and third-party involvement in the healthcare delivery system [referral system] have been identified as reasons for these concerns. Indeed the medical society is being degraded gradually. From many years ago, many medical communities in western countries have emphasized the need for learning and teaching the professionalism in medical schools and enhancing its quality and quantity , in order to development of good attitudes, appropriate and competent skills, and establishment of a "value system" in medical education system that reflects the tenets of professionalism in medicine. The medical curriculum will need to be scrutinized so as to introduce the important subject of professionalism at all levels of training and education. In this article we are trying to define medical professionalism and its principles, and also briefly refer how to learn and teach medical professionalism to medical students and the barriers to that.</p>
<p> <strong> </strong></p>
پروفشنالیزم پزشکی, اخلاق حرفه ای, آموزش پزشکی, کوریکولوم پنهان, کوریکولوم نوشته شده
Medical professionalism, professional ethics, medical education, hidden curriculum, explicit formal curriculum
54
61
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-43&slc_lang=fa&sid=1
Sh
Nemati
شادمان
نعمتی
nemati@gums.ac.ir
Yes
A
Saberi
عالیا
صابری
No
A
Heidarzadeh
آبتین
حیدرزاده
No